Zwembad Wezep & subsidie !

Plaats reactie
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Zwembad Wezep & subsidie !

Bericht door Tienus »

Wie weet of het zwembad ''de Veldkamp'' in Wezep nog wordt gesubsidieerd door de gemeente ?
Zomaar een vraag natuurlijk. Maar die wordt zo wel duidelijk !

Ik was zaterdag even in het zwembad om m'n zoontje van 4,5 aan te melden voor het A-diploma.
Zag ik daar 2 bekenden uit Zwolle die met de kinderen aan het lessen waren. (Hardstikke leuk natuurlijk voor ze)
Ik kreeg te horen dat het voor Mike (zoontje) nog wel even kon duren voordat hij aan de beurt was (zo'n 1 a 1,5 jaar nog). Alleen als hij babyzwemmen had gedaan kwam hij eerder aan de beurt.
De mensen uit Zwolle hadden voorrang omdat ze aan babyzwemmen hadden gedaan. M'n vrouw en ik hadden dat ook wel graag gewild, maar onze bazen laten ons niet twee hele ochtenden zwemmen met de baby, en ''helaas'' zijn we ook niet werkeloos, maar hebben we een fulltime baan. Via via hoorde ik dat ik in Nunspeet wel terecht kon met de kleine en er zo aan de beurt zou zijn. Maar ik woon op de zeis (bij het zwembad) en zou het natuurlijk wel makkelijk vinden om zo dicht naast de deur te zwemmen.

Maar goed, het is niet anders dan afwachten om aan de beurt te zijn.

Maar als de gemeente het zwembad subsidieerd, dan subsidieren we tenslotte niet alleen de bewoners van de gemeente, maar ook van de stad naast ons.

Is dit nu een gewone gang van zaken ?
Zou het niet eerlijker zijn om in te kunnen schrijven op volgorde van binnenkomst? En dan het babyzwemmen hier niet in betrekken ?

We wachten het wel af.

Heeft iemand naast Nunspeet voor ons Wezeper's nog andere tips van zwembaden waar je sneller aan de beurt bent?

bedankt alvast voor uw reacties,
Tienus
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

flinke subsidie

Bericht door mrotman »

Het zwembad krijgt van de gemeente elk jaar een flinke subsidie. Voorzover ik weet meer dan 300.000 euro per jaar. Ondanks alle inspanningen door de jaren heen is het tekort van het zwembad alleen maar opgelopen.
Het zwemkaartje en misschien de zwemlessen ook worden op deze manier betaalbaar gehouden voor de gebruikers. Dus ook voor mensen buiten onze gemeente.

Zijstapje: Bij de discussie om een extra speelveld voor VSCO telden leden buiten de gemeente Oldebroek niet mee. Bij het zwembad worden de "buitenlanders" wel gesubsidieerd. Waarschijnlijk is dit wel noodzakelijk omdat anders deze voorziening helemaal onbetaalbaar wordt. En als inwoners zijn wij toch blij met het zwembad.

Voor zwemlessen kun je ook naar Kampen.
thijs stoel

Subsidie zwembad

Bericht door thijs stoel »

Goedenavond,

Op de vraag van Tienus of ons Zwembad de Veldkamp nog gesubsidieerd wordt heb ik het volgende antwoord:
Het Zwembad ontvangt niet € 300.000 subsidie zoals de webmaster boven mij beweerd maar elk jaar moet er € 600.000 gemeentegeld bij het Zwembad.
Nou zult U vrgen hoe weet jij dat meneer Stoel nou dat zal ik jullie uitleggen: Ik heb in maart 2006 voor de gemeenteraadsverkiezingen inzicht gehad in het dossier van het Zwembad en heb er nog vragen over gesteld tijdens de campagneavond in het Dorpshuis in Wezep maar ik kreeg weinig steun uit de zaal die avond en de wethouders hebben mij die avond niet tegengesproken dat het een ander bedrag was.
Even een paar cijfers:
Wij betalen per inwoner van de gemeente Oldebroek ongeveer € 27.50 van ons belastinggeld per persoon mee aan het Zwembad.
De totale begroting voor Sport in de gem. Oldebroek, dus alle sportverenigingen bedraagt € 1.300.000 dus de helft van het geld dat bestemd is voor sport gaat naar het Zwembad.


mijn voorstel is daarom ook privatiseer het Zwembad, dat moeten de voetbalverenigingen ook en ga marktgericht werken met een commercieel management en zorg voor een kostendekkend plaatje uiteraard mag de gemeente een bedrag aan subsidie geven maar niet een bedrag dat buiten alle proporties is.

In Nunspeet is het Zwembad ook geprivatiseerd en die willen graag zwemlessen geven want dat is hun broodwinning.
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Re: Subsidie zwembad

Bericht door Tienus »

thijs stoel schreef:
mijn voorstel is daarom ook privatiseer het Zwembad.
In Nunspeet is het Zwembad ook geprivatiseerd en die willen graag zwemlessen geven want dat is hun broodwinning.
Ik ben helaas nooit op politieke bijeenkomsten omdat dat m'n interesse niet heeft. Maar U heeft idd wel gelijk. Als dit het bedrag is wat ik betaal, dan mag ik ook verwachten om als eerste aan de beurt te zijn als medebelastingbetaler van de gemeente.
Ik zal toch maar wat vaker op de site van de gemeente kijken wat er speelt. (Kon eerder niet, want ik heb deze pc pas gekregen) :wink:

Inmiddels al wel contact gehad met Nunspeet. Het kan zijn dat m'n zoon daar over 3 maand al in het water lig voor het diploma.

Misschien wordt het bad na de privatisering ook wat opgeknapt. Het viel me wel op dat het op sommige punten wel wat verf kan gebruiken.
Het kan ook zijn dat de prijzen dan misschien abnormaal stijgen, maar dat is dan maar wat de toekomst moet uitwijzen.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Tienus,

Laat voorop staan dat ik alle begrip heb voor het fronzen der wenkbrauwen als je moet zien dat mensen van buiten de gemeente voorrang lijken te hebben boven lokale bewoners die op hun beurt gemeentelijke belastingen betalen voor een lokale faciliteit.

Wel is het zo dat het zwembad niet winstgevend is. Dat feit is toch zeker iets waar het management mee moet werken en zo ook de gemeente. Dat men de mogelijkheden tot verkrijgen van inkomsten dus oppakt heeft dan ook altijd gevolgen. Een daarvan is het richten op inkomsten van bezoekers van buiten de gemeentegrenzen. Het bad failliet laten gaan of verliesgevend laten draaien is immers ook niet de houding die men van politiek, gemeente en management verwacht, toch?

Thijs heeft een gekleurd beeld, maar ik dus ook. Het zwembad is een prachtige voorziening in onze gemeenschap. Voorzieningen kosten ook geld, maar je moet daar wel kritisch mee omgaan, dat is waar.

Zo kun je ook bedenken dat elke gemeente een beleid voert met een eigen context. Om zo maar één op één de situatie te vergelijken met Zwolle en/of Nunspeet, dat gaat mij te ver. Oldebroek is Zwolle of Nunspeet niet, dat geld ook voor budgetten, belangen en beleid.

Hieronder de uitleg van het management van De Veldkamp (heb ik overigens per mail aangevraagd en men antwoorde welhaast onmiddelijk):
Ja, er bestaat een wachtlijst, je kunt je opgeven vanaf 4,5 jaar voor de zwemles a. De wachtijd is 1 jaar. Bij het oproepen van de kinderen hanteren wij drievierde uit de eigen gemeente en eenvierde buiten de gemeente.
-het ouderkind zwemmen is een totaal concept, kinderen vanaf 4 maanden leren bewegen in het water dat uiteindelijk uitmond in het a diploma. Even voor alle duidelijkheid ouders leren hun kinderen zelf zwemmen. Deze twee trajecten staan los van elkaar gebeuren ook op andere tijden.
-Daarnaast hebben wij 1 uurs zwemlessen, ook een ander concept.
Ons zwembad heeft per dag 200 kinderen op zwemles, we kunnen ook niet meer aan, ja je zou 'snachts nog zwemles kunnen geven.
Ons bad staat door de nationaal zwemdiploma's uitstekend aangeschreven, we doen iets langer over het a diploma (we willen de basis goed hebben) maar veel korter over B.
Kosten zwembad:
Het tekort is ongeveer € 480.000,= dat is inclusief rente en aflossing zwembadaccommodatie.
Voor alle duidelijkheid de volgende cijfers:
Zwolle heeft tekort van 2 miljoen, Kampen van 1 miljoen, Nunspeet van 6 ton en wapenveld 6,5 ton
Ons zwembad doet het werkelijk goed.
Sinds dit jaar heeft het management van De Veldkamp meer eigen zeggenschap over uitvoering. Daar horen ook resultaat verplichtingen bij en die pakt men, mijns inziens uitstekend op. Men heeft goede inzichten in het zwembad-landschap en goede commerciele inzichten.

Hierdoor is het dus ook "druk" in de agenda. Succes heeft zo z'n nadelen ;-)

Een van mijn kinderen heeft nu zwemles en de volgende staat al lang op de wachtlijst. Ik ga daar echt niet voor naar Nunspeet, maar ieder heeft recht op eigen keuze.

Veel succes met het zwemmen in ieder geval. Ga anders vast eens wennen met de kinderen. Op zondag is het De Veldkamp ook open, immers.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter

(voorzitter PvdA Oldebroek - Wezep)
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Daar heb je ook gelijk in Bert-Jan.

Failliet laten gaan is ook zonde, en als ik jou verhaal zo aanhoor dan zou ik het verlies pp moeten verdelen over het aantal mensen.
Maar ik zwem al in het bad met de kleine, en het wachten is nu idd op de les. Maar soms wil je graag dat je kind nu ook eens makkelijk mee kan zwemmen zonder ''koppie onder'' te gaan. Nunspeet is dan een snelle optie om ook in het bezit te komen van het diploma, alhoewel het ook weer niet naast de deur is.

Bedankt voor je reactie.
thijs stoel

zwembad

Bericht door thijs stoel »

Beste Bert Jan en Tienus,
Vanochtend de Stentor uit de bus gehaald en het Veluwe deel gelezen en waar valt mijn oog op: het Zwembad Wapenveld in gevaar
Het artikel verder is doorgelezen en wat valt mij daarin op ,
Het Zwemdad heeft jaarlijks een tekort van € 440.000.= en niet zoals jij suggereert € 650.000. Hoe kom jij aan dat bedrag???
Het tekort moet in Wapenveld teruggebracht worden tot € 250.000.= anders gaat het bad per 1 jan 2008 dicht, niet ongunstig voor Wezep.
Er moet bezuinigd worden op personeel en de kaarjes moeten met 50 % omhoog. Besparingen € 140.000.=
Verder wil men prioriteit geven aan het geven van zwemlessen ook tijdens de publieksuren welke alleen maar verlies opleveren.
Dan heeft Wezep er op korte afstand weer een concurent bij met het geven van lessen.
Nog even verder borduren over de cijfers die je noeemt Nunspeet daar hoeft geen 6 ton bij het isminder is nagevraagd.
En het verbaasd mij dat het manament in Wezep een bedrag noemt van € 480.000 in maart en ik heb de begroting ingezien was dit € 600.000.=, ik kan niet begrijpen dat dat in 9 maanden met € 120.000.= is terug gebracht.
Ook andere sportverenigingen in deze gemeent klagen over het feit dat er heeel veel geld naar het zwembad gaat en er weinig overblijft voor de verenigingen waar toch veel mensen hun plezier vinden.
Politiek ,PvdA, doe er iets aan.
gaarnr reactie Thijs Stoel
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Beste Thijs, allen,

De cijfers in mijn vorige reactie zijn opsommingen zoals aangereikt door het management van “De Veldkamp”. Waar die getallen hun oorsprong vinden is, hoe actueel ze zijn of hoe ze precies zijn opgebouwd is mij niet bekend.

Laten we elkaar ook niet voor de gek houden. We weten allemaal dat presentatie van bedrijfsmatige cijfers wel vaker meer vragen oproepen dan antwoorden verstrekken. Het lukt toch steeds weer om ergens compleet andere getallen de wereld in te slingeren. De een wil een rooskleurig beeld scheppen, de ander juist een negatief. Er zit vaak ook “politiek” achter de weergave van cijfers en het moment waarop ze bekend gemaakt worden.

Ik heb geen inzage in het cijfermateriaal van alle zwembaden in de omgeving, dus kan je niet de inzichten geven die je me eigenlijk vraagt. Wat ik wel kan zeggen is dat ik persoonlijk het Zwembad in Wezep een voorziening vind die de aandacht waard is.

Laten we ook vaststellen dat voorzieningen in een gemeenschap niet altijd een kostenneutrale eigenschap hebben. Leefbaarheid is niet vanzelfsprekend en gratis. Ik wil daarmee niets goedpraten op het niveau van lasten voor de gemeenschap, maar we moeten ons die gedachte wel beseffen vind ik. De problemen met hoge kosten en het niet dekkend krijgen van de begroting spelen ook in andere zaken. Ik noem dan even de Novetheek (bibliotheek). Als gemeenschap kunnen we niet accepteren dat lasten buiten het contrast van haalbaarheid raken. In die gevallen zullen er beslissingen genomen moeten worden. Ik proef dat Thijs Stoel hier op doelt en daar heeft hij gelijk in.

De sport- en recreatievoorzieningen zijn misschien altijd wel een hot item. In januari 2007 komt ook de kleedkamer kwestie (en privatisering) van Sportpark “De Bovenmolen” op de raadstafel. Ook dit onderwerp zit vol wederzijdse emotie, verwachtingen en stelligheden. Er is nog steeds een gat van 127.500 Euro dat zowel OWIOS als Oldebroek niet (geheel) kunnen of willen dichten .Het college van B&W heeft nog een opdracht liggen om met VSCO de wens van een 4-de speelveld te vervullen door maatschappelijke onderbouwing van de noodzakelijke randvoorwaarden. In dat specifieke geval gaat het niet eens om geld, maar worden wel dezelfde beleidslijnen “buitensportaccommodaties”gehanteerd. De context moge duidelijk zijn. Het besturen van een hele gemeente omvat samenhang tussen alle onderwerpen en de beschikbare middelen. De wensen van de burgers, de keuzes en mogelijkheden van de politiek en dan ook nog: de uiteindelijke gevolgen, voor nu én de toekomst.

Zwembad “De Veldkamp” heeft een opdracht. Het bestuur van onze gemeente (het college dus) levert de randvoorwaarden aan en de gemeenteraad controleert de kaders. Door de aanwezigheid van meerdere zwembaden in de ruime omgeving (en ook hun persoonlijke financiële status) wordt het probleem dus ook nog eens breder, want ook de concurrentie vergt strategie, dus ook in Wezep.

De gemeenteraad van Oldebroek heeft in 2006 al opdrachten verstrekt en aangegeven dat ze in bepaalde gevallen geïnformeerd wil worden en blijven. Niet alleen de PvdA, maar alle partijen zijn zeer betrokken bij de portemonnee van Oldebroek, dat mag je van mij aannemen, Thijs. Het gaat hier immers ook nog eens niet om kleine beetjes maatschappelijk geld, maar dat is blijkbaar ook bij jou de zorg en de aanleiding tot je vraag. Die delen we dus. Hooguit de benadering kan wel eens verschillen bij de partijen.

Je mag er wel van uit gaan dat je opdracht aan de PvdA gehoord is. Ik neem zelfs aan dat andere politieke partijen je geluid ook zullen horen. Helaas melden die zich hier, met uitzondering van het CDA (in de persoon van Heleen Mulder), niet, maar ik weet dat ze meelezen, getuige de open brieven die wel eens opduiken in de media ;-)

Fijne feestdagen,

Bert-Jan Dokter
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Ik geef in de praktijk veel les aan zwembad-personeel door het hele land..
Het ene zwembad is het andere niet..

Steeds meer zie je dat exploitatiemaatschappijen het beheer over meerdere sportcomplexen hebben en die binnen een paar jaar met een positieve winstsaldo draaien en dat de investeringen binnen een termijn van 15 jaar zijn terug verdiend..

Het zwembad in Wezep, een voorziening die moet blijven.. Echter als ik kijk naar situaties van meerder complexen in het land, dat de exploitatie slimmer kan en ook gecombineerd kan worden met de exploitatie van de kamphal etc.
Privatiseren lijkt me zeer zinvol.. Een begrotingstekort is niet nodig.. En met een betere dienstverlening kan je meer bereiken..
Op het terrein ligt nog veel ruimte, daar kan je natuurlijk ook meer mee doen dan alleen gebruiken als zonneweide..

Met de groei van de bevolking en met de aantrekkingskracht van het zwembad vanuit andere gemeenten, wat let je dan om meer diensten te bieden.. ?
Peter Adema
[
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Een goed voorbeeld van een exploitatiemaatschappij is bijvoorbeeld..

http://www.optisport.nl/

In het plaatsje de lier in het westland is een goed voorbeeld van wat mogelijk ook in Oldeboek

http://www.optisport.nl/vreeloo
Peter Adema
[
Sjaak
Berichten: 13
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:40

Bericht door Sjaak »

Rescueman schreef:Een goed voorbeeld van een exploitatiemaatschappij is bijvoorbeeld..

http://www.optisport.nl/

In het plaatsje de lier in het westland is een goed voorbeeld van wat mogelijk ook in Oldeboek

http://www.optisport.nl/vreeloo
Als ze daar met winst draaien dan kan het geen kwaad om het hier ook te gaan privatiseren! Ik zie nl. dat de prijzen nl lager liggen als hier in Wezep. Ik dacht dat door privatisering de prijzen zouden stijgen, maar dat valt dus al weer mee :o
Plaats reactie