Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boertje van buuten »

Je kon het verwachten Oldebroekers, maar nu wordt het ook bewaarheid.
De Christen Unie, bij monde van wethouder Veldhoen, schijnt een nieuw model ontwikkeld te hebben om onontkoombare bezuinigingen vorm te geven. De gemeente zal naar verwachting veel minder inkomsten van rijkswege mogen verwachten en de inkomsten uit andere bronnen zullen hoogstwaarschijnlijk ook tegenvallen. Verder zullen diverse kostenposten voor de gemeente uitbreiden. Dat slaat een flink gat in de normale begroting.
Om nu te 'bezuinigen' heeft onze financiele wonderwethouder het volgende bedacht: We gaan de rekening bij de burgers neerleggen. Dan hoeft de gemeente niet of veel minder te bezuinigen en zijn we van dat vervelende probleem af. Niets is immers pijnlijker dan snijden in eigen vlees.
Dat de burgers van Oldebroek in deze tijden van crisis dan maar extra in eigen vlees moeten snijden deert de wethouder in het geheel niet.
Dat wordt nog een heel vervelend zaakje.
Laatst gewijzigd door boertje van buuten op di mar 16, 2010 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
dries wolff
Berichten: 34
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 19:46

Re: Weth Veldhoen wil 'bezuinigen' door bugers extra te belasten

Bericht door dries wolff »

Beste Boertje van Buuten

Een ding is zeker als de gemeente moet bezuinigen zal de burger wel mee moeten want de burger is een deel van de gemeente.
Tenzij u de gemeente helemaal naar de afgrond wil maken.
Maar laten ze het op een verantwoorde manier doen , onnodig geld over de balk gooien in zinloze projecten enz, laten ze daar voor uit kijken.
Maar beste Boertje misschien heeft u de wijsheid in uw bezit om met de oplossingen te komen , kun u niet een met een paar voorstellen komen?
Dan kunnen wij mooi een discussie houden hoe kan het beter worden in moeilijke tijden.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Weth Veldhoen wil 'bezuinigen' door bugers extra te belasten

Bericht door boertje van buuten »

Dat zou ik wel kunnen, maar niet in m'n eentje, en niet terstond.
In zo'n geval moet in mijn idee de begroting, alle inkomsten en alle uitgaven en de organisatie van de gemeente zelf tegen het licht gehouden worden. Ik zou iedere afdeling van de gemeente vragen om te komen met mogelijke bezuinigingsvoorstellen voor een bepaald bedrag dat nodig is om de zaak financieel rond te breien.
Deze moeten o.m. gevonden worden in een efficienter werkende organsiatie en zonodig en mogelijk in een afslanking van het eigen gemeentelijk apparaat. Daarnaast zal gekeken moeten worden naar het schrappen of in kleinere opzet uitvoeren van geldverslindende projekten en plannen die men eventueel nog ter hand zou willen nemen.
Verder kunnen alle uitgaven die de gemeente doet nog eens zeer kritisch tegen het licht gehouden worden. Zijn daar posten bij die verlaagd of geschrapt kunnen worden?
Als laatste kan de gemeente kijken of er hier of daar nog wat aan de inkomstenkant gedaan kan worden zonder dat de burgers weer extra belast gaan worden.
Dit is de hoofdzaak. Er zitten natuurlijk nog wel meer aspecten aan zo'n zaak maar die laat ik vanwege de gedetailleerdheid hier buiten beschouwing.
Enfin, het gaat dus om een heel ombuigingsproces waarbij alle gemeentemensen, ambtenaren en bestuurders betrokken worden en dat dan uiteindelijk zal moeten resulteren in een bezuinigingsplan van uitvoering.
In dit geval gaat het niet om zoals men gewend is te doen nieuwe uitgaven te creeëren, maar om de knop om te zetten en 180° de andere kant uit te denken. En dat dan niet geleidelijk maar in één keer in een soort uitvoeringsprogramma.
(Zit ik weer het werk van wethouder Veldhoen te doen)
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door Redactie »

boertje van buuten schreef:Om nu te 'bezuinigen' heeft onze financiele wonderwethouder het volgende bedacht: We gaan de rekening bij de burgers neerleggen. Dan hoeft de gemeente niet of veel minder te bezuinigen en zijn we van dat vervelende probleem af. Niets is immers pijnlijker dan snijden in eigen vlees.
Dat de burgers van Oldebroek in deze tijden van crisis dan maar extra in eigen vlees moeten snijden deert de wethouder in het geheel niet.
Als redactie van Oldebroek.net vind ik dit nogal krasse taal, zeker de laatste zin. Zeker om deze tekst onder een alias te plaatsen.
Op Oldebroek.net willen wij graag een open discussie waar ook de politiek aan gaat deelnemen. Als forum deelnemers denken alles te kunnen schrijven op het forum wat ze zelf bedenken of hen ter ore komt? Dan denk ik dat dit geen bijdrage levert aan een goede en respectvolle discussie. Bovenstaande passage zeker niet.
Mocht wethouder daadwerkelijk bovenstaande mening hebben en hier tegen meerdere personen uitspraken over hebben gedaan, dan is het naar mijn mening aan de raad om hem ter verantwoording op het matje te roepen.

Martin Rotman
vrijwilliger Oldebroek.net
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boertje van buuten »

Beste Martin,
Ik zuig deze dingen niet zomaar uit mijn duim, maar reageer op een publiekelijk bekend artikeltje uit de Weekkrant van 16 maart j.l.
Als in een krant dit soort zaken staan, is het toch wel toegestaan om daarover op een forum met anderen, eventueel ook met politici, te filosoferen, je mening naar buiten te brengen en op deze wijze een bijdrage aan meningsvoming te leveren. Daar is een forum toch juist voor bedoeld?

Coalitie Oldebroek deze week bekend

OLDEBROEK - Informateur Gerrit Jan Veldhoen (ChristenUnie) verwacht in de loop van deze week de nieuwe coalitie van de gemeente Oldebroek te presenteren.
De huidig en beoogd Christen-Unie-wethouder zat vorige week bij elke partijleider om tafel.
"Ook met Ronald Gerard (lijsttrekker ABO, red.) heb ik in een goede sfeer een gesprek gevoerd.
Er zijn wel wat dingen gepasseerd die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan." Daarmee
doelt Veldhoen op de manier waarop hij aangevallen is door ABO-oprichter Jan Kaiser.
Die liet zich in de media hard uit over het zittende college en viel wethouders publiekelijk aan op
hun manier van handelen. Kaiser besloot vorige week in eerste instantie zelfs buiten informateur
Veldhoen op eigen houtje te proberen een coalitie te smeden zonder grootste partij ChristenUnie.
Een paar dagen later bond hij echter in en besloot zijn woord te houden, dat hij tijdens de oprichting van zijn partij deed, en zich niet langer op de voorgrond te profileren met ABO-standpunten.
"Nu de verkiezingen achter de rug zijn en ABO met drie zetels in de raad is gekomen is het tijd voor mij om wat meer naar de achtergrond te treden om niet de nieuwe raadsleden voor de voeten te lopen.
Dit voorkomt mogelijke misverstanden bij de kiezer en neemt de indruk weg dat ABO met twee gezichten naar buiten komt." Daarmee lijkt een verzoening van ABO met ChristenUnie dichterbij. Wel heeft Kaiser aangegeven in een mogelijke coalitie met ABO tijdelijk als wethouder Ruimte en Grond te willen functioneren, tot er volgens een sollicitatieprocedure - zoals ABO bepleit - een nieuwe wethouder is.

Bezuinigingen
Volgens Veldhoen is bij de coalitieonderhandeling de opvatting die partijen hebben over de komende bezuinigingen cruciaal. Daarin lijkt een hiaat te zijn tussen ChristenUnie en ABO. Terwijl Veldhoen in de campagne zei dat bezuinigingen ook burgers gaan raken, zegt ABO lasten te willen verlagen in plaats van verhogen. Ook de SGP, naast ABO winnaar van de verkiezingen,
vindt lastenverzwaring voor de burger in tijden van crisis niet kunnen.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door Redactie »

boertje van buuten schreef:Beste Martin,
Ik zuig deze dingen niet zomaar uit mijn duim, maar reageer op een publiekelijk bekend artikeltje uit de Weekkrant van 16 maart j.l.
Als in een krant dit soort zaken staan, is het toch wel toegestaan om daarover op een forum met anderen, eventueel ook met politici, te filosoferen, je mening naar buiten te brengen en op deze wijze een bijdrage aan meningsvoming te leveren. Daar is een forum toch juist voor bedoeld?
Dat je dit uit de Weekkrant hebt was mij niet bekend. Dan neem mijn woorden naar jouw toe uiteraard hierbij onmiddellijk terug.
Op mijn woonadres wordt de Huis aan Huis pas op woensdag bezorgd. :mrgreen:
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boertje van buuten »

Ik geef zondermeer toe dat mijn mening nogal stevig en prikkelend is, maar daar kan iedereen dan ook op reageren. Ook wethouder Veldhoen en anderen mogen dat vanzelfsprekend doen als ze dat nodig vinden of zich geroepen voelen.
Voor mijn part vegen ze de vloer met mij aan.
ronaldb
Berichten: 47
Lid geworden op: do nov 05, 2009 9:49
Locatie: Wezep

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door ronaldb »

En dit was te verwachten de oude gemeente raad met hun wethouders
hebben het geld over de balk gegooid door de wc gespoeld
en nu moet er weer door een bepaalde partij (CU) gegraaid worden bij de burgers.
Gerrit Jan Veldhoen
Berichten: 4
Lid geworden op: vr nov 06, 2009 9:06

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door Gerrit Jan Veldhoen »

Beste forum bezoekers,

Op dit forum verschijnt een discussie over een citaat van een van mijn uitspraken in de weerkrant.
Met de opmerking dat de bezuinigingen alle inwoners van Oldebroek gaat raken heb ik NIET bedoeld dat dit via lastverhogingen gaat gebeuren.
Boertje van Buuten (waarom weer anoniem?) schreef:
"In zo'n geval moet in mijn idee de begroting, alle inkomsten en alle uitgaven en de organisatie van de gemeente zelf tegen het licht gehouden worden. Ik zou iedere afdeling van de gemeente vragen om te komen met mogelijke bezuinigingsvoorstellen voor een bepaald bedrag dat nodig is om de zaak financieel rond te breien.
Deze moeten o.m. gevonden worden in een efficienter werkende organsiatie en zonodig en mogelijk in een afslanking van het eigen gemeentelijk apparaat. Daarnaast zal gekeken moeten worden naar het schrappen of in kleinere opzet uitvoeren van geldverslindende projekten en plannen die men eventueel nog ter hand zou willen nemen.
Verder kunnen alle uitgaven die de gemeente doet nog eens zeer kritisch tegen het licht gehouden worden. Zijn daar posten bij die verlaagd of geschrapt kunnen worden?
Als laatste kan de gemeente kijken of er hier of daar nog wat aan de inkomstenkant gedaan kan worden zonder dat de burgers weer extra belast gaan worden.
Dit is de hoofdzaak. Er zitten natuurlijk nog wel meer aspecten aan zo'n zaak maar die laat ik vanwege de gedetailleerdheid hier buiten beschouwing.
Enfin, het gaat dus om een heel ombuigingsproces waarbij alle gemeentemensen, ambtenaren en bestuurders betrokken worden en dat dan uiteindelijk zal moeten resulteren in een bezuinigingsplan van uitvoering.
In dit geval gaat het niet om zoals men gewend is te doen nieuwe uitgaven te creeëren, maar om de knop om te zetten en 180° de andere kant uit te denken. En dat dan niet geleidelijk maar in één keer in een soort uitvoeringsprogramma.
"

Dat is nu juist wat ik bedoel. We zullen alles bij langs moeten om die bezuinigingen te realiseren. De uitkomst daarvan zal zijn dat de gevolgen daarvan alle burgers gaat raken. Door b.v. minder subsidie, minder taken, projecten die niet doorgaan, etc. etc. en daarmee doe ik de voorspelling dat alle burgers dit gaat raken op de een of andere manier.
Daarom is de conclusie van Boertje van Buuten ook niet goed, want het gaat niet over lastverhoging in mijn citaat.

Groeten,

Gerrit Jan Veldhoen
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boertje van buuten »

Nou wethouder Veldhoen als wij het helemaal eens zijn, is de tegenstelling met de standpunten van de SGP en de ABO, die geen lastenverzwaringen voor de burgers willen, niet te begrijpen. Want dan bent U het dus ook met hen eens.
Zonder dat ik het van hen gehoord heb ben ik er vrijwel 100% zeker van dat deze partijen ook met mijn gedachtegang instemmen.
boer piet
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 20:48

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boer piet »

Beste wethouder Veldhoen.

Goed geantwoord,
Het is makkelijk overal tegen aan te schoppen en van alles te beloven, en tegen mensen te zeggen dat je het voor hen zal regelen.
Meestal gebeurd dat door mensen die zelf heel goed weten dat het door politieke richtlijnen en regelgeving niet kan maar de mensen blij maken met een dood vogeltje, en later de amtenaren en het college van onwil betichten.
Dus mooi praten en mensen voor je inwinnen terwijl je ze gewoon bedriegt.

Veel beloven weinig geven doet een dwaas in vreugde leven.

Blijf daarom gewoon helder en beloof de mensen niet iets wat toch niet kan.
dries wolff
Berichten: 34
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 19:46

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door dries wolff »

Beste boer piet als uw reactie oprecht gemeend is kan ik maar een conclusie er uit halen.
Er is maar een geloofwaardige party in de gemeente Oldebroek en dat is naar uw reactie de VVD
Namelijk dat was de enigste party die het aan gaf in de verkiezingtijd\debat dat er alleen bezuigingen door gevoerd moesten worden.
boer piet
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 20:48

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boer piet »

Beste Dries Wolf,

Het gaat mij er niet om welke party nu wel of geen bezuinigingen doorvoerd, Waar het mij om gaat is dat als je de kranten leest, er naar mijn mening, er geen enkele gemeente of stad positief is over de economie, en iedereen moet uitkijken waar hij of zij zijn geld aan uitgeeft.
Dat zullen jij en ik net zo goed moeten.
Waar ik mij vooral aan erger is aan mensen die maar roepen en schreeuwen dat alles anders moet en zal en gaat gebeuren, maar die nooit eens met een (goed)voorstel komen maar over de rug van een ander proberen de mooie meneer uit te hangen.
De beste stuurlui staan immers aan wal.
(en laat ze daar alsjeblieft staan anders zie ik het helemaal somber in voor ons als inwoners van Oldebroek)
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door boertje van buuten »

Ik krijg de indruk dat boer Piet mij verwart met de ABO.
Nu is het wellicht zo dat de ABO soms wat dingen van mij lijkt over te nemen, maar ik heb verder helemaal niets uitstaande met de ABO. Ik ben gewoon een onafhankelijk en kritisch burger die zo af en toe zijn mening naar voren brengt. Ik neem niet aan het politieke gebeuren deel en weet dan ook maar al te goed dat ik ook niet in de positie verkeer om iemand iets te beloven en al helemaal geen zaken die in strijd met de wet zijn of om andere redenen niet realiseerbaar.

Het staat iedereen en iedere politieke partij overigens vrij om mijn gedachtegang, ideeën of standpunten over te nemen
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Weth Veldhoen wil bezuinigen door burgers extra te belasten

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste correspondenten

Nog even een weekje of zo wachten en dan weten we hoe het brood smaakt, waarvan het deeg aan het rijzen is, en de korst in de oven bruin aan het worden is. Morgen wordt komt er een officiëel perscommunique uit het gemeentepaleis aan de inmiddels boomloze vlakte (zie elders op oldebroek.net)

Groeten vanaf de achterbank

Jan B. Kaiser
Plaats reactie