COC mengt zich in discussie homohuwelijken

Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Het voorstel van de PVDA dat gesteund werd door VVD, ging zo ver ik het voorstel kende over toekomstig aanname beleid..

En daarin vind ik dat ambtenaren, royaal het overheidsbeleid moeten kunnen uitvoeren..
Ik denk dat je generieker naar het personeelsbeleid van de gemeente oldebroek moet kijken, en dat ambtenaren geselecteerd moeten worden op hun vermogen het uitvoeren van hun taken een neutraal karakter te laten hebben.

Dus geen uiterlijkheden over persoonlijk geloof, (Daarin zijn hoofddoekjes, kruisjes, visjes, en davidsterren gelijk..). Geen openlijke afwijkende meningsuiting over geloof, ras inzake uitvoering van beleid..
Peter Adema
[
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Nog een keer weigerambtenaar.

Bericht door mrotman »

Nog een keer weigerambtenaar.

Ja, er stond deze week ook nog iets in de Huis aan Huis bladen, dan kan ik ook nog wel een keer mijn mening over dit onderwerp geven. Dit doe ik in de vorm van een aantal punten of van mij mag je het ook stellingen noemen.

1. Een wet heeft een bepaald doel, je wilt er iets mee bereiken. De wet die het mogelijk maakt dat mensen van gelijk geslacht wettelijk een zelfde relatie kunnen aangaan dan tot voor kort alleen man en vrouw voor behouden was, dient er voor dat deze vorm van discriminatie er niet meer is en de integratie en acceptatie van homofile mensen in onze maatschappij bevordert. (heb ik toch goed begrepen?)
2. De PvdA Oldebroek ziet via deze wet de kans om het aanname beleid van ambtenaren te kunnen regelen. Daar is deze wet absoluut niet bedoeld.
3. Door deze actie heeft de PvdA absoluut niet bijgedragen aan de integratie en acceptatie van homofile mensen. Ik denk persoonlijk dat het resultaat zelfs negatief heeft uitgepakt. Dat lees ik ook tussen de regels door in de reactie van het COC
4. Onze maatschappij is zeer kleurrijk met veel verschillende groepen die er allerlei verschillende levensstijlen en meningen op nahouden. De PvdA Oldebroek vraagt van de ambtenaren echter volledige objectiviteit, zonder eigen mening. Een ambtenaar die de regels op een robotachtige manier uitvoert.
5. Gelukkig bestaat het ambtelijke apparaat uit mensen die een afspiegeling vormen van de inwoners van de gemeente Oldebroek. Op deze manier kunnen ambtenaren aanvoelen wat er in de gemeente leeft en regels niet uitvoeren naar de letter maar naar de geest van de wet.
6. Dit kan en zal vaak positief uitpakken voor iedereen, dit kan echter ook verkeerd uitpakken. Daarom is het zaak dat de leiding van het gemeentehuis de juiste mensen aan de juiste klus zet.

Eén voorbeeld, met een beetje fantasie kun je er veel meer bedenken.
- Er komt een aanvraag binnen voor de uitbreiding van een slagerij. Op de afdeling die de bouwaanvragen controleert werkt ook een vegetariër. Lijkt mij verstandig om deze ambtenaar deze aanvraag niet te laten behandelen.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Ik denk dat het onderscheid moet maken tussen ambtenaren van de burgelijke stand, en bijzondere ambtenaren van de burgelijk stand..

Voor ambtenaren geld voor mij strikt, de spelregels van de grondwet na leven, zowel in letterlijk als in de bedoeling..

De bijzonderen ambtenaren van de burgelijke stand worden apart "ingehuurd" voor een specifieke gelegenheid, daar mag je van mij een uitzondering op maken..
Peter Adema
[
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Eén voorbeeld, met een beetje fantasie kun je er veel meer bedenken.
- Er komt een aanvraag binnen voor de uitbreiding van een slagerij. Op de afdeling die de bouwaanvragen controleert werkt ook een vegetariër. Lijkt mij verstandig om deze ambtenaar deze aanvraag niet te laten behandelen.
Dat voorbeeld is nu juist het absoluut hellende vlak. Een bouwaanvraag voor een slagerij moet passen binnen de kaders van een bestemmingsplan. Als ambtenaren dan, zonder enig raakvlak met de inhoud of kaders van dat bestemmingsplan, gewetensbezwaren tegen vleeseten mogen aanwenden om hun werk niet te doen, dan is de weg werkelijk zoek.

Dan mag een ambtenaar van de afdeling Ruimtelijke Ordening ook weigeren mee te werken aan de behandeling van de bouwaanvraag van een Moskee, een Kerk, een verenigingsgebouw voor “buitenlanders” of zelfs een bouwaanvraag van een lesbisch stel?

Een zorgwekkend voorbeeld, Martin.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: COC mengt zich in discussie homohuwelijken

Bericht door Redactie »

Allen gelijk! Behalve...... (De kaarten op tafel)
column door Bert Jan Dokter van 2 november 2007
http://oldebroek.net/phpBB2/viewtopic.php?f=28&t=4428
‘Geen ontslag voor weigerambtenaar’
bron Huis aan Huis 9 augustus 2011

OLDEBROEK - Waarnemend burgemeester Overweg van de gemeente Oldebroek ziet niets in de plannen van het COC om de zogenoemde weigerambtenaren te onslaan. “Wij doen daar als gemeente Oldebroek dan ook niet aan mee”, zegt Overweg. “Natuurlijk hebben we begrip voor de standpunten van het COC, maar wij vragen ook begrip voor de normen en waarden van onze trouwambtenaren.”

Archief
De gemeente Oldebroek kent vijf ambtenaren die bevoegd zijn om stellen in de echt te verbinden. Vier van hen hebben....lees verder op de website van Huis aan Huis.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie