Toen in 2005 was er nog geen recessie in beeld en waren alle verwachtingen van H2O zeer groot, nu zeven jaar verder en de vestiging van slechts drie bedrijven schuift de lokale politiek de schuld van de tegenvallen groei naar de provincie.
3.14.1 Ontsluiting versus capaciteit bestaand wegennet
De bestaande infrastructuur biedt geen voor de hand liggende beste ontsluiting voor het
bedrijventerrein Hattemerbroek. Daarom is in eerste instantie een kwalitatieve verkeers-
analyse uitgevoerd (Grontmij, 25 september 2003). Hierin zijn vijf varianten onderzocht:
• variant 1: Rondweg - Zuiderzeestraatweg - op-/afrit A28 (17);
• variant 2: Hanesteenseweg - Keizersweg - op-/afrit A50 (30);
• variant 3: Burgemeester Hardenbergweg - op-afrit Rijksweg N50
(nieuwe aansluiting); H
• variant 4: Zuiderzeestraatweg - Spoolderbergweg - IJsselallee -
op-/afrit A28 (18);
• variant 5: op-afrit bedrijventerrein Hattemerbroek t.p. knooppunt (nieuw).
Er is gekozen voor variant 1 omdat dit verkeerskundig gezien de voorkeursvariant is.
De variant scoort echter niet op alle verkeersaspecten optimaal. Daarom is een kwantita-
tieve analyse verricht naar de verkeerskundige haalbaarheid van variant 1 en variant 2 en
de referentiesituatie (Grontmij, d.d. 1 juli 2005).
Uit de kwantitatieve analyse blijkt dat het wegennet rond het knooppunt zeer zwaar
belast is in 2020. De ontwikkeling van het plangebied leidt tot een beperkte stijging van
de netwerkbelasting in 2020. De varianten laten onderling geen grote verschillen zien. De
extra verkeersbewegingen die het bedrijventerrein Hattemerbroek genereert, bevinden
zich op dit moment al op de Rondweg en de Zuiderzeestraatweg. De aansluiting van de
nieuwe ontsluitingen op de bestaande infrastructuur levert in geen enkele variant nieuwe
knelpunten op. Er blijkt niet of nauwelijks sprake te zijn van sluipverkeer.
Bij variant 1 verbetert de verkeersveiligheid in de kern Hattemerbroek door het doortrek-
ken van de Rondweg. Ontsluitingsvariant 1 scoort het meest gunstig en wordt als voor-
keursvariant gekwalificeerd. Dit heeft met name te maken met het feit dat zoveel moge-
lijk gebruik wordt gemaakt van de bestaande infrastructuur. Geconcludeerd wordt dat
met betrekking tot de verkeersstructuur de voorkeur uitgaat naar het verder doortrekken
van de Rondweg via de noordwestelijke zijnde van het bedrijventerrein Hattemerbroek
naar de Zuiderzeestraatweg met een aansluiting zo dicht mogelijk bij het viaduct onder
de A50 om via dit tracé het doorgaande verkeer af te kunnen wikkelen. Dit ontlast de
Zuiderzeestraatweg binnen de kernen Wezep en Hattemerbroek. Hiermee verbetert de
verkeersleefbaarheid voor de bewoners.
Nader moet worden bezien op de rotonde bij de afslag Wezep-noord aanpassing behoeft.
Verder moet de kern Wezep zoveel mogelijk worden ontzien van in ieder geval vrachtver-
keer in het bijzonder op de route Veluwelaan-Keizersweg en de Zuiderzeestraatweg
dwars door de kern Wezep.