Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door Redactie »

Facelift kost de helft minder
door Olger Koopman. donderdag 20 november 2008

OLDEBROEK - De renovatie van het gemeentehuis in Oldebroek kan de helft goedkoper dan aanvankelijk de bedoeling was: 2,7 miljoen euro.
Tot die conclusie komt het college van burgemeester en wethouders nadat het eerste ambitieuze plan van 5,5 miljoen..... bron de stentor lees hier verder
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door mrotman »

Neem mij niet kwalijk, ik zal wel ontzettend conservatief zijn, maar buiten andere prioriteiten en financiële consequenties, zie ik de noodzaak van zulk een grote renovatie niet in. Enkele weken terug rolden de politici nog 'vechtend over de vloer' over de ozb en andere financiële zaken. Waar 'brede school', 'woningbouw' en o.a 'vandalisme' werden genoemd. Tijdens deze Algemene beschouwingen benoemd alleen de PvdA de renovatie van het gemeentehuis met name:
Ook is er in de Programmabegroting o.a. nog geen rekening gehouden met de renovatie van het gemeentehuis en de evt. verplaatsing van de brandweerkazerne.
Financieel kader:
Op dit moment pleiten wij ervoor om het financiële kader leidend te laten zijn voor het te voeren beleid. Waarom plannen maken als er geen geld is voor de uitvoering? We kunnen beter in een vroegtijdig stadium aangeven dat iets niet kan of voorlopig niet kan, of vroegtijdig opteren voor een betaalbaar alternatief, dan om tijd van partners in de samenleving en ambtelijke inzet te investeren in een traject waarvan we bij voorbaat al weten dat de uitkomsten van het traject financieel onhaalbaar zijn, omdat simpelweg het geld ontbreekt. We komen hier straks nog op terug. Bron PvdA Oldebroek
De andere politieke partijen hebben ook hun zorgen uitgesproken betreffende de financiële toekomst van onze gemeente. Ik haal hier het stukje uit de Algemene beschouwingen van de PvdA omdat hier de renovatie wordt genoemd.
Steeds vaker hoor je ook de roep om samenwerking met andere gemeenten, dit moet meer kennis en expertise opleveren binnen de regio die ter beschikking staat van iedere gemeente. Het moet ook mogelijk zijn om hier de huisvesting ook efficiënter te benutten. Ook zal de digitale dienstvoordeling op termijn voordelen gaan opleveren.

Enne...... nog steeds geen gymzaal bij het Agnietencollege, geen locatie voor ATB vereniging,........... enz

Hier onder enkle links: CDA, SGP, SGP, PvdA, CU, kritiek GS
Bianca
Berichten: 2
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:33

Re: Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door Bianca »

Dat is goed nieuws: de helft minder. Is er dan nu eindelijk eens geld beschikbaar voor overdekte sportgelegenheden in Wezep?
Mijn kinderen kunnen vanwege te weinig sportgelegenheid maar 1 x per week trainen, terwijl de teams uit andere plaatsen gewoon 2x per week kunnen trainen in hun dorp. Het team van mijn man moet noodgedwongen de "thuiswedstrijden" in Putten spelen. Ik hoor niet anders dan dat iedereen in de problemen is gekomen door tekort aan sporthallen: VZK, Badminton 80, Rood Wit, WHC.
Maar wel geld voor het gemeentehuis? Schande, echt waar!
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door boertje van buuten »

Is het gemeentehuis nu al uitgewoond?
Dat lijkt me op het eerste gezicht nogal schandalig.
Maar volgens mij overdrijft het College de zaak schromelijk.
Het gemeentehuis ziet er gelukkig nog keurig uit.
Het kan nog decennia mee en zo hoort het ook.
Ik zie dan ook geen enkele noodzaak om het gemeentehuis op dit moment een 'facelift' te geven. Een verandering aan het uiterlijk of van de bouwconstructie kun je ook niet buiten de architect van het gebouw om doen. Het gaat dan immers om een aantasting van zijn ontwerp.
Eén en ander zal wel door overtrokken dadendrang ingegeven worden, maar de kosten daarvan komen dan toch weer voor rekening van de burger.
Ik wil er dan ook bij het gemeentebestuur op aandringen de zaak nog eens in heroverweging te nemen. Er is niets op tegen om wat zuiniger met de centjes van de burgers om te springen.

En als het gemeentehuis nu over een jaar of twintig werkelijk een ingrijpende opknapbeurt nodig heeft is het misschien wel raadzaam om daar jaarlijks nu alvast een bedrag voor te reserveren. Dan hakt het er niet zo in.
Voor het gewone onderhoud van het gebouw zal toch wel een post op de begroting staan, neem ik aan. Daar kunnen dus de gewone onderhoudskosten uit bekostigd worden.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door Redactie »

Najaar 2010, opnieuw brengt B&W een voorstel naar de gemeenteraad. Nu voor een bedrag van ruim twee miljoen.

Voorstel tot uitvoering van groot onderhoud aan en verbouwing van het gemeentehuis:
http://www.hattemerbroek.net/gemeentehuis.pdf

artikel stentor:
http://www.destentor.nl/regio/veluwenoo ... -schop.ece
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Oldebroek gaat gemeentehuis verbouwen.

Bericht door Redactie »

Oldebroek gaat gemeentehuis verbouwen.

Oldebroek 16 november 2010 – De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering besloten om het gemeentehuis te verbouwen en renoveren. Geraamde kosten ruim 2 miljoen euro. Het voorstel werd niet door de gehele raad ondersteund, ABO kon geen steun verlenen aan het voorstel.

Lees hier het aangenomen voorstel

Tip: U kunt de raadsvergadering per agendapunt terugluisteren op http://www.oldebroek.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Sinterklaas doet ook het gemeentehuis aan. (ABO)

Bericht door Redactie »

SINTERKLAAS DOET OOK HET GEMEENTEHUIS VAN OLDEBROEK AAN

Vanavond (dinsdag) heeft in de raadsvergadering Sinterklaas overdrachtelijk
(in de vorm van de meerheid van de raad) het college een bezoek gebracht en
in plaats van de roe een cadeautje uit de zak getoverd, namelijk de verbouw
van het gemeentehuis voor 2.1 miljoen Euro, alle voorgenomen bezuinigingen
ten spijt. Zoals gebruikelijk was ABO de enige fractie die dit cadeautje,
betaald door de burger (ongeveer 150 Euro per kiezer), niet wist te
waarderen en daarom tegen gestemd heeft.
De andere fracties waren allemaal al in Sinterklaasstemming en er is, bij
monde van Ronald Gerard, fractievoorzitter van ABO, “weer flink wat
strooigoed door de raadszaal gegaan”.

Het gemeentehuis is volgens het college al heel oud (al wel dertig jaar) –
ter vergelijking, mijn huisje dateert uit 1752 – en daarom verouderd, de
mensen moeten te ver naar de balie lopen en het is ongewenst als de
bezoekers steeds maar weer koffiedrinkende ambtenaren in de kantine bij de
ingang zien zitten (die moet dus uit het zicht), en de klimaatbeheersing is
door het toenemend aantal ambtenaren ontoereikend geworden (wat dit laatste
betreft overigens wel een punt). Klantvriendelijkheid wordt kennelijk niet
bepaald door de man achter de balie, maar door de plaats van de balie in het
gemeentehuis.

Maar alle gekheid op een stokje. U als kiezer van Oldebroek heeft in maart
in meerderheid voor de huidige coalitie gestemd en u krijgt daar nu de
rekening voor gepresenteerd. Het is maar dat u het weet. En het einde is nog
niet in zicht. Het zou mij niets verbazen als u over drieënhalf jaar tot de
conclusie komt dat alle besluiten van de gemeenteraad (met uitzondering van
de fractie van ABO), u per kiezer duizend Euro heeft gekost. Dit is het
prijskaartje dat aan uw voorkeur hangt.

Tot slot nog een opmerking over de veelbesproken afvalstoffenheffing: ABO
was tegen. Wederom Ronald Gerard citerend: “Onze afval-motie kreeg slechts
een lichte blijk van waardering van SGP en volledige steun van VVD. Na een
technische uitleg in december hoe het allemaal heeft kunnen gebeuren zal het
tarief voor de afvalverwerking (waarschijnlijk) een paar euro minder worden
dan het voorstel is en gewoon doorgaan. Of te wel burger mag de
consequenties van de door het college gemaakte beleidsfout ophoesten.”

Tot nu toe is ABO een roepende in de woestijn gebleken. Hoe lang nog zullen
de andere politieke partijen nog mooi weer spelen met uw geld?

Jan B. Kaiser
Voorzitter ABO
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
ronaldb
Berichten: 47
Lid geworden op: do nov 05, 2009 9:49
Locatie: Wezep

Re: Oldebroek gaat gemeentehuis verbouwen.

Bericht door ronaldb »

De gemeente Oldebroek wil en gaat overal op bezuinigen
men wil bijvoorbeeld het zwembad op zondag sluiten
maar het gemeentehuis verbouwen voor 2.1 miljoen
(het werkelijke bedrag zal wel veel hoger uitvallen)
is geen enkel probleem
Het is en blijft een bodemloze put
en de burger krijgt de rekening weer gepresenteerd
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Raad steunt noodzakelijke aanpassingen Raadhuis. CU

Bericht door Redactie »

Raad steunt noodzakelijke aanpassingen Raadhuis

woensdag 17 november 2010 17:09 Het Raadhuis is verouderd. Het is nog van vóór het computertijdperk. Groot onderhoud is jarenlang uitgesteld. Nieuwe verplichtingen van de rijksoverheid stellen nieuwe eisen aan de inrichting van onze organisatie, en dus aan het gebouw. De klimaatbeheersing is niet goed, de gezondheid van medewerkers is in het geding, enz. Allemaal redenen om een verbeterslag te maken. Maar daar zit wel een kostenplaatje aan vast. Is dat verantwoord? De raadsfracties stelden kritische vragen, en gingen de discussie aan. Uitkomst: de raad steunt in overgrote meerderheid het plan......lees verder op de website van de ChristenUnie.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Oldebroek gaat gemeentehuis verbouwen.

Bericht door boertje van buuten »

Het heeft niet heel erg veel geholpen dat de SGP tot het College van B&W is toegetreden.
Lasten voor de burgers gaan met enorme sprongen van wel 16% tegelijk in een jaar omhoog, een vrij ingrijpende verbouwing van het gemeentehuis gaat toch door, maar er wordt wel een bezuiniging voorgesteld om het zwembad op zondag te sluiten.
Voor onwetenden, de zondag is de op één dag gunstigste dag van de week voor het zwembad en als je geen enkele andere gelegenheid hebt waar men zich, in dit geval, onder toezicht van het zwembadpersoneel, wat kan verpozen, mag je aannemen dat er meer baldadigheid en vandalisme van komt.
Dat is dus bepaald geen erg gunstige bezuiniging, die bovendien het voorzieningenniveau van de burgers raakt.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Oldebroek gaat gemeentehuis verbouwen.

Bericht door Barry »

Ach best Boertje, het zwembad kan mij niet warm of koud maken, ik maak er geen gebruik van, want het is voor mij niet te betalen.

Dat het gemeentehuis een herinrichting nodig heeft mag duidelijkzijn, alle van overheidswege ingestelde loketten moeten een plaats krijgen, daarnaast is een fris kleurtje ook niet misplaatst. Klimaat kan ik weinig over zeggen, maar ik weet wel dat het één van de Arbo vereisten bij een kantoorruimte is. Als je dan toch groot bezig moet, dan kan ik me voorstellen dat je doorpakt.

Ik vertrouw erop dat de gemeente hierin zorgvuldig handelt, zorgvuldiger dan met de afvalstoffenheffing. Eerst 40 euro besparing beloven en vervolgens 35 euro verhogen, zie ik als 75 euro erbij! Dat is niet normaal meer!
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Oldebroek gaat gemeentehuis verbouwen.

Bericht door huub verberk »

Beste Barry,

Dat ene loket kan nog wel eens een probleem worden. Gemeenten moeten meer samenwerken, of we willen of niet. Samenwerken betekent ook dat er soms zaken naar een gemeentehuis gaan. Ik heb het voorbeeld van de Rabobank genoemd. Kleinere kantoren in de kleine kernen zijn gesloten maar ook het grote gebouw in wezep staat bijna leeg. Eenvoudige zaken lukt nog wel in Wezep maar voor veel dingen moet je naar bv Heerde. Straks gaat dat ook met het gemeentehuis. Toch wel jammer van de centen als je de boel net verbouwd hebt. Soms is regeren ook vooruit zien!

met vriendelijke groet

huub verberk
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

CU-leider hekelt optreden ABO-preses

Bericht door Redactie »

CU-leider hekelt optreden ABO-preses
door Pieter Steenbergen. zaterdag 20 november 2010 | 07:00

OLDEBROEK - ChristenUnie-leider Ton van Leijen heeft op de website van de partij hard uitgehaald naar Jan Kaiser, voorzitter van Algemeen Belang Oldebroek, de grootste oppositiepartij.

Van Leijen noemt zijn weergave van het debat over verbouwing van het gemeentehuis 'verwerpelijk'. Kaiser deed zijn beklag over het aangenomen besluit, waar ABO als enige tegenstemde, op websites van lokale media. Maar volgens de CU-frontman strookt het beeld dat Kaiser oproept totaal niet met de opstelling van de ABO-fractie tijdens het debat. "ABO sprak als oordeel uit dat ze 'heel erg voor was, maar uiteindelijk met pijn een beetje nee moest zeggen', een letterlijk citaat. Zij hebben niet gezegd dat 'mooi weer wordt gespeeld met de centen van de burgers', zoals Kaiser schrijft", aldus Van Leijen. ABO, dit jaar opgericht, wil de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Tot dusver manifesteert de partij zich vooral als tegenstem met onder meer een motie van treurnis over de onlangs aangenomen begroting.
Bron: http://www.destentor.nl/regio/veluwenoo ... preses.ece
Zij hebben niet gezegd dat 'mooi weer wordt gespeeld met de centen van de burgers', zoals Kaiser schrijft", aldus Van Leijen.
Uw redacteur van Oldebroek.net is op zoek gegaan naar de zin die Kaiser schrijft, deze zin kan ik nergens terugvinden! :|
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door Jan B. Kaiser »

Voor de goede orde verwijs ik nog naar mijn reactie op het artikel in de Stentor "CU-leider hekelt optreden ABO-preses". Het laatste woord moet natuurlijk praeses zijn, waar de wat meer geletterden onze ons, zoals mijn goede oude vader altijd al zei (vrij naar Olivier B. Bommel), natuurlijk allemaal weten.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Facelift gemeentehuis kost de helft minder

Bericht door Barry »

In de moderne spreektal is daar een woord voor, een beetje banaal, maar het is er wel

Zoals iedereen weet is het bij kranten heel moeilijk om even een spellingcontrole uit te voeren voordat de krant wordt gedrukt.

Het is desalniettemin prijzenswaardig dat u de nederlandse taal hoog in het vaandel houd.
Plaats reactie