Persfotografie wordt kapot gemaakt

Geef je mening hier.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Redactie »

Ingezonden brief van Benny van de Werfhorst
Persfotografie wordt kapot gemaakt door Teun de beunhaas en door amateurs!

Inleiding.
Sinds de opkomst van het digitale fotografie tijdperk, denkt menig geen dat ze een foto kunnen maken. Kunnen maken, is nog iets anders dan een kwalitatief goed beeld af te leveren en dat continue te doen, en dat realiseren veel mensen zich niet. Waar veel amateurs of beunhazen vastlopen, kan een professionele fotograaf nog een veel hoger rendement uit de foto halen, en dat wordt vaak vergeten.
De persfotografie wordt dus letterlijk kapot gemaakt door amateurs en beunhazen.

De meeste foto’s zijn dramatisch qua kwaliteit; op uitzonderingen na.

Als ik b.v. de lokale kranten open sla, dan schets mijn verbazing steeds weer, dat er kwalitatief zulke slechte foto’s instaan. Blijkbaar gaat kwantiteit voor kwaliteit, bij veel media doeleinden. Veel foto’s hebben uitgebeten stukken of totaal onderbelichte stukken in de foto, of de compositie klopt totaal niet; om over de rest maar te zwijgen… Dit komt, omdat veel media doeleinden denken, dat ze via een amateur of beunhaas kunnen bezuinigen op een foto. Daarom, worden dergelijke mensen ook benaderd. “Want ach ja, als er een beroeps moet komen, dan kost dat weer enkele knaken”. En de amateur of de beunhaas geilt erop, dat hun naam in de krant staat.

Amateurs en beunhazen die werken voor een fooi.

Amateurs en beunhazen werken vaak voor hele lage tarieven. Zo laag zelfs, dat het zeer ver onder de marktconforme prijs ligt. Dat je je hier als beroepsfotograaf haast niet tegen kunt opboksen, lijkt me logisch. Als een beroeps al minimaal € 45,00 excl. 19% btw voor een foto moet hebben, dan zal een amateur of een beunhaas een beeld aanleveren voor pakweg € 15,00 a € 18,00; als het al niet lager is. En dan nog maar te zwijgen van de mensen, die foto’s aanleveren voor niets aan verschillende media doeleinden. Dit is mijn ogen, pure markt verzieking.

De vele media doeleinden willen wel!

Zolang de lezers van kranten en dergelijke niet klagen, dan vinden de media doeleinden het wel best. Want waar geen klagers zijn, waar zul je je dan om druk maken…!? En hier wordt de beroepsfotograaf dus de dupe van.

Veel media doeleinden, proberen daarom ook foto’s te bemachtigen via amateurs en beunhazen, omdat ze het dan voor niks of voor zeer weinig krijgen. Ze weten toch wel, dat die amateur en/of beunhaas geilt op z’n naam onder de foto. Dus er wordt handig op in gespeeld. En als er al een beroepsfotograaf opdracht krijgt, dan kan die gene voor belachelijke lage prijzen op pad. Ik begrijp die collega’s wel, want stel dat ze in opstand komen en ze dan geen inkomen meer hebben…!? En dat is iets waar ik voor pas, en dat zouden vele beroeps collega’s met mij moeten doen. Zolang de handen onder de beroeps groep nog niet volledig in één zijn, kun je ook geen offensief neerzetten.

Wat is de toekomst en wat zou er in mijn ogen moeten veranderen?

In eerste plaats zou de vrije markt afgeschaft moeten worden. Dit zorgt er alleen maar voor, dat mensen die niets in een bepaalde beroeps categorie te zoeken hebben, zich er toch tussen kunnen mengen. Dus afschaffen die vrije markt. Daarnaast zouden media doeleinden verplicht moeten worden door de regering, om alleen maar met beroepskrachten te werken; door dit in de grondwet op te nemen. Dit zal echter wel “nooit” gebeuren…

Zoals de toekomst er nu uitziet voor de persfotograaf, denk ik dat het de eerste aantal jaren er niet beter op word. Wat ik wel denk, is dat op langertermijn men er wel op terug komt. Dit, omdat men op langertermijn wel gaat inzien, dat voor bepaalde vakken toch vakkennis vereist is, en dat hebben amateurs en beunhazen stukken minder als het er erg op aan komt. Dus ik verwacht niet, dat de eerste 5 jaar hier veel verandering in komt; misschien nog wel langer.

Heb ik wat tegen op amateurs of beunhazen?

Nee, in zekere zin niet, en vooral wat de amateur betreft. Alleen moet men eens beseffen, dat men een beroeps niet in het vaarwater moet gaan zitten, als een beroeps zijn werk moet doen of dat het werk voor een beroeps is. Ik vind het juist leuk, dat amateurs fotograferen en spoor dat ook aan, maar voor hun moet het wel een hobby blijven en zij hebben niets te zoeken aan de beroeps kant.
Vaak komt het bij de amateur ook door onwetendheid. Iets wat ik hen niet kwalijk neem, maar waar ze wel over moeten nadenken na het lezen van dit stuk.

De beunhaas is op dat vlak veel schadelijker! Hij weet drommels goed waar hij mee bezig is. Hij loopt met dollartekens in de ogen en geilt op z’n naam onder de foto, b.v. in de krant of dergelijke.
Hij gaat ver onder de marktconforme prijs door, zodat een beroeps niet kan opboksen tegen de beunhaas. Dit mede, doordat vele media doeleinden alleen nog maar naar kwantiteit streven, dan naar kwaliteit. In mijn ogen een kwalijk iets.

Als beroepsfotograaf (freelance) kan ik andere beroepsfotografen alleen maar aanraden, om gewoon kwaliteit te blijven leveren. Op den duur (langertermijn!) zal kwaliteit toch wel van kwantiteit gaan winnen; wel met ellenlang geduld.

Contact.
Om over dit onderwerp te spreken, kunnen echte beroepsfotografen (freelance) contact met mij opnemen, als ze dit eventueel willen. Dit kan per e-mail: info@bennyvandewerfhorst-fotografie.nl
Wij zouden dan b.v. gezamenlijk actie kunnen ondernemen; ik noem maar wat.

Schoenmaker, blijf bij je leest!

Benny van de Werfhorst
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
HB
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 09, 2007 12:06

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door HB »

Ik snap je punt, maar in zowat elk vakgebied, blijf je beunhazen houden. De éne heeft er baat bij, de prof baalt er (logisch) van. Denk eens aan vakgebieden zoals, een kapper die zwart knipt. Iemand die een opleiding autotechniek (of iets in die richting) heeft gedaan, en jou auto een beurtje geeft. Iemand die in de schoolperiode in de vakantie met de stratenmakers heeft meegeholpen, en nu een stoepje legt bij anderen thuis. kwaliteit is misschien minder, maar je ontkomt er toch niet aan, helemaal nu alles in Nederland toch al schrikbarend duur is.
Terugkomend op het onderwerp fotografie. als ik een paar pasfotos laat maken bij een vakfotograaf, schrik ik al van de prijzen, laat staan als ik een reportage wil maken. ik vindt de prijzen belachelijk hoog! misschien kunnen jullie als fotograaf daar niet wat aan doen, dan zou ik zeggen; zorg dat de prijzen naar beneden kunnen. het verschil tussen vakfotograaf en "beunhaas" is enorm, zowel prijs als inderdaad : kwaliteit.
Redactie West
Redactie en Video
Berichten: 361
Lid geworden op: za feb 11, 2006 11:27

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Redactie West »

Hieronder de persoonlijke mening van Jan Bredewout:
Ook ik snap je punt, heel begrijpelijk allemaal.
Maar wat je zelf ook al zegt, op internet hoeft de kwaliteit ook niet heel hoog te zijn. Foto's van 800 x 670 is al goed genoeg om te kunnen zien wat er gebeurd.
Want dat is wat de gemiddelde kijker wil zien. WAT gebeurd er, en WIE waren er bij.
Of dat dan haarscherp en puntgaaf is ziet de gemiddelde Nederlander niet.
Tevens lijkt het mij onmogelijk om bij elke aktiviteit een vakman bij te hebben. Er gebeuren heel veel dingen erg onverwachts. Een foto van een belangrijk onverwacht moment is onbetaalbaar!

Zelf heb ik dat met de filmerij, maak ik met veel moeite en dure apparatuur een mooi "diepte reportage" met interviews e.d. , staat iemand naast me met een telefoon te filmen, om ook op internet te plaatsen.
Goed, ik hoef er gelukkig ook niet de kost mee te verdienen.
Voor de groep beroepsfotografen zou ik adviseren, maak je beroep uniek zodat men niet om je heen KAN. Doe iets bijzonders zodat je opvalt, wat niemand KAN maken.
Ook beaam ik wat de vorige spreker noemt, erg hoge prijzen voor de foto's, reportages al helemaal.
Ik ken fotograven die redelijke prijzen nemen. Die zijn dan ook erg druk!.
Beste Bennie, ik wens je veel succes bij je poging mensen je het probleem voor te leggen.
Is ook goed dat je het noemt. Dat is de meerwaarde van de forums bij Oldebroek.net.
Sinds 1 februari 2013 wordt Redactie West beheerd door Jenny Rotman
HB
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 09, 2007 12:06

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door HB »

Wat inderdaad ook een bijkomend probleem is, is dat mensen niet altijd de kwaliteit van foto's zullen zien. als 2%-5% van de krantlezers verstand heeft van fotografie, en ziet dat de foto's qua kwaliteit, slecht tot erg slecht zijn, zullen ze daar ongetwijfeld genoegen mee nemen. een voorbeeld: als ik een 2e hands auto zie, en de motorkap opentrek, let ik alleen op bijvoorbeeld roest, terwijl een kenner meerdere aspecten bekijkt, bijvoorbeeld slijtage. is er niet een wettelijk bepaling, dat een (online)krant een bepaald percentage foto's mag publiceren, die genomen zijn door een beroeps?

(moge het overigens duidelijk zijn, dat ik vrijwel geen verstand heb van fotografie, maar de irritatie van de "topic starter" wel herkenbaar is.)
Benny v/d Werfhorst
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mei 06, 2009 22:32
Locatie: 't Loo Oldebroek
Contacteer:

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Benny v/d Werfhorst »

HB,

Natuurlijk lopen er in elk vak gebied beunhazen rond, maar in de fotografie is het echt heel erg. Als je ziet dat collega's net hun kop boven water kunnen houden, dan gaat je dat door merg en been.

Iemand die een keer wat bij verdiend, heb ik persoonlijk niets op tegen, maar het moet niet ten koste gaan van een beroeps groep.

Dan de pasfoto: Laat duidelijk zijn, dit is mijn vak gebied niet, maar ik kan er wel wat over zeggen: Als je b.v. bij de DA drogist een pasfoto laat maken, dan kan de DA drogist deze foto veel goedkoper leveren, omdat de DA veel meer inkoop heeft en dus goedkoper kan inkopen, dan de plaatselijke fotoboer. De plaatselijke fotoboer heeft minder inkoop en moet dus de pasfoto ook duurder verkopen.

Dan de algemene prijzen: Ik probeer altijd rond de richtprijzen van de fotografenfederatie te werken. Deze zijn voor een particulier inderdaad vrij hoog. Daarom, ga ik altijd een bepaalde marge onder de richtprijzen zitten. Één ding mag men niet vergeten: Voor dat geld dat je meer betaalt aan een beroeps, krijg je als het goed is ook meer kwaliteit dan bij de beunhaas. Zelf weiger ik, om voor bepaalde prijzen te werken. Zo zal ik bij een krant nooit onder de € 45,00 excl. 19% btw per foto werken. Wil men de foto dan niet, nou jammer dan. Hetzelfde geld voor uurlonen: Ook hier geld voor mij een minimale uurprijs, en dat is minimaal € 65,00 excl. 19% btw per uur. Ik weiger dit, omdat ik vind dat er ook nog zoiets als eerwaarde is. Men krijgt bij mij kwaliteit en daar staat een bepaalt bedrag tegenover. Daartegenover staat ook nog eens, dat de service bij mij veel hoger is, dan bij de beunhaas. Ook zit er in de prijs b.v. materiaal aftrek; dat wordt allemaal meegerekend.

Jan,

Ook bij foto's van "maar" 800 pixels qua langste kant, zie ik het verschil tussen een goede of slechte foto. Dus ook hierbij moet de kwaliteit hoog zijn. Je moet als beroeps ook niet willen, dat je expres een matigere foto afleverd. Het moet een combinatie zijn van WAT gebeurd er, en WIE waren erbij en dan nog een uitmuntende kwaliteit. En dat laatste vind ik zeer belangrijk.

Ik ben zeer zeker met je eens, dat men over 't algemeen het verschil niet ziet tussen een goede of slechte foto. Simpelweg, omdat men dat niet interesseert.

Bij onverwachte dingen, waar een voorbijgannger het eerste aanwezig is met zijn compact klikker, kan ik in sommige gevallen begrijpen dat beeldredacties de voorkeur geven aan het amateur beeld, omdat het een actueler nieuwsbeeld is.

Wij proberen elke dag om ons beroep uniek te maken, maar als media doeleinden daar blind voor zijn, dan heeft het ook weinig nut. Wij blijven gewoon kwaliteit leveren, met de hoop dat het op den duur wel weer anders wordt.

De genen die "redelijke" prijzen nemen, die werken vaak zeer ver onder de normale marktconforme prijs door. Het woordje redelijk, moet hierbij gelezen worden als laag. Daarom krijgen zij ook opdrachten, maar zij maken wel letterlijk de markt kapot. Dat moet je als beroeps ook niet willen. Jezelf laag in de markt zetten, is wel het domste wat je kunt doen. Vooral als je gewoon kwaliteit levert en dat continue doet. daar mag een prijskaartje aanhangen.

HB,

Zoals eerder gezegd, zien veel mensen niet het verschil tussen een goede en slechte foto. Simpelweg, omdat men het zich niet interesseert. Ook ik heb vele dingen waar ik geen verstand van heb, zoals jij in je voorbeeld noemt "auto's". Echter, als ik b.v. een andere auto wil kopen, dan neem ik iemand mee die er verstand van heeft, zodat ik zo min mogelijk voor verrassingen kom te staan.

In het algemeen:

Van de 100% fotomateriaal wat ik bij verschillende media doeleinden (kranten, websites, kabelkranten enz.) zie, zou er meer dan 80% niet door komen, als ik op een beeldredactie zou zitten. Dit bedoel ik niet pocherig, maar ik bedoel te zeggen, dat men maar zo meent dat het "maar" even klikken is, en zo werkt het dus niet. Als iedereen (amateur) een beetje op kleine dingetjes let, dan kunnen ze al tot een mooie foto komen, maar dat besef hebben de meesten niet.

Wij als beroepsgroep zullen ook enkele maatregelen treffen. Wat dat is, weet ik nog niet, daar wordt nog over nagedacht, maar zo kan het niet langer.

gr. Benny
HB
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 09, 2007 12:06

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door HB »

Ok, duidelijk reactie :)

herhaling van mijn vraag:

is er niet een wettelijk bepaling, dat een (online)krant een bepaald percentage foto's mag publiceren, die genomen zijn door een beroeps?
Benny v/d Werfhorst
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mei 06, 2009 22:32
Locatie: 't Loo Oldebroek
Contacteer:

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Benny v/d Werfhorst »

HB,

Deze regeling is er volgens mij niet. :roll:

Zolang je vrije marketing hebt, kan men doen en laten wat ze willen. Daarom pleit ik voor het afschaffen van de vrije markt. Dit is niet egoistisch, maar ter bescherming van bepaalde bepaalde beroepen, waar men echt vakkennis voor nodig heeft. Heb je die bescherming niet, dan gaat het zoals het nu gaat...

Ik wil dan ook gaan proberen, om dit probleem landelijk in de kijker te spelen. Onder de beroeps groep is dit fenomeen al enige tijd bekent, maar landelijk kan er veel meer aandacht aan geschonken worden. Dat ik dit niet in m'n ééntje kan, lijkt me logisch. Vandaar, dat we o.a. via de fotografenfederatie en andere fotografen dit op de kaart gaan proberen te zetten.

gr. Benny
rooie
Berichten: 17
Lid geworden op: do mei 07, 2009 23:34

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door rooie »

Wat een eindeloos gezeur van de heer van de Werfhorst over de kwaliteit van de foto's die her en der geplaatst worden in de media.
Het hele eieren eten bij de auteur van dit verhaal is dat hij inkomsten derft ! Dit zou een professionele fotograaf toch geen enkel probleem moeten zijn aangezien hij dus zoveel beter is als de amateur hij zou namelijk veel meer opdrachten moeten krijgen?? Het niet krijgen van opdrachten kan ook aan de auteur zelf liggen als hij niet actief genoeg is om die binnen te halen. En als ik op de site van de heer van de Werfhorst zelf kijk, kan ik niet zeggen dat de foto's die daar staan nou zoveel beter zijn, het spijt me om dit te moeten zeggen.Verder moet me even van het hart dat menig vakfotograaf ook wel eens gebruik zal maken van een verbeteringsprogramma als Photoshop.
Dus ook voor de vakman kan er naderhand nog het een en ander worden bij gespijkert. Natuurlijk zal de persfotograaf een fatsoenlijke boterham moeten kunnen verdienen maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat de schuld van dit alles de amateur is. Ook hier geldt dat men zich moet onderscheiden in positieve zin zodat men graag met de vakman werkt omdat die toch eruit springt. :wink:

Rooie
Benny v/d Werfhorst
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mei 06, 2009 22:32
Locatie: 't Loo Oldebroek
Contacteer:

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Benny v/d Werfhorst »

rooie,

Het zou een sier zijn, dat als je dergelijke uitspraken doet, dat je dat onder eigen naam doet of ondertekend door je eigen naam.

Blijkbaar kun je ook niet lezen. Het gaat juist om het inkomen. En wat weet jij van mijn opdrachten? Ik werk voornamelijk tegenwoordig in het bedrijfsleven, of terwijl "bedrijfsfotografie". Alleen ik maak mij ook hard voor andere collega's, en dat zouden er meer moeten doen, dan alleen maar aan zich zelf te denken.

Wat jij van mijn fotografie vindt, maakt mij niet uit, omdat ik wel duidelijk het verschil zie. En je wordt heus maar niet zo toegelaten bij een fotografenfederatie, waar ik dus bij aangesloten zit.
En uh, heb jij trouwens beroeps kennis van het vak?

Wat photoshop betreft: Als jij wist hoe vroeger filmnegatieven ontwikkeld werden, dan praatte je niet dirigerend over Photoshop. Wij schieten meestal in RAW, of terwijl een digitaal negatief (ruw bestand). Fotograferen draait maar om "één" ding, en dat is schrijven met licht. Contrast, kleurverzadiging enz. wordt allemaal bepaalt door de fotograaf zelf. Laat maar eens identieke negatieven ontwikkelen bij verschillende fotografen...

Waar ik bij jouw de indruk van heb, is dat je zelf zo'n beunhaas bent. En ik denk ook wel te weten wie je bent... Daarom, wees sportief en doe het onder je eigen naam, doe ik ook. Kritiek mag, maar niet op deze vuile manier.

Als jij denkt dat persfotografen nog een fatsoenlijke boterham verdienen, dan zit je grondig mis! Die gene die dat wel doen, zijn een uitzondering. Die zitten vaak gekluisterd bij een media bedrijf. Freelancers hebben het stukken minder.

Hoezo onderscheiden? Als je jezelf onderscheid en men is er blind voor; wat dan? En dat is niet alleen bij mij, maar bij verschillende persfotografen, waaronder zeer bekende (landelijke!) namen.

Ik zou zeggen: Klik nog een foto weg, en zit de beroeps groep maar in de weg. Wij winnen op langere duur toch wel.

gr. Benny
rooie
Berichten: 17
Lid geworden op: do mei 07, 2009 23:34

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door rooie »

Beste Benny weet je wat goede sier zou wezen als je eens zo ophouden met zeuren. Blijkbaar heb jij alleen de wijsheid in pacht! Je snapt namelijk niet dat met alleen kankeren op van alles en nog wat het er niet beter op wordt. Maar ja als ik naar de plaats kijk waar jij woont snap ik dat ook wel een beetje,daar wordt namelijk op alles en iedereen gezeurd en altijd is het de schuld van iemand anders.
Jij hebt namelijk niet in de gaten dat je nu eigenlijk ook loopt te zeuren over het medium (oldeboek.net) waar je nu gebruik van maakt.
Deze vrijwilligers zijn dag en nacht in de weer om plaatjes te schieten, bij evenementen waar jij waarschijnlijk nooit zult komen omdat die geen nieuwswaarde (= geld opleveren) hebben.
Als jij voor elke foto een geldbedrag vraagt is dat jouw goed recht maar bedenk dan wel dat je daarmee je zelf uit de markt prijst.
Want toen jij je eerste voorzichtige stappen op het pad van de persfotografie zette was jij waarschijnlijk ook blij dat een foto van jouw gepubliceerd werd, maar nu je een beetje en naam hebt verworven is het ineens betalen.
En wat betreft vakmanschap, de echte fotograaf werkt met een analoog toestel en gebruikt geen kunst en vliegwerk om een goede foto te maken. Die heeft zoveel kennis van het vak dat die in een keer een goede foto kan maken.
Voor alle duidelijkheid jij denkt mij te kennen, maar je hebt het helemaal mis ik heb helemaal niets met fotografie van doen.
Maar het stoort mij verschrikkelijk dat iemand zoals jij denkt dat je al die vrijwilligers wel even de les kunt lezen.
En gelijk wel gebruik maken van de facaliteiten die van die vrijwilligers.
Dit was ook gelijk de laatste keer dat ik reageer op dit onderwerp ben bang dat ik je anders teveel van je werk afhoud en dat zou ik zeker niet willen.


Gegroet Rooie
Benny v/d Werfhorst
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mei 06, 2009 22:32
Locatie: 't Loo Oldebroek
Contacteer:

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Benny v/d Werfhorst »

rooie,

Nogmaals: Doe het onder je eigen naam, dan je te verschuilen onder een nickname.

Ik heb helemaal niet de wijsheid in pacht. Ik vermeld alleen misstanden waar veel van mijn collega's last van hebben. En wat mijn woonplaats betreft, dat staat hier trouwens totaal buiten.

Ik loop niet te zeuren over Oldebroek.net; ik kan juist heel goed met ze. :wink: Vrijwilligers heb ik totaal niets op tegen. Maar wat jij vergeet, is dat deze vrijwilligers vrijwillig op pad gaan; niemand verplicht ze daar toe. En waarom zou ik niet ergens komen, waar de nieuwswaarde minder is en dus minder verdient wordt...!? Dan zit je helemaal mis.

Waarom zou ik mij uit de markt prijzen, als ik een x bedrag voor een foto vraag...!? Het is immers mijn beroep. Ik neem aan dat jij ook niet voor niks gaat werken. Of wel? Zou niet best zijn als b.v. een timmerman naar zijn werk zou gaan en tegen z'n baas zeggen: "Nou baas, betaal me vandaag maar eens niet". Geen idioot die dat doet, en dus ook geen beroepsfotografen.

Inderdaad heb ik ook mijn eerste stappen moeten zetten. Maar: A > ik heb vanaf het eerste begin nog nooit een beroepsfotograaf voor voeten cq in het vaarwater gelopen en B > Ik heb vanaf het eerste begin geld gevraagd bij het publiceren van een foto. Dat is mijn mentaliteit niet, maar van velen helaas wel. Publieks geil heet dat.

En wat naam betreft, dat moet je verdienen en opbouwen. Dus, ik kreeg al vanaf de eerste publicatie betaalt en op een eerlijke manier, zonder markt verzieking.

En wat je over het analoge zegt, is gewoon gelul van het eerste uur! Ook bij digitaal moet je gelijk goed belichten, want anders trek je het ook niet recht in Photoshop. Dus eerst een zeer goede basis, en dan de foto heel iets optimaliseren. En ik gebruik ook nooit geen kunst en vliegwerk. Dus werkelijk een lachertje wat je nu beweert. Wij maken dus gelijk een goede foto, om daarna de foto iets te optimaliseren. Doet elke fotograaf, anders zou je niet zo ongeleerd praten. En analoog fotografeer ik ook nog wel, hoor. Dus als jij denkt dat ik dat niet kan, dan nodig ik je van harte uit. Mag jij ook met de analoge op de M-stand fotograferen; eens zien wat je ervan bakt. En uh, negatieven worden ook bewerkt, hoor. Kun je wel zien, dat je geen verstand van fotografie hebt.

Of ik je nu wel of niet ken, maakt me totaal niet uit. Ik geef mijn mening onder mijn eigen naam en als iemand anders daar anders overdenkt prima, maar doe het dan onder je eigen naam, dan anderen af te zeiken onder een nickname.

Lezen is blijkbaar een kunst! Ik lees niemand de les voor. Ik zeg alleen van de misstanden die er veel gaan heersen, meer niet. Ik gebruik dit vrijwillige medium niet, want dit gaat ook via de commerciële media.

Of je nu wel of niet weer reageert, zal mij een zorg zijn. Maar doe het voortaan onder je eigen naam; wel zo rechtvaardig. Maar meneer zal wel niet durven, omdat ik hem ken...lafaard... :)

Mij van het werk houden? Ik kan me net zo druk maken, als ik zelf wil; eigen invulling heet dat.

Dapper hoor, onder een nickname; ik ben helemaal onder de indruk... :D 8) :wink:

Groetjes Benny van de Werfhorst
rooie
Berichten: 17
Lid geworden op: do mei 07, 2009 23:34

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door rooie »

En wie zegt dat ik een meneer ben?????

vooroordelen, voorooordelen,
kan net zo goed een vrouw zijn toch???


rooie
Benny v/d Werfhorst
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mei 06, 2009 22:32
Locatie: 't Loo Oldebroek
Contacteer:

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Benny v/d Werfhorst »

Nou dan een vrouw... :)
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door Redactie »

Op dit forum mag een ieder binnen de regels onder een alias een bericht of reactie plaatsen. Ga wel of niet inhoudelijk in op argumenten van degene die een bericht plaatst.
Maar maak hem niet uit voor lafaard, of andere termen of beledigende gradaties.

de webmaster
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
ADG
Berichten: 3
Lid geworden op: za mei 09, 2009 18:15

Re: Persfotografie wordt kapot gemaakt

Bericht door ADG »

Er zit wel wat in in wat je zegt..... Maar je praat ook wel onzin.

Ja, het is lastig in de fotografie door beunhazen die veel voor niets doen. Maar ik weet ook dat de kranten gewoon niet zoveel betalen. Jij kunt wel heel hard roepen dat je de foto's niet weg doet onder een bepaalde prijs, ivm met je "kwaliteit" maar de kranten hebben gewoon een budget waar zij zich aan moeten houden. Dus dan zullen ze niet gauw contact met je opnemen,want je "kwaliteit" is te duur voor ze. Als je akkoord gaat met de prijs van de krant en je levert "goed" en "snel" kun je dus best een goede boterham verdienen. Want als ze tevreden zijn zullen ze je sneller bellen.

Quote:
"En je wordt heus maar niet zo toegelaten bij een fotografenfederatie, waar ik dus bij aangesloten zit."
WAT EEN GROTE ONZIN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je bent aangesloten bij de SVFN, ZIJ hebben een samenwerking met de Fotografenfederatie en Burafo. Doordat JIJ lid bent bij hen (SVFN) mag jij gebruik maken van de samenwerking. Jij hebt echt geen toelating hoeven doen.........

Quote:
"Als jij wist hoe vroeger filmnegatieven ontwikkeld werden, dan praatte je niet dirigerend (denigrerend ??) over Photoshop."

Die snap ik niet.
Zover ik weet werden kleur en densiteit aangepast door met kleur-filters te werken. Maar ja, ik heb dan ook alleen met afdruk-machines gewerkt en niet met een losse vergroter.

Oja, even uit mijn hoofd. Ontwikkelaar,bleek en fixeer allen 3 minuut 15 sec per soort .(Alles op 38 graden Celsius) Daarna spoelen met een klein beetje Dreft(tegen kalk) en ongeveer een half uur drogen in een droogkast.

Nogmaals er zit een kern van waarheid in je verhaal,maar ook wel onzin..

Arjan de Graaf
Plaats reactie