Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Redactie »

Oldebroek, 18 december 2009
Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen

Er is veel belangstelling voor de nieuw te bouwen starterswoningen in Wezep. Bijna 130 belangstellenden schreven zich in voor het type Tongere. Wethouder Jan Klein (Wonen) is tevreden over de belangstelling: ´Ondanks de economisch moeilijke tijd, zijn er toch mogelijkheden om te bouwen. Zolang we maar bouwen voor de juiste doelgroep. Dat zien we nu bij de belangstelling voor de starterswoningen in Wezep.´


Inschrijving Oldebroek West 2, het Koeland, gestart
Ook de inschrijving voor de starterswoningen in Oldebroek is gestart. Het gaat om 10 woningen van € 170.000,= v.o.n. De eerste inschrijvingen zijn al binnen. De inschrijving sluit op 24 december 2009 om 12.00 uur.

Inschrijving Wezep Noord, type Tongere
De inschrijving voor het project in Wezep is inmiddels gesloten. In het project worden 44 woningen gebouwd vanaf € 165.000,= v.o.n. Begin januari 2010 is bekend welke belangstellenden in aanmerking komen voor een woning.

Meer informatie
Voor meer informatie over de nieuw te bouwen starterswoningen in Wezep en Oldebroek, kunnen belangstellenden contact opnemen met Pleiter Makelaars & Taxateurs, telefoon (0525) 631 465, http://www.pleiter.nl. 0525 - 631465
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Anna
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 23, 2007 18:09
Locatie: wezep

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Anna »

Onzettend leuk die starterswoningen in Wezep Noord.
Onze zoon en zijn verloofde waren dolblij toen zijn onder de 44 gelukkigen zaten.
Echter...op oudejaarsdag viel er een brief van de gemeente in de bus.
"Oeps, foutje mensen.
We moeten jullie teleurstellen.
We hebben een nieuwe lijst gemaakt en nu zijn jullie nummer 66 geworden."
Natuurlijk hebben we opgebeld maar ja, de mevrouw is nu niet aanwezig.
Fijne jaarwisseling.

Wat een geklooi zeg!
Er zijn acht mensen al op gesprek geweest, alles was voor hen rond, handtekening gezet...?...ik hoop het voor hen van wel. Als de gemeente dan nl ook hen van de lijst halen, omdat ze niet voldoen aan de eisen zou ik de gemeente meteen een proces aan de broek doen.

Dus, bedankt gemeente!
Voor het verpesten van de jaarwisseling, de toekomstdromen van 44 mensen die dachten een woning te krijgen in dit nieuwe jaar.
Hoe gaan jullie dit goed maken?
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Bartus »

Dat klinkt niet best!

Ik kan me goed voorstellen dat jullie kwaad zijn!

Aanpakken die handel!
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Redactie »

reactie CDA
Starterswoningen Wezep-Noord dubbel uitgegeven?

Een groep gegadigden heeft rond de feestdagen het positieve bericht ontvangen dat zij in aanmerking kwamen voor een starterswoning in Wezep-Noord. Kort daarna werden een aantal van hen al weer wakker geschud uit deze droom. Een gedupeerde geeft aan dat men bij de toewijzing van de woningen de huursector vergeten was te benaderen. De CDA-fractie wil graag duidelijk hebben om welke aantallen het gaat en hoe deze fout gemaakt kon worden. De Christen Democraten hebben hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Oldebroek.

Een gedupeerde geeft aan dat zij al een fles champagne ontkurkt hadden. Dit uiteraard in verband met de feestdagen, maar vooral omdat zij te horen hadden gekregen in aanmerking te komen voor een van de gewilde starterswoningen in Wezep-Noord. De woningen zijn enorm in trek en waren in tegenstelling tot de grotere woningen al snel “uitverkocht”. De gegadigden die zich rechtstreeks bij de uitgevende makelaar hadden gemeld kregen het bericht dat zij in aanmerking kwamen voor een starterswoning. Voor een aantal van hen bleek dat de berichtgeving niet klopte en kregen via een brief van de gemeente meegedeeld dat zij geen starterswoning toegewezen krijgen. Men was bij de verdeling van de woningen vergeten de huursector mee te nemen, aldus een gedupeerde.

De CDA-fractie die zich altijd sterk heeft gemaakt voor de bouw van voldoende starterswoningen, vraagt het college nu om duidelijkheid. De partij wil weten hoe een dergelijke fout gemaakt kon worden en vraagt verder of er nog andere mogelijkheden zijn voor de gedupeerden. Mensen anticiperen direct op zo'n bericht en zullen naar alle waarschijnlijkheid al ver zijn met onderhandelingen over een hypotheek. Het maakt het uiteraard extra schrijnend dat het juist rond de feestdagen gebeurt. De CDA-fractie vraagt om verheldering van de berichtgeving. Mocht het niet kloppen wat wij vernomen hebben (waarop we eigenlijk hopen!), dan horen we ook dat graag.


Schriftelijke vragen m.b.t. het toewijzen van starterswoningen in Wezep-Noord

Geacht College,

Onze fractie, maar ook uw college, heeft zich altijd sterk gemaakt voor de uitgifte van ruimvoldoende starterswoningen. De CDA-fractie was dan ook verheugd om te horen dat belanghebbenden bericht hadden gekregen dat zij in aanmerking kwamen voor een starterswoning in Wezep-Noord. Een mooi bericht om te krijgen zo rond de feestdagen, lijkt ons zo. Helaas bleek achteraf dat voor een aantal van hen het bericht niet juist was. Dit omdat, zoals zij aangeven, “men” de huurders was vergeten te benaderen en zij voorrang hadden boven gegadigden die zich rechtstreeks bij de makelaar hadden gemeld.

Een positief bericht zo rond de feestdagen is prettig, maar om kort daarna het tegenovergestelde te horen is extra zuur. Dit wetende dat mensen soms al jaren wachten op toewijzing van een woning en geanticipeerd hebben op de berichtgeving door bijvoorbeeld in onderhandeling te gaan over hypotheken, etc.

We willen u over dit onderwerp een aantal vragen stellen. Mocht onze informatie niet volledig of onjuist zijn, dan horen we graag van u hoe het werkelijk is gegaan.

1. Klopt de berichtgeving die wij ontvingen?
2. Zo ja, kunt u aangeven om hoeveel gedupeerden het gaat?
3. Hoe heeft deze fout kunnen gebeuren? En wie is er voor verantwoordelijk?
4. Zijn er mogelijkheden voor de gedupeerden om alsnog in aanmerking te komen voor een starterswoning? Zo ja, kunt u aangeven waar en op welke termijn?

Wij zien uit naar uw reactie en beantwoording.
Namens de fractie van het CDA Oldebroek,

mw. H. Mulder-Koornberg
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door boertje van buuten »

Wat een onzorgvuldig gedoe. Er zullen we weer de nodige zwartepieten heen en weer gespeeld worden, dat is wel zeker.
Het lijkt me dat deze mensen toch wel minimaal op de één of andere wijze genoegdoening moeten krijgen of 'schadeloos' gesteld moeten worden
Een eigen huis
Berichten: 1
Lid geworden op: za jan 02, 2010 23:02
Locatie: Gemeente Oldebroek

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Een eigen huis »

Speciaal even mij geregistreerd om hierop te reageren.
Ik ben ook 1 van de gedupeerden en mijn verhaal is als volgt:

Ook ik was 1 van de gelukkigen die een huis in Wezep had toegewezen. Dolblij werd ik 23 december hierover geinformeerd. Ik zat zelfs bij de eerste 20, wauw zo super gaaf!! Ik stippelde al helemaal mijn toekomst uit, iedereen dolblij het nieuws verteld.
Een week op een wolk geleefd, ja een eigen huis die voor mij alleen betaalbaar is! De mogelijkheid om op mezelf te gaan..
Echt een kans waar ik zo blij mee was, ja was!
Afgelopen week had ik een afspraak bij makelaar pleiter voor een gesprek.
Half uur van te voren had ik een voice mail van gemeente Oldebroek.
Een uitleg dat er een grote fout was geweest en dat had invloed op de positie op de lijst, ook voor mij.
Terug gebeld en ik kreeg als antwoord dat ik geen huis kreeg.. Ik stond nu ineens op nr 50!
Sorry dit en sorry dat was het antwoord, ik snap dit en ik snap dat.
Nee je snapt er niks van! Mijn toekomst knalde ineens uit elkaar..
Het was voor mij een droom die uitkwam, maar die ineens weg was.
Wat heb ik er aan aan al die sorry's! NIKS!!!
Hoe kan de gemeente zo'n enorme blunder begaan...Waarom is ineens de loting 2 weken eerder geweest.
Had de tijd genomen om de lijst goed te maken want dan was dit misschien helemaal niet gebeurd..
Ik heb hier echt geen woorden voor, ben erg boos en zeer teleurgesteld.
Gemeente, hoe maak je dit goed! Want verder als een sorry komt het niet...
Is er voor ons, gedupeerden, ook een regeling te treffen dat we wel een huis kunnen kopen??
Bouw er maar wat bij voor ons als gedupeerden!
Met pijn in het hart moest ik iedereen vertellen dat ik geen huis had, ik had helemaal niks!
De feestdagen waren ook wel behoorlijk verpest. Bedankt gemeente!!
CDA, doe je best en help ons gedupeerden!
Laatst gewijzigd door Een eigen huis op zo jan 03, 2010 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
gedupeerde
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jan 03, 2010 9:39

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door gedupeerde »

gedupeerden die nog niet contact hebben gezocht met andere gedupeerden kunnen contact opnemen met vandelijst@hotmail.com
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Redactie »

'Starterswoningen Wezep-Noord dubbel uitgegeven'
veluweland zondag 3 januari 2010 11:00

WEZEP - De gemeente Oldebroek is in de fout gegaan met het toewijzen van starterswoningen in Wezep-Noord. Acht gedupeerden dachten een week lang dat ze in aanmerking kwamen voor een woning, toen ze op 30 december bericht kregen dat de voorrangregels niet goed zijn toegepast. Daarbij is een groep huurders vergeten. Veluweland.nl sprak enkele zwaarteleurgestelde inwoners. "Alsof er een ballon in je gezicht ontploft. We zijn zo verschrikkelijk kwaad. Ik heb er geen goed woord voor over", aldus de vader van een gedupeerde die anoniem wil blijven.........lees hier verder
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
ronaldb
Berichten: 47
Lid geworden op: do nov 05, 2009 9:49
Locatie: Wezep

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door ronaldb »

Dit was te verwachten dat er een aantal mensen gedupeerd zou worden.
En voor de gedupeerden hebben jullie geen kruiwagen
bij de gemeente nee? dat is dan erg jammer..
Ericz..
Berichten: 1
Lid geworden op: vr nov 06, 2009 11:14

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Ericz.. »

Nog een reactie van een gedupeerde.

Zelf behoorde ik niet tot de eerste 44 van de lijst, toen ik hierover navraag deed bij de gemeente bleek dat ik slechts 3 jaar woonduur had in plaats van de 8 jaar waar ik op had gerekend. Dit begreep ik niet aangezien de woonduur begint vanaf je 18e jaar. Wat bleek, omdat mijn ouders verhuisden en ik meeverhuisde was mijn woonduur weer op 0 gezet. De opgebouwde woonduur was weg.
De verantwoordelijke wethouder gaf aan dat hij dit ook vreemd vond en zei dat wij de eerste waren die hierover een opmerking plaatste. Hij gaf verder aan dat het niet mogelijk was het bestaande beleid nu nog aan te passen omdat alle brieven al verstuurd waren!
Nu blijkt dat er wel redenen zijn om de lijst aan te passen.
Ik vraag me af of de gemeente zelf weet wat het beleid is?
Een voorbeeld: Iemand is 21 jaar en huurt van een particulier een woning. Hij woont er 3 maand en ziet de advertentie over de starterswoningen. Hij reageert hierop. Omdat hij een huurwoning achterlaat komt hij voor iemand te staan die al 8 jaar woonduur heeft opgebouwd en nog thuis woont.
De huurwoning kan opnieuw worden verhuurd en omdat het een particulier betreft hoeft deze zich niet te houden aan het toewijzingsbeleid wat voor huurwoningen van deltaWonen geldt.
Wat is nu het voordeel dat er weer een huurwoning op de zgn. markt komt.

Dus gemeente stel eerst eens duidelijke criteria vast zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Het is dan ook mogelijk dat mensen die al een aantal jaren wachten op een starterswoning en daarom thuis zijn blijven wonen niet weer gepasseerd worden door zgn. huurders. En laat de opgebouwde woonduur niet vervallen als iemand moet meeverhuizen.
Anna
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 23, 2007 18:09
Locatie: wezep

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Anna »

De gevolgen van een verkeerde beslissing gaan veel verder dan de gemeente beseft.
Het zijn niet alleen de 44 mensen die dachten een huis te krijgen, het zijn ook de familieleden van deze mensen.
Onze zoon en zijn veloofde zouden ook een huis krijgen.
Wij als gezin zagen met zijn vertrek uit huis de mogelijkheid om de vrije kamer te gaan gebruiken voor nog een pleegkind. Wij zijn nl al tien jaar pleeggezin en zouden graag meer kinderen willen helpen, nu was daar de mogelijkheid.
Dit kunnen we dus ook wel vergeten.
Dank u gemeente dat u ook de familieleden van de gedupeerden dupeert.
Er zullen nl vast meer mensen zijn die plannen hadden met de kamer van hun zoon of dochter.
Tja gemeente...hebben jullie hier ook aan gedacht?

Gaan jullie misschien nog eens 44 woningen bouwen voor de gedupeerden?

Op de locourant stond een stuk waarin min of meer Pleiter de schuld van dit alles krijgt, zo lees ik het tenminste.
Wat erg om niet bij jezelf te kijken dat je zo onwijs fout bezig bent geweest.
Maak je "Sorry" waar en doe iets voor de 44 gedupeerden!
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door mrotman »

Gaat het om 22 of 44 starterswoningen?

Kan de gemeente bouwgrond die nog niet verkocht is gebruiken voor de bouw van 22 (44) extra starters woningen voor de gedupeerden?
Door de kredietcrisis is er vast nog grond genoeg beschikbaar.

oorspronkelijk tekst(Kan de gemeente niet grond die verkocht is gebruiken voor de bouw van 22 (44) extra starters woningen voor de gedupeerden?
Door de kredietcrisis is er vast nog grond genoeg beschikbaar.)
Laatst gewijzigd door mrotman op do jan 21, 2010 9:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: woordvolgorde niet echt goed
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Redactie »

Droom eigen huis duurt slechts week
door Pieter Steenbergen. maandag 04 januari 2010 | 15:56 | Laatst bijgewerkt op: maandag 04 januari 2010 | 16:06

WEZEP - Zo'n dertig inwoners van Oldebroek zijn door de gemeente blij gemaakt met een morsdode mus. Zij hadden zich ingeschreven voor één van de 44 zeer gewilde starterswoningen in Wezep-noord .......lees hier verder
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Veel belangstelling voor nieuwbouw starterswoningen.

Bericht door Redactie »

Lees ook het artikel in de Huis aan Huis van 5 januari:
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/ ... _met_lijst
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Starterswoningen. (column SGP)

Bericht door Redactie »

Starterswoningen

Het spreekwoord zegt: “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”.
Daarom moet het gemeentebestuur er voor zorgen dat onze jongeren in de gemeente Oldebroek kunnen (blijven) wonen. De SGP-fractie heeft dan ook altijd gepleit voor voldoende betaalbare woningen voor hen. De laatste jaren werden er veel te weinig gebouwd. Wij zien met lede ogen het vertrek aan van verschillende jongeren naar naburige gemeenten waar ze blijkbaar wel terecht kunnen.
Nu zullen in het nieuwe jaar 2010 veel starterswoningen in Wezep (en ook een deel in Oldebroek) gebouwd worden. Een uitstekende zaak. Maar met de volgorde van toewijzing en het voeren van de verkoopgesprekken gaat het nu mis: er zijn verkeerde lijsten gebruikt en koopkandidaten voelen zich gedupeerd.
De SGP-fractie vindt dat de gemeente nu het beste extra starterswoningen kan bouwen.
Daar is immers voldoende vraag naar? Ruim een jaar geleden pleitte onze fractie al ter bestrijding van de economische recessie om een flink deel van het duurdere segment woningen om te zetten naar de goedkopere sector. We zeiden: de starters van vandaag zijn de doorstromers van de toekomst. Bovendien kon toen bij de provincie in het kader van de recessie subsidie voor deze omzetting aangevraagd worden. Nu een hele tijd later begint dat inzicht er ook te komen bij de collegeleden. Ze hebben er nog wel veel moeite mee dat de opbrengst van de grond een heel stuk minder is dan bij de middeldure en dure woningen, maar als de verkoop in de laatste sector geheel stil ligt gaat ook daar het spreekwoord gelden: “Een half ei is beter dan een lege dop”
Het is de SGP-fractie steeds een doorn in het oog geweest dat de woonlasten nauwelijks meer door één salaris op te brengen zijn. Nu er veel vraag is naar redelijk betaalbare koopwoningen en er sprake is van een lage rente zeggen wij: vol gas vooruit!
Het gaat om de toekomst van onze jongeren en onze gemeente.En een dak boven je hoofd is één van de eerste levensbehoeften op onze levensreis.

Voor informatie over andere onderwerpen: zie onze website: www.oldebroek.sgp.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie