Partij vóór de toekomst

Voor zo nu en dan of regelmatig een column schrijft kan deze vanaf nu ook op oldebroek.net plaatsen.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Partij vóór de toekomst

Bericht door Bert-Jan »

Daar staan we dan. Met een gloeiende en rode wang van de oorvijg die de PvdA in ontvangst mocht nemen op 4 juni. Ook de andere wang kleurde snel bij in clubkleur. Van schrik. De keuze van de lage opkomst zet de rechtse politiek notabene nog steviger in het zadel in Europa! Bont en blauwe plekken op de PvdA en haar ideologie. Eigen schuld, dikke bult?

Jan Pronk leverde een dijk van een verkiezingsprogramma op. Mensgericht en vol visie op de toekomst van Nederland in een onmisbaar Europa. Met jarenlange kennis van zaken en bewezen inzet als bikkelhard fundament. Waar zijn we in vredesnaam gestruikeld in vertrouwen bij de arbeider?

Ik kijk met m’n volle arbeiderswijsheid naar de PvdA dreun. Meerdere factoren spelen een onmiskenbaar rol. Maar als PvdA’er vind ik één ding belangrijk. Wat was ónze rol in het thuisblijven of ‘overstappen’ van onze achterban?

Mij is dat wel duidelijk. Oké, de PvdA neemt bestuurlijk op alle fronten haar verantwoordelijkheid. En ja, onze politici doen goed werk. In vergaderzalen van Brussel tot Den Haag. Van Arnhem tot Oldebroek. Maar het grote gebrek is dat daarnaast de taal van de eigen achterban slecht gesproken wordt. Onze boodschap en standpunten worden op elitaire toon uitgezet.

Veel inzet en resultaat, maar de plank wordt communicatief flink misgeslagen. Niets ten nadele van de inzet van en overtuigingen van hoogopgeleiden, hou me ten goede. Maar het huidige PvdA mengsel aan de bestuurstafels wordt geproefd als een zoutloos dieet. Er is arbeiders-bloedarmoede in de uitstraling van PvdA politiek.

Ik roep absoluut niet om oplossingsloze schreeuwpolitiek of vals activisme. Ik roep om begrijpelijk taal, aanspreekbaarheid en voelbare passie. Om straatplicht voor PvdA politici. Kom je verhaal maar halen en brengen als gelijke! Dat gebeurt te weinig en de verkiezingsuitslag onderstreept die uitspraak.

Dát zit me dwars. We zijn in Europese Verkiezingen afgerekend op een beeld over landelijk beleid. Heeft onze achterban daar een slecht beeld bij? Dan zenden wij uit op de verkeerde frequentie. Met een te zwak signaal.

En de externe oorzaken van de slechte verkiezingsuitslag? Wat is de invloed van de hedendaagse nutteloze schreeuw- en zijlijn politiek? Was onze campagne wel in orde? Hebben we wel genoeg geflyerd of gefolderd? Dat en meer mag allemaal onderzocht worden, maar niet voordat de handschoen opgepakt is die óns toegeworpen is.

4 juni 2009 leverde voor mij een dag verwarring en slikken op. Een nacht onrustig slapen. Al die campagne dagen, voorbereidingen, marktacties en folderen voelden even als volstrekt nutteloos. Moet ik eerlijk in zijn. Met een wegtrekkende blauwe plek op m’n wang stond ik op ‘the day after’ echter met aangewakkerde strijdlust op!

Ik ben politiek actief geworden omdat ik niet wóu en wil geloven dat onze samenleving zich laat gijzelen door angst en haat. Mijn keuze van toen vindt alleen maar bevestiging anno nu en met deze verkiezingsuitslag. De PvdA is broodnodig.

Mijn Partij van de Arbeid gaat verder dan benoemen van problemen. Stond en staat nooit vrijwillig aan de zijlijn te mekkeren. Mijn PvdA laat zich horen. Is strijdbaar, voelbaar én zichtbaar. Mijn PvdA leeft en streeft vóór toekomst!

Strijdbare groet,

Bert-Jan Dokter

Voorzitter PvdA Oldebroek - Wezep
Plaats reactie