Uit de pers: Animo seniorenwoningen Heerdtwijk onderzocht

Plaats reactie
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Uit de pers: Animo seniorenwoningen Heerdtwijk onderzocht

Bericht door Bert-Jan »

(Gelezen in 'De Stentor', 1 augustus 2006)

1 AUGUSTUS 2006 - OOSTERWOLDE - De gemeente Oldebroek heeft twijfels over de belangstelling voor geplande seniorenwoningen in de nieuwe wijk Heerdtwijk in Oosterwolde. Er komt daarom een onderzoek onder oudere inwoners.
Binnenkort ontvangen alle gezinshoofden in Oosterwolde van 45 jaar en ouder een enquêteformulier, waarop ze aan kunnen geven wat hun wensen zijn op het gebied van wonen in de Oldebroekse kern.

Ook wordt gevraagd of men behoefte heeft aan een vervolggesprek over de bouw van seniorenwoningen in Oosterwolde.

Het onderzoek wordt georganiseerd door de gemeente Oldebroek, de Vereniging Dorpsbelangen Oosterwolde en woningcorporatie DeltaWonen.

DeltaWonen gaat de seniorenwoningen, gestapelde appartementen, ontwikkelen en bouwen in de nieuwe wijk.

Heerdtwijk komt ten zuidwesten van de kom van Oosterwolde en ten noorden van de Oosterdorperstraatweg te liggen. In het nieuwe woongebied komen ook veel woningen voor starters.

Bron: De Stentor, 1 augustus 2006, Marlijn Dingshoff
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Welgemeend advies van een Wezeper.

Bericht door Bert-Jan »

Ik weet de oorzaak van de twijfels bij de gemeente Oldebroek niet. Komt dat door geluiden uit Oosterwolde of is het een eigen gedachte in het gemeentehuis. Wel weet ik dat Dorpsbelang Oosterwolde e.e.a. op de voet volgt.

Ik kan me wel voorstellen dat er Oosterwoldenaren zijn die niet gelukkig kijken naar het idee van gestapelde bouw in Oosterwolde. Het is nogal een verandering voor het landelijke en authentieke landschap van Oosterwolde. Bovendien is men in Oosterwolde gewend aan ruimtelijkheid in de leefomgeving, dus het is nogal een omslag in beleving.

Ik begrijp die gedachten maar al te goed en het is natuurlijk maar beter ook dat de Oosterwoldenaren zelf kunnen bepalen wat er wel of niet bij hen in het dorp gebeuren gaat op bouw- en woongebied.

Bij mij komt er wel een gedachte op die ik ter overdenking zou willen meegeven. De vergrijzing is een zeer actueel gegeven, ook in het Oldebroekse. Ik denk dat de huidige en toekomstige oudere generaties ook zeer bewuste en weloverwogen keuzes gaan maken voor het betrekken van seniorenwoningen. De behoefte zou kunnen toenemen en iedereen wil toch het liefst “oud worden, maar zich jong vóelen” in zijn of haar eigen vertrouwde omgeving.

Alle (acceptabele) mogelijkheden daartoe zijn in mijn ogen wenselijk, zodat mensen niet buiten hun originele woonkern worden gedwongen door de werkelijkheid. Dichtbij je eigen familie en/of vrienden heb je ook nog eens meer kansen op sociale controle, steun en mantelzorg als het onverhoopt even minder gaat, door wat voor reden dan ook.

Een betaalbare plek, in nabijheid van leeftijdsgenoten, familie en vrienden is toch van onschatbare waarde. Dat geldt in al onze kernen.

Nou geloof ik dat de Oosterwoldenaren geen Wezeper nodig hebben voor advies over de vormgeving en inrichting van Oosterwolde, maar ik wou de overweging even delen.

Kiek moar wa’j d’r mee kunt!

Groet’n,

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie