Kwaliteit analoge TV via glasvezel

Vragen en antwoorden over de mogelijke aanleg van een glasvezelnetwerk in een aantal kernen van onze gemeente.
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Kwaliteit analoge TV via glasvezel

Bericht door Henk Rijkens »

Dag,

Wat mij niet geheel duidelijk wordt: wat is de kwaliteit van analoge TV via glasvezel. Is dit vergelijkbaar met digitale TV van bijvoorbeeld UPC? Of moet je dan ook een soort extra media-box hebben voor de beste kwaliteit beeld?
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
FerryHeibrink
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jul 22, 2011 13:22

Re: Kwaliteit analoge TV via glasvezel

Bericht door FerryHeibrink »

Henk Rijkens schreef:Dag,

Wat mij niet geheel duidelijk wordt: wat is de kwaliteit van analoge TV via glasvezel. Is dit vergelijkbaar met digitale TV van bijvoorbeeld UPC? Of moet je dan ook een soort extra media-box hebben voor de beste kwaliteit beeld?
Analoge TV wordt niet door álle providers aangeboden heb ik begrepen.
Zelf neem ik Lijbrandt, die heeft het sowieso wél.

De kwaliteit van de bron kan ik niet over oordelen. Wel weet ik dat het analoge signaal over een aparte glasvezelkabel binnenkomt. Deze wordt in de Genexis (je aansluitpunt) omgezet naar een analoog signaal.

Het voordeel hiervan is dus dat je signaal pas in de meterkast wordt gemaakt, waardoor de signaalsterkte optimaal is en je tevens geen last hebt van invloeden van buitenaf (slechte kabels, vocht of interferentie van buitenaf.

Bijkomend voordeel is tevens dat in geval van onweer geen inslag meer mogelijk is via de coax kabel, dit neemt heel wat risico weg. Bij ons is al eens een telefooncentrale en NT1 in rook opgegaan doordat er 'ergens' verderop ingeslagen was.

Digitale TV kwaliteit heeft weel heel ergens anders mee te maken, namelijk waar het signaal vandaan komt. Er zijn 2 bronnen: WGDO en WBA. Ik hoop dat we WGDO krijgen, want dat heeft een hogere bitrate en is tevens met een mediacenter te verbinden (ik doe alles via mediacenter). KPN heeft dat allemaal dichtgetimmerd...

WBA levert overigens 'ADSL' bitrates voor TV en WGDO heeft een veel ruimere bitrate voor TV waardoor het beeld scherper is en minder 'blokkerig'.
Plaats reactie