door robbert_wezep » zo dec 09, 2012 20:34
Citaat en een website over rechten en plichten :
De wet stelt dat het binnen drie maanden na ingaan van de overeenkomst de tarieven aanpassen onredelijk bezwarend is, maar ik neem aan dat die drie maanden al voorbij zijn. Dan ben je dus afhankelijk van wat er in het contract staat. Er zijn dan een tweetal opties:
a) Als er niets over prijsverhogingen in staat dan mag dit ook niet aan jou doorberekend worden. In dat geval kan je even schriftelijk laten weten dat ze het oude tarief moeten hanteren.
b) Als er wel iets instaat over tariefverhogingen dan moet je eens goed nagaan of deze verhoging daarbinnen past. Dus als ze zeggen dat zij de prijzen met de inflatie mogen corrigeren, dan moet dat ook gedaan zijn.
Let op dat optie b niet ongelimiteerd is. Dus als er staat "eenmaal per jaar mogen wij de prijzen verhogen" dan kan ik me heel goed voorstellen dat dit onredelijk bezwarend is. Als een bepaling in algemene voorwaarden onredelijk bezwarend is dan hoef jij je er als wederpartij niet aan te houden. Een uitzondering is als zij een ontsnappingsmogelijkheid aanbieden, zoals "eenmaal per jaar verhogen wij de prijzen, als dit nadelig is voor de klant dan kan hij of zij het contract kosteloos opzeggen." Bepalingen als "eenmaal per jaar verhogen wij de prijs met maximaal 5 euro per maand" zijn wel weer redelijk, omdat je precies weet waar je aan toe bent.
Citaat van een andere website :
In principe staat de prijs vast die u bij het afsluiten bent aangegaan. Vaak staat in het contract dat de provider het recht heeft tussentijds de prijs te verhogen. Dat mag, mits hij dit minstens vier weken van tevoren meldt en u daarbij het recht geeft om kosteloos het contract te ontbinden. Omgekeerd ligt het anders; u hebt geen recht op prijsverlagingen die latere klanten krijgen. Komt er dus vier weken later een speciale korting voor nieuwe abonnementen, dan heeft u helaas pech gehad.
Citaat en een website over rechten en plichten :
De wet stelt dat het binnen drie maanden na ingaan van de overeenkomst de tarieven aanpassen onredelijk bezwarend is, maar ik neem aan dat die drie maanden al voorbij zijn. Dan ben je dus afhankelijk van wat er in het contract staat. Er zijn dan een tweetal opties:
a) Als er niets over prijsverhogingen in staat dan mag dit ook niet aan jou doorberekend worden. In dat geval kan je even schriftelijk laten weten dat ze het oude tarief moeten hanteren.
b) Als er wel iets instaat over tariefverhogingen dan moet je eens goed nagaan of deze verhoging daarbinnen past. Dus als ze zeggen dat zij de prijzen met de inflatie mogen corrigeren, dan moet dat ook gedaan zijn.
Let op dat optie b niet ongelimiteerd is. Dus als er staat "eenmaal per jaar mogen wij de prijzen verhogen" dan kan ik me heel goed voorstellen dat dit onredelijk bezwarend is. Als een bepaling in algemene voorwaarden onredelijk bezwarend is dan hoef jij je er als wederpartij niet aan te houden. Een uitzondering is als zij een ontsnappingsmogelijkheid aanbieden, zoals "eenmaal per jaar verhogen wij de prijzen, als dit nadelig is voor de klant dan kan hij of zij het contract kosteloos opzeggen." Bepalingen als "eenmaal per jaar verhogen wij de prijs met maximaal 5 euro per maand" zijn wel weer redelijk, omdat je precies weet waar je aan toe bent.
Citaat van een andere website :
In principe staat de prijs vast die u bij het afsluiten bent aangegaan. Vaak staat in het contract dat de provider het recht heeft tussentijds de prijs te verhogen. Dat mag, mits hij dit minstens vier weken van tevoren meldt en u daarbij het recht geeft om kosteloos het contract te ontbinden. Omgekeerd ligt het anders; u hebt geen recht op prijsverlagingen die latere klanten krijgen. Komt er dus vier weken later een speciale korting voor nieuwe abonnementen, dan heeft u helaas pech gehad.