Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroek

Voor zo nu en dan of regelmatig een column schrijft kan deze vanaf nu ook op oldebroek.net plaatsen.
Plaats reactie
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroek

Bericht door Bert-Jan »

Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroek

[column van Bert-Jan Dokter]

Op woensdag 20 maart j.l. was een B&W-lid uitgenodigd voor een optreden in het LOCOfm programma “Rondje Politiek”. Een radioprogramma waar gebruikelijk gemeenteraadsleden van verschillende fracties ondervraagd worden over actuele besluiten in het lokaal openbaar bestuur. Een enkele keer krijgt het Oldebroeker college van B&W er een uur de beschikking over de microfoon. Deze keer kon wethouder Isaac de Muijnck dus niet thuis in Genemuiden van zijn avondmaal genieten, maar zat hij om 18:00 uur ‘in de overuren’ namens het gemeentebestuur van Oldebroek aan de microfoon bij LOCOfm.

Toen ik even na zessen de autoradio afstemde op de lokale omroep hoorde ik de vertegenwoordiger van Oldebroeker Burgemeester & Wethouders aan de microfoon niet spreken over de vele bezuinigingen, de spannende nieuwe gemeentelijke taken of over besluiten die komende tijd voor de Oldebroeker gemeenschap genomen moeten worden. Nee, toen de interviewer vroeg wat de gemeentebestuurder vermeldenswaardig vond voor het publiek viel zijn keuze op de mening dat de vrouw niet thuishoort in de politiek en openbaar bestuur…..

Zowel De Hoge Raad, Europees Hof voor de Rechten van de Mens en het Europees Hof in Straatsburg hebben uitspraak gedaan over interne SGP-reglementen die de vrouw uitsloot van kieslijsten. Wethouder De Muijnck gebruikte de zendtijd die het openbaar gemeentebestuur van Oldebroek ten deel viel om op te tekenen dat de opgetelde Nederlandse en Europese rechtspraak met haar uitspraken is binnengedrongen in de vrijheid van meningsuiting. “Onvoldoende oog voor de uitvoering van de rechtsstaat“, bezwoer de Oldebroeker wethouder in de microfoon van de lokale omroep.

SGP-reglementen ontzegden de vrouw toegang tot kieslijst en politiek bestuurlijke posities. “Een recht” dat door meerdere rechterlijke uitspraken en onder democratisch bedenkelijke dwang moest worden aangepast, volgens de wethouder. ”Ik betreur dat het nodig gebleken is onder externe druk. Daar zit je niet op te wachten en heeft geen toegevoegde waarde” concludeerde de houder der wet.

De gemeentebestuurder voegde er aan toe dat het Clara Wichmann instituut met haar strijdt voor de verbetering van rechtspositie voor de vrouw “oorlogsvoering” bedrijft.

Het interview is me sinds die 20-ste maart door het hoofd blijven spoken. Dat óns gemeentebestuur, die het algemeen belang moet dienen, een overheidsbestuurder afvaardigt naar media om daar de stoep aan te vegen met de rechtspraak? En om een reglement dat de vrouw toegang ontzegt tot de raadstafel of B&W te verdedigen? Dat verbijstert me en laat me niet los.

Ongelijkheid tussen vrouw/man, homo/hetero of op basis van huidskleur doen mij nu eenmaal huiveren en maakt me verregaand strijdbaar. De Nederlandse vrouw mocht voor het eerst in 1922 stemmen. Nog geen eeuw geleden. En anno 2013 wordt de vrouw nog steeds niet gelijkwaardig behandeld in maatschappelijke kansen of salaris. In Oldebroek leven inwoners op een ontspannen manier samen en wordt rekening gehouden met elkaars gevoelens. En middenin financieel en bestuurlijk onrustige tijden komt een vertegenwoordiger van het Oldebroeker gemeentebestuur op de lokale publieke omroep de wenkbrauwen fronsen over de positie van de vrouw.

Een B&W-lid die privé het risico niet wil lopen om in diezelfde Oldebroeker gemeenschap te gaan wonen met zijn gezin, komt vanuit Genemuiden de Oldebroeker gemeenschap vertellen dat rechterlijke uitspraak over gelijke behandeling van man en vrouw ‘bedenkelijke druk van buitenaf is’.

De mogelijke aanleiding waardoor politici en inwoners van gemeenten waar Oldebroek al mee samenwerkt paniekerig reageren over verdergaande samenwerking of zelfs een fusie met Oldebroek is me pijnlijk duidelijk gemaakt. Via ons eigen al drie jaar voort rommelende gemeentebestuur, die zeer recent nog beloond werd met een slecht cijfer door de ontevreden bevolking. Om me politiek uit te drukken: Ik ben verbijsterd en diep teleurgesteld.

Om met de woorden van wijlen Margaret Thatcher richtinggevend en hoofdschuddend af te sluiten: “If you want something said, ask a man. If you want something done, ask a woman”.

Bert-Jan Dokter

PvdA-gemeenteraadslid in Oldebroek

9 april 2013
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Aan-recht kleeft plicht, wethouder bij LocoFM

Bericht door Redactie »

Bron weblog Gilia van Dam, dinsdag 9 april 2013
Aan-recht kleeft plicht, wethouder bij LocoFM

Het is al een paar weken geleden dat onze geachte SGP wethouder I. de Muijnck optrad in het politieke radioprogramma van LocoFM. Ik heb enkele weken tijd genomen om de uitspraken van de wethouder te laten bezinken, te wegen en me af te vragen welke waarde ik hieraan moet hechten. En eerlijk gezegd, ik kom er niet uit. Wat ik hoorde deed mijn hart in verbijstering overslaan, staarde vol ongeloof naar de radio, dit kan niet waar zijn, de wethouder die zijn persoonlijke mening verwoord …….

De wethouder reageerde ernstig verbolgen op uitspraak van het Europese Hof die zegt dat ook op de SGP kieslijst vrouwen moeten worden toegelaten als die ambitie bij dames er is. Wethouder De Muijnck is van mening dat dit inmenging is in het verenigingsrecht en betreurt het feit dat tijdens de algemene ledenvergadering is ingestemd om vrouwen toe te laten op de kieslijst.
Het aanhalen van het alom bekende, op velerlei manieren te pas en te onpas kretende "vrijheid van meningsuiting" schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Hij vindt de maatschappij doorgeschoten in deze, dat een taboe rust op de zienswijze van de SGP. De wethouder vindt werkelijk dat hij zijn uitspraken ongebreideld kan scharen onder de vrijheid van meningsuiting. Dan moet de wethouder ook genegen zijn een weerwoord te ontvangen.

Onze wethouder die het betreurt, ja u leest het goed, de wethouder betreurt het feit dat vrouwen, indien zij dat ambiëren een politieke functie vervullen.
Die uitspraak deed bij mij de vraag opborrelen, hoe voelt de wethouder zich als hij geconfronteerd wordt met vrouwen in de raadzaal, collega dames-wethouders?

Een ieder heeft recht op zijn of haar mening, maar moet je je als wethouder persoonlijk uit spreken met deze mening. Sinds het radio optreden van wethouder De Muijnck merk ik dat ik moeite heb met de wethouder. Wetende wat hij ten diepste vindt van het feit dat vrouwen hun politieke rol vervullen. Maakt het vrouw-zijn mij en andere vrouwen op voorhand ongelijk? In de ogen van de wethouder wel. Dan is het voor de vrouwen in de raad en de dames collega's toch onmogelijk om samen te werken met deze man? Of draaf ik nu door?
Het gelijkheidsbeginsel zegt het al, een ieder is gelijk, geen verschil in geslacht, kleur, geur of smaak.
De wethouder haalde het Clara Wichmann instituut aan, dat zij bezig zijn met oorlogsvoering, het is nogal een vergelijk. Ik kan niet de woorden vinden om weer te geven hoe stuitend ik deze uitspraak vind.

Het gaat mij niet om de interne SGP aangelegenheden, iedere politieke partij heeft zo zijn eigen grondbeginselen, principes, waarden, normen. Daar kan een ieder van vinden wat hij of zij wil. Voor je lid wordt van een partij kijk je toch naar welke het best bij je persoonlijke opvattingen past. Vrouwen van SGP huize kiezen, naar ik aanneem ook bewust voor deze partij, wie ben ik om daar iets van te vinden.

Waar het om gaat is, dat wethouder De Muijnck van Oldebroek, lid van het College van B&W, bestuurder van alle Oldebroekers zijn persoonlijke mening heeft gegeven in een radioprogramma, waarin hij uitspraken heeft gedaan die alles tackelen welke in de laatste 100 jaar zijn opgebouwd aan mensenrechten, vrouwenrechten wil ik het niet een eens noemen, we zijn allen mens, immers.
Dat stemt mij droevig... en strijdbaar

Gilia van Dam, VVD Oldebroek
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroe

Bericht door mrotman »

Misschien is het mogelijk om het gesprek online te zetten zodat wij het terug kunnen luisteren.
Ik heb namelijk toch een genuanceerder mening en een andere herinnering aan dit gesprek.

Hieronder enkele punten:
  • :?: Is de presentator begonnen met een vraag over dit onderwerp of de wethouder?
    :?: Is het niet normaal dat aan het begin van het programma de gast een onderwerp aan de orde mag brengen dat landelijk in het nieuws is?
    :!: Naar mijn mening verwoorde de wethouder het landelijke SGP standpunt. Dat mag je ook op dat moment in het interview van hem verwachten.
Dit gedeelte van het interview irriteerde mij niet. Ik ben het absoluut niet met het standpunt van de SGP eens. Maar ik gun ook de SGP, net als andere partijen ruimte voor hun standpunten. Binnen het kader: "Vrijheid van meningsuiting"
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroe

Bericht door huub verberk »

Beste Martin
a wie over het onderwerp begon is niet belangrijk
b natuurlijk mag iedereen over elk onderwerp spreken
c natuurlijk mag hij het standpunt van het SGP benoemen,,,

maar hij zat daar niet als prive persoon. Hij is wethouder en spreekt namens het volledige college. Dan kun je dergelijke uitspraken niet doen. Als hij een prive mening heeft is dat prima, maar als wethouder kun je niet alles roepen over de radio. Soms moet je zwijgen over je prive mening.

Hij plaatst het college is een hopeloze positie. Moet ik nu aannemen dat de andere wethouders ook zo denken.? Zo nee, mag ik dan spoedig horen dat ze afstand nemen van deze uitspraken.
Er zijn viif vrouwelijke raadsleden in Oldebroek. Hoe denk je dat zij dit ervaren? Hoe zal in de toekomst de verhouding tussen deze wethouder en de vijf vrouwelijke leden zijn?
Hoe denk je dat de buur gemeenten dit zien? Dit kan grote schade aanrichten bij het prille proces van samenwerking en of fusie met H2O

Kortom, hij was een beetje dom ....


met vriendelijke groet,

Huub Verberk
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroe

Bericht door mrotman »

Hallo Huub,

Gemiddelde luisteraar zal het niet zo ervaren en opvatten zoals ik het doe. Elke uitzending begint net als bij de raadsleden met een item over een onderwerp buiten onze gemeente. Gasten kunnen dan hun mening persoonlijke mening of partij standpunt geven over nationale en internationale onderwerpen.
Ik denk dat de luisteraar volwassen genoeg is om onderscheid te maken tussen het verhaal van de wethouder en het verhaal van SGP-er de Muijnck.

Ik hoop dat de Loco de uitzending zo snel mogelijk digitaal beschikbaar stelt.

Met groet, Martin
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroe

Bericht door huub verberk »

beste Martin

Dit dreigt een wellis nietis verhaal te worden. Natuurlijk mag hij een prive mening hebben. Maar als je gevraagd wordt voor een radio programma omdat je WETHOUDER bent moet je altijd het standpunt van het college verwoorden. Je prive mening laat je thuis.

Als deze prive mening haaks staat op het college beleid, haaks staat op de mening van het hoogste rechts orgaan en schadelijk is voor de verhouding met de vijf raadsleden en schadelijk kan zijn voor de verhoudingen met de buren dan is het politiek heel erg dom om dit te doen.

met vriendelijke groet,

huub verberk
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroe

Bericht door Redactie »

Ook aandacht in de Stentor over dit onderwerp:
Klik hier om dit artikel te lezen.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Positie van de vrouw geen toegevoegde waarde in Oldebroe

Bericht door Redactie »

Persbericht gemeente Oldebroek, 12 april 2013
Wethouder betreurt beeldvorming

Wethouder Izaäk de Muijnck draagt graag bij aan een juiste beeldvorming over een interview in Rondje Politiek van Loco FM op 20 maart jl. In dat interview gaf hij zijn persoonlijke visie op de actualiteit van dat moment. Waaronder het besluit van de SGP tot aanpassing van de interne regels over de positie van vrouwen binnen die partij.


De wethouder stelde dat de door de rechter verplichte aanpassing van interne regels spanning oproept met het recht dat een politieke partij heeft om zelf uitgangspunten of beginselen te kiezen. Hij maakt zich zorgen over de balans van het gelijkheidsprincipe met bestaande rechten zoals het verenigingsrecht en de vrijheid van meningsuiting. Wethouder de Muijnck gaf aan het te betreuren dat door tussenkomst van een rechter een partij tot besluitvorming gedwongen wordt over een onderwerp, dat niet door de partij zelf op de agenda is gezet. De Muijnck beschouwt de discussie over de positie van vrouwen binnen de SGP als een interne partijaangelegenheid en inmenging van de rechtbank daarin heeft voor hem geen toegevoegde waarde. Wethouder de Muijnck: “Ik hecht juist aan het grote belang van een goede democratie waarin voldoende ruimte blijft voor alle beginselen van onze rechtsstaat, het waarborgen van belangen en posities van minderheidsgroepen en voldoende ruimte in het publieke domein.”

Door de deze week verschenen blogs is de beeldvorming ontstaan dat bepaalde uitspraken als citaten uit het interview moeten worden opgevat. Wethouder de Muijnck: “Blijkens de bandopname zijn uitspraken zoals
'de wethouder betreurt het feit dat vrouwen, indien zij dat ambiëren een politieke functie vervullen.'
'viel zijn keuze op de mening dat de vrouw niet thuishoort in de politiek en openbaar bestuur….'

niet door mij uitgesproken."

Sterker nog, zodra ik enkele dagen na het interview (en enkele weken voor het verschijnen van de blogs) door een tweet van één van de bloggers het misverstand opmerkte, heb ik het initiatief genomen om mijn persoonlijke visie zoals hierboven vermeld te verhelderen. Nu het publiek wordt, neem ik ook publiek nadrukkelijk afstand van de verkeerde beeldvorming en de kwalificaties die daaraan worden verbonden. Ik werk met veel genoegen samen met mensen uit de volle breedte van onze pluriforme samenleving en heb daarbij respect voor ieders persoonlijke integriteit, dus inclusief zijn of haar waarden en normen. Daar sta ik voor.”
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie