Wat zou mij gelukkig maken, in de gemeente Oldebroek..

Plaats reactie
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Wat zou mij gelukkig maken, in de gemeente Oldebroek..

Bericht door Rescueman »

Als burger van de gemeente Oldebroek, lees ik diverse politieke stukken op dit forum en natuurlijk elders..

Gezien een aantal politieke partijen dit forum ook kunnen vinden, lijkt het me handig om een topic te starten, waarin we aan de politiek duidelijk maken, wat we van de Gemeente Oldebroek mogen verwachten waar van we "gelukkiger" worden in politiek en bestuurlijk opzicht dan wel te verstaan...

Ik zal een paar zaken aan willen geven, waarvan ik als burger van Oldebroek gelukkiger van zou worden als de politiek daar steviger keuzes in zou maken..
In willekeurige volgorde..
  • Transparantere politiek, dat helder verwoord op de website van gemeente Oldebroek. (De lokale politieke partijen hebben nog betere websites, dan het oudbollige en weinig service gerichte website van onze gemeente)
  • Geen betutteling van de Gemeentelijke overheid, over private aangelegenheden. Zondagrust, Openstelling winkels, wijze van begraven..
  • Actieve stimulering vrijwilligersbeleid, en dat is breder dan niet vervangers van de welzijnzorg..
  • Stimuleren Ondernemersschap en particulier inititief..
  • Gelijke monnikken, Gelijke kappen. Hinderwet, c.q. Geluidsvergunning voor kerken, gelijk aan die van industrie of evenementen.
  • Bewust veiligheidsbeleid en transparant toegankelijk.
  • betere en effectievere toerusting van onze brandweer vrijwilligers.
  • First Reponder traject, met AED om de Aanrijtijden van ambulances te compenseren bij harststilstanden.
  • Een Electronische vraagbaak aan de gemeente, voor hun diensten.
  • Het electronisch raadplegen van gemeente raadstukken, zoeken op kernwoorden.
  • Meedenkend en verantwoordelijkheid nemend bestuur. Mogelijkheden en ontwikkelingen creeeren, in plaats van onmogelijkheden blijven opnoemen.
  • Wonen, steun mensen die willen investeren in hun woonomgeving, inplaats met regeltjes om hun oren te slaan.
  • Infrastructuur, geen gelijktijdige projecten op de toegangswegen rond de gemeente die te veel verkeersbelemmerd zijn..
  • Lage gemeentelijke belastingen. De toegevoegde waarde van de gemeente is in de afgelopen jaren voor mij als burger niet vergroot. Alle zaken waarin de gemeente haar dienstverlening heeft verbeterd, was van uit mijn perpectief alleen maar gevoed van uit landelijk beleid.
  • Milieubeleid, in gezond perspectief.. (geen hondenverenigingen verhuizen, voor een blauw vlindertje..)
  • Een schop door het gehele ambtenaren aparaat in gemeente oldebroek. Sommigen leiding gevenden en balie medewerkers werken er al meer dan 20 jaar.. En dat kan nooit goed zijn voor het ontwikkelen van nieuw beleid en nieuwe servicegerichte gemeente organisatie..
  • Geen populisme, maar als zeker geen conservatisme, maar wel daadkracht.
  • Stimulering Openbaar onderwijs voorzieningen. Het is een schande in wat voor locaties onze kinderen les krijgen..
Peter Adema
[
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Peter (en anderen natuurlijk),

Leuk initiatief. Lekker direct ook. ;-)

Je hebt waarschijnlijk (ik schat dat even in) een kans gemist? Enige tijd geleden werden burgers uitgenodigd om lid te worden van een klankbordgroep in onze gemeente. Die klankbordgroep zou deze maand (september 2007 ) actief moeten worden.
Gemeente start klanbordgroep
Het college van burgemeester en wethouders wil burgers meer gaan betrekken bij verschillende onderwerpen die spelen binnen de gemeente Oldebroek. Daarom stelt de gemeente een klankbordgroep in. Deze klankbordgroep bestaat uit burgers van de gemeente Oldebroek en geeft advies aan het college van burgemeester en wethouders. Het eerste onderwerp heeft zich al aangediend: het verminderen van de regeldichtheid.
Minder regels
De gemeenteraad heeft het college opgedragen de administratieve lastendruk voor burgers en bedrijven zoveel mogelijk te verminderen. Daarom licht de gemeente alle gemeentelijke regelingen door en bekijkt hoe deze vernieuwd kunnen worden. Het college wil hierbij graag gebruikmaken van de klankbordgroep. Het is de bedoeling dat de klankbordgroep een selectie van de gemeentelijke regelingen bestudeert en beoordeelt op doelmatigheid, naleefbaarheid en eenvoudig en duidelijk taalgebruik. De inbreng van de klankbordgroep heeft de status van een advies. De adviezen worden ook gebruikt bij de aanpassing van andere regelingen.

Start
De klankbordgroep wordt vanaf september 2007 ingezet. Als lid van de klankbordgroep krijgt u voor de bijeenkomst materiaal toegestuurd, zodat u zich kunt voorbereiden.

Aanmelden
U kunt zich tot 20 augustus 2007 aanmelden voor de klankbordgroep. Dat kan per brief: Gemeente Oldebroek, postbus 2, 8096 ZG Oldebroek of per e-mail: gemeente@oldebroek.nl. Graag ontvangen wij bij uw aanmelding informatie over uw motivatie om lid te worden van de klankbordgroep en uw eventuele deskundigheid.
Eind augustus hoort u of u geplaatst wordt in de klankbordgroep en krijgt u een uitnodiging voor de eerste bijeenkomst. Daar krijgt u informatie over de bestudering en beoordeling van een aantal gemeentelijke regelingen.
Mogelijk wordt u uitgenodigd om plaats te nemen in de klankbordgroep die structureel wordt ingezet. Dan ontvangt u hierover later dit jaar meer informatie.
Maar dat terzijde, je kunt niet alles op de voet volgen, nietwaar?

Met een aantal van je stellingen kan ik wel wat, maar enkele ook weer minder of niet. Meningen zijn er om te horen en bespreken, dus ik ben nieuwsgierig!
First Reponder traject, met AED om de Aanrijtijden van ambulances te compenseren bij harststilstanden
Enig persoonlijk belang naast het algemeen belang, Peter? ;-)
Een schop door het gehele ambtenaren aparaat in gemeente oldebroek. Sommigen leiding gevenden en balie medewerkers werken er al meer dan 20 jaar.. En dat kan nooit goed zijn voor het ontwikkelen van nieuw beleid en nieuwe servicegerichte gemeente organisatie..
Blij dat ontslagrecht (nog wel) iets beter in elkaar zit, Peter. Daar horen toch wat genuanceerdere argumenten bij als het gaat om de baan én positie van een groep mensen...

Ik wil ook nog even wijzen op de (al dan niet interactieve) mogelijkheden die er tóch zijn om contact te hebben en te houden met lokale politici of overheid. Jaarlijkse Dorpsgesprekken, bijwonen commissie en gemeenteraadsvergaderingen of spreekuren van lokale politiek partijen (niet alle, trouwens).

Verder ben ik gewoonweg blij met fora als deze op Oldebroek.net. Hier kun je lekker vrijuit en open met elkaar spreken over actuele zaken (politiek of niet politiek). Lokale politici doen nog niet echt massaal mee, tot nu toe. Raadsleden Heleen Mulder-Koornberg (CDA), Ton van Leijen (ChristenUnie) en Jan ten Hove (SGP) hebben zich tot nu toe openbaar bekend gemaakt op dit medium.

Ikzelf (PvdA afdelingsvoorzitter en lid van de raadscommissie Bestuur & Veiligheid) ben natuurlijk rúim ondergeschikt aan die drie ;-)

Ik zal in ieder geval niet haantje de voorste zijn in de beantwoording van je stellingen. Ben nu eenmaal geen gemeenteraadslid, dus de handschoen eerst maar eens aan hen.

Nogmaals, leuk discussie onderwerp! Hoop op veel (opbouwende) reacties.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Beste Bertjan,

Er staat ook waar ik gelukkig van wordt.. :P

Ik had zelf geen tijd voor de klankbord groep, en me daarom niet aangemeld.. Ik doe al heel veel vrijwillig en onbetaald voor de gemeenschap..

Verder als ik persoonlijk belang zou hebben bij een First Responder project, dan zou ik er iets aan verdienen. En voor Stichting MedicalRescue.NL ben ik gewoon een onbetaalde vrijwilliger.. Wel een van de kar trekkers.. Dus gewoon liefde werk en oud papier..

Het probleem is de ambulancediensten te weinig capaciteit hebben om binnen 6 minuten ter plaatse te kunnen zijn. De tijd waarin een AED het effectiefst is.. Als er zo'n project gestart moet worden in de gemeente oldebroek, is de vrijwillige brandweer daar meer een aangewezen partij voor.. Als de gemeente de vraag aan Stichting MedicalRescue.NL stelt, om de brandweer hierin aan te vullen, zullen we dat zeker wel in overweging nemen.. Echter vrijwillig betekend niet vrijblijvend, en zeker niet gratis.. Als je zo iets doet, moet het goed en niet half..

Sorry dat ik me verdedig, grinnik.. maar ons medeburgers in hattemerbroek zijn er in de aanrijtijden de afgelopen periode van de ambulance diensten echt niet op vooruit gegaan..
De ambu die er af en toe staat, word ingezet voor Hattem en Zwolle. En niet voor Hattemerbroek..

Met alle respect voor je mening
Blij dat ontslagrecht (nog wel) iets beter in elkaar zit, Peter. Daar horen toch wat genuanceerdere argumenten bij als het gaat om de baan én positie van een groep mensen...

Maar als ik consument moest winkelen bij de gemeente oldebroek, kwam ik er nooit meer.. Tis dat ik verder prettig woon, en dat er verplichte winkelnering is in die winkel, neem ik er op de koop toe..
Echter de klantvriendelijkheid aan de balie is ver te zoeken.. En sommige zuurpruimen kom ik al meer dan 20 jaar daar tegen.. En dat verbaasd me echt..

Een oud leerkracht van de Mavo uit Wezep, riep ooit eens, je moet nooit langer dan 5 tot 7 jaar het zelfde werk doen, want dan stomp je af, en blijf je niet zelf ontwikkelen..
Hellaas moet ik constateren dat die wijze les, in Oldebroek, vertaald is, in lekker veilig je inkomen verdienen, niet je kop boven het maaiveld uitsteken, want dat is lekker veilig..

Ik ken het verloop van het personeelsbestand van de gemeente oldebroek niet uit me hoofd.. Maar een groot verloop is daar niet.. Natuurlijk generaliseer ik.. Ik hoor gelukkig ook een aantal zeer positieve ervaringen met name bij de afdeling sociale dienst, waar een persoon in ieder geval een zeer grote veer verdient.., Laten de collega's aan haar een voorbeeld nemen..

Ik doe al jaren projecten voor de overheid. En je komt in elk vakgebied mensen die goed in hun werk zijn, en mensen die alleen maar bureaucratisch kunnen zeuren, en de regels belangrijker vinden, dan de doelen waarvoor ze gemaakt zijn.. Iemand die z'n werk niet goed doet. Moet na actief stimuleren en de zoveelste poging, gewoon het veld ruimen.
Ambtenaren, staan niet bekend als de meeste actieve, en toch ken ik er een paar die erg goed zijn in hun werk.

Ik wens de gemeente Oldebroek een zeer gemotiveerd team aan medewerkers toe, die hard en effectief meedenken met de burgers, mogelijkheden. Als mijn woorden niet terrecht zijn, prima.. Laat ze het maar laten zien.. Dan zal ik de eerste zijn om iedereen persoonlijke een veer te geven...
Het is zeker niet mijn bedoeling mensen te schofferen, maar wel om mensen wakker te laten worden.. Want ik heb nog steeds het gevoel dat Oldebroek slaapt..
Peter Adema
[
Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Transparantere politiek, dat helder verwoord op de website van gemeente Oldebroek. (De lokale politieke partijen hebben nog betere websites, dan het oudbollige en weinig service gerichte website van onze gemeente)
Aangezien ik mijzelf ook interesseer in websites e.d. kan ik mij goed voorstellen dat onze gemeentewebsite nodig toe is aan een modernisering. Voor mijn opleiding heb ik een aantal weken terug onderzoek moeten doen en daarvoor veel gemeente websites bij geraadpleegt.

Wat mij vooral opvalt is dat op de website niet zozeer een beeld van de gemeente wordt geschept: foto's van mooie locaties in de gemeente ontbreken. Dit is vooral een visitekaartje van een gemeente op het web. De vormgeving ziet er erg oudbollig.

Het zoeken op de site werkt wel. Dingen vinden gaat wel redelijk. Maar het er lijkt inderdaad een soort van dikke muur tussen de burger en de gemeente te zitten.
Ton van Leijen

Re: Wat zou mij gelukkig maken, in de gemeente Oldebroek..

Bericht door Ton van Leijen »

Beste Peter,

met belangstelling je kritische lijst gelezen. Het is goed dat mensen meedenken met de genoemde vraagstukken. Ik waardeer dus je betrokkenheid op bestuur, politiek en samenleving, maar heb ook - in de lijn van wat Bert Jan Dokter al terecht schrijft - de nodige kritische kanttekeningen bij je verhaal. Je bent vaak niet goed gedocumenteerd, beschikt soms niet over de goede informatie, of belicht dingen te eenzijdig vanuit het individuele belang. Geef je er bijvoorbeeld ook steun aan als er belastinggeld gaat naar niet-zichtbare maar wel bestaande zaken als ondersteuning van kwetsbare burgers in onze gemeente, of voor controle in bedrijven die het niet zo nauw nemen met een milieuvergunning? Als je schrijft dat je sommige mensen al twintig jaar (kennelijk niet goed) ziet functioneren dan maakt dat me nieuwsgierig naar de vraag wat je daar zelf in die twintig jaar aan hebt gedaan (deze ondeugendheid zul je me wel toestaan...)
Maar je noemt teveel zaken om via deze site te kunnen behandelen; een gesprek daarover lijkt me zinvoller. Als je daar ook voor voelt kun je me bellen op 06-51741763.

Groeten, Ton van Leijen
fractievoorzitter ChristenUnie Oldebroek

Rescueman schreef:Als burger van de gemeente Oldebroek, lees ik diverse politieke stukken op dit forum en natuurlijk elders..

Gezien een aantal politieke partijen dit forum ook kunnen vinden, lijkt het me handig om een topic te starten, waarin we aan de politiek duidelijk maken, wat we van de Gemeente Oldebroek mogen verwachten waar van we "gelukkiger" worden in politiek en bestuurlijk opzicht dan wel te verstaan...

Ik zal een paar zaken aan willen geven, waarvan ik als burger van Oldebroek gelukkiger van zou worden als de politiek daar steviger keuzes in zou maken..
In willekeurige volgorde..
  • Transparantere politiek, dat helder verwoord op de website van gemeente Oldebroek. (De lokale politieke partijen hebben nog betere websites, dan het oudbollige en weinig service gerichte website van onze gemeente)
  • Geen betutteling van de Gemeentelijke overheid, over private aangelegenheden. Zondagrust, Openstelling winkels, wijze van begraven..
  • Actieve stimulering vrijwilligersbeleid, en dat is breder dan niet vervangers van de welzijnzorg..
  • Stimuleren Ondernemersschap en particulier inititief..
  • Gelijke monnikken, Gelijke kappen. Hinderwet, c.q. Geluidsvergunning voor kerken, gelijk aan die van industrie of evenementen.
  • Bewust veiligheidsbeleid en transparant toegankelijk.
  • betere en effectievere toerusting van onze brandweer vrijwilligers.
  • First Reponder traject, met AED om de Aanrijtijden van ambulances te compenseren bij harststilstanden.
  • Een Electronische vraagbaak aan de gemeente, voor hun diensten.
  • Het electronisch raadplegen van gemeente raadstukken, zoeken op kernwoorden.
  • Meedenkend en verantwoordelijkheid nemend bestuur. Mogelijkheden en ontwikkelingen creeeren, in plaats van onmogelijkheden blijven opnoemen.
  • Wonen, steun mensen die willen investeren in hun woonomgeving, inplaats met regeltjes om hun oren te slaan.
  • Infrastructuur, geen gelijktijdige projecten op de toegangswegen rond de gemeente die te veel verkeersbelemmerd zijn..
  • Lage gemeentelijke belastingen. De toegevoegde waarde van de gemeente is in de afgelopen jaren voor mij als burger niet vergroot. Alle zaken waarin de gemeente haar dienstverlening heeft verbeterd, was van uit mijn perpectief alleen maar gevoed van uit landelijk beleid.
  • Milieubeleid, in gezond perspectief.. (geen hondenverenigingen verhuizen, voor een blauw vlindertje..)
  • Een schop door het gehele ambtenaren aparaat in gemeente oldebroek. Sommigen leiding gevenden en balie medewerkers werken er al meer dan 20 jaar.. En dat kan nooit goed zijn voor het ontwikkelen van nieuw beleid en nieuwe servicegerichte gemeente organisatie..
  • Geen populisme, maar als zeker geen conservatisme, maar wel daadkracht.
  • Stimulering Openbaar onderwijs voorzieningen. Het is een schande in wat voor locaties onze kinderen les krijgen..
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wat zou mij gelukkig maken, in de gemeente Oldebroek..

Bericht door Rescueman »

Ton van Leijen schreef:Beste Peter,

met belangstelling je kritische lijst gelezen. Het is goed dat mensen meedenken met de genoemde vraagstukken. Ik waardeer dus je betrokkenheid op bestuur, politiek en samenleving, maar heb ook - in de lijn van wat Bert Jan Dokter al terecht schrijft - de nodige kritische kanttekeningen bij je verhaal. Je bent vaak niet goed gedocumenteerd, beschikt soms niet over de goede informatie, of belicht dingen te eenzijdig vanuit het individuele belang. Geef je er bijvoorbeeld ook steun aan als er belastinggeld gaat naar niet-zichtbare maar wel bestaande zaken als ondersteuning van kwetsbare burgers in onze gemeente, of voor controle in bedrijven die het niet zo nauw nemen met een milieuvergunning? Als je schrijft dat je sommige mensen al twintig jaar (kennelijk niet goed) ziet functioneren dan maakt dat me nieuwsgierig naar de vraag wat je daar zelf in die twintig jaar aan hebt gedaan (deze ondeugendheid zul je me wel toestaan...)
Maar je noemt teveel zaken om via deze site te kunnen behandelen; een gesprek daarover lijkt me zinvoller. Als je daar ook voor voelt kun je me bellen op 06-51741763.

Groeten, Ton van Leijen
fractievoorzitter ChristenUnie Oldebroek
Ik zal je uitnodiging graag aannemen..

Een paar dingen die me van het hart moeten.
Als insider is het altijd makkelijk zeggen, dat je als outsider ergens onvoldoende op de hoogte van bent.. Toch kunnen eigen waarnemingen, en gesprekken met besturen van verenigingen, en gesprekken met directies van bedrijven en de kennis die ik zelf als ondernemer hebt zeker wel tot concrete vragen leiden..

ik heb zeker geen individueel belang, bij de zaken die ik benoem. Ik benoem zaken als betrokken burger, voor zaken waar ik kennis van heb.

Ik sta voor een adequate uitvoerende organisatie van de gemeente, en ik realiseer me dat zaken geld kosten.. In de voorbeelden die ik genoemd hebt, is er geen sprake van nalatigheid van verenigingen die bepaalde grond gebruiken..

Wat ik in de afgelopen 20 jaar, gedaan heb, op de zaken die mij persoonlijk opvallen. is dat ik die specifieke medewerker van de gemeente feedback hebt gegeven..
Verder heb ik wel een beetje verstand van Human Resource Management..

Ik zal proberen je van de week te bellen.. echter dat neemt niet weg, dat ik juist de zaken juist publiek via dit forum bespreken.. Dat creeert juist meer betrokkenheid van de burgers..
Peter Adema
[
MartijnWesterink

Gemeente..

Bericht door MartijnWesterink »

Stefan schreef:
Transparantere politiek, dat helder verwoord op de website van gemeente Oldebroek. (De lokale politieke partijen hebben nog betere websites, dan het oudbollige en weinig service gerichte website van onze gemeente)
Aangezien ik mijzelf ook interesseer in websites e.d. kan ik mij goed voorstellen dat onze gemeentewebsite nodig toe is aan een modernisering. Voor mijn opleiding heb ik een aantal weken terug onderzoek moeten doen en daarvoor veel gemeente websites bij geraadpleegt.

Wat mij vooral opvalt is dat op de website niet zozeer een beeld van de gemeente wordt geschept: foto's van mooie locaties in de gemeente ontbreken. Dit is vooral een visitekaartje van een gemeente op het web. De vormgeving ziet er erg oudbollig.

Het zoeken op de site werkt wel. Dingen vinden gaat wel redelijk. Maar het er lijkt inderdaad een soort van dikke muur tussen de burger en de gemeente te zitten.
Stefan... Ik kan je vertellen dat er op de achtergrond druk wordt gewerkt aan een nieuwe website voor de gemeente Oldebroek. In wat besprekingen die ik o.a. met de persvoorlichter heb gehad is naar boven gekomen dat er een bedrijf in opdracht van de gemeente werkt aan een 'waterdicht' systeem dat een stuk stabieler en duidelijker is dan de huidige site. ... Alleen moeten dit soort zaken door de ambtelijke molen, en tja.. dat duurt soms (lees: meestal) nogal!

Graag zouden wij de (enige) lokale omroep voor de gemeente Oldebroek terugvinden op de website van de gemeente.. We (en ik spreek nu vanuit mijn bestuursfunctie) zijn nu toch al zo'n half jaar bezig met het proberen te plaatsen van 1 simpele 'link'!

De gemeente Oldebroek is sindskort een nieuwe PR-functionaris rijker! O.a. in samenwerking met de LOCO Media Groep wordt in inmiddels gewerkt aan het separaat uitzenden van de raadsvergaderingen en andere belangrijke zaken vanuit het gemeentehuis!

Ook de LOCO Media Groep is een organisatie die door vrijwilligers wordt voorgestuwd, dit betekend (vaak) dat de zaken niet zo snel lopen als dat gewenst is, maar de zaken lopen... kortom: wordt aan gewerkt, hopelijk verderop dit jaar meer info!
Plaats reactie