Hek van de vrw-parkplts. nog steeds defect? update: diefstal

Plaats reactie
asfaltrocker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo mei 31, 2006 19:14

Hek van de vrw-parkplts. nog steeds defect? update: diefstal

Bericht door asfaltrocker »

Ondanks enkele telefoontjes richting politie-alarmcentrale en Gemeente Oldebroek is het hek van de vrachtwagenparkeerplaats in Wezep nog steeds defect. Jan en alleman kan er nu het terrein op lopen.

Gezien de genomen maatregelen, en mijn baas kennende, zal er in geval van diefstal een gruwelijke claim volgen.
Toch heeft de gemeente weinig haast.

Zal ik dan maar de wagen thuis in de straat neerzetten, en de parkeerboete's doorsturen naar Oldebroek?

Of gaat er nu eindelijk wat gebeuren?

Want zeg nu zelf: we hebben de zaken zo netjes voor elkaar in Wezep wat veilig parkeren betreft, dan is het toch eeuwig zonde als er zo met een klein defectje wordt omgegaan?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door asfaltrocker op di aug 08, 2006 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Oldebroek, gemeente Wezep.
asfaltrocker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo mei 31, 2006 19:14

Bericht door asfaltrocker »

Update: er is het vorige weekend een oplegger met computermateriaal gestolen.
31 juli

2006-07-31 15:12:56

Wezep – Oplegger met computeronderdelen ontvreemd

Op een parkeerplaats aan de Rondweg werd op zondag (30-07) de diefstal van een oplegger met een grote hoeveelheid computeronderdelen ontdekt. De chauffeur, een 45-jarige man uit Wezep, had de oplegger vrijdagmiddag (28-07) geparkeerd op een afgesloten parkeerplaats voor vrachtwagens. Toen hij de oplegger zondag (30-07) rond 18.00 uur wilde ophalen zag hij dat het toegangshek niet meer geheel was afgesloten. Al snel bleek de oplegger met container te zijn verdwenen. De lading bestond uit een grote hoeveelheid computeronderdelen. De politie is een onderzoek gestart.
Bron

Aangezien ik vrijdagavond er nog geweest ben, en het hek toen nog functioneerde, moet dit tussen toen en zaterdagmiddag gebeurdzijn aangezien ik er toen weer was en het hek kapot was.
Mocht dit toch later zijn gebeurd dan zaterdagmiddag, dan valt dit onder grove nalatigheid van de helden agent aangezien ik toen (zaterdagmiddag dus) al de alarmcentrale van de politie heb gebeld om door te geven dat het hek gerepareerd moest worden.

Ik zou hier graag meer over horen.
Oldebroek, gemeente Wezep.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Als het kalf verdronken is....

Bericht door Bert-Jan »

In deze moderne tijden is een meldsysteem, (IP-)camera o.i.d. toch ook een mooi en betaalbaar middel om een extra oogje in het zeil te houden (op afstand en/of nazien opnames achteraf).

Is er ook geen servicecontract ingeregeld waarmee schade of braak-schade volgens verwachtingen juist, tijdig en volledig wordt gerepareerd?

Helaas kun je het "inbrekersgilde" nooit 100% stoppen, maar je kunt ze het leven wel ernstig moeilijker maken.

Is de Gemeente Oldebroek eigenaar/verantwoordelijk voor deze parkeerplaats?

Groet,

Bert-Jan
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Hoor- en wederhoor

Bericht door Bert-Jan »

Beste asfaltrocker,

Ik heb op het onderwerp vrachtwagenparkeerplaats nog even hoor- en wederhoor toegepast en kreeg hierop reactie van wethouder Jan Klein.

Voor de beeldvorming van ons en medelezers natuurlijk zeer interessant om het verhaal van alle betrokken partijen te horen, dus hierbij een ongecensureerde weergave van de reactie van Dhr. Klein. Zo proef je verwachtingen versus werkelijkheid. Vaak confronterend, maar uitermate verhelderend of op z’n minst een goede voedingsbodem voor de discussie.

De reactie van wethouder Jan Klein:
Voor wat betreft de status van de parkeerplaats kan ik melden, dat de wagens voor eigen risico staan. Er is gekozen voor een beperkte beveiliging middels een hek en een toegangspoort die via een elektronische toegangskaart bediend kan worden. Deze kaart wordt aan truckers woonachtig in onze gemeente op aanvraag én tegen betaling van een geringe vergoeding, verstrekt.

Vernieling van het hek komt helaas vaak voor. Daarom is enige tijd geleden de toenmalige slagboom al vervangen door een schuifhek. Overigens is er geen enkele verplichting voor de gemeente om een beveiligde parkeerplaats te hebben. Het is puur service. Het is ook een discussiepunt of vrachtwagens niet gewoon op het terrein van de transportondernemer geparkeerd moeten worden. Van Oldebroekse ondernemers wordt geëist dat zij voldoende bedrijfsgrond kopen om in de eigen parkeerbehoefte of bedrijfsbehoefte te voorzien. Truckers die bij een bedrijf buiten de gemeente werken voelen er vaak niet voor om met eigen vervoer naar het bedrijf te rijden en van daaruit te starten. Liever nemen ze de vrachtwagen mee naar huis. Dat bespaart reistijd.

Overigens zijn er steeds meer ondernemers die hun vrachtwagens thuis willen hebben. Alleen als er beveiligde faciliteiten zijn mag de trucker de wagen dan meenemen. Die faciliteiten zijn er weinig vanwege de hoge kosten voor de gemeentes (dure bedrijfsgrond ter beschikking stellen en parkeergeld vragen is voor truckers onbetaalbaar. De werkgevers/eigenaren betalen of vergoeden zoiets niet).

Wanneer het nieuwe bestemmingsplan bedrijventerrein Wezep Noord klaar is, zal de huidige parkeerplaats verdwijnen. Daarvoor in de plaats zullen er openbare parkeerplaatsen komen tussen de bedrijfslocaties. Niet meer beveiligd dus.

Kort door de bocht: Kaarthouders kunnen van de gemeente verlangen dat het hek goed functioneert. Meer niet. Dus van extra claims voor beveiliging en aansprakelijkheid is geen sprake. Wat Oldebroek doet is al redelijk vergaand. Zie als voorbeeld de gemeente Elburg die de truckers zelfs verbied hun wagens op de stadsparkeerplaats te parkeren.
Tot zover de reactie van wethouder Jan Klein.

De verwachtingen die je hebt/uitspreekt worden niet gedeeld door dit verhaal. Ik heb daar geen waardeoordeel over, maar je moet er misschien iets mee doen als je andere overtuigingen hebt, dat is wat ik zeggen wil.

De opmerking over de toekomst van de parkeerplaats (lees: geen toekomst) zijn voor mij nieuw, maar verhelderend.

Zoals ik al zei, een noemenswaardig waardeoordeel heb ik niet, maar ik hoop dat ik wel heb bijgedragen aan de informatievoorziening in deze discussie.

Groet,

Bert-Jan Dokter
asfaltrocker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo mei 31, 2006 19:14

Bericht door asfaltrocker »

Kaarthouders kunnen van de gemeente verlangen dat het hek goed functioneert.
Hier ging het mij om.

Wel had ik in het verleden gehoord dat de transportbedrijven in de gemeente een (financiele) vinger in de pap hadden, dat dit niet zo is verbaasd mij dan ook.

Over het verdwijnen van de parkeerplaats: ik ben van mening, dat als men enerzijds verbied om de wagen thuis neer te zetten, men anderzijds ook een alternatief moet bieden. Zoals gezegd vind ik dat de gemeente de zaken hier netjesvoor elkaar heeft, alleen het lakse optreden t.o.v. de reparatie van het hek stoorde mij.

Gezien het grote gebruik van de parkeerplaats, en het gemak wat dit biedt (het scheelt mij enkele reisuren, diverse overnachtingen onderweg en tientallen kilometers per week) zou ik niet te beroerd zijn om hier maandelijks wat voor te betalen.

Het geheel verwijderen van de parkeerplaats, zodat men links en rechts de wagens neer gaat kwakken zal veel kwaad bloed zetten bij de omwonenden.
Oldebroek, gemeente Wezep.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Wethouder Klein spreekt over het bestemmingsplan bedrijventerrein Wezep-Noord. Als dat plan nog in ontwikkelingsfase is, betekend dat dus ook dat het nog beïnvloedbaar is. De invloed die jij zoekt moet dus vanuit een breder verband komen. Ik lees namelijk duidelijk in het relaas van wethouder Klein dat er verwacht wordt dat ondernemers zelf voorzien in hun zakelijke opslag/parkeer behoeften.

Dat is allemaal nog eens logisch ook. Het probleem zit hem in het feit dat het hier óók (of wellicht vooral) gaat om vrachtauto’s van bedrijven die niet gevestigd zijn in de gemeente Oldebroek en vrachtauto’s van zelfstandige vervoerders zonder bedrijfslocatie. De (meer-)kosten voor een beveiligd parkeerterrein worden dan in principe zomaar door de lokale gemeenschap opgebracht.

De gemiddelde prijs per gebruiker kan wellicht ook erg hoog uitvallen (kosten grond, onderhoud e.d.). Als ondernemers daar niet concreet aan mee willen doen ben je natuurlijk snel uitgesproken met elkaar. Op basis van incidentiele gebruikers kun je immers geen dekkende begroting vast stellen, daar is meer voor nodig.

Ik benader het nu even simplistisch, maar dat past dan ook bij mijn kennis van deze materie, want ik ben niet bekend met de financiële ins en outs, laat staan afspraken die er al dan niet zijn.

De gemeente heeft dus in de huidige status van het bestemmingsplan bedrijventerrein Wezep-Noord rekening gehouden met onbeveiligde parkeergelegenheid. Heel direct gezegd voldoet de gemeente daarmee aan je stelling, maar dan zonder die zeer gewaardeerde en bewonderenswaardige beveiligingsoptie.

Ik kan me echter voorstellen dat er toch nog door belanghebbenden kan worden nagedacht over verdere opties om alsnog de gemeente te overtuigen van mogelijkheden.

  • - Gezamenlijke beveiliging van bedrijventerrein waarbij ondernemers en belanghebbenden externe bewaking/toezicht/faciliteit inhuren;
    - Transport ondernemers die een optie zien om deze faciliteit op eigen/bestaand terrein te voorzien (dus eigenlijk die rol commercieel overnemen van de gemeente);
    - Gezamenlijk initiatief van ondernemers en belanghebbenden die de gemeente een voorstel kunnen aanreiken voor een flexibel inzetbaar beveiligd algemeen terrein;

Bij die laatste denk ik dat aan een terrein waar ondernemers flexibeler zaken kunnen opslaan (dus meer dan alleen vrachtauto’s) voor kortere periodes waarbij financieel de zaken zo onderbouwd zijn dat de gemeente geen algemene middelen hoeft in te zetten voor een dergelijke brede faciliteit.

Er zijn altijd wegen die naar Rome leiden, dus evenzo naar Wezep. Ik denk zo maar even aan gesprekspartners als ondernemersverenigingen, bedrijventerrein vertegenwoordigers o.i.d. Ook iedereen in de directe omgeving (zowel zakelijk als persoonlijk) heeft belang bij veiligheid. Alle situaties die crimineel gedrag (inbraak, diefstal e.d.) aantrekken in een omgeving hebben ook invloed op het algemene gevoel van veiligheid, immers.

Zo maar even wat snel opgeboerde hersenspinsels van mijn kant, maar wellicht zetten mijn euforische naïviteiten enkele daadkrachtige denkers aan tot haalbare oplossingen?

Groet,

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie