Aanpassingen APV ivm aanpak overlast en ondermijning

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Aanpassingen APV ivm aanpak overlast en ondermijning

Bericht door Redactie »

door Martin Rotman
Als burger heb ik mij wat verdiept in de APV. Bij het de afkorting APV denk ik direct aan het parkeerverbod van voertuigen die bepaalde afmetingen overschrijden en de regelds betreffende carbid schieten. Maar in een APV staat veel meer.
https://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/apv schreef:De APV is een belangrijke bron van openbare orde bevoegdheden. De gemeenteraad stelt de APV vast en belast de burgemeester daarin met een deel van de uitvoering. APV bepalingen ter handhaving van de openbare orde zijn voorschriften die voor iedereen gelden en hebben betrekking op verschillende situaties.

De gemeenteraad van Oldebroek gaat op donderdag 4 februari aanpassingen en aanvullingen bespreken die het aanpakken door de burgemeester van overlast en ondermijning gemakkelijker en mogelijk moeten maken.

Naar mijn mening moet deze verordening, die zo dicht bij de burger staat, uitvoerbaar, duidelijk en te begrijpen zijn voor iedere inwoners van de gemeente. Bij het lezen van de aanvulling die 4 februari besproken wordt, kwam er een vraag bij mij op over het hoofdstuk “Afdeling 10 Toezicht op openbare inrichtingen
Ik kan het niet anders lezen dan dat veel openbare inrichtingen, denk aan sportkantines en de Huiskamer van Wezep, die bemenst worden worden door wisselende groepen vrijwilligers in de problemen komen bij het uitvoeren van dit artikel.

Want bij nadere eisen staat het artikel:
2. Het is verboden de openbare inrichting voor bezoekers geopend te hebben, zonder dat de op de vergunning vermelde leidinggevende in de openbare inrichting aanwezig is.

Bijna iedere vereniging zal zich nu moeten afvragen welke namen er allemaal op de vergunning moeten komen. En bij wisselingen zal de vergunning weer aangepast moeten worden.

Nu komt voor mij het moment om een vraag bij de voorlichting van de gemeente neer te leggen:

Vraag 1: Vallen hier sportkantines en de Huiskamer van Wezep hier ook onder?

Vraag 2: Als vraag 1 met Ja beantwoord is, hoe wordt op praktische uitvoering aan artikel 2.37.2?  "Het is verboden de openbare inrichting voor bezoekers geopend te hebben, zonder dat de op de vergunning vermelde leidinggevende in de openbare inrichting aanwezig is."

Antwoord: 'We maken een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld voor sportkantines en de Huiskamer van Wezep maar ook voor ijssalons en ondernemingen die een drank- en horecavergunning hebben. Dit artikel wordt behandeld in de raad van april, dan staan ook andere apv-wijzigingen op de agenda'.

Gelukkig is er aandacht voor de uitvoerbaarheid van dit artikel en krijgt het mogelijk een uitvoerbare oplossing.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie