Column burgemeester Tanja Haseloop: Verschil moet er wezen!

Redactie Oldebroek
Berichten: 332
Lid geworden op: za aug 14, 2021 7:46

Column burgemeester Tanja Haseloop: Verschil moet er wezen!

Bericht door Redactie Oldebroek »

Om de zoveel tijd gaat het er weer over. Positieve discriminatie, de verplichting om meer vrouwen, minderheden en mensen met een beperking in dienst te nemen. Ik ben daar nooit voor geweest. Simpelweg omdat ik denk dat het gaat om het resultaat. Het gaat om de juiste persoon op de juiste plek. Niet omdat ze man, vrouw, genderneutraal, licht, donker, gehandicapt of in een ander hokje te plaatsen zijn.

Zoals ik net schreef, ben ik daar tegen. Tegelijkertijd zie ik wel een aantal dingen. Diversiteit werkt. Op school, op het werk, in relaties of in het vrijwilligersleven. Natuurlijk; er zijn bijvoorbeeld sporten die gescheiden zijn. Maar over het algemeen vullen bijvoorbeeld mannen en vrouwen elkaar goed aan, komen ze samen tot betere resultaten.

Vrouwen kijken vaak anders naar dingen dan mannen. Mannen praten vaak op een andere manier over dingen dan vrouwen. Als ze dan samen gaan werken ontstaat er vaak een completer beeld; vraagstukken worden bekeken vanuit verschillende invalshoeken, vanuit verschillende achtergronden en ervaringen. Ik durf bijna wel te zeggen dat een team niet goed kan functioneren zonder vrouwen. Ook niet zonder mannen trouwens. Teams doen het beter met voldoende diversiteit, en dat geldt ook voor onze samenleving. Verschil verrijkt ons. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, maar zeer zeker wel gelijkwaardig. Twee heel verschillende dingen.

Ook in de politiek zoeken we naar de goede mix tussen de seksen. Om samen tot goede, tot nóg betere, resultaten te kunnen komen. Toch lukt dat in Nederland niet overal even goed. Er zijn nu eenmaal nog steeds veel meer mannen dan vrouwen actief in de politiek. Zeker bij waterschappen en gemeenteraden is dat zo. Jammer, want het is niet alleen heel leuk om je hiermee bezig te houden, maar je kunt ook echt een verschil maken. Als er bijvoorbeeld meer vrouwen in de politiek actief zijn, wereldwijd gezien, zal ook de positie van vrouwen en meisjes verbeteren. Natuurlijk, mannen kunnen die rechten ook verdedigen. Maar dat is toch wel een beetje anders. Bovendien zou bij meer vrouwen in de politiek die politiek meer en meer een afspiegeling van onze samenleving kunnen worden. Vrouwen die niet alleen, of vooral, door mannen worden vertegenwoordigd.

Kortom, meer vrouwen in de politiek en teams die goed gemixt zijn samengesteld, zorgen ervoor dat de wereld een beetje mooier wordt. En leuker ook trouwens. Want vlak het belang van sfeer en humor niet uit. Ik ben daarmee nog steeds niet voor positieve discriminatie: niet ‘een vrouw omdat we er nog niet één hebben’, maar wel: diversiteit zorgt voor een grotere kwaliteit, en verschil mag…, nee moet er wezen!

Afbeelding
Plaats reactie