Ultimatum voor aardappelproducent CêlaVita

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Ultimatum voor aardappelproducent CêlaVita

Bericht door Bert-Jan »

Bericht op website FNV Bondgenoten:
De cao-onderhandelingen bij CêlaVita in Wezep zijn vastgelopen. FNV Bondgenoten heeft de werkgever een ultimatum gesteld, dat vrijdag 13 april om 13.00 uur afloopt.

De cao-onderhandelingen lopen al sinds oktober 2006. Die verliepen stroef en de werkgever kwam met een eindbod dat door de leden is afgewezen.

Cao-onderhandelaar Jos Hendriks van FNV Bondgenoten: “Het bod van CêlaVita bestaat uit een minimale loonsverhoging van 3 procent over twee jaar, en verder alleen maar verslechteringen.”

De bond eist onder meer een cao van één jaar, verhoging van salarisschalen en feitelijk betaalde salarissen met 2,7 procent. En de verslechteringsvoorstellen moeten van tafel.

Die zijn onder meer invoering van de zaterdag als normale werkdag (met niet meer dan 0,75 procent toeslag). Geen automatische periodieken, maar op basis van een beoordeling. En verslechtering van arbeidsvoorwaarden voor nieuwe werknemers.

Als de werkgever niet voor het verstrijken van het ultimatum ingaat op de eisen van de bond, volgen er mogelijk acties.
De spanning zit er in bij de CêlaVita medewerkers. Al langer wordt er onderhandeld, maar de partijen komen er niet uit. Diverse vakbonden hebben nemen nu, na de vraag om steun vanuit OR, de onderhandelingen waar en hebben inmiddels een ultimatum gesteld. Dit na een overleg tussen bonden en medewerkers op zaterdag 31 maart.

Het ultimatum gaat in op vrijdag 13 april, volgens Jos Hendriks (FNV) in een interview op LOCO radio (5 april 2007)

Beluister dat interview hier.

Opmerkelijk is dat blijkt dat de medewerkers onder druk van directie blijkbaar de weigering om op zaterdag te werken, gedurende de actietijd, hebben opgegeven. Zo viel te lezen in een anonieme reactie op de website LOCOURANT.NL

Het spannende spel is begonnen bij CêlaVita, De eerste zenuwen lijken nu al te breken....
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Arbeiders verenigt!

Bericht door Bert-Jan »

Bij CêlaVita in Wezep zijn de CAO onderhandelingen tussen OR en directie zo gelopen dat de werknemers inmiddels aan de vakbonden hebben gevraagd de onderhandelingen verder op zich te nemen. Inmiddels hebben FNV Bondgenoten en CNV Voeding, na overleg met de werknemers, besloten een ultimatum te stellen aan de directie van CêlaVita.

Op vrijdag 13 april om 13:00 uur loopt dat ultimatum af. Als de directie dan nog niet beweegt in de gevraagde richting volgen er acties, wat tot stakingen zou kunnen leiden.

De werknemers hebben in het overleg met de vakbonden op zaterdag 31 maart al gesteld dat ze per direct niet meer overwerken om de eerste signalen te geven. De medewerkers van CêlaVita werken al vaak op de zaterdagen en dat valt tot op heden onder de noemer overwerk.

Nog geen week later lijkt het al te gaan rommelen in de gelederen. Waarom en hoe precies is mij ook niet bekend, want ik sta nu eenmaal aan de zijlijn en krijg ook louter m’n informatie uit de pers en navraag. Wel lijkt het me, naar aanleiding van enkele uitspraken van medewerkers, dat de strategie van angst en verdeeldheid zaaien is ingezet. Er bestaat kans dat er medewerkers onder druk worden gezet door stellingen, werkwijzen of klanken die hen doet vrezen voor baan of toekomst binnen CêlaVita?

Ik maak me dan ook zorgen. Ik ben niet op de hoogte van alle feiten en wil niet het beschuldigende vingertje gaan wijzen op basis van ongeorganiseerde geluiden. Wel weet ik uit ervaring hoe het er in dit soort situaties aan toe gaat. De meningen lopen door toepassing van allerlei krachten uit de omgeving uit elkaar. Niet door een gezonde discussie, maar meestal door verhoogde druk, benadrukken van onzekerheden en het zaaien van verdeeldheid.

Ik roep de medewerkers van CêlaVita op om de gezamenlijkheid vast te houden en met elkaar in gesprek te blijven. Houdt contact met uw vertegenwoordigers, laat u niet uitnodigen op persoonlijke gesprekken, of persoonlijke toezeggingen ontlokken over de gang van zaken. Zeker niet als u (of de democratische meerderheid) al vertegenwoordigers heeft ingeroepen. Die laatsten zijn nu immers uw woordvoerder. Geef ze dan ook die ruimte, informatie en rol.

Eventueel bijstellen van de gezamenlijke eisen doe je ook samen. Dat hoort bij het proces.

Dit zijn spannende tijden. Spannend voor zowel werkgever áls werknemer. Er is echter wel grote kans van een onbalans in de inzet van psychologische machtsmiddelen. Wees u daarvan bewust.

Wees u ook bewust van de rechten die u heeft als werknemer in Nederland. Wees u net zo bewust van het spel der onderhandeling. Alleen serieuze voorstellen en onderhandelingen leiden tot een oplossing die draagbaar is voor zowel wekgever als werknemer, simpelweg omdat je die route samen inslaat. Het recht tot actie geeft u middelen en zekerheden.

U heeft gezamenlijk, dus democratisch, uw standpunt bepaalt. Houdt u vast aan die democratie en u houdt de juiste kaarten in handen. Laat u niet de stuipen op het lijf jagen. Schakel uw contactpersonen of vertrouwenspersonen in als u denkt dat u niet juist bejegend wordt of onder persoonlijke druk gezet wordt.

Gesprekken over dit soort zaken voor je samen, aan een afgesproken tafel van overleg, niet aan de lopende band of tussen neus en lippen door met een afzonderlijke werknemer. Een dergelijke tactiek, als die zich werkelijk voordoet, zou sterk af te keuren zijn.

Nogmaals, ik wil me niet (populistisch) in de discussie drukken, maar mijn betrokkenheid met de werknemers is hoog en de geluiden die mij bereiken stemmen me uitermate bezorgd. Ik proef de zorgen en angsten om me heen. Dat wil ik laten weten. Voor wat het waard is.

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie