Geboorte ABO

Verkiezingen algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10145
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Geboorte ABO

Bericht door Redactie »

Geboorte ABO

Dorpshuis Wezep 12 september 2009 – Naast gelukwensen kregen de oprichters van ABO ook al kraamcadeaus. Onder andere een knuffel van de burgemeester, een fles wijn van Henk Kemp en voorzitter van de PvdA Bert Jan Dokter gaf een rompertje voor de boreling. Ook mocht de ABO diverse felicitatie kaartjes ontvangen.


Afbeelding
De heren Klaaysen en Kaiser leidden de eerste vergadering van de nieuwe politieke partij in oprichting.
Belangrijkste doel van de eerste vergadering was om leden te werven en eerste uitleg te geven over de politieke ideeën van de oprichters.

Aan de ongeveer 18 aanwezigen van de vergadering werden drie documenten uitgereikt:
De agenda voor deze vergadering
Aanzet conceptverkiezingsprogramma
Concept statuten oprichting vereniging

Het meest interessant is het Aanzet verkiezingsprogramma, deze kunt u hieronder lezen.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10145
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Geboorte ABO

Bericht door Redactie »

(Opmerking redactie: tekst is ingescanned kan mogelijk op detail afwijken origineel)

Bij deze een eerste aanzet voor een brochure, t.z.t. uit te delen onder alle inwoners van de gemeente. Tevens het conceptverkiezingsprogramma. Graag commentaar en eventuele aanvullingen.

Waarom een nieuwe partij?

Mei 2009 werd ik benaderd door enkele omwonenden van de Brandsweg, die, zoals wellicht bekend, niet al te ver van De Oldhorst vandaan ligt, met het verzoek om een handtekening tegen de komst van een hippisch centrum aldaar, een initiatief van de wethouders. Nadat ik me, na 27 jaar als inwoner van Oldebroek nimmer met de plaatselijke politiek bemoeid te hebben, in de problematiek verdiept had, rezen mij, bestuurlijk gezien, de haren ten berge. Het hippisch centrum betrof een initiatief, niet gesteund door de rijverenigingen, waarbij de gemeente al (relatief drassige) grond had aangekocht, waarbij de pachter zijn rechten juridisch doet gelden en er niet naar, voor de hand liggende, betere alternatieven was gekeken. Verder moest er rekening gehouden met aanzienlijke nabetalingen (enkele tonnen). Dit alles wetende, zijn de fractievoorzitters van CDA, Christen Unie en PvdA na een onderonsje in Coelenhagen toch akkoord gegaan met de aankoop van de grond voor een bedrag van 300.000 Euro. Ik kan mij niet in hun motieven inleven. Mijn eerste indruk was "belangenverstrengeling", later kwam daar dus, na enkele raadsvergaderingen, ook nog "achterkamertjespolitiek" bij. Bovendien ontbrak elke scheiding tussen uitvoerende macht (de wethouders) en controlerende macht (de raad). Uit contacten met andere inwoners van de gemeente bleek dat hij niet om een incident ging, maar dat deze wijze van besturen gemeengoed is geworden.

Hoewel ik nimmer een functie in de gemeentelijk politiek ambieerde of ambieer, bracht mijn gevoel van rechtvaardigheid mij ertoe een politieke partij, een vereniging, op te richten, genaamd "Algemeente Belang Oldebroek", om samen met andere verontruste inwoners paal en perk te stellen aan de ongewenste manier van handelen van college (en groot deel van de raad), wat ik wellicht met een gevoel van understatement als "bestuurlijke inteelt" wil aanduiden

Misschien heeft het merendeel van de inwoners weinig met besluiten van de wethouders en raad te maken en is het een "ver van mijn bed show", maar niettemin doe ik toch een beroep op deze inwoners hun invloed te doen uitoefenen om de huidige machtspolitiek van het gemeentebestuur in te perken en degenen, die wel met de gemeente te maken hebben ter wille te zijn.

"Algemeen Belang Oldebroek" is er voor alle burgers, zij hangt geen levensbeschouwelijke overtuiging aan, maar is er slechts om er op toe te zien dat beslissingen, van welke aard dan ook, zuiver, zonder aanzien des persoon en binnen een redelijke tijdslimiet worden genomen. Het zal een ieder toekomstig raadslid toegestaan zijn om in kwesties van geloof of levensovertuiging naar eigen inzicht een beslissing te nemen. Meer vraag ik niet. Ik zal zelf op de achtergrond blijven.

Ter verduidelijking: in deze brochure wordt een overzicht gegeven van wat wij in de gemeente willen realiseren (een verlanglijstje) en waaraan wij een einde willen maken, zodat de kiezer ons aan onze beloften kan houden.

Jean Baptiste Kaiser De Oldhorst

In omlijnde kadertjes, her en der verspreid in de brochure:
"Iedere burger ervaart ingrepen van de overheid aan den lijve, maar bij die overheid is dat besef volledig verdwenen."
Alex Brenninkmeijer, Nationale Ombudsman

"Het uitgangspunt zou moeten zijn: wat heeft mijn moeder, mijn zus, mijn familie aan deze maatregel?"
Alex Brenninkmeijer, Nationale Ombudsman

"De ambities van de politiek zijn gestoeld op theoretische id~eën, op veronderstellingen die niet feitelijk zijn onderbouwd."
Alex Brenninkmeijer, Nationale Ombudsman

"De kwaliteit gaat achteruit en de tevredenheid van de burger ook."
Alex Brenninkmeijer, Nationale Ombudsman


Puntsgewijze opsomming:
Wat wij willen:

a. een sporthal bij de scholengemeenschap "Agnietencollege".

b. een recreatieruimte bij het bejaardentehuis Turfhorst.

c. een heldere en meer voortvarende oplossing voor de problematiek rond het industrieterreintje "De Zeven Heuvels".

d. een voor de inwoners van de gemeente vriendelijkere insteek van het toekomstige bestemmingsplan.

e. faciliteren van een nieuwe huisvesting van de Heuvelruiters (aan de Bovenheigraaf of op de huidige locatie) en zo nodig van de Noord-Veluweruiters cs. (bij voorkeur in Oosterwolde).

f. Zo nodig middels een sollicitatieprocedure wethouders aan te zoeken van buiten de raad, zodat een duidelijke scheiding is tussen bestuurlijke macht en controlerende macht. De wethouders dienen getoetst te worden op hun inhoudelijke inbreng, bestuurlijk inzicht, eerlijkheid, en openheid naar de burgers toe. Zij dienen zich vooraf daartoe te committeren.

g. vaste termijnen afspreken (eventueel in overleg met betrokkenen), waarbinnen wethouders een besluit dienen te nemen, dit op straffe van een motie van afkeuring.

h. Conflictsituaties tussen gemeente en bewoners bindend laten oplossen door de klachtencommissie, natuurlijk zonder inbreuk te maken op het recht van de burger om alsnog naar de burgerrechter te stappen.

i. terughoudendheid bij het verlenen van kapvergunningen, en met name waar het betreft "gemeentebomen".
gratis stort van afval voor de bewoners (zoals dit in het verleden was). Geen wijziging van het systeem van "afvalstoffenheffing". Op deze wijze wordt "milieutoerisme voorkomen".

k. vermindering van de onroerende zaak belasting, mede in verband met dalende grondprijzen, zoals geadviseerd door de taxateurs in de gemeente en vrijstelling daarvan voor niet-commerciële instanties (sportverenigingen, bejaardentehuizen, verpleeginstellingen, etc.).

l. terugdraaiing van de onevenredig grote verhoging van grafkosten, zoals ze januari 2009 zijn ingevoerd.

m. daadkrachtiger optreden tegen de drugshandel in het dorp alsmede tegen het verschijnsel `loverboys'.

n. recente verhoging hondenbelasting ongedaan maken.

o. een elegante oplossing trachten te vinden voor de permanente bewoning op recreatieparken.

p. een betere facilitering van de crosssfietsvereniging

q. De aansturing van de ambtenaren op het gemeentehuis op een meer professionele leest stoelen, zodat het verloop tot een minimum teruggebracht wordt.

r. Dat de begrotingsmethodiek anders wordt aangepakt. Het geeft geen pas om elke niet begrote post, die niet in de post overige valt, maar via een willekeurige begrotingsaanpassing (er zijn er dit jaar al ruim 50 geweest) achteraf financieel te onderbouwen. Dit maakt het instrument begroten tot een farce.

s. als de gemeente het initiatief ontplooit en realiseert om dorpshuizen op te richten, dienen zij daar in een later stadium ook (financieel) de consequenties aan te verbinden en te voorkomen dat deze centra door geldgebrek verpauperen.

[Deze lijst aanvullen met andere door betrokkenen aangedragen punten]

Wat wij niet willen:
a. besluiten waarbij burgers die de wethouders wel kennen op hun wenken bediend worden, maar anderen, die dit voorrecht niet hebben, in de kou blijven staan.

b. ellenlanUe juridische procedures met inwoners dienen vermeden te worden. Conflicten moeten worden uitgesproken en bij voorkeur, eventueel door bemiddeling, in der minne te schikken, of anders aan het voor de gemeente bindend oordeel van de klachtencommissie.

c. besluitvorming dient in de raad plaats te vinden, zonodig voorbereid door overleg in de fracties. Besluiten dienen niet te worden voorgekookt in de lokale horecagelegenheden.

d. Volledig ontbreken van elke scheiding tussen uitvoerende en controlerende macht. Bestuursleden van de politieke vereniging behoren geen zitting te hebben in de raad of het college van burgemeester en wethouders. Dus geen twee handen meer op één buik.

e. geheime afspraken met (grote) financiële consequenties voor de burgers in de gemeente.

f. de burgers achter de broek zitten met dwangsommen die kunnen oplopen tot ruim 100.000 euro, temeer er ook niet in redelijkheid naar zinvolle oplossingen wordt gestreefd.

g. Dat de makelaars in het dorp in hun totaliteit door de wethouder buiten spel gezet worden bij hun taxatie werkzaamheden in het kader van de onroerend zaak belasting, alleen omdat zij gezamenlijk voorstellen de taxaties naar beneden bij te stellen, omdat de grondprijzen inmiddels gedaald zijn. Dit is een verwerpelijk vorm van machtsmisbruik door de wethouder van financiën, daarmee iedere inwoner van Oldebroek kennelijk onterecht te laten meebetalen voor het aan te vechten financieel beleid dat in de gemeente gevoerd wordt.

[toevoegingen aan deze lijst zijn welkom].


Deze folder dient verluchtigd te worden met foto's uit de gemeente, gerelateerd aan de hierboven genoemde punten. Harry Kalf neemt dit na zijn vakantie voor zijn rekening.
In de eindversie een korte CV met een fotootje van de initiatiefnemers (van diverse pluimage) en andere betrokkenen, wellicht voorzien van een opmerking of ze wel of geen raadslid willen
worden, of anderszins als lijstduwer willen fungeren. Deze sectie kan later in een aparte bijlage tegen de tijd dat de verkiezingen in aantocht zijn bijgevoegd worden op een los vel.

Verder natuurlijk de praktische gegevens (adressen, telefoonnummers, etc.)

Begeleidende tekst:

Wij willen de kiezer niet vermoeien met uitgebreide verhalen die wellicht niemand leest, maar willen in tien punten uitleggen waar wij voor staan. Wie meent, niet in ons tienpuntenplan voor te komen, kan altijd in contact met ons treden, om deze lijst aan te vullen. Want wij willen graag met iedereen persoonlijk in contact treden.


1. Onderwijs
Niemand zal het belang van goed onderwijs ontkennen, daarom is het zinvol om bijv. bij het ontbreken van een sporthal bij het Agnietencollege ook andere elementen te betrekken, zoals verkeersveiligheid ter plaatse - het door het dorp heen en weer laten fietsen van de leerlingen; de impact op roosters (werken met blokuren). De uitstraling, die het ontbreken van een sporthal geeft aan dat we lichamelijke opvoeding niet belangrijk genoeg vinden. Een nieuwe middelbare school zonder gymnastiek lokaal kan natuurlijk niet.

Een belangrijke ontwikkeling op onderwijsgebied is de Brede School. In de ons omringende gemeenten zijn tal van initiatieven op dit gebied ontplooid. De gemeenteraad van Oldebroek heeft een dergelijk initiatief in onze gemeente niet gesteund (onmogelijk gemaakt). Er is destijds veel geld uitgegeven voor onderzoek, maar na het uitbrengen van het rapport bleek dat er geen geld voor was, of, met andere woorden: de wethouders wilden geen geld beschikbaar stellen. Geld, dat uitgetrokken was voor het onderzoek is dus letterlijk weggegooid, omdat men kennelijk van te voren al wist dat er begrotingstechnisch geen fondsen beschikbaar zouden komen.

We onderschrijven allemaal het belang van het volgen van onderwijs. Van belang is dan ook om vroegtijdige schooluitval te voorkomen. Het begin daartoe moet al gelegd worden op de basisscholen. Een belangrijke rol kan daarbij een leerplichtambtenaar vervullen. Vroegtijdig signaleren van problemen en adequate plannen voor de ontwikkeling van de leerling in samenhang met het gezin zijn wenselijk. Het is dan wel de bedoeling dat deze ambtenaar ook werkelijk ingrijpt.


2. Milieu
Met het kappen van de bomen, zeker wanneer deze op gemeentegronden staan, moet met uiterste terughoudendheid worden omgegaan. Zo heeft het behoud van bomen een positieve invloed op C02 uitstoot, opvangen van fijnstof, en dergelijke. Het opstellen van een bomenbeleidsplan zou een mogelijkheid zijn om een inzicht te geven watje wilt met het groen in je gemeente. We kunnen ons voorstellen dat bij het verlenen van een kapvergunning ook een herplantplicht wordt gesteld.

Milieu is belangrijk. Het vullen van de zandkuil of het "'ontdiepen" van de kolk met vervuild slib wordt door de het huidige gemeentebestuur niet tegengewerkt. Verdere vervuiling van het milieu in onze gemeente is ongewenst en dient daarom krachtig bestreden te worden.
Afv alverwerkin,

In de gemeente Oldebroek hebben B & W ervoor gekozen om het gratis storten van afval af te schaffen. Wij opteren ervoor om gratis storten weer in te voeren. Dit voorkomt veel zwerfvuil in bossen, bermen en sloten. Het verwijderen van dit zwerfvuil is duurder dan het gratis storten door burgers. Om deze reden vinden wij het huidige systeem van afvalstoffenheffing (één uniform tarief) beter dan het betalen per gestorte hoeveelheid afval, omdat dit ook "vuilnistoerisme" in de hand werkt.


3. Ouderen
De bevolking vergrijst en er komen steeds meer ouderen. Zij hebben hun eigen mogelijkheden, maar vragen ook steeds meer zorg. Het ouderenwerk is teveel versnipperd. Veel organisaties bemoeien zich met ouderen, zoals de Stichting Welzijn Ouderen, ouderenbonden, verzorgingshuizen, kerken en de Thuiszorg. Het is belangrijk dat duidelijk wordt wie waar voor verantwoordelijk is. De gemeente moet zich meer richten op samenhang van beleid en uitvoering.
Er moet niet alleen worden gekeken naar de bouwkundige kwaliteit van een woning_ Meer nog dient dit te gebeuren vanuit het oogpunt van zorg en welzijn. Wie levert die zorg en hoe? Voelt de oudere zich wel thuis op de plek waar de woning staat? Ook in dit verband zou aandacht gevraagd kunnen worden voor het gegeven dat mensen steeds langer thuis moeten blijven wonen, waarbij ze ondersteund worden door familie en vrienden. Aandacht vragen voor het belang van mantelzorgers en een steunpunt faciliteren, waar mantelzorgers met hun vragen en problemen terecht kunnen lijkt wenselijk. Daarnaast is het belangrijk dat er activiteiten worden georganiseerd, waarbij ouderen gestimuleerd moeten worden aan deze activiteiten deel te nemen. Eenzaamheid bij ouderen is immers een groot probleem. In concreto: ieder bejaardentehuis heeft recht op een recreatieruimte.


4. Vrijwilligers
Veel inwoners helpen elkaar als vriendendienst of als mantelzorger. Vrijwilligers en vrijwilligerswerk zijn daarom zeer belangrijk. Wij willen en kunnen niet zonder hen. Algemeen Belang Oldebroek hecht dan ook veel waarde aan vrijwilligers en vindt daarom dat er in de komende tijd meer aandacht moet zijn voor de vrijwilligers. Zowel voor individuele vrijwilligers als ook voor organisaties en verenigingen.
Natuurlijk, er is een jaarlijkse vrijwilligersprijs en vanzelfsprekend worden over vrijwilligers mooie woorden geschreven. Financieel is er tot nu toe te weinig of geen ruimte. Vrijwilligers en verenigingen komen er helaas bekaaid vanaf.
Feit is immers dat het voor organisaties steeds moeilijker wordt voldoende en geschikte vrijwilligers te vinden. Maar tegelijkertijd legt de overheid steeds meer taken en verantwoordelijkheden bij burgers en instellingen. De overheid roept dat er meer deregulering (minder regels) moet zijn, maar in de praktijk worden verenigingen nog steeds opgezadeld met meer en steeds ingewikkelder wordende regels.
Het is belangrijk dat in onze gemeente vrijwilligers en verenigingen terecht kunnen bij een vrijwilligersloket/verenigingsloket. Deze loketten zijn bedoeld voor vragen en begeleiding, maar ook voor ondersteuning en informatievoorziening. Naast allerlei wettelijke en landelijke informatie is het grootste voordeel dat deze loketten vooral zijn toegespitst op de plaatselijke
situatie. Vrijwilligers en verenigingen moeten weten dat zij geholpen worden door hun eigen gemeente


5. Jeugdgezondheidszorg
Gemeente heeft een wettelijke taak bij de jeugdgezondheidszorg. Het gevaar van bureaucratisering ligt op de loer. Los van allerlei wettelijke regelingen blijven de ouders zelf in belangrijke mate verantwoordelijk voor de opvoedingen van de kinderen. Politie en ook gemeente moeten ouders hierop aanspreken.

6. Ruimtelijke ordening
Kleinere dorpen kennen allemaal het probleem dat winkels en voorzieningen verdwijnen. Woningbouw vindt in onvoldoende mate plaats (de doelstellingen worden niet gehaald), waardoor er voor de eigen kinderen geen plek meer is om te wonen. Daarom verhuizen zij vaak noodgedwongen naar andere plaatsen. En als de jeugd verdwijnt, verdwijnt de toekomst van het dorp. Betaalbare woningbouw is dus zonder meer noodzakelijk willen we onze gemeente leefbaar houden. Er zouden meer starterswoningen moeten komen, maar de eisen die de gemeente nu stelt bij de bekende locaties Koops; Oranjehof en Spakman hebben tot gevolg dat er niets gebeurd. De keuze om op deze locaties ook sociale woningbouw te willen realiseren leidt tot een impasse en tot slooppanden. Wellicht kan deze sociale woningbouw elders gerealiseerd.

7. Veiligheid en leefbaarheid
Veilige wijken, straten en centra door breed geaccepteerde verkeers- en sociale maatregelen en meer toezicht en controle. Hangjongeren die overlast veroorzaken, dingen kapot maken, graffiti spuiten, en andere ongewenste elementen verpesten de boel. Ze dienen intensief door het gesubsidieerde jongerenwerk en door de politie daadkrachtig te worden aangepakt. De gemeente moet in overleg met de regionale politie en andere betrokkenen wel de prioriteiten aangeven. Overlast van (hang) jongeren kan fors minder worden indien politie hier meer aandacht aan besteedt. Prioriteit geven aan overlast en minder aan irritatieopwekkende snelheidscontroles op zinloze plaatsen en tijdstippen. Dit laatste wordt immers door de burger als een vorm van belastingheffing wordt gezien en draagt niet bij tot de verkeersveiligheid.

8. Dienstverlening
Wij zijn voorstander voor een goede dienstverlening aan de inwoners. De gemeentelijke organisatie dient gericht te zijn op de burgers. Privé initiatieven van wethouders die tegen de belangen van burgers ingaan moeten voorkomen worden.
De dienstverlening aan de inwoners hoort een voortdurend punt van aandacht te zijn. Via een gemeentelijk referendum zou de opinie van de inwoners gepeild kunnen worden bij bepaalde aansprekende ontwikkelingen en/of kwesties. De gemeente moet er naar streven zo efficiënt mogelijk te werken. De indruk bestaat dat er op deze wijze geld bespaard kan worden. De gemeentelijke belastingen kunnen dan naar beneden aangepast worden onder het motto "men krijgt wat men er voor betaald". Zoals eerder aangestipt dienen er termijnen afgesproken te worden waarbinnen de gemeente verplicht is een besluit te nemen. Bij overschrijden van de termijn zou dit automatisch kunnen betekenen dat het verzoek, voor zover van toepassing, is ingewilligd.

9. Sport
Duidelijk is dat sporten, in al zijn facetten, heel belangrijk is voorjong en oud. Ook overgewicht is een groot probleem. Naast de lichamelijke ontwikkeling zorgen met name sportverenigingen ook voor de sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het aanleren van normen en waarden gebeurt tegenwoordig voor een groot deel bij de sportclubs. Daarmee zijn verenigingen belangrijk voor onze samenleving.
Daarom vindt Algemeen Belang Oldebroek het heel belangrijk dat er veel aandacht is voor de sport. Dat niensen zelf kunnen sporten en dat verenigingen de sporten kunnen organiseren. De gemeente kan dit onderschrijven door bijvoorbeeld sportverenigingen vrij te stellen van het betalen van Onroerend Zaak Belasting.

Accommodaties
Het zal duidelijk zijn dat sportverenigingen over voldoende accommodaties beschikken. Daar is momenteel duidelijk een tekort aan. Omdat één en ander betaalbaar moet blijven voor de gemeente zullen de investeringen in overeenstemming behoren te zijn met het aantal leden van de individuele sportclubs. De sportverenigingen zullen echter in eerste instantie zelf de verantwoordelijkheid voor de accommodatie moeten nemen. De gemeente kan daarbij in tweede instantie helpen. Het zal duidelijk zijn dat het ontwikkelen van een groot hippisch centrum (zonder dat alle rijverenigingen daar achter staan) geen taak is voor de gemeente.

Zoals bekend moeten verenigingen Onroerend Zaak Belasting (OZB) betalen. De gelden, die aan deze belasting betaald moeten worden, kunnen daardoor niet ingezet worden voor het eigenlijke doel, de sportbevordering. Wij pleiten er dan ook voor om de OZB voor sportverenigingen en andere niet commerciële instellingen af te schaffen.

10. Werkgelegenheid.
Een dorp moet voldoende werkgelegenheid hebben om aantrekkelijk te zijn om er te wonen. Vooral ook om jongeren te behouden voor onze dorpen. Een verdere leegloop van jongeren moet met kracht bestreden worden. De gemeente moet meer in het werk stellen om nieuwe ondernemers te overtuigen om zich vestigen in Oldebroek.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie