Rijbewijs

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Anne
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 11:13

Rijbewijs

Bericht door Anne »

Sinds dat het rijbewijs het kaartje is geworden zijn er ook nog andere dingen verandert.
zoals, nu moet je 5 dagen wachten voordat je het rijbewijs kunt ophalen. maar BETAAL JE 40 EURO MEER, DAN KRIJG JE HET DE VOLGENDE DAG.
Is dat niet gewoon geldklopperij van de gemeente?? Wie meer geld heeft, heeft meer recht?? geen gelijkheid meer... want met geld kun je meer voor elkaar krijgen.
Is dit niet iets belachelijks? Dit hoort toch niet in Nederland waar iedereen gelijk is??
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Beste Anne,

Ik wil niet gaan lijken op de persoon die overal en altijd de gemeente en haar beleid loopt te verdedigen, maar op je stellingname heb ik toch iets te melden dat ik als nuance wil aanbieden.

Het rijbewijs is veranderd en daarmee ook hoe het kaartje geproduceert en verkregen wordt. Snelheid kost ook geld en in veel gevallen kun je niet alleen bezuinigen, maar ook gewoonweg de totale kosten reëel houden.

Als je extra betaald heb je dus het felbegeerde rijbewijs sneller op zak, maar zie het dan ook als een extra service die je koopt. Alle baliehandelingen zijn vaak reactief. Daar kun je niet echt op plannen, maar het kost tijd en dan ook onmiddelijk geld. Gemeenschapsgeld om de balie werkzaamheden en systemen van te betalen.

Dit heeft niets met gelijkheid of ongelijkheid te maken in mijn beleving. Dit is puur kostenbeheersing, waarbij men wél de optie van extra snelheid wil aanbieden. In commerciële omgevingen werkt dat precies zo.

Overal bestaat het beeld dat de ambtenarij anders moet gaan werken. Flexibel, helder en (kosten) efficiënt. Net als in het bedrijfsleven, roept men dan vaak. We willen dan liefst geen "extra blik" ambtenaren, maar een zakelijke oplossing. Dit is er zo een, in mijn ogen.

"Money makes the world go round" is wel waar, maar zeker niet overal op toepasbaar.

Ik zou op dit onderwerp dus niet de kreet "rechtsongelijkheid" willen toepassen. Het is jammer als we met z'n allen langer moeten wachten op sommige documenten, maar het is ook fijn als er tenminste een regeling wordt bedacht voor diegenen die meer snelheid nodig achten of hebben. Dat zie ik juist als positief.

Voor zaken als een rijbewijs accepteer ik dat op basis van de argumenten (niet zomaar), maar ik hecht er grote waarde aan dat andere zaken niet gepaard gaan met wachtlijsten en doorverwijzingen. Ik doel dan op (jeugd-)hulpverlening, WMO zorgloket en dat soort maatschappelijk waardevolle zaken. Op dat front hebben overheden en organisaties nog flink werk te verrichten om, vaak pijnlijke en schrijnende, zorg situaties zo snel mogelijk bij te staan.

Flexibiliteit kun je dan op 2 manieren verkrijgen:

1. Je zet veel personeel en middelen in om alle soorten aanvragen snel af te handelen.
2. Je zet de organisatie efficiënt op en bepaald welke zaken meer wachtijd mogen vergen dan andere.


Bij punt 1 kost dat structureel (belasting-)geld, ook door mogelijke overplanning/overcapaciteit. Bij punt 2 is er meer planbaarheid en moet je op de niet direct noodzakelijk flexibiliteit iets inleveren, maar beperk je de vaste lasten en is er meer ruimte voor prioriteitstelling.

Misschien klinkt het te belerend of plat wat ik hier stel, maar ik wou de nuance graag melden. Het is niet zo dat ik hiermee meteen maar zeg dat de overheid op alle fronten geweldig scoort, allesbehalve dat, maar in dit specifieke geval kan ik er weldegelijk begrip voor opbrengen.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Anne
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 11:13

Bericht door Anne »

Hoe mooi u het hier ook neerzet, ik ben het toch niet met u eens.
Een rijbewijs is een felbegeerd iets, iedereen die een rijbewijs haalt zit nog het liefst dezelfde dag in de auto. Dat het kaartje meer werk opleverd dat snap ik ook wel! dat het 5 dagen moet duren, prima het zal wel zo lang duren. Maar dat wanneer ik 40 euro meer betaal en het dan de volgende dag mijn rijbewijs zou kunnen ophalen, dat opeens dan wel de "ambtenaren" van opschieten weten, en het dan opeens wel de volgende dag kan, dan vraag ik mij af, waarom niet standaard de volgende dag?? als het dan opeens wel snel kan, waarom anders niet???
Ik ben van mening dat er of gewoon standaard de volgende dag, of gewoon 5 dagen wachten en niets geen gezeur met meer betalen! Met geld is dus gewoon nog alles te koop!!! En je kunt het onder het mom van extra service noemen, zodat het wat mooier klinkt/staat. Als je met "extra service" begint waar geld tegen over staat, dat is ook het begin van ongelijkheid.
Niet iedereen kan niet over geld beschikken zoals hij/zij misschien wel zou willen. Als twee mensen voor iets komen, op het oog gelijke mensen,maar als de één geld erbij neer legt en opeens wel een versnelde procedure kan krijgen en de ander die het geld niet heeft moet wachten. dan is er geen sprake van gelijkheid!!! Of je kunt het ook discriminatie noemen!!! stel als een blanke man komt en een getint iemand en de blanke wel iets voor elkaar krijgt en de getinte man niet. dan spreken we gelijk van discriminatie. Als je het even vergelijkt met mijn vorige voorbeeld 5 regels hiervoor ongeveer. Is er dan een groot verschil????? Het zit in een ander jasje, en het heet extra service. maar als het erop aan komt hetzelfde.

Dat de ambtenarij anders moet gaan werken, en ook kosten moet zien te sparen. prima, maar als je dan vervolgens ziet waar de gemeente wel geld in kan stoppen dan vraag ik mij af.. waar zit nu die kosten efficientie??
Kortom, er moeten duidelijke regels komen. Iedereen hetzelfde, zelfde wachttijd, en niks met meer geld en dan iets sneller krijgen en dat dan extra service heet. want het is gewoon in een mooi jasje gestoken dat verhaal. maar als je onder het jasje kijkt zul je zien dat het niet helemaal klopt naar alle mensen toe.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Beste Anne,

Ten eerste: spreek me gerust in de “je” vorm aan, tenzij u/je daar geen prijs op stelt natuurlijk.

Stel: Je bent voor je werk aangewezen op het rijbewijs en je moet een nieuw rijbewijs hebben (oude verloren o.i.d.) of je hebt net het groot c.q. ander rijbewijs gehaald. Als je in die gevallen mensen niet de keuze geeft om dit snel te kunnen regelen, ontneem je ze een recht en brengt ze in de problemen. Dat weegt in mijn ogen zwaarder.

Bij zaken die je als overheid lagere prioriteit geeft (om organisatorische redenen) moet je niet de deur van flexibiliteit volledig sluiten, maar ook een vangnet bieden. Zo zie ik deze regeling als een goed voorbeeld.

De extra kosten gelden dan als persoonlijke keuze, vangnet en betaling van een quick-service dienst. Natuurlijk is het ook zo dat je de extra kosten kunt zien als een ontmoedigingsbeleid, want als je niet extra laat betalen wil iedereen toch nog dezelfde dag het rijbewijs op zak hebben en dan is de prioriteitstelling en planning methode verloren.

Discriminatie en rechtsongelijkheid zie ik niet in dit geval, maar goed, onze meningen mogen verschillen.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie