Carbid schieten; een stukje cultuur verboden?

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Carbid schieten; een stukje cultuur verboden?

Bericht door Redactie »

Dennis zegt:Waneer word carbid schieten nou eens legaal hier in dit saaie gat. anders is er toch nooit wat te doen voor de jeugd.
Gemeentenieuws 19 december:
WIJZIGING ALEGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)
In de raadsvergadering van 12 december 2006 heeft de gemeenteraad besloten om in het kader van periodiek onderhoud de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gewijzigd vast te stellen.
De wijzigingen zijn grotendeels het gevolg van aanpassing van de model APV van de Vereniging van Nederlandse gemeenten, waarop de Oldebroeker APV is gebaseerd. Daar zijn verder de onderwerpen aan toegevoegd (weggelaten), voorzover die voor de gemeente Oldebroek (niet) relevant zijn. ................
- verbod op carbid schieten (welk verbod ook al geldt op grond van andere regelgeving); ..................
De wijzigde APV treedt in werking op 25 december 2006
Het verbod op carbidschieten is dus sinds kort van kracht. Vreemd dat er bij vermeld staat dat op grond van andere regelgeving carbidschieten al verboden was. Lees hierover het artikel van vorig jaar: Klik hier. De wijziging is niet aangebracht omdat het verbod opgenomen is in de model APV. Hier in is het woord carbid niet te vinden.

Jaren terug, toen overgrootvaders nog jong, waren werd oud en nieuw gevierd door het schieten van carbid. Vuurwerk was er nog niet of nauwelijks en erg duur. Elke smid maakte gebruik van carbid voor laswerk, dus kon je gemakkelijk aan carbid komen. Ook werd carbid gebruikt in lampen onder andere op de fiets.
Met oud en nieuw werd carbid gebruikt voor het nodige knalwerk. Je begon met een klein verfblikje van een halve liter, later wat groter en de grotere jeugd gebruikte een melkbus.

Waarom heeft de gemeente het verbod opgenomen in de APV?
De redactie heeft deze vraag aan de gemeente gesteld en hoopt snel een antwoord te krijgen.

Carbidschieten word in verschillende gemeenten onder voorwaarden toegestaan. Carbidschieten hoeft niet gevaarlijker te zijn dan legaal vuurwerk en is zeker veiliger dan illegaal vuurwerk. Wel is het belangrijk om bij gebruik van een melkbus deze af te sluiten met een bal of stuk plastic met elastiek. Knalt net zo hard en is veel veiliger. Gebruik nooit een aluminium melkbus!
Misschien was een regulerende regeling in de APV een betere oplossing geweest. Nu gaan de knallers misschien op zoek naar gevaarlijker alternatieven zoals lawinepijlen enz. Beide zijn nu verboden.
Klik hier voor een leuke carbidfilm
Klik voor een cursus carbidschieten


Carbid kun je in deze omgeving kopen bij Souman Vuurwerk en een mooi schoon verfblik kun je vast wel kopen bij een verfwinkel die zelf kan mengen.

Kijk ook op www.carbidbus.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Henry kok
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 19:31

Bericht door Henry kok »

ik vind het jammer dat het dus niet meer mag ,

teminste, op het 't loo bij het trapveltje mag het wel , waarom daar wel ?
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Als de carbidschieters nu maar niet uit protest de winkelcentra gaan slopen.

Dat is nl.. al eens ergens eerder gebeurd na een verbod.
(Ik geloof staphorst, maar ik weet het niet zeker)
De oplossing bleek naderhand erger als de kwaal.
Henry kok
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 19:31

Bericht door Henry kok »

Ik denk dat de jeugd gewoon gaat knalle, zie zelf het probleem ook niet , maarjah , je hebt van die raamkijkers (amtenaren) die iets nieuws verzinne ! zie zelf om half 1 als het kan kwart voor 12 op 1 oor willen liggen

tis misschien raar gezegt , maar zo is het wel!
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Haha, ja dat kun je ook doen natuurlijk.

Ik ben nog niet levensmoe, dus ik doe het niet.
Heb je verder geen familie of vrienden of kennisen of buren waar je goed mee kunt en er zo nog een gezellige avond van maken !
Ik vindt het toch een treurig bericht dat je dat wil gaan doen.

Zeker in deze gemeenschap waar ik hoor en lees over het elkaar helpen !

Is er voor jullie niet een avond waar je tercht kunt dan ?

Of doet dat de gemeenschap niet omdat het op een Zondag valt ????

Sterkte, en ik hoop toch dat je er nog een leuke gezellige avond van kunt maken.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Is er voor jullie niet een avond waar je tercht kunt dan ?

Bericht door Redactie »

Is er voor jullie niet een avond waar je tercht kunt dan ?
Oud en Nieuw in de gemeente Oldebroek: jongerenactiviteiten in de diverse kernen

Dankzij de samenwerking van diverse lokale organisaties, het jeugd-en jongerenwerk, politie, brandweer en gemeente Oldebroek worden er in alle kernen van de gemeente Oldebroek activiteiten rond Oud en Nieuw georganiseerd. Jeugd –en jongeren uit de gemeente Oldebroek kunnen 's nachts in Oldebroek, 't Loo, Noordeinde en Wezep terecht.

In Wezep opent Jongerencentrum Slash 's nachts haar deuren voor de jeugd uit Wezep en Hattemerbroek. Met een top DJ zal Nieuw Jaar vrolijk ingezet worden. Vooraf een kaartje kopen is gewenst.
Het jongerenwerk in 't Loo zal op/rond de openlucht trefplaats aan de Sportlaan het jaar feestelijk worden afgesloten. Activiteiten zijn bedoeld voor de jeugd en jongeren uit 't Loo.
In nauwe samenwerking met een groep jongeren worden de activiteiten die altijd in de week vooraf plaatsvonden aan de Bloemstraat/ds Otto Veeninglaan verschoven naar het Oldebroeker bos.
Harken voor Helden organiseert voor de bevolking van Oosterwolde samen met Dorpshuis de Heerdt in het dorpshuis en de sporthal het Oud en Nieuwfeest. De zaal is vanaf 00.30 uur open.
Zelfs de kleinste kern Noordeinde heeft 1 januari een oud en nieuwfeest. Vanaf 00.30 uur zal rond de tent aan de Zomerdijk voor de inwoners van Noordeinde een feest worden aangeboden. Organisatie ligt in handen van jongerenwerk Noordeinde.

bron www.oldebroek.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Henry kok
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 19:31

Bericht door Henry kok »

oke , wij kunnen dan naar slash , maar niet alle wezepse mensen kunnen met mekaar op , en wat voor volk komt er dan in slash , het volk wat er altijd zit , en die gene die er nooit komen zijn niet welkom , want dan gaan ze weer met elkaar op de vuist ! nou nee dankje!

en ik ben ook niet levensmoe
Ik ben nog niet levensmoe, dus ik doe het niet.
Heb je verder geen familie of vrienden of kennisen of buren waar je goed mee kunt en er zo nog een gezellige avond van maken !
Ik vindt het toch een treurig bericht dat je dat wil gaan doen.

ik ben geen levensmoe , maar is carbid schieten zo gevraarlijk dan ? lijkt mij niet , ik schiet gewoon met bal!

dus ik zie het probleem niet ,

en waarom treurig bericht dat ik het ga doen . als je iets gewend bent om te doen en op de ene andere dag mag het niet meer, dan snap je en begrijp je het toch ook niet ? waarom het niet mag ? dus dan laat je het ook niet , om even de bus te pakken en te schieten!
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Haha,
ik bedoelde met treurig niet het carbid schieten.
Dat is juist leuk om dat 1x per jaar te doen.

Met treurig bedoelde ik dat je voor twaalfen al op 1 oor zou gaan liggen.

VERMAAK JE, zou ik zeggen !!!
Henry kok
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 19:31

Bericht door Henry kok »

Ow zo . :)

ik vermaak me wel :) aha, Alvast een goede jaarwisseling :)
orgel fan
Berichten: 12
Lid geworden op: wo mei 14, 2003 21:49
Locatie: Wezep

Re: Carbid schieten; een stukje cultuur verboden?

Bericht door orgel fan »

redactie schreef:
Waarom heeft de gemeente het verbod opgenomen in de APV?
De redactie heeft deze vraag aan de gemeente gesteld en hoopt snel een antwoord te krijgen.
Denk dat ze hiermee wachten tot na oud & nieuw :lol:
"Dan is alles een beetje bekoeld" , is denk ik waar ze op hopen.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat in andere gemeentes het wel mag en hier in Oldebroek weer niet.
Laat de jeugd toch lekker schieten.
Er zijn al zo weinig echt leuke dingen te doen voor jongeren in onze gemeente.

Allemaal een fantastische jaarwisseling en een goed 2007!!! :D
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Hallo allemaal,

Ik moet bekennen dat ik niet weet wie het verbod heeft aangedragen om op te nemen in de APV. Dat antwoord moet ik even schuldig blijven, als het antwoord er al toe doet.

Wel weet ik dat ik niemand heb zien handenwrijven omdat er behoefte was aan "burgertje pesten".

Carbid is niet bepaald ongevaarlijk in verkeerde hoeveelheden en/of overenthousiaste handen. Bovendien zijn er veel mensen die ronduit bang zijn voor gebruik van het spul of het als overlast ervaren.

Vuurwerk en Carbid hebben immers levens gekost of (ernstig) gewonden opgeleverd. Soms nemen bestuurders dan hun verantwoordelijkheden op voorhand. Dat kan per gemeenschap/gemeente verschillen. Oldebroek kiest voor deze manier.

Ik hoop dat iedereen veel lol heeft aan zijn/haar nieuwjaarsbeleving en uitingen met geknal. Ik hoop ook dat iedereen het koppie er bij houdt en zichzelf én de omgeving in het oog zal houden. Ook hier geldt: het moet voor iedereen leuk zijn en blijven.

Het gaat hier niet om "raamkijkers, levensmoeheid of op de vuist gaan". Het gaat hier juist om wederzijds rekening met elkaar houden en vooral: feestvieren. Bevestig niet het vooroordeel, maar bevestig het tegendeel zou ik zeggen.

Maak er een mooi feest van en ik wens iedereen heel veel plezier en een machtig begin van 2007!

Groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Aluminium melkbus en deksel, levensgevaarlijk

Bericht door Redactie »

Aluminium melkbus en deksel, levensgevaarlijk
Voor het Carbidschieten heeft u in ieder geval een stevige stalen melkbus nodig.
Toch is in Wezep het gebruik van een aluminium melkbus gesignaleerd.

LEVENSGEVAARLIJK!!!

Gebruik je verstand en lees DIT

Gewoon vuurwerk kan bij verkeerd gebruik ook levensgevaarlijk zijn.
Carbid schieten hoeft niet gevaarlijker te zijn dan gewoon vuurwerk.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
jarnowolf
Berichten: 1
Lid geworden op: za dec 09, 2006 18:50
Locatie: wezep

carbid schieten

Bericht door jarnowolf »

burgermeester wees sportief zet de bussen op 2007 niet weer op non actief
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

antwoord gemeente

Bericht door Redactie »

Per mail, zie onderstaande tekst, heeft u ons op 27 december jl. de vraag gesteld waarom de gemeente een verbod betreffende carbidschieten heeft opgenomen in de APV.

In verband met de sluiting van het gemeentehuis tussen kerst en oud en nieuw hebben wij helaas uw vraag niet eerder kunnen beantwoorden.

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) worden regels opgenomen ter bescherming van onder andere de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast en de bescherming van de gezondheid. Het doel van de APV is om de gemeente netjes en leefbaar te houden voor iedereen.
Door het vaststellen van een verbod op het schieten van carbid is de mogelijkheid gecreëerd om op te kunnen treden wanneer bescherming nodig is van de openbare orde of gezondheid of wanneer sprake is van overlast.

Wij hopen hiermee uw vraag voldoende te hebben beantwoord.

Gemeente Oldebroek.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie