Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door boertje van buuten »

Er zijn heel wat bomen en struiken in onze gemeente; zowel in beheer bij de gemeente als op particuliere terreinen en in tuinen.
Dat is heel mooi. Het is aangenaam voor de bewoners en tevens aantrekkelijk voor recreanten en toeristen. Zo houdt de gemeente een fraai aanzicht.
Bomen zorgen voor de opvang van CO2, produceren het noodzakelijke zuurstof, vangen het gevaarlijke fijnstof in de lucht weg, etc. Bomen hebben in het algemeen een zeer nuttige functie, voor het welzijn van de mensen en tevens voor veel dieren. De biodiversiteit wordt erdoor bevordert.
Vanwege de klimaatverandering is het ook nuttig dat er zoveel mogelijk bomen in stand worden gehouden of aangeplant, omdat ze CO2 afvangen.
Onze gemeente is bij uitstek geschikt om daarmee bezig te zijn.
Ook voor de stikstofcrisis vervullen bomen en struiken een nuttige bijdrage door het reduceren van de stikstof-emissie.
Nu kunnen niet alle bomen te allen tijde in stand gehouden worden. Soms zijn ze ziek, soms leveren ze gevaar op voor de mensen, soms staan ze in de weg voor een bouwproject etc. Dan is kap veelal een noodzakelijke oplossing.
Maar wat schetst mijn verbazing. Ik zie in de krant een gigantische waslijst staan van bomen die de gemeente gaat kappen. Het lijkt wel of er een soortement kap-woede bij de gemeente plaats vindt.
Ik zie ook niet dat er overal weer nieuwe bomen voor aangeplant worden. Het lijkt er op dat er een forse kaalslag plaats vindt.
Willen we dit wel of is het beter om heel veel terughoudender te zijn. En als het dan pertinent nodig is dat er bomen gekapt of gerooid worden mag toch zeker verwacht worden dat er tenminste eenzelfde aantal, 't liefst meer, jonge bomen geplant wordt. En anders wordt het een heel kale bedoening in onze gemeente. Dat heeft dan ook gevolgen voor het welzijn van de inwoners, en voor de biodiversiteit.
Mogelijk dat het ook leidt tot minder aantrekkingskracht voor recreanten en toeristen. Dat zou toch wel jammer zijn.
Ik roep de gemeente dan ook op om het beleid ten aanzien van het groen en met name van de bomenkap nader te bekijken en zo mogelijk bij te sturen.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door mrotman »

Kapwoede of achterstallige oogstwerk?
Mijn mening dat er best flink gekapt mag worden. Onder voorwaarde dat herplant en nieuwe aanplant zorgt voor een netto toename van de totale houtmassa in de gemeente. Ook moet er gekeken worden voor hergebruik van gekapte bomen. Het liefst als grondstof voor bouwwerken, hekken, afrasteringen enz. Zo blijft de CO2 langere tijd opgeslagen.
Wel vind ik dat het heel jammer is dat de platanen bij het gemeentehuis en op het Meidoornplein gekapt zijn. Hadden deze wat moeilijke maar ook uitdagende en mooie bomen geen plaats kunnen behouden in de herontwikkeling van de plannen? Waar een wil is ....is een weg!
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door Dickhof »

Tja, we maken het in de gemeente Oldebroek ook wel erg gemakkelijk om tot kap van bomen over te gaan.

Boom kappen
Als u een boom wilt (laten) kappen, controleert u eerst of:

De boom op de bomenlijst (pdf, 860kb) staat.
De boom in de groene wijk Kleine Landhuisbouw Wezep (pdf, 276kb) staat.
De boom in de groene wijk Juliana Park Wezep (pdf, 221kb) staat.
De boom in een Rijksbeschermde buitenplaats staat.
Staat de boom op de lijst of in de begrenzing van de groene wijk? Dan moet u altijd een omgevingsvergunning voor de activiteit kap aanvragen.

Staat de boom hier niet op? Dan heeft u geen omgevingsvergunning voor de activiteit kap nodig.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door boertje van buuten »

Ik vraag me af nu de halve gemeente gekapt blijkt te worden of er ook aan herinplant-plicht voldaan wordt. Ik zie daar nergens iets over.
Wat een verschrikking zeg! Het lijkt wel een totale kapslag.
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door Dickhof »

Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door boertje van buuten »

Voor zover ik kan nagaan kun je met deze verordening alle kanten op. Uit niets blijkt mij of de gemeente nu de gekapte bomen gaat herinplanten.
Ook vraag ik mij in gemoede af waar de gigantische kapwoede uit ontstaan is. Wat is in vredesnaam de reden dat er op zo grote schaal gekapt wordt?
Het betreft mijns inziens volkomen normale en gezonde bomen.
Heeft er iemand op het gemeentehuis of van het gemeentebestuur wel eens gehoord van een CO2 probleem dat we met een gezamenlijke inspanning zoveel mogelijk moeten zien te beperken, zodat we straks niet allemaal klimaatvluchtelingen worden? En dat bomen een heel eenvoudige en goedkope vorm zijn van CO2 afvang? En verder dat bomen zorgen voor het afvangen van het levensgevaarlijke fijnstof? En dat stikstofdioxide ook wordt gereduceerd door bomen? etc. etc.
Wie is er eigenlijk de baas op het gemeentehuis? Zijn dat de ambtenaren? of is dat het gemeentebestuur? Wie bepaalt het beleid? Hoe komt zo'n kapwoede tot stand? Is er ook iemand of een instantie die dat kan voorkomen?
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door Dickhof »

Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door Barry »

ik moet zeggen dat ik het wel verstandig vind dat er ook hollandse eiken worden gekapt, tenslotte is alleen de hollandse eik de nestplaats van de processierups.

-- toevoeging, zoals uit onderstaand bericht blijkt is mijn veronderstelling onjuist, ik had dit afgelopen zomer gehoord van degene die op de camping het groenonderhoud doet en voor waar aangenomen. Dankjewel redactie voor de duidelijke correctie, ik ben weer wat wijzer. --

Wel vindt ik het heel jammer dat er niet meer bomen langs de wegen worden geplant, natuurlijk zal verkeersveiligheid een reden zijn, maar het kale vlakke landschap lijkt me ook niet bevorderlijk. Zoals zo vaak gaat het om de juiste balans vinden, naar mijn mening is de balans nu uitgeslagen naar veel te weinig. (misschien ook om op onderhoud te besparen)
Laatst gewijzigd door Barry op wo nov 27, 2019 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door Redactie »

Bron: https://www.naturetoday.com/nl/nl/obser ... caterpilar
1.2 Waar leeft de eikenprocessierups?

De eikenprocessierups komt oorspronkelijk uit Midden-Europa. De rups heeft zich, vermoedelijk onder invloed van klimaatverandering, ook in Nederland gevestigd. Zoals de naam al aangeeft leeft hij vooral op eikenbomen (voornamelijk de zomereik). Maar je kunt de rups ook aantreffen op andere boomsoorten zoals de beuk, berk en Amerikaanse en moeraseik. Dit treedt vooral op als op aanwezige eikenbomen al veel rupsen voorkomen (hoge populatiedruk). Vooral bij warmere en droge voorjaarsomstandigheden gedijt de rups goed.
Moeraseiken zijn in het verleden door de gemeente op veel plaatsen aangeplant.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Is er een kap-ambtenaar aangesteld?

Bericht door boertje van buuten »

De groenbarbaren op het gemeentehuis hebben in hun 'wijsheid' besloten om vrijwel alle bomen in het centrum van Wezep te kappen.
Je schrikt je rot als je deze kaalslag ziet. En als ik het goed begrijp gaan ze ook nog de linden langs de voormalige bibliotheek weghalen.
Het lijkt me geen gek idee dat de Wezepse bevolking 10% minder WOZ belasting gaan betalen vanwege de afbraak van het groen in ons dorp.
Plaats reactie