Veel Polen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Veel Polen.

Bericht door boertje van buuten »

Dames en Heren.
Ik wilde het eens hebben over een gevoelig onderwerp.
Ik zie steeds meer Polen in onze dorpen verschijnen.
Nu heb ik niets tegen op Polen of mensen van welke afkomst dan ook. Bovendien schijnen die Polen ook nog hard te werken, waardoor je er alleen maar ontzag voor kunt hebben.
Maar ik konstateer toch ook wat problemen met de Polen die onze dorpen in steeds grotere getalen bevolken.
Zo zag ik op een zaterdagmiddag heel erg veel Polen in het winkelcentrum. Daar is natuurlijk ook niets op tegen. Ze gaan gewoon net als de Oldebroekers en de Wezepers hun inkopen doen.
Maar ik zag toch ook wat minder prettige randverschijnselen.
Er waren ook, waarschijnlijk alleenstaande, Polen die nogal in de lorum waren en waarvan één lopend liep te kotsen over straat. Dat is iets wat we in ons dorp nu niet zo gewend zijn en ik denk dat we dat soort gedrag ook niet erg waarderen.
Nu weet ik niet of er zich ook nog andere of meer van dezelfde of vergelijkbare problemen voordoen op de plaatsen waar ze zijn gehuisvest, maar gelet op wat je zo hoort uit diverse steden in ons land mag je aannemen dat er toch latent ook wat probleempjes zijn met de Polen.
Zou het geen goed idee zijn als de burgemeester of een andere autoriteit, zich eens ging verstaan met de Poolse bewoners van ons dorp en hen zo het één en ander duidelijk maakt wat onze mores zijn en wat we van hen verwachten?
Dat kan wellicht een heel aantal minder aangename problemen voorkomen.

Voorzover het gezinnen of alleenstaanden betreft die zich hier vestigen lijkt het mij toch zeer wenselijk dat ze zich, net als andere buitenlanders, de Nederlandse taal aanleren en zich verder ook wat uitgebreider verdiepen in allerlei van belangzijnde zaken in en van ons land.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Veel Polen.

Bericht door Barry »

Netjes omschreven (potencieel)probleem. Ik kan mij hierin herkennen, (groepen) alleenstaande polen die moeite schijnen te hebben met de lokale waarden en normen. Dit geld trouwen ook voor sommige andere autochtone en allochtone alleenstaanden.

Door mij geconstateerde zaken: Zwerfafval, openbare dronkenschap, zeer slechte persoonlijke hygiëne (stinken en vies) en lak aan verkeersregels.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Overheid en gemeenschap moet op tijd anticiperen.

Bericht door mrotman »

Lust of last; overheid en gemeenschap moet op tijd anticiperen.

De Poolse arbeiders zijn op dit moment een onmisbare schakel in onze economie. Je ziet op dit moment ook veel jonge Poolse stelletjes die in ons land, waarschijnlijk een periode, komen werken voor hun eigen toekomst.
Ook deze mede Europeanen zoeken in hun vrije tijd ontspanning en drinken naar hen een alcoholisch drankje. Niets mis mee als het maar geen overlast geeft.
Het is belangrijk dat overheid d.m.v. de straathoekwerker en wijkagent op tijd contact zoekt met de polen en hun werkgevers. Laten zien dat wij ze hier welkom zijn, maar dat ze zich aan regels moeten houden. Daar moet je als overheid nu al mee beginnen. Bij de misdragingen van onze eigen jeugd is de overheid veel te laat begonnen met handhaven, met als gevolg dat het probleem onbeheersbaar werd. (denk aan overlast centrum Wezep op zondag avond)
Op de radio hoorde ik een burgemeester uit een Noord-Hollandse gemeente waar ze heel goede ervaringen hebben met het onderhouden van contacten tussen de polen en hun werkgevers. Ook werden deze polen betrokken bij het verenigingsleven. De polen hebben daar een eigen voetbalteam.
Misschien een idee om de Poolse medearbeider eens uit te nodigen voor de gelegenheidstoernooien komend jaar. Dan denk ik o.a. aan de buitenvolleybal toernooien.
jan bredewout
Berichten: 863
Lid geworden op: do jan 19, 2006 7:55
Locatie: wezep

Re: Veel Polen.

Bericht door jan bredewout »

Polen houden camping Heidehoek overeind.
Uit Veluweland 12 augustus 2010.

In 40 huisjes houden 120 Poolse mensen camping Heidehoek in Wezep in stand.
Als die er niet waren was de camping niet levensvatbaar meer!

Aan het woord mevr. Anita Bommezijn, beheerster van het vakantiepark.
Om de één of andere reden loopt het niet zoals we graag zouden willen, en daarom zijn we blij dat we uiteindelijk toestemming gekregen hebben om hier huisjes neer te zetten om buitenlandse werknemers te huisvesten.
Afbeelding

Eerst hadden we ze aan de voorkant van het terrein geplaatst maar dat mocht niet van de gemeente. We zaten te dicht bij de Cela Vita en de uitstoot en geur was hier te groot.
Daarom hebben we de mobile caravans nu in het bos, achter op het terrein.
We zijn bezig met een vergunning voor vaste huisjes in plaats van de stacaravans.
Het beheerders echtpaar is dus erg tevreden met de buitenlandse gasten.
Ze werken bij de buurmannen Cela Vita en de Friki.
Ze zijn allemaal hier geregistreerd en we kennen ze allemaal. In het begin waren er veel
problemen, het waren al wat oudere polen die veel dronken, lawaai maakten en hun rommel
gewoonweg van zich af gooiden. Ze waren dat in het grote, onherbergzame land gewend.
Na klachten van overige campinggasten en buurtbewoners hebben we stap voor stap de gasten
opgevoed en begeleiden we ze goed. We hebben strenge regels opgesteld en volgen de gasten goed. Ook krijgen we hulp van hun opdrachtgevers, de uitzendbureaus. AB Oost en
Covebo. De werknemers zijn nu jonger, zijn geen probleemdrinkers en harde werkers.
Ook zijn ze veel netter aldus Gerard Bommezijn, we leren ze netjes te zijn rommel op te ruimen, en ze praten redelijk Engels en Duits waardoor we goed kunnen communiceren.
Kijk eens hoe mooi deze jongen de caravan versiert heeft met bloemen en een heus terras, laat
Gerard trots zien. Erg blije beheerders dus
Ietsje minder tevreden zijn de buren van de camping, de families Huygen, Boschman en
Puttenstein. In het begin was het een rommeltje aldus Egbert Puttenstein die zicht heeft op de
huisjes. Een spoor van bierblikjes en ander afval. Tegenwoordig is het een stuk beter.
We zien dat de mensen beter begeleid worden. Regelmatig praat de beheerder en een vertegenwoordiger van het uitzendbureau met de gasten. Ook als ik bel met een klacht wordt
ik goed te woord gestaan en probeert men het probleem aan te pakken. De huisjes en de omgeving liggen er nu keurig bij en ik hoor geen buitensporig lawaai. Wel vindt ik het jammer dat men speciaal voor de Polen een achteruitgang hebben en niet over de camping
zelf het complex moeten verlaten. Het enige probleem wat we nog hebben is het harde rijden
over de Engelandsweg maar dat doen Nederlanders ook wel eens.
Henrik Klein is de begeleider van de Polen van uitzendbureau Covebo uit Hasselt. Hij verteld
dat er ca 55 Polen in 13 huisjes gehuisvest zijn. Nu zijn er voornamelijk studenten die geld
willen verdienen voor hun studie. Ik ga regelmatig bij hen op bezoek om misstanden uit te
praten. Joanna en Piotr Knok komen uit Opava bij Ostrava. Zij vinden het hier fijn om te werken.
Bij Cela Vita is het schoon. Men is duidelijk in de regels en we weten waar we aan toe zijn.
We werken om een auto te verdienen. We vinden het erg goed geregeld hier. Ook Martyna,
Robert en Adam vinden het werk leuk en zouden erg lang willen blijven. De Nederlanders
behandelen ons goed hier.
Gerrit Hop, afdelingschef bij Cela Vita is duidelijk; Als we nu niet geholpen werden door
deze Poolse mensen konden we het eenvoudig niet bolwerken. De prijzen staan zo onder druk
dat we moesten sluiten als we ze niet hadden.
Gelukkig is de drank en zigeuner generatie voorbij en hebben we nu goede hardwerkende
en jonge leerzame mensen in Wezep. Het wordt tijd dat de vooroordelen tegenover de Polen
nu eens geüpdate worden. Waarvan akte.
videoclips
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Veel Polen.

Bericht door boertje van buuten »

Dat ziet er allemaal heel netjes, goed verzorgd en fatsoenlijk uit daar met die uitzendkrachten op Heidehoek.
Maar het zijn beslist niet de enige Polen die in onze dorpen toeven.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Veel Polen.

Bericht door Barry »

Zoals altijd is er een kleine groep die zorgt voor de negatieve stempel, maar toch is het aan te raden om gepaste actie te ondernemen.
Plaats reactie