ingezonden door Door G.muller
Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.
‘Meer concurrentie, dus meer voordeel voor Hattem en Oldebroek'
Met dat argument ging de afgelopen maanden de spa Hattemsen Oldebroek dreven in. Inmiddels is 90% van de Hattemse huishoudens aangesloten op glasvezel aldus lokale krant de Dijkpoorter. De helft daarvan heeft ook een abonnement afgesloten. Viel er voor hen echt wat te kiezen en voordeel te halen?
Meer concurrentie?
Wie in Hattem En Oldebroek een glasvezelabonnement afsluit heeft de keuze uit vier providers. Elk van hen hanteert andere abonnementstarieven, maar ook andere tarieven voor belminuten, aanvullende diensten en extra kanalen. Waar een dure leverancier wat meer opstrijkt voor het abonnementsgeld, haalt een goedkopere dat weer terug bij de telefoontarieven. Bovendien is een aantal aanbieders direct verbonden met elkaar.
KPN is een grote speler op de markt. Lijbrandt is sinds kort dochter van KPN en wie TV kijkt via Lijbrandt, moet ook akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Glashart, ook een KPN dochter. KickXL is in augustus 2011 overgenomen door Reggeborg. En Reggeborg is in november opgekocht door KPN. Wie kiest voor een abonnement bij XS4All ontkomt ook niet aan KPN. XS4All is al jaren eigendom van KPN.
Blijft over: Solcon. Het TV-aanbod bij Solcon is "powered by Glashart", een KPN dochter.
Kortom, de glasvezelconcurrenten vind je niet op het glasvezel. Misschien wel op de kabel, in de ether of via de satelliet? De ether wordt gevuld door KPN’s Digitenne, waarbij ze de publieke omroepen Nederland 1, 2 en 3 gratis en ongecodeerd doorgeven. Canaldigitaal heeft het monopolie in Nederland op doorgifte van satelliet-TV. Het biedt een Triple Playpakket aan, waarbij KPN telefonie en internet levert. Blijft over de kabel-TV aanbieder Ziggo. Het heeft, zoals het nu lijkt geen relaties met KPN, alhoewel Ziggo wel mobiel internet aanbiedt via KPN.
De concurrentie op glasvezel vindt je in Hattem dus vooral op de kabel.
Meer voordeel?
Wie eenmaal glasvezel in huis heeft en een abonnement wil, krijgt dus niet te maken met concurrerende aanbieders, maar met KPN in verschillende hoedanigheden. Dat is ook af te lezen uit de prijsontwikkeling van de laatste maanden. In het segment 50Mbit/s variëren de prijzen tussen de 45 en de 65 euro. Tendens: licht dalend, maar dat duidt nog niet op toegenomen concurrentie: het zijn uiteindelijk de gesprekskosten die de doorslag geven.
Conclusie
Wie bij Ziggo (red of UPC) zit, alleen de bekende zenders kijkt en aan 50Mb/s internet genoeg heeft, vergelijkt eerst Ziggo met de Glasvezelrest en vraagt zich af of de investering in een nieuwe decoder en aansluitkosten opweegt tegen het huidige kijk-, bel- en internetgenot.
Wie nog steeds alleen de bekende zenders kijkt en vervolgens besluit om wél de stap naar glasvezel te maken, doet er goed aan om eerst het eigen belgedrag onder de loep te nemen om op basis van die maandelijkse kosten een keuze te maken. Om zelf een verantwoorde keuze te maken, houd ik de gegevens van de aanbieders bij. Als het u ook helpt,
neem dan vooral een kijkje.
Tenslotte nog twee tegeltjeswijsheden:
een tientje per maand is 120 euro per jaar
een tijdelijke korting houdt een keer op