Glasvezel is overbodige luxe

Vragen en antwoorden over de mogelijke aanleg van een glasvezelnetwerk in een aantal kernen van onze gemeente.
Roscoo

Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door Roscoo »

Een artikel in het blad Computer Idee wist uit dat glasvezel de komende jaren nog overbodige luxe zal zijn.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door Barry »

verklaar je nader of geef ff een linkje. een beetje plagiaat of ongeoorlooft kopiëren zijn we ook niet vies van
Roscoo

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door Roscoo »

Koop het laatste nummer van Computer Idee en je weet alles.
Gebruikersavatar
robbert_wezep
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 29, 2009 20:33
Locatie: De Zeis , Wezep

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door robbert_wezep »

Nee , geen overbodige luxe , maar goede concurentie
HALLO GL@SVEZEL , DAAAG ADSL EN KABEL !!
Greetzz , Wezep-west
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door Barry »

Toch blijf ik het overbodige luxe vinden.

Wat maakt het nu uit als ik met m'n adsl lijn 5 min moeten wachten voordat 200 foto's bij de trekpleister zijn?

Geduld is een schone zaak en als je even moet wachten dan kun je ff een lekker bakkie koffie zetten.
Roscoo

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door Roscoo »

robbert_wezep schreef:Nee , geen overbodige luxe , maar goede concurentie
Concurentie daar is niks mis mee. Nu ken ik wat mensen in Elburg en enkele daar van hebben een paar jaar geleden UPC of KPN ingeruild voor Glashard of iets dergelijks. In ieder geval zouden ze kunnen bellen, internetten en tv kijken via het nieuw aangelegde glasvezelnet. Ze hadden er al snel spijt van want het was één dikke ellende. Slecht beeld op de tv, niet kunnen bellen of niet gebeld kunnen worden en soms dagen lang geen internet. Je begrijpt dat ze daar dan snel spijt van hebben. Zeker omdat ze er ook nog eens een jaar aan vast zaten. Het verbeterde in de loop der tijd wel maar voor sommigen nog niet goed genoeg en zijn dus weer terug gegaan naar hun oude provider. Voor mij dus een reden om niet over te stappen. Ik zou er ook maar 1 euro op vooruit gaan en om daarvoor al die rompslomp op m'n hals te halen. Ik ben tevreden met wat ik heb en laat het graag zo.
FerryHeibrink
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jul 22, 2011 13:22

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door FerryHeibrink »

Barry schreef:Toch blijf ik het overbodige luxe vinden.

Wat maakt het nu uit als ik met m'n adsl lijn 5 min moeten wachten voordat 200 foto's bij de trekpleister zijn?

Geduld is een schone zaak en als je even moet wachten dan kun je ff een lekker bakkie koffie zetten.
Vind je reacties wel een beetje vaag en remmend. Moet je zelf weten hoor.

Zelf zit ik in de ICT en heb zeerzeker profijt van de hogere upstream. Dat je maar ADSL moet gebruiken omdat je dan de hele dag lekker aan de koffie blijft vind ik echt een non-argument. Ook voor privé gebruik heeft glas gewoon veel voordelen en concurrentie is gewoon super.

Het is een aansluiting op de toekomst. ADSL wordt gewoon niet meer sneller dan wat het nu is maar in de toekomst wordt de vraag naar dataverkeer steeds groter en daarbij gaat de upload ook steeds meer een rol spelen.

Reacties zoals "Ik heb t nu niet nodig _dus_ is het overbodige luxe" vind ik echt een beetje jammer en kortzichtig. Maar dat is mijn mening.

Die glasvezel gaat er komen, daar ben ik van overtuigd en ik spring een gat in de lucht als mijn opzegging van UPC de deur uit gaat :)
A v.d. Werfhorst

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door A v.d. Werfhorst »

Ik kan er bijna niet bij dat glasvezel als overbodige luxe gezien wordt. Glasvezel geeft ongelovelijke mogelijkheden. Neem nu bijvoorbeeld de hoge bandbreedte om lekker vloeiend thuis te kunnen werken. Kan ook wel met ADSL of kabel, maar dat gaat veel minder vloeiend.

Waar rekening mee gehouden moet worden, met de problemen die men in Elburg ondervond, is dat we inmiddels al weer geruime tijd verder zijn. Er is een nieuwere generatie apparatuur en voor toen al bestaande apparatuur zal de firmware al wel redelijk gedebugged zijn. Verder zijn ze natuurlijk heel wat meer ervaren met het aanleggen van glasvezelnetwerken. Ik heb er in ieder geval aardig vertrouwen in.

Mijn interesse in glasvezel bestond overigens 10 jaar geleden al. Nu is de kans en die mogen we gewoon niet aan ons voorbij laten gaan. Mijns inzien gaan we er alleen maar op vooruit. Moet je een nagaan wat het ook gaat schelen met de aansluiting van nieuwbouw. 1 Glaskabel (2 vezels) i.p.v. coax en telefoonkabel.
gvds
Berichten: 23
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 14:03

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door gvds »

Bij de aanleg in Elburg had men de keuze uit 1 provider namelijk KPN. De internetsnelheden waren net als bij UPC asymetrisch, veel meer download dan upload. Inmiddels is Reggefiber gelukkig van deze strategie teruggekomen en bied men meerdere providers en symetrische verbindingen. Het is jammer dat veel mensen niet vooruit kijken: je krijgt een superverbinding en het wordt gratis aangelegd. wat wil je nog meer. En de prijs is zeker concurerend t.ov. UPC.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door Barry »

FerryHeibrink schreef:Vind je reacties wel een beetje vaag en remmend. Moet je zelf weten hoor.
Zelf ben ik gewoon geen voorstander van het glasvezel. Ik werk ook vanuit huis via de goedkoopste adsl verbinding die ik heb kunnen vinden. Af en toe hapert het beeld even, maar daar kan ik goed mee leven. Ik doe ook geen extreem grafisch werk of zo, dus voor mij functioneerd adsl goed genoeg. Voor het particulier gebruik kan ik ook geen extreme voordelen vinden die mij overtuigen. Daarom voel ik mij verplicht om een beetje remmend te reageren op alle positieve reacties.

Keuze is persoonlijk en blijft persoonlijk, maar de doorsnee internet gebruiker moet zich afvragen of hij/zij het beste nodig heeft.

Ik heb zelf een kosten/baten afweging gemaakt en ik blijf lekker bij het ADSL. Iedereen die gaat voor glasvezel moet dat zelf weten.
FerryHeibrink
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jul 22, 2011 13:22

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door FerryHeibrink »

Barry schreef:
FerryHeibrink schreef:Vind je reacties wel een beetje vaag en remmend. Moet je zelf weten hoor.
Zelf ben ik gewoon geen voorstander van het glasvezel. Ik werk ook vanuit huis via de goedkoopste adsl verbinding die ik heb kunnen vinden. Af en toe hapert het beeld even, maar daar kan ik goed mee leven. Ik doe ook geen extreem grafisch werk of zo, dus voor mij functioneerd adsl goed genoeg. Voor het particulier gebruik kan ik ook geen extreme voordelen vinden die mij overtuigen. Daarom voel ik mij verplicht om een beetje remmend te reageren op alle positieve reacties.

Keuze is persoonlijk en blijft persoonlijk, maar de doorsnee internet gebruiker moet zich afvragen of hij/zij het beste nodig heeft.

Ik heb zelf een kosten/baten afweging gemaakt en ik blijf lekker bij het ADSL. Iedereen die gaat voor glasvezel moet dat zelf weten.
Ik snap 'm.

Glasvezel is op dit moment verhoudingsgewijs in het hogere segment wat duurder, in het budgettarief redelijk gelijk. Vergeet niet dat de aanlegkosten ook terugverdiend moeten worden. Straks zitten er niet 5, maar mischien wel 15 of zelfs meer providers op de glasvezel. XS4ALL is al de eerste 'extra' provider.

Concurrentie komt heel hard op en alles wat je nu misschien iets te veel betaald, daar heb je straks waarschijnlijk profijt van.

Misschien heb jij genoeg aan een verbinding van bijv 16/16. Ik weet zeker dat er straks providers komen die dat gaan bieden, en voor beter prijzen dan wat je nu aan KPN en/of UPC betaald.
Abbo's met: 2, 4, 8, 16, 32, 50, 80, 100 mbit synchroon, KPN werkt al aan 500mbit!
mentaltheo

Re: Glasvezel is overbodige luxe

Bericht door mentaltheo »

Hoi Barry,

je kunt ook in 1e instantie alleen tv-abonnementje nemen via de glas. Dit kan bij Lijbrandt. Is goedkoper dan UPC (€16,50), met betere kwaliteit.
Kun je later altijd nog bepalen of je ook internet en bellen wilt.

Elburg is in 2009 opgeleverd als 1 van de eerste dorpen. Dat kun je echt niet meer vergelijken met nu. Zo kan ik over UPC als vaste klant bij Tros Radar ook nog wel wat verhalen de ronde in slingeren.

By the way: Er is inmiddels ook een 7e aanbieder. Vodafone heeft inmiddels ook glasvezelpakketten.
http://www.vodafone.nl/internet/vast_be ... glasvezel/
Plaats reactie