Markante gebouwen

Geef je mening hier.
Plaats reactie

Moet het bestuur van Oldebroek de oude, karakteristieke gebouwen voor het dorp behouden?

Ja
11
92%
Nee
1
8%
 
Totaal aantal stemmen: 12

Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Markante gebouwen

Bericht door Wouter »

Geboren in Oldebroek en als beroepsmilitair veel onderweg geweest kom ik graag met regelmaat in Oldebroek. Wat mij opvalt is dat het vertrouwde karakter langzaam aan het verdwijnen is. Markante gebouwen verdwijnen, de "Stroate" is onherkenbaar geworden en nu doen geruchten de ronde dat het oude Postkantoor, café "Bernhard" en enkele woonhuizen aldaar door de gemeente zouden zijn of worden opgekocht om in de toekomst gesloopt te worden. Indien dit waar zou zijn kan ik niet anders concluderen dan dat het vertrouwde dorp haar karakter kwijt zal raken onder het mom van vooruitgang. Kennelijk hebben de beleidsmakers en bestuurders geen oog voor traditie, nostalgie en heerst er een bijna dwangmatige wens naar modernisme. Dat getracht wordt het dorp op de been te houden in de huidige tijd is op zich niet verkeerd, dat dit echter ten koste moet gaan van (bijna) alles wat het dorp zijn eigen "smoelwerk" heeft gegeven is m.i. een verschraling van enorme omvang. Wat zal de volgende stap zijn: slopen van de grote Kerk? Wat een geluk dat een drogist het oude gemeentehuis heeft kunnen behoeden voorde ondergang!!!

Afbeelding
Gerrit Jan

markante gebouwen in Oldebroek

Bericht door Gerrit Jan »

Hallo Wouter,

Het bestuur van de gemeente Oldebroek heeft wel degelijk oog voor markante gebouwen in de gemeente en voert daar ook een actief beleid op. In 1992 is Herkert aangekocht en gesloopt om het dorp Oldebroek een nieuwe impuls te geven. Het pand stond op de straat en de situatie moest worden aangepakt. We moeten toegeven dat het allemaal veel te lang heeft geduurt, maar nu komt er schot in de zaak. Binnenkort neemt de gemeenteraad van Oldebroek een besluit over het centrumplan. Daarin worden een paar panden gesloopt en afhankelijk van de keus van de raad een ambtieus plan voor de kern Oldebroek ingepast. Er ligt een prachtig plan voor wat een eenheid moet creeeren met het markante gebouw wat vroeger het gemeentehuis was. Van het oude postkantoor is een woning gemaakt. Jij weet nog dat het een postkantoor was waar Krijger vroeger de scepter zwaaide. Een onbekende ziet nu niets anders dan een woonhuis. Volg de berichten via deze site of Oldebroek.nl en zie wat er in Oldebroek voor moois tot stand komt.

Gerrit Jan
Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Zal het uitleggen

Bericht door Wouter »

Hallo Gerrit Jan,

wel gerust door je bericht dat de gemeente bezig is met de dorpskern maar toch ook ongerust over het schijnbare gemak waarmee enkele markante gebouwen in die nieuwe plannen moeten sneuvelen. Overigens denk ik dat er nog legio bewoners zijn die de historie van de gebouwen kennen. Jouw verhaallijn volgend zou het kennelijk niemand hoeven te verbazen wanneer de gemeente t.b.v. de kernplannen de "Grote Kerk" laat slopen en elders, aan de dorpsrand, een modern gebouw hiervoor in de plaats aanbiedt?! Wanneer iets gesloopt is kan het niet meer worden hersteld, ik vind het buitengewoon jammer dat mijn geboorteplaats zo ontzield dreigt te raken. Het wordt straks onherkenbaar.
Anne
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 11:13

Bericht door Anne »

Ik ben het met Wouter eens.
Oldebroek wordt er niet mooier op! En nu die plannen met een nieuw winkelcentrum! vreselijk! Ik woon buiten Oldebroek en ik kom er nooit! hoogstens eens naar de bibliotheek! Wat heeft Oldebroek te bieden?? Niks!! En nu denken ze met het winkelcentrum meer mensen naar Oldebroek te kunnen trekken! Maar wat zou vakantiegangers in Oldebroek zoeken als Elburg even verderop ligt?
Kijk naar die oude foto van oldebroek! tuurlijk zoals het vroeger was kan het nu natuurlijk niet meer! maar kijk hoe mooi oldebroek toen was! en Oldebroek breekt al het mooie wat er nog is af! Ik ga liever naar kleine leuke winkeltjes, zoals bon ami, jeanetta, ect. dan naar een blokker/marskramer in een lelijk winkelcentrum! wie kan nu zoiets bedenken???? Diegene heeft totaal geen visie!
Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bericht door Wouter »

Achter de mevrouw op de fiets staat het huisje waar ik bijna 48 jaar geleden ben geboren. Wat ziet de Straote er op de foto vertrouwd uit, beter dan het gedrocht dat er nu van is gemaakt. Het lijkt een dodenweg en het verkeer ziet de "vertragende" verkeersmaatregelen eerder als een race-uitdaging.

Zet de kern maar vol met afgrijselijke, moderne gebouwen en laat projectontwikkelaars er maar goed aan verdienen. Als de Gemeente op deze wijze haar historisch erfgoed verkwanselt dan verdient ze ook niet anders. Kennelijk regeert het geld = macht.
Plaats reactie