Oldebroek saai? Kom nou!

Plaats reactie
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Oldebroek saai? Kom nou!

Bericht door Bert-Jan »

In de pers proef ik inmiddels een beetje dat Oldebroek maar saai is. Hetzelfde college blijft zitten en niemand sputtert tegen (alleen de SGP had opmerkingen over het collegeprogramma, maar die rekenen altijd tot kilometers ver achter de komma).

Hetzelfde college, dezelfde wethouders, dezelfde portefeuilles. De pers vertaalt het gevoelsmatig als niet vernieuwend, stilstaan en gezapig, tenminste, die sfeer proef ik maar al te sterk.

Ik zie het anders. De Oldebroeker kiezer heeft z’n stemverdeling uitgebracht in de volgorde ChristenUnie, PvdA & CDA. Het is de Oldebroeker partijen gelukt om die cijfers te vertalen in een identieke samenstelling.

De pers ziet liever toestanden a la Goes. Vechtende partijen, achterklap en sensatie. Tja, er moet ook een krant verkocht worden immers. En vrede schrijft zo slecht. Krijg je korte verhalen van.

Nee, SBS en Talpa hebben geen cameraploegen naar Oldebroek gestuurd om dit alle te verslaan. Oldebroek heeft een cultuur van openheid en eerlijkheid, dus die achterklap zat er niet in, vrees ik. Ik ben er trots op!

Ik denk ook dat het maar goed is dat die rust er is in Oldebroek. Er zijn grote plannen voorbereid in de laatste jaren. Beklemmende wetgeving en ambtenarij uit de provincie hangen soms als een juk om de nek van de Oldebroeker bestuurders voordat ze plannen kunnen realiseren.

Nu is het tijd om het werk af te maken en dat in een tijd dat de geldstroom zich steeds verder omvormt tot een onregelmatig druppelende kraan door louter slechte kraan rubbertjes. Het zal moeilijk worden de komende jaren. De OZB is op sterven na dood en er wordt landelijk nog nagedacht over een opvolger daarvan. De trots van Grinnikneef Gerrit Zalm zal ontaarden in een systeem waarbij de lokale politiek hongerig zal moeten toekijken als kindertjes voor het raam van een leeggeroofde snoepwinkel.

Dan ook nog een WMO die in ontwikkeling is (ik ga het niet eens uitleggen, want niemand weet nog wat het gaat worden). Oldebroek gaat zich richten op het Nieuwe Centrum van Oldebroek, de problemen met de Horeca BEMmers en dorpshuizen, Keten voor jongeren, Heerdtwijk in Oosterwolde, Windmolens in Hattemerbroek, wel of geen Rond- of randwegen om Oldebroek, Urnenmuren, Zwembadopeningen op zondagochtend, extra ambtenaren in het gemeentehuis, bedrijventerrein in Hattemerbroek, wel of geen extra speelveld voor VSCO en ga zo maar door.

Het College en de Gemeenteraad hebben wel wat anders te doen dan ruzie maken om niets en de journalisten te verheugen met ruzies om collegeprogramma’s. Er is duidelijkheid en een best wel leuke duidelijkheid voor Veluwse begrippen. Een sociale gemeente die wil praten met haar burgers over de dingen die ze doen, de plannen die ze ontwikkelen. Een samenstelling die voor leefbaarheid kan zorgen.

Kijkt u samen met me mee? Lees de krant gerust, laat u informeren, maar laat u geen sfeer op de mouw spelden. De sfeer maken we hier zelf in de gemeente, dat hoeft niemand voor ons te regelen. Dat kunnen we zelf nog altijd wel.

Zalig Pasen alvast ;-)

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Allemaal logisch?????

Bericht door mrotman »

Oldebroek heeft de afgelopen de financiële zaken weer op orde gebracht en beslissingen genomen over diverse plannen. Nu komt de tijd voor het uitvoeren van deze plannen. Geld voor nog meer plannen is er de komende jaren niet. Om tot goede beslissingen te komen die de gemeenteraad goed zal keuren doen de ambtenaren het nodige werk. Je kunt pas over iets beslissen als je als raadslid goed onderbouwde plannen ingezien hebt. Allemaal logisch.
Nu willen de drie partijen die het college vormen 30 ambtenaren aannemen voor het uitvoeren van de plannen waar de afgelopen jaren een beslissing toe genomen is en meer service naar de burger. Ambtenaren met gedegen kennis van zaken, dus niet de goedkoopste. Het college wil de komende vier jaar diverse projecten uitvoeren en voor nieuwe projecten is geen geld.
Even kort door de bocht.
De ambtenaren die de plannen de afgelopen vier jaar voorbereid hebben hoeven de komende vier jaar niets te doen, want voor nieuwe plannen is geen geld. We nemen 30 nieuwe aan die maar voor vier jaar werk hebben want dan zijn de plannen uitgevoerd.

30 x 70.000 euro (zie onderaan) is 2.1 miljoen doe daar wat aanpassingen aan de gebouwen bij dan kom je al gauw op 2.3 miljoen euro extra kosten op jaarbasis. Dat is voor elke inwoner in Oldebroek 100 euro per jaar.

Wat gaat er gebeuren met deze ambtenaren als men inziet dat er over vier jaar teveel zijn. Kan het niet met 15 of 20 nieuwe ambtenaren met misschien daarbij tijdelijke externe ondersteuning. Het geld wat hiermee bespaard wordt kan dan naar zaken die de burger direct raakt, zoals ondersteuning aan (sport)verenigingen enz.

Saai in de politiek, ja misschien iets te saai.
Nu ken ik natuurlijk alle stukken en cijfers niet maar als gewone burger komen deze vragen en bedenkingen wel bij mij boven. En argumenten als, er is geld voor beschikbaar, verloop personeelsbestand enz. Gelden niet of gedeeltelijk. En die service naar de burger, natuurlijk moet die goed zijn, maar als dat zoveel moet kosten wacht ik wel een week langer op die bouwvergunning. Kom op SGP en VVD stel maar kritische vragen zodat de burger het ook duidelijk wordt. Dat mogen de overige raadsleden natuurlijk ook doen.

70.000 euro: Als ik mij goed herinner werd een paar jaar geleden de tijdelijke functie ouderenadviseur een vaste. Dit was naar ik meen een halve baan. Hier moest de ozb voor worden verhoogd en men sprak toen over een bedrag van 35.000 euro.
Saint P.
Berichten: 19
Lid geworden op: do apr 13, 2006 20:20
Locatie: Wezep

NIKS LOGISCH !!!!

Bericht door Saint P. »

Saai en Burger trutterigheid. Zolang het openbaar bestuur van de gemeente oldebroek zich bezig houdt met Urnenmuren, en de zondagsopenstelling van het zwembad.
En problemathieken van hangjongeren en hangouderen met veel beloften aankondigt, maar na 20 jaar er nog geen echte jongeren plek is waar men vrijdagavond en zaterdag avond veilig kan uitgaan..

Je kan van oldebroek vertellen wat je wilt, maar betrouwbaarheid van bestuur hoog in het vaandel, misschien waar ?, maar vernieuwend, de economie stimulerend ?, dan heb ik vast iets gemist..

Ik woon nu ruim 30 jaar in deze gemeente.. en in de laatste jaren kom je toch steeds de zelfde ambtenaren achter het loket zitten, die met een zucht de volgende burger te woord willen staan, met een verveeldheid, waar je niet goed van wordt.

En natuurlijk generaliseer ik.. Maar de gemeentelijke ambtenaren apparaat is nu niet echt de dienstverlener die de burger mag verwachten, en de politieke kopstukken, willen echt daar hun vingers niet aan branden..
Oldebroek, de parel op de veluwe ?, maar de glans is er al een flink aantal jaren van af ? wordt eens tijd voor een flinke oppoetsbeurt..

In Nederland hebben gelijkheid van mensen op basis van godsdienst, ras... Maar ik krijg toch steeds meer de indruk, dat als je maar in het juiste gebouwtje zondags aanschuift, dat dan belangen worden behartigd en anders niet.. De Urnenmuur is daar misschien wel het meest sprekende voorbeeld van..

Tja, als je kop boven het maaiveld uitsteekt, hoe snel hakken ze hem dan er al af ?
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bestuurlijke verandering is niet het enige....

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Saint P.,

Oldebroek is niet het Amsterdam van de Veluwe, nee. Maar dan wil ik wel en verschil zien tussen bestuur en sfeer van de Oldebroekse kernen. De politiek heeft zeker z'n invloed maar een zo grote wil ik ze niet toeschrijven, hoe graag ze dat misschien zouden willen.

De scheiding van kerk en staat is al van ver uit de vorige eeuw. Wel onderschrijf ik je gevoel van voelbare overlapping, maar daar is juist nu een verandering in gekomen, toch? De huidige gemeenteraadssamenstelling maakt, in mijn ogen, meer kans op het doorbreken van cultureel voelbaar erfgoed. Vrijheid van levensbeleving moet inderdaad ook gelden voor mensen die niet naar de kerk gaan/willen op zondag.

De druk die ik echter op de Oldebroeker samenleving voel is cultuur-historisch. De sfeer van een kern wordt immers bepaald door haar inwoners en niet te vergeten de ondernemers.

Waar zien wij hier gezellige uitgaanscentra, mooie pittoreske pleinen met terrasjes? Toch echt iets voor de ondernemers om te bedenken en niet zozeer door de politiek.

Natuurlijk moet ook de politiek en de ambtenarij zich aanpassen aan tijdsbeelden. Dienstbaardere opstelling en bureaucratie bewaren ze maar lekker voor interne overlegstructuren, dat scheelt ons allemaal tijd bij loketzaken, dat ben ik met je eens. Vandaar die extra ambtenaren, wellicht?

Ik zal niet zeggen dat de omslag naar andere tijden nu al is gemaakt, daarvoor heb ik ook graag eerst hardere bewijzen, maar ik zie zeker potentie. Ik denk ook dat we als samenleving moeten proberen om elkaar niet tegen te houden in levensbeleving, zolang dat maar met respect voor een ieder uitgevoerd wordt. Ook het individu telt.

Als dit jaar blijkt dat het zwembad wél ruimere openingstijden kan instellen op zondag en als er wél een urnenmuur komt in Wezep, vind jij dan ook niet dat er iets bereikt is, dat er een verandering gaande is?

Ik bedoel gewoon dat ik geen Amerikaanse “shock and awe” strategie nodig vind. Veranderingen kun je niet met donder en geweld opleggen aan mensen, want dat levert louter weerstand op.

Zolang mensen als jij je mening blijven spuwen zal in ieder geval de lokale samenleving steeds verder “warm gestoomd” worden en inzien dat er mensen zijn die het afwachten en inhouden zat zijn. Da’s belangrijk.

Zolang er meer mensen naar de stembus gaan voor de partijen met een primair godsdienstelijke instelling (wat natuurlijk prima is) dan voor een partij die zich niet primair vanuit kerk of bijbel manifesteert blijf je het huidige beeld houden. Hoe zou de stand er uit zien als echt álle Oldebroekers zouden gaan stemmen? Dat wou ik wel eens weten, maar ja, de feiten liggen anders.

Hou je kritiek om mij niet in trouwens, want je raakt wel de kern van hoe ik over de zaken denk. Ik roep alleen iedereen op om niet op de politiek te wachten met veranderen. Kip en het ei verhaal. Eerst de kiezers, dan pas een bestuur.

Groet,

Bert-Jan
Saint P.
Berichten: 19
Lid geworden op: do apr 13, 2006 20:20
Locatie: Wezep

Bericht door Saint P. »

De wereld is niet zwart of wit. Maar naast vele kleuren zijn er ook nog vele grijstinten.

Je persoonlijke vrijheid gaat altijd samen met jouw verantwoordelijkheid voor de gemeenschap. Dat geld ook voor elke kiezer..

Ik heb er juist geen bezwaar dat mensen van uit hun geloofsovertuiging politiek bedrijven, echter dienen veel mensen zich te realiseren dat die scheiding tussen kerk en staat (gemeente-bestuur, ambtenarij) er niet voor niet is. En dat juist wanneer je van uit een geloofsovertuiging opereert betekend dat jouw interpretatie van de jouw religie niet opgelegd kan worden aan alle burgers in de gemeente..

Ook niet als de meerderheid van de gemeente jouw religie standpunt deelt.. Juist dan is je politieke verantwoordelijkheid van belang. Ondanks je religie, als bestuurder ben je er voor al de burgers, niet alleen die van voor jouw achterban. Hoe objectief kan je als gemeente-bestuurders zijn ?

Ik weet niet of de PVDA of de VVD voldoende objectieve tegenwicht kan bieden. Misschien ben ik sceptisch over de kracht van argumenten tegen over de kracht van religie.. De bestuurders van Oldebroek dienen daarom wijsheid te hebben en die wens ik hun ook toe..

De wereld veranderen we niet in een dag, maar in een jaar kan veel gebeuren..
Geheel op persoonlijke titel, en geheel uit mijn eigen belevingswereld..
Plaats reactie