Radio zender opzetten in Oldebroek?

Wat niet te plaatsen is in een ander forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Radio zender opzetten in Oldebroek?

Bericht door Redactie »

Radio zender opzetten in Oldebroek?

Bij de redactie kwam volgende vraag binnen:
Is het misschien mogelijk om een radiozender op te zetten hier in gemeente Oldebroek? Of dat er een vergunning te krijgen is? Als u enig informatie heeft of mij kan helpen wilt u mij dan emailen
Even gezocht op internet:
Kan ik zelf een omroep oprichten?
Ja, maar onder strikte voorwaarden. Twee brochures, aan te vragen bij het Commissariaat (Publieke lokale omroep en de Mediawet en Commerciële omroep en de Mediawet) gaan uitgebreid in op deze voorwaarden. Voor particulieren ligt een toestemming voor commerciële omroep het meest voor de hand. De aanduiding 'commercieel' hoeft niet te betekenen dat de omroepinstelling gericht moet zijn op het maken van winst of dat het programma reclameboodschappen moet bevatten. Naast publieke omroep kent de Mediawet enkel commerciële omroep als andere vorm van omroep. Het Commissariaat gaat overigens niet over de etherfrequenties; daarvoor is het Agentschap Telecom de aangewezen instantie, www.agentschap-telecom.nl
Bron: http://www.cvdm.nl/pages/faq.asp?ID=18

Klik hier voor de brochure "Commerciële omroep en de Mediawet"
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

leuk idee

Bericht door mrotman »

Leuk idee

Zou goed zijn een tweede lokale radiozender. Ik hoop dat die dan wat minder Nederlandse "BAGGER" uitzendt.

Houd wel met Buma Stemra hier moet je ook aan betalen als je muziek gaat uitzenden.

Je zou ook uizendingen via internet kunnen starten. Veel goedkoper, maar ook hier zal je bij muziek Buma Stemra tegenkomen.
Henry kok
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 19:31

Bericht door Henry kok »

als er een 2e zender komt ik weet niet , maar dat zal ook wel nederlands talig worden!

en als je via internet het gaat doen zit zo Brein ( Buma Stemra ) achter je aan , dus dat kun je dan beter niet doen!

en ik denk dat loco er niet echt blij mee zal zijn!

en dan nog geeft ik de 2e zender weinig kans,
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Je kunt op 2 manieren een officiële radio zender opzetten. Als Publieke Omroep en als Commerciële Omroep.

Oldebroek heeft al een Publieke Lokale Omroep. Dat is LOCO, zoals we allemaal weten. Het Commissariaat voor de Media staat niet zomaar een 2-de toe, trouwens. Dat zou een hele zware (zoniet onhaalbare) dobber worden. Daar zijn landelijk voorbeelden van.

Een Commerciële zender kun je ook niet zomaar beginnen. Ook hier moet je een licentie voor verkrijgen. Daarnaast moet je een frequentie toegewezen krijen en dan zenderruimte huren bij de Nozema o.i.d. Dat kost geld, kan ik je zeggen. Bovendien moet je als commerciele omroep voldoen aan een bepaalde behoefte en moet je daar je programmering helemaal op afstemmen. Als je een franstalige chanson zender begint geef ik je enige kans, want die is er nog niet, maar dan moet je dus 24 uur per dag Charles Aznavour en soortgenoten draaien. Niks mis mee, maar 24 uur per dag......

Ik was zelf ooit een van de betrokkenen bij de oprichting van LOCO. Vanaf het moment dat we een zendmachtiging hadden (en dat was al na een hele lange weg) stroomden de facturen binnen van Buma/Stemra, Sena, OLON en ga zo maar door. Binnen 3 maanden zaten we financieel bijna aan de grond en moesten we van alles bedenken om volgens wettelijk toegestane wijzen inkomsten te krijgen. De Stichting kreeg toen ook de BTW gelden nog niet terug, dat is later een beetje bijgetrokken, maar ik begreep dat ze nog steeds niet alles terugkrijgen.

Een beetje studio kost natuurlijk ook geld (studio apparatuur, limiters, modulatoren, zenders en graag ook goedgekeurd). Wettelijk moet het kabelnet in de gemeente een Publieke lokale omroep doorgeven, maar dat lijkt momenteel niet te gelden voor de digitale kanalen, alleen voor het analoge deel. Commerciele omroepen moeten zich in beide gevallen inkopen op de kabel.

Een Publieke Lokale Omroep moet ook een programmaraad hebben. Die moet bestaan uit een weerspiegeling van de samenleving. Zij toetsen de programma's (programmaonderdelen noemt de Mediawet dat) en kunnen invloed uitoefenen op een programmering. Verder luistert het CvdM mee en bepaalt of je wel aan alle regeltjes voldoet. Zo moet LOCO allerhande doelgroep programma's maken en mag dus zeker niet louter muziekzendertje spelen. Daar wordt streng op gelet.

Ook moet je als omroep (Publiek en Commercieel) al je uitzendingen een bepaalde tijd bewaren, zodat men de opnames ten allen tijde kan naluisteren c.q. nazien. Bij uitglijders krijg je dan een boete.

Ga desnoods eens buurten bij LOCO. Ik heb er 10 jaar gewerkt als programmamaker/DJ, technicus, programmacoördinator en bestuurslid. Ik spreek nog met enige regelmaat medewerkers en ik weet dat ze nooit te beroerd zijn om de keuken te openen voor bezoekers. Radiomakers zijn immers praatgraag ;-)

Niets is onmogelijk, dus laat je door mij niet in de put praten, maar weet waar je aan begint. Als er geen lokale omroep was had je meer kansen, alhoewel de Mediawet de laatste jaren behoorlijk is aangescherpt voor lokale omroepen. De ether is immers veel voller dan pak 'em beet 15 jaar geleden.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie