Back to the roots

Jan Boer
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 23:43

Back to the roots

Bericht door Jan Boer »

Beste mensen,

Afgelopen vrijdag was ik na 40 jaar weer op het WHC- terrein. Ik vond het schitterend. Vooral de inzet van de vele vrijwilligers vond ik geweldig. Ik werd door Henri van Beek samen met mijn maat rondgeleid. Ook trof ik nog een oude makker aan te weten Gerard van "t Ende ( de Sjampert)-- geen spat veranderd - mooi man. Wekelijks schrijf ik een column in het Bokkeblaadje van de gemeente Aa en Hunze (Drenthe).
Omdat ik ook iets heb geschreven over WHC -bij deze de column.
- De echte stuur ik nog wel na..
groeten Gerard Koopman Janzn.
Nijlande Drenthe.(bij Rolde)
Hieronder de Column:
Back to the roots.
Vrijdag ‘s maak ik vaak een fietstocht met een vriend en we starten dan 's morgens om 9 uur.Als we niet van huis vertrekken gooien we de fietsen achterop de auto en rijden ergens heen. Deze keer ging het richting Hattem. We fietsten daar de Leemcule-route. Vanaf de parkeerplaats in Hattem fietsten we direct de IJsseldelta in. Het was mooi weer en in deze groene omgeving met roodbont IJsselvee was het goed toeven.

Bij het Apeldoornsekanaal dronken we op een bankje koffie en hoorden de vissen dollen in het water. We gingen verder en even later kwamen we door Wapenveld. Hier staat papierfabriek de Berghuizer. In de jaren zestig heette de baas Kramer. De mannen die er werkten zeiden dan ook “ik werk bij Kramer”. De mannen werden uit de hele omgeving aangevoerd met de bus, nu stikt het ervan de auto ’s. Het fileprobleem zou in een keer opgelost zijn als iedereen weer met de bus naar het werk ging. Dat kan en wil men echter niet meer, omdat persoonlijke vrijheid als een grotere weldaad wordt ervaren dan een schoon milieu. Even later fietsen we langs een prachtige wetering richting Vorchten, we zagen onderweg reigers en zwanen landen als in de KLM-spot, schitterend.
Via Veessen en Heerde en langs het Heerderstrand reden we door het Zwolsche Bos en zo kwamen we in Hattemerbroek, mijn geboorteplaats, een dorp van zo’n 800 inwoners.
We gingen even langs het voetbalveld bij de club waar ik ooit speelde, Noord Veluwe Boys.

Natuurlijk gingen we nog even kijken bij mijn voormalig ouderlijk huis, waarin nog steeds een buurtsuper en bakkerij is gehuisvest. Verder fietsend komen we langs de oude Willem de Zwijger kazerne, hier is nu een Spartaanse opvoedingsinstelling onder de naam Glen Mills.

Er tegenover liggen de sportvelden van de voetbalclub WHC. We gingen daar even een kijkje nemen. Wij werden vriendelijk ontvangen door een vrijwilliger die ons meteen doorverwees naar de voorzitter.

We kregen van de voorzitter een rondleiding over het sportcomplex. We vielen van de ene verbazing in de ander. Deze club telt 45 elftallen, heeft 1100 leden en 350 vrijwilligers Wat mij persoonlijk het meest emotioneerde was dat in de geschiedenis van WHC, de Wezep-Hattemerbroek-Combinatie , mijn vader als een van de oprichters, een ereplaats innam met foto en bijbehorend krantenartikel in de sponsor ruimte die groter is dan de kantine van Rolder Boys.
Plaats reactie