Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!

Bericht door Redactie »

Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!
(door Thomas van Leeuwen )

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik een van de jongens ben voor wie de droom “Red Bull Rookie” is uitgekomen.
Hoe het begon?
Jurgen van de Goorbergh talentscout voor Red Bull had de opdracht van Red Bull gekregen om een Nederlandse coureur te zoeken voor deelname aan de Red Bull Rookies MotoGP cup. De allereerste ONK was hij hiervoor in Assen aanwezig. Twee 125cc coureurs had hij hiervoor op het oog, Mick Jansen en ikzelf. Vanaf dat moment kwam het balletje aan het rollen. Jurgen gaf ons wat tips en keek wat we er vervolgens op de baan mee deden. Ik eerlijk geef toe dat ik het zelf dat raceweekend allemaal erg spannend vond en er ook wel een beetje spanning van had. We kregen te horen dat het in eerste instantie om deelname in de Red Bull Rookie-cup aan de TT van Assen ging en in tweede instantie voor een vaste startplek in de RBR-cup 2010.
Afbeelding
Een paar weken later vonden al de eerste tv-opnames plaats, op het TT- circuit en in de prachtige sportschool van Jan Postema in Assen. Diezelfde dag vertelde Jurgen ons dat hij erg zijn best deed om nog voor de TT van Assen in Mugello Italië een start te verkrijgen ter voorbereiding op de TT. Intussen hield Jurgen onze prestaties in het IDM scherp in de gaten. Op 20 mei kreeg ik te horen dat ik de gelukkige was die mocht deelnemen in de RBR-cup met niet één, maar met twee wildcards.
Op dat moment barstte het circus los, diezelfde dag nog kreeg ik mails van Red Bull waarin ik mijn gegevens, afmeting, gewicht ed. moest doorgeven, maar ook contracten met daarin afspraken die werden gemaakt. Oma en Mama moesten voor mij op de knieën om de maten voor de raceoverall op te nemen. Grote schrik kregen we nog even toen bleek dat mijn ID kaart bij de inbraak van laatst, kwijt was geraakt. Behalve mijn Shoei helmen hoefde ik niet zoveel in te pakken, de rest van de uitrusting werd door Red Bull verzorgd. Paar schone boxers in de tas, scheerapparaat ;-) erbij en ik was er diezelfde dag nog klaar voor.
Maar jongens wat kan wachten lang duren zeg, 7 hele dagen lang! Ik heb nog geprobeerd of mijn ouders mij niet naar Jurgen konden brengen zodat ik daar kon blijven slapen en zo ’s ochtends met hem naar het vliegveld kon rijden, hun reactie? Don’t push your luck.
Voor de zekerheid maar extra vroeg naar Schiphol vertrokken, je zult maar in de file komen te staan en het vliegtuig missen. Jurgen was er ook al en al gauw sloten we ons aan achter de heeeele lange rij reizigers. Veel tijd om afscheid te nemen hadden we niet nodig, hartstikke doei en komt allemaal goed. Gingen mijn ouders dan niet mee? NEE, ik ging met Jurgen alleen, lekker relaxed, geen gezeur, top geregeld toch? Bovendien, moesten zij niet naar het IDM op de Nürbrurgring?
Aangekomen in het hotel bleek dat ik zooo’n vet coole kamer had! en helemaal voor mij alleen. Diezelfde dag zijn we naar het circuit gereden met een Fiat Punto (gaat mijn familie niet leuk vinden ;-) om ons te melden, teamkleding in ontvangst te nemen, pak en de rest van de uitrusting te passen, even op de motor zitten (ik kreeg de motor toegewezen van Harry Stafford, die geblesseerd is), kennis maken met de leiding, de monteurs en de andere Rookies, hoewel ik er een aantal van vorige keren al kende.

Op de terugweg naar het hotel gaan we langs een ItaliaanseYssalon een traditie die we elke dag in ere hebben gehouden onder strikte voorwaarde dat ik mijn rondetijd die dag weer moest hebben verbeterd. Ik heb me verbeeld dat Jurgen een excuus zocht om ....
De volgende dag is mijn eerste kennismaking met de125cc KTM op de baan tijdens de vrije training. Het circuit van Mugello is absoluut geen makkelijke baan als je er voor het eerst rijdt, bovendien rijd ik op een voor mij absoluut onbekende motor en ben me er terdege van bewust dat het geen makkelijke opgave wordt. Het stuurgedrag van de KTM is héél anders dan van mijn eigen motor. De KTM “valt” de bocht in, met wat aanpassingen aan de vering levert dit al een enorme verbetering en dus tijdswinst op in de 1e kwalificatie. Wat mij ook opvalt is dat het frame veel stijver aanvoelt iets wat ik niet vervelend vind. Het vermogen van de motor is uitstekend ondanks dat hij wat aan de rijke kant staat afgesteld, de KTM heeft geen klep in de cilinder zoals mijn eigen motor wel heeft. Mijn collega Rookies zijn de beste 26 tieners uit een groot aantal verschillende landen en ze rijden ook nog eens meedogenloos hard, in niets te vergelijken met de competities waarin ik heb gereden, er komt echt wel veel meer bij kijken dan alleen maar gas geven. De eerste 5 coureurs kunnen zo in GP’s in en rijden dan qua niveau ergens in het middelveld.
’s Avonds pakken we de scooters met o.a. Webb, Krummenacher, Folger en Jurgen rijden we naar het dorp even verderop. In Italië mag je al met 14-jaar op een scooter rijden, hey.... die kans laat ik dus niet aan me voorbij gaan.
Bij het team van Arie Molenaar voel ik me zeer welkom en mag ik vrij in en uit de pitbox lopen. Zoals ook het MotoGP team van Capirossi. Van hem mag ik zelfs de data bekijken en zitten we naast elkaar op een stoel naar de tv beelden te kijken van een kwalificatie. De Japanner RBR Daijiro Hiura probeer ik een handje te helpen door samen met hem een stukje, in het Engels, te schrijven op zijn RBR blog.

In de race op zaterdag heb ik een goede start (1e keer dat ik met een KTM moet starten), gelijk schiet ik een paar plekken naar voren. In dit geweld (de mouwen worden opgestroopt) raak ik links en rechts een paar motoren en daardoor even naast de baan. Helaas raak ik de aansluiting gelijk al kwijt en mijn rondetijden zijn in het begin ook wat te langzaam. Gaandeweg krijg ik het juiste ritme te pakken en weet uiteindelijk mijn rondetijd uit de kwalificatie wederom te verbeteren. Als 19e word ik uiteindelijk afgevlagd, zit mijn 1e Red Bull Rookie race erop en ben ik een schat aan ervaring rijker. Nog nat bezweet word ik door Coné Klein van RTL GP geïntervieuwd.
Van zowel de begeleiding van Red Bull als Jurgen krijg ik te horen dat ze tevreden zijn met mijn eerste optreden in de Rookies cup.


De volgende dag leveren we onze huurauto op het vliegveld in. Ik heb het vermoeden dat de banden en remmen aan vervanging toe zijn, krijg je met al die haarspeldbochten in Italië hè...;-) en opSchiphol testen we nog even de bagageband door erop te gaan zitten. We weten inmiddels ook hoe het er achter “de flappen” uit ziet, niks bijzonders hoor... het Schiphol personeel kan het niet echt waarderen.
Ik wil Jurgen, Muriel, Mr. Clifford, Michaela en Red Bull enorm bedanken voor deze enorme kans die zij mij met het deelnemen aan de Red Bull Rookies MotoGP hebben gegeven. Ik heb vet veel geleerd en zoooo véél plezier gehad!! Jurgen is helemaal een `vet coole gast`
De volgende race voor de RBR cup zal zijn op de zaterdag tijdens de TT van Assen. Ik hoop dat alle motorsportliefhebbers ook naar deze Rookie race zullen kijken, het racen gaat er echt hard aan toe!
Ciao, Thomas #17 (in RBR)
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
jan bredewout
Berichten: 863
Lid geworden op: do jan 19, 2006 7:55
Locatie: wezep

Re: Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!

Bericht door jan bredewout »

Is het misschien handig als je de naam al in het begin zet?
Over wie gaat dit nu? (Thomas#17 RBR?)
Jan Bredewout
videoclips
Armando
Berichten: 3
Lid geworden op: vr sep 16, 2005 20:18
Locatie: Oldebroek

Re: Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!

Bericht door Armando »

Het gaat om Thomas van Leeuwen
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!

Bericht door Arnold van de Worp »

Thomas heeft het goed voor mekaar,
Ik zie red bull als de grootste sponsor van de auto en motorsport
HB
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 09, 2007 12:06

Re: Is het niet fantastisch als je dromen uitkomen?!

Bericht door HB »

Ben jaloers op je kerel! grote klasse, en veel succes met je wedstrijden! geniet ervan...
Plaats reactie