Tip voor mensen met TV-problemen KPN glasvezel.

Vragen en antwoorden over de mogelijke aanleg van een glasvezelnetwerk in een aantal kernen van onze gemeente.
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Tip voor mensen met TV-problemen KPN glasvezel.

Bericht door Henk Rijkens »

Misschien herkenbaar voor nieuwe KPN-glasvezel klanten onder u: via de scartkabel zeer matig beeld en geen teletekst. Maar natuurlijk willen we die verouderde kabel ook helemaal niet gebruiken, maar HD kijken via de HMI-aansluiting met teletekst! Nu kan het voorkomen dat bij HD u wel alleen het kader met zender- en programma-info in beeld krijgt, maar geen beeld en geluid. Intussen is er dan al een foutmelding met de volgende tekst voorbij gekomen: "HDCP authentication error! HDMI output is disabled".

Als dit het geval is, dan kan er het volgende aan de hand zijn:

-de (HD-) TV is ca 3 jaar of ouder en van Philips of Samsung.
-Sommige modellen hebben een miscommunicatie met het versleutelde signaal vanaf de digitale onvanger, van het nieuwste type van KPN, type 1853.
-Verder proberen de zaak aan de praat te krijgen is in dit geval zinloos.

De mogelijke oplossing:

-Bel KPN Glasvezel (0900-0747, hou uw klantnummer etc. bij de hand) en vraag om uw ontvanger type 1853 om te ruilen voor het voorgaande type 1963.
-Dan werkt het zonder problemen, de mogelijkheden op de 1963 zijn hetzelfde als op de 1853, ook de ingeprogrammeerde afstandsbediening van de 1853 kan gewoon voor de 1963 gebruikt worden.
-Dit kost niets en voor 17 uur gebeld, wordt het kastje in de regel de volgende dag al omgeruild.

Dit is mijn ervaring bij mijn ouders, al bejaarde mensen, die er echt niet uitkwamen. Daarom heb ik ze geholpen en daarvoor enige malen met KPN overlegd. Waarbij bovendgenoemde oplossing ook pas na een 3-tal telefoontjes boven water kwam.....
Toch verder goed opgelost zo.

Wat ik wel wat minder vindt, is dat zo'n monteur HDMI blijkbaar niet standaard aansluit en probeert..... Bij oudere mensen met een wat "oudere" TV lijkt het er op dat de monteur snel de scart er in drukt, zegt "kijk meneer, hij doet het" en vervolgens snel zijn koffer pakt, om maar niet tegen problemen aan te lopen.....

Hoe is uw evaring van de aansluitwijze van de monteurs bij KPN glasvezelklanten?
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie