Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Redactie »

Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Wezep – Bij verkeerslichten aan de Zuiderzeestraatweg noord kant van de A28 schijnen opvallend veel mensen door roodlicht te rijden. Deze week kwamen wij als redactie een bestuurder tegen die van de politie een boete van € 160, - in ontvangst mocht nemen. “En dat terwijl ik echt niet door rood reed!”
Als wij het goed begrepen hebben van deze persoon kunnen wij volgende feiten op een rij zetten:

1. De persoon in kwestie rijdt richting Oldebroek en passeerde de verkeerslichten aan de noordkant van de snelweg. De lichten staan naar zijn verklaring op groen.
2. Verkeersagenten staan voor de verkeerslichten op de afrit vanaf Zwolle. Zij zien hun verkeerslichten op groen staan, en trekken vervolgens de conclusie dat dan de bestuurder door rood rijdt.

Nu is mij persoonlijk ook al één opgevallen dat als ik groen krijg vanaf Zwolle, er nog auto’s rijden, dan dacht ik dat die door rood rijden. Iemand anders vertelde mij dat zij ook soortgelijke ervaringen had met de verkeerslichten.

Mijn vraag is nu of het mogelijk dat de verkeerslichten onder bepaalde omstandigheden verkeerd zijn afgesteld?
Heeft u ook soortgelijke ervaringen gehad met deze verkeerslichten, dan horen wij graag uw reactie. Reageer hieronder of mail uw reactie naar info@oldebroek.net
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Arnold van de Worp »

Ik vind ook dat de afstelling verbetert moet worden, meestal rijd ik van Wezep richting Oldebroek op m'n fiets en merk zelf heel vaak dat ik als fietser lang moet wachten voordat ik door kan rijden, in de meeste gevallen gaat het verkeer dat de snelweg oprijd voor, zowel wat vanuit wezep komt maar ook het verkeer wat uit de olderbroeker richting komt krijgt voorang.
Deze 2 volgen elkaar direct na elkaar en dan mag de fietser doorrijden.

wat ik zelf merk waneer ik met de auto rijd zie ik toch wel eens dat waneer ik vanuit oldebroek naar wezep rijd dat bijvoorbeeld de eerste lichten al op groen staan en bij de volgende waneer ik onder het viaduct rijd rood licht zie en verkeer vanuit 't Harde dan nog de ZZstraatweg op rijden en kort daarna springt het licht op groen!

zoals je ziet is er bewijs mensen, laat je mening horen!!!
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Jan B. Kaiser »

Aangezien de agenten niet zelf waargenomen hebben dat je door rood bent gereden, moet je (na het storten van de 160 euro) bezwaar aantekenen bij de kantonrechter (in Harderwijk) en daar aanvoeren dat niet wettelijk bewezen is dat je door rood bent gereden, omdat de verbalisant dat feitelijk (lees onmogelijk) geconstateerd kan hebben. Behalve de reiskosten (tweede klas openbaar vervoer) kun je ook zgn. verletkosten opvoeren, dat zijn de kosten die je hebt gemaakt om een halve vrije dag van je werk op de moeten nemen. Even met je werkgever contact opnemen en hem op papier mededelen hoe hoog deze kosten zijn.

Ik spreek uit eigen ervaring. Ben vorig jaar ook vrijgesproken omdat de agenten onmogelijk de overtreding hadden kunnen constateren. De officier van justititie vroeg zelfs vrijspraak, waarna de rechter de door mij gemaakte kosten vergoedde. Er moets overigens tot twee maal toe bij de rechtbank in Zutphen geklaagd worden omdat het CJB de bedrag in eerste instantie niet naar mij overmaakte.

Dit juridisch advies is geheel en al gratis (Sinterklaas cadeautje van ABO)

Jan B. Kaiser
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Jan B. Kaiser »

P.S.

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik naast de reiskosten, de gestorte waarborgsom ook nog 160 euro aan verletkosten heb teruggekregen.

Groeten

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Weerd_he
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 24, 2010 11:53
Locatie: wezep
Contacteer:

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Weerd_he »

Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat een verkeersregelinstallatie 'krap' wordt afgesteld. Ik bedoel daarmee dat het voor rood licht stilstaande verkeer al groen krijgt aangeboden terwijl het kruisingsvlak nog vrijgemaakt moet worden door het verkeer wat net groen heeft gehad. Hiermee wordt tijdwinst geboekt. Men gaat er van uit dat de tijd na het verschijnen van het groene licht, de reactie daarop, plus het wegrijden vanuit stilstand, voldoende ruimte (tijd) biedt om het kruisingsvlak vrij te maken.

Bij verkeersinstallaties hangt het verkeerslicht nog wel eens aan een rail boven de weg / rijbaan. Volgens de wet dienen bestuurders te stoppen vóór de stopstreep. Die stopstreep staat soms ver voor het 3 kleurige licht. Het kan dus voorkomen dat een bestuurder bij 'oranje' de stopstreep passeert, dat daarna het licht op rood springt en dat de bestuurder onder het verkeerslicht rijdt wanneer deze inmiddels rood licht geeft. Controleurs dienen daar op te letten.
Henk van der Weerd
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Barry »

Toch leert mijn ervaring mij dat voor de politie rechter het woord van de agent jammer genoeg meer waarde heeft dan dat van de burger.

Ik vraag mij dan ook af of het feit waar tegen de heer Kaiser in beroep is gegaan, ook roodlicht is geweest.

Maar even on-topic, ik zelf kom bijna nooit vanaf zwolle van de snelweg en heb daar dus geen ervaring mee, vanaf 't harde is mij wel opgevallen dat het vaak voorkomt dat op het moment van groen worden, er nog een auto op het kruisvak rijd.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat iemand nog even oranje pakt, omdat deze (waardeloze) verkeerslichten behoorlijk veel frustrende vertraging oplevert. Zelf ben ik groot voorstander van het wijzigen van de situatie. Een tweetal rotondes, zoals bij Nunspeet, lijkt mij veel beter te werken.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Barry,

Nee, mij betrof het een bekeuring in de late avonduren voor het inhalen bij een volgens de agenten (zij kwamen aanrijden op de kruising tussen Zuiderzeestraatweg en Kamperstraatweg uit de richting Kampen) bij een ononderbroken streep. Zij hadden dus niet gezien dat het stuk na de bocht bij IJsselvliet wel onderbroken strepen hadden. Ik heb dat met een fotootje kunnen aantonen. Zo kunnen de agenten ook niet gezien hebben dat er al of niet door rood licht gereden is en dan geldt het woord van de agent niet. De jurisprudentie is daar helder over. Ik zou mij geen zorgen maken om vrijspraak. Nee heb je, ja kun je krijgen. We zijn per slot van rekening allemaal mondig Nederlanders. Toch?

Nog een leuke anectode: zou had ik begin jaren zeventig ook een bon voor de hard rijden (ik had een politiewagen op de Gooische weg in Amsterdam achter me aan. Ik ben vrijgesproken omdat ik verklaarde snelheid te meerderen om de agenten ruim baan te geven. De kantonrechter zei nog dat ik dat alleen maar had moeten dan met zwaailicht en sirene. Dit voorval herinneren ik me nog omdat ik op dezelfde dag "mijn" Huguette zich in de picture liep. Je weet wel, type Françpose Hardy, als iemand tenminste nog weet wie dat is geweest. Zo niet, zie Wikipedia.

Groeten

Jan
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door Arnold van de Worp »

Okee, Jan en Barry, wel on topic blijven!

Kom ik vanmorgen weer bij de verkeerslichten van Afrit 17, gaan eerst de auto's vanuut wezep de snelweg op, daarna is het verkeer vanuit oldebroek aan de beurt en daarna komt direct weer het verkeer vanuit wezep dat dan weer de snelweg op mag, dan mag ik pas met de fiets doorijden waneer het licht op groen springt
Zo sta ik wel 3 minuten te wachten voordat ik dus als fietser door kan rijden!

Overigens is het met het koude van afgelopen dagen is het dus ook niet fijn om stil te staan met de fiets
ronaldb
Berichten: 47
Lid geworden op: do nov 05, 2009 9:49
Locatie: Wezep

Re: Veel roodrijders bij verkeerslichten A28?

Bericht door ronaldb »

Vanaf het begin waren deze verkeerslichten
al niet goed ingeregeld maar volgens mij
was dit al bekend.
Plaats reactie