Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Geef je mening hier.

Bent u ook de overlast in het winkelcentrum van Wezep zat?

Ja
21
75%
Nee
2
7%
Is er dan overlast?
5
18%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Alle inwoners van de gemeente Oldebroek zullen op de hoogte zijn van de gebeurtenissen op het winkelcentrum van Wezep.

's avonds en 's nachts worden stelselmatig vernielingen aangericht aan winkelruiten, overkappingen, vlaggenmasten, vuilnisbakken, etc. etc. Hoogtepunt van deze vernielingsreeks is toch wel het in één nacht dusdanig vernielen van de overkapping tussen Landgraaf en de apotheek dat deze doorgang enkele dagen lang afgesloten moest worden. Ook vannacht was het weer raak, om ongeveer 4 uur is weer een vuilnisbak kapot gemaakt en zijn diverse ruiten van de bibliotheek gesneuveld.

Ook de gemeente is zich bewust van de situatie, want na het herhaaldelijk omvergooien van de glasbakken zijn deze recent vervangen door ondergrondse containers. Een hele vooruitgang. Toch blijven de vernielingen doorgaan en als de politie wordt gewaarschuwd, kan deze ook weinig uitrichten omdat de daders gevlogen zijn voordat de politie aanwezig is.

Wat mij zorgen baart is dat het nu begin november en wij in de aanloop naar de jaarwisseling nog meer vernielingen kunnen verwachten door het melkbusschieten of het gebruik van zwaar illegaal vuurwerk.

Daarom zou ik graag zien dat Burgemeester en Wethouders op zeer korte termijn een samenscholings verbod afkondigen voor het winkelcentrum en de directe nabijheid van het winkelcentrum. Hierdoor krijgt de politie ook handvaten om de hangjeugd aan te pakken en zodoende de overlast van vernielingen, afval en geluid te voorkomen.

Mijn lijkt dit de oplossing! U ook?
niels-wezep
Berichten: 4
Lid geworden op: ma nov 17, 2008 8:49

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door niels-wezep »

goede oplossing ik ben het zat
alles wordt iedere keer gesloopt ect.
het wordt nog erg als er vuurwerk komt.


Mvg Niels
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Arnold van de Worp »

pak vooral die jongens aan die onder de Muziektent oftewel de koepel hangen, er gaan verhalen rond dat er daar ook drugs word gebruikt

en ik ben het eens dat er wat aan gedaan moet worden!, en die prullenbak heb ik zondag ook zien liggen, het lijkt nergens op!
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Barry,

Je voorstel bovenaan deze pagina via Oldebroek.net heeft de vergadertafel van de raadscommissie Bestuur & Veiligheid (waar ik namens de PvdA deel van mag uitmaken) gehaald. De commissieleden hadden de situatie op het Meidoornplein meegebracht als bespreekitem met burgemeester Zielhuis. Daarbij haalde Jan ten Hove (SGP) je voorstel op deze website aan.

De burgemeester herkende de mogelijkheid van een samenscholingsverbod. Daarbij moet je dan wel bedenken dat er fysieke grenzen voor dat samenscholingsverbod moeten worden ingesteld. Je lost het probleem er niet mee op, want je verplaatst immers het probleem en daar zullen anderen weer niet gelukkig van worden. Het helpt in dit soort gevallen als je een vervangende plek kunt aanbieden. Men is met zo’n oplossing bezig en er loopt al een specifieke aanvraag.

Je voorstel wordt dus (nog) niet overgenomen, maar heeft de aandacht in het gemeentehuis.

Burgemeester Zielhuis wist verder te melden dat de betrokken instanties boven op de materie zitten. Tijdens de lopende onderzoeken naar de recente vernielingen vond hij het, begrijpelijk, niet handig om er teveel uitspraken over te doen, maar wel dat het grote aandacht heeft van Politie en gemeente.

Hij vraagt ook met klem of iedereen die overlast ervaart of zaken ziet die niet door de beugel kunnen dit wil (blijven) melden bij de Politie.

Tot zover een kort verslag van de vergadering van B&V gisteravond, in reactie op jouw inbreng.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Arnold van de Worp »

dan heb ik nog een goede vraag over de camera's die overal in het centrum hangen?
voor mijn gevoel zijn de hangplekken buiten het zicht van de camera's, dat is dus de grote parkeerplaats/marktplein, de winkelwagenstalling van de super de boer, de bankjes rond om de juwelier, voor de winkel van frits van enk's expert, bij de nieuwe kant van de winkel waar vroeger van der Worp zat, en tot slot bij de kruidvat

en de roemruchte koepel/muziektent niet te vergeten

dat betekend dat er 6 of mogelijk wel meer hangplekken op het centrum zijn!
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Redactie »

Jong en dan ?

Afgelopen dinsdagavond gingen Carla Compagner en ondergetekende naar het jongerencentrum Slash in Wezep. Een avond over drugsgebruik in onze gemeente stond op het programma; een ex-verslaafde zou in gesprek gaan met de jongeren. Bijzonder interessant zo dachten wij omdat er in de gemeenteraad nogal eens gesproken wordt over het drugsgebruik en de overlast van jongeren op straat. Een mogelijkheid om meer duidelijkheid te krijgen over de problemen in onze gemeente; ons licht maar eens opsteken bij de jeugd. Daar gaat het tenslotte om; de praktijk geeft de beste informatie!
Om kwart over acht komt de mededeling dat de ex-verslaafde niet is aangekomen met de trein en telefonisch niet te bereiken is. Peter, de net aangetreden nieuwe jongerenwerker en Stefan, de straathoekwerker komen met de vraag of wij als politici met de aanwezige jongeren in gesprek willen gaan. Goed plan, zo vinden wij meteen. Aan de statafel in de spotlights stellen wij ons voor. “Politiek’’ klinkt er uit de zaal met een grote zucht. ,,Jullie doen toch niets anders dan alleen maar praten”. Daarop volgt een levendig gesprek met de jongeren. “Waarom kan Slash niet vaker open; dan hoeven wij niet op het koude plein te staan!” “Tja, wat doe je als je klaar bent met school of werk; je zoekt je vrienden op.” “Waar?
Het valt op dat de jongelui zelf niet in de gaten hebben wat de negatieve impact is van hun rondhangen in het winkelcentrum. Wat ook opvalt is dat de aanwezige jongeren aangeven behoefte te hebben aan meer en ruimere openingstijden van Slash i.p.v. twee keer in de week. Ook vragen ze om een hangplek bij het Slash gebouw. Oplossingen aangedragen door de jeugd zelf! Hun vertrouwen in verbeteringen is niet zo groot. Vorige week was in deze krant te lezen dat 88 % van de inwoners die een stem hadden uitgebracht voor een hangverbod in het centrum zijn. De kans is dat de jeugd dan een andere hangplek vindt. Het CDA is dan ook mening dat er met de ruimere openingstijden van Slash een goed alternatief geboden kan worden. Een ieder moet zich veilig voelen in ons centrum zonder vernielingen en overlast. De uitdaging is om in gesprek met elkaar in plaats van over elkaar samen te zoeken naar mogelijkheden die uitvoerbaar en betaalbaar zijn. Problemen met jongeren zijn van alle tijden maar in het belang van een betere toekomst moeten we telkens weer zoeken naar oplossingen. Want de toekomst begint vandaag. Een leus uit ons CDA hart gegrepen.

Met vriendelijke groeten,

Harold Zoet
Fractievoorzitter CDA Oldebroek
Bron www.oldebroek.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Arnold van de Worp »

Ook vragen ze om een hangplek bij het Slash gebouw.
dan verplaats je de overlast, dan heb je wel kans dat de bewoners van de heikamp, of de stationsweg gaan klagen

maar vertel de meeste jongeren maar eens dat ze ook gezellig bij iemand binnen kunnen zitten maar daar hebben de meeste ook niet van gehoord of het is niet mogelijk door de ouders.

het zijn wel de ouders die het goede voorbeeld moeten geven en de ouders moeten daar dus hun jongeren wel bij helpen, maar zoals het bekend is zijn er ook ouders die dat niet kunnen

het zou dus goed zijn als er ook met de ouders van de hangjongeren word gepraat, dat maakt dan ook veel meer duidelijk


en zoals je ziet ben ik wel kritisch maar daarbij geef ik wel aan dat de reden van hangen verschillende redenen hebben
wimdenvrieske
Berichten: 1
Lid geworden op: do dec 11, 2008 11:51

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door wimdenvrieske »

Dag,

zo'n klein dorpje en dan nog zoveel problemen met jeugdigen. Dat kan er bij niet in..
Volgens mij kost het weinig moeite om er wat aan te doen, want dit is nog niks vergeleken
met wat er in steden gebeurd...
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Het grootste probleem (denk ik) is dat er in het verleden te weinig is opgetreden. Ik heb meegemaakt dat er een groep jongeren met de motorkoffer van de politiemotor stonden over te gooien! Maar ja de groep was te groot en is daarom niet aangepakt. Later zullen er vast wel een paar uitgepikt zijn en terverantwoording geroepen, maar wat is er mis mee om af en toe een collega's uit zwolle te laten aanrukken en hard terug te slaan?

De laatste tijd zie ik regelmatig politie in het winkelcentrum, jongeren worden aangesproken op vuurwerk en er volgt actie, in beslagname van verboden bezit en doorverwijzing naar Halt. Het gevolg, de overlast die ik persoonlijk ervaar heeft zich beperkt tot een enkele keer per week. Hopelijk houd de politie dit vol tot na de jaarwisseling, maar deze aanpak lijkt nu te werken.

Helaas blijft vernieling nog wel bestaan, afgelopen week is er onder de overkapping bij De Korenbloem met lawinepijlen geschoten en heeft de afvalbak bij de Super de Boer in brand gestaan. Maar toch denk ik dat we de goede weg in zijn geslagen.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Ook vragen ze om een hangplek bij het Slash gebouw.
Waarom een hangplek? als ze samen willen zijn kunnen ze toch naar binnen gaan?

Het is gewoon belachelijk dat als ik eens om 4 uur 's nachts thuis kom dat er dan nog hangjongeren zijn.

GA NAAR BED, GA SLAPEN! je ouder, leraren en/of werkgevers zullen jullie heel dankbaar zijn!
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Arnold van de Worp »

Barry schreef:
Ook vragen ze om een hangplek bij het Slash gebouw.
Waarom een hangplek? als ze samen willen zijn kunnen ze toch naar binnen gaan?

Het is gewoon belachelijk dat als ik eens om 4 uur 's nachts thuis kom dat er dan nog hangjongeren zijn.

GA NAAR BED, GA SLAPEN! je ouder, leraren en/of werkgevers zullen jullie heel dankbaar zijn!
en wat als de tent sluit?
ojaa er staat al een picknick tafel achter de Slash, en daar heeft ook een voetbaldoeltje gestaan dat later in de fik is gestoken
daar is dus al wel overlast geweest, jammer!


Even voor die gene die dit wel lezen maar niet reageren!
doe ook eens mee en geef een Reactie op deze discussies!
ASL
Berichten: 4
Lid geworden op: do mei 17, 2007 10:43
Locatie: Wezep

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door ASL »

Arnold mag ik vragen hoe oud je bent , en ooit zelf wel met een groep ergens ben wezen hangen vast niet ..
klinkt nu allemaal net als of jij goed bent en die jongeren opt centrum maar waardeloos , waarom hangen ga lekker naar binnen , maar dat ''met je vrienden hangen gevoel'' ken je waarschijnlijk niet, als de gemeente nou is wat minder asfalt uitgeeft en duur straatwerk hier endaar wat met een half jaar nog niet klaar is , gewoon wat geld sparen voor de jeugd ben je zo op je oplossing , want de gemeente doet er niks aan , maar dan ook helemaal niks . slash is alleen op dinsdag en woendag open gooi hem de hele week open en je hebt al geen probleem meer. ik ben van mening dat er in zoon klein dorp , geen groot probleem hoeft te zijn. In hattem en oldebroek hebben ze ook een jeugdhonk dat schijnt heel goed te lopen , waarom kan dat in wezep niet.

Als de jeugd wat te doen heeft , zijn ze niet bezig met slopen en vernielen daar geloof ik niks van!

Groeten SL
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Arnold van de Worp »

ASL schreef:Arnold mag ik vragen hoe oud je bent , en ooit zelf wel met een groep ergens ben wezen hangen vast niet ..
klinkt nu allemaal net als of jij goed bent en die jongeren opt centrum maar waardeloos , waarom hangen ga lekker naar binnen , maar dat ''met je vrienden hangen gevoel'' ken je waarschijnlijk niet, als de gemeente nou is wat minder asfalt uitgeeft en duur straatwerk hier endaar wat met een half jaar nog niet klaar is , gewoon wat geld sparen voor de jeugd ben je zo op je oplossing , want de gemeente doet er niks aan , maar dan ook helemaal niks . slash is alleen op dinsdag en woendag open gooi hem de hele week open en je hebt al geen probleem meer. ik ben van mening dat er in zoon klein dorp , geen groot probleem hoeft te zijn. In hattem en oldebroek hebben ze ook een jeugdhonk dat schijnt heel goed te lopen , waarom kan dat in wezep niet.

Als de jeugd wat te doen heeft , zijn ze niet bezig met slopen en vernielen daar geloof ik niks van!

Groeten SL
Arnold van de Worp schreef:precies, liever warm en gezellig in de keet dan hangen op straat, met grootste voorbeeld: het winkelcentrum van Wezep.

vergeet de regels en gewoon aan een keet mee doen
dit heb ik dus al eerder dit jaar gezegd, maar als de slash dan wel de hele week open zou zijn, krijg je dan nog meer bezoekers of niet!?

het imago van de hangjongeren word ook verpest door de vandalen die weer zo nodig de boel moeten vernielen,
Wat wil je daar aan doen denk ik dan?
naar mijn menig hebben we niet genoeg aan de slash maar zijn er meer jeugdhonken nodig

ojaa, ik houd niet van hangen, ik zit liever :P
Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Wouter »

Bij hangjeugd denk ik ook aan ouders ervan en om 04.00 uur hoort deze leeftijdscategorie thuis in het bed te liggen. Wat is erop tegen de ouders op hun verantwoordelijkheid aan te spreken en daaraan een sanctie te koppelen? Er wordt m.i. in dit soort situaties te snel verwachtingsvol naar politiek op alle niveau gekeken. Voordat hier overdrachtsgelden aan worden uitgegeven zou m.i. eerst de voor de hand liggende stap naar de opvoeders gezet moeten worden.
Sjaak
Berichten: 13
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:40

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Sjaak »

Om met de deur in huis te vallen:
Jongeren moeten de hele week een honk hebben om te kunnen vertoeven. Dus ook op zondag!
De slash zou een goed optie zijn om daar de mensen op te vangen.

Daarnaast ziet het grasveld naast de SLASH er niet uit op dit moment!
Wie of wat heeft daar zo'n vuiulnisbelt gemaakt van dat veld.
Het moet een crossbaan voor fietser lijken, maar er is gewoon wat zwart zand afgegraven en de veiligheid is er aardig in het geding. Of men moet dit proffesioneel laten aanleggen met veiligheidsbanden naast de baan of dit weghalen. De mensen die over het pad moeten kunnen er niet meer normaal langs omdat de jonge crossertjes het hele pad blokkeren om op hun beurt te wachten bij het startpunt die tegen het pad aanligt!
Plaats reactie