Rond 2016 is er een voorstel geweest om te betalen per lediging container:Financiële ‘prikkel’ moet in Elburg en Oldebroek leiden tot minder restafval
POLL Oldebroek en Elburg willen met ingang van 2021 diftar invoeren. Dat betekent dat de inwoners moeten gaan betalen voor het aanbieden van restafval. Ook wordt er, samen met de gemeente Nunspeet, een gezamenlijke milieustraat gerealiseerd in de gemeente Elburg......lees verder op de website van de Stentor
Bericht Locourant 31 mei 2016: Terugdringen restafval in gemeenten Elburg en Oldebroek
Bron folder Elburg en OldebroekBetalen per lediging De gemeenten Elburg en Oldebroek zijn van plan in 2017 samen een nieuw systeem voor de betaling van de inzameling en verwerking van afval in te voeren. Die plannen gaan er van uit dat u gaat betalen per keer dat uw grijze container wordt geleegd. Door meer afval te scheiden en uw container minder vaak aan de straat te zetten kunt u per jaar een aardig bedrag besparen.
Rond 2009 is er bewust gekozen voor een container management systeem:
Lees hier het beleidsplan 2008-2012 Helaas de redactie heeft geen beleidsplan terug kunnen vinden op de website van de gemeente.
Hieronder enkele citaten uit het beleidsplan 2008-2012:
Verwachting is dat diftar voor het grootste deel een negatief
effect zal hebben op de afvalscheiding en op de afvalinzameling in de gemeente Oldebroek.
Om toch het afvalaanbod goed te kunnen monitoren is containermanagement een ontwikkeling
die onderstaand wordt toegelicht.
4.4.4 Containermanagement
Containermanagement is een op zichzelf staand hulpmiddel dat informatie oplevert voor het
voeren van meer efficiënte bedrijfsvoering en beter inzicht in de milieuprestaties. Containermanagement
is het beheer van het containerbestand door:
- Registratie van uitstaande containers;
- Koppeling van inzamelmiddelen aan een adres;
- Vervangen, repareren en uitzetten (beheren) containers/inzamelmiddelen
Containermanagement is echter meer dan alleen het registreren en beheren van uitstaande
containers. Het is een middel waarmee gemonitoord kan worden of op correcte wijze invulling
gegeven wordt aan het gemeentelijke afvalbeleid.
In de gemeente Oldebroek heeft het op peil houden van het containerbestand geen prioriteit
gehad. Aansluitingen krijgen na diefstal van een container een nieuwe minicontainer, burgers
moeten hun afval nu eenmaal kwijt. Daadwerkelijke controle op wat er met verdwenen containers
gebeurt, vindt niet plaats.
De vermiste containers komen vaak als extra exemplaar bij andere inwoners of bij bedrijven
terecht. Extra containers die officieel zijn aangevraagd en verkregen blijven soms bij gezinnen
in gebruik wanneer de reden voor het verkrijgen niet meer bestaat.
Het uitsluiten van ‘dubieuze’ containers tijdens de inzameling op basis van visuele herkenning
door de chauffeur-/belader zou het inzamelproces vertragen. Uit informatie verkregen door
metingen van Van Werven blijkt dat de vervuiling van het containerbestand rond de 5 % procent
zit.
De vervuiling van het containerbestand leidt tot een toename van het afval. De afvalstoffenheffing
is gebaseerd op de hoeveelheid afval. Dat betekent dat anderen mee betalen aan illegaal
aangeboden afval. Door invoering van containermanagement zullen de dubbelde
aanbiedingen verdwijnen. Om te voorkomen dat mensen nergens meer heen kunnen met het
afval kan gekozen worden om extra containers aan te bieden indien daar jaarlijks voor betaald
wordt, zodat deze maatregel kostendekkend kan zijn.