Aalt Kolkman (Wezep) loopt 110 km in krap 21 uur!

Gebruikersavatar
Redactie 3
Berichten: 234
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 20:15

Aalt Kolkman (Wezep) loopt 110 km in krap 21 uur!

Bericht door Redactie 3 »

Aalt Kolkman (Wezep) loopt 110 km in krap 21 uur!

WEZEP- Hij is een fervent wandelaar. Hij loopt meerdere wandeltochten per jaar. Maar opnieuw is er toch wel een bijzondere prestatie geleverd: Aalt Kolkman (56) heeft voor de 2e keer de Omloop van Goeree-Overflakkee gelopen. Maar liefst 110 !! kilometer.

De Omloop van Goeree-Overflakkee is een jaarlijks terugkerend evenement op het voormalige eiland Goeree-Overflakkee. Een prestatie-wandeltocht van 110 kilometer af te leggen binnen 24 uur. Start en finish in Ooltgensplaat.

Begonnen als grap, met een tiental deelnemers, maar inmiddels uitgegroeid tot een spektakel waaraan zo'n 800 wandelaars meedoen. De route gaat over buitendijken, het strand van Goeree-Overflakkee en gedeeltelijk door unieke natuurgebieden die de rest van het jaar voor het publiek zijn gesloten. Naast de afstand van 110 km zijn er afstanden van 30 en 55 km en is er nog een kinderloop.(http://www.dewandeltocht.nl)

Afbeelding

Vorig jaar liep de sportieve Aalt voor het eerst mee aan deze uitputtende wandeltocht. Hij zei het toen al: 'Volgend jaar doe ik zo weer mee...' Zo gezegd, zo gedaan.

Voor de afstand van 110 kilometer verschenen 376 lopers aan de start. Kolkman startte voortvarend en wist de eerste 21 kilometer een behoorlijk tempo aan te houden (6.5 km/h). Na middernacht werd dat even iets minder (3.8 km/h), waarna tegen de morgen het tempo weer werd opgevoerd.

Het lopen 's nacht ging Aalt vrij goed af vertelde hij. 'We moesten een flink stuk over het strand. Ik probeerde zo dicht mogelijk langs de vloedlijn te lopen en het mulle zand te vermijden. Maar het was een heel pittig gedeelte van het parcours.'

Een krappe 28 procent (105 deelnemers) haalde de eindstreep niet. Met name in de nachtelijke uren hield een groot gedeelte van de uitvallers het voor gezien. 'Er stond ook een stevige wind en diverse regenbuien kwamen over,' vertelde Kolkman. 'Ik was op een gegeven moment door en door nat. Ik had het met het laatste stuk ook zwaar maar dacht: gewoon doorlopen anders ga je verzuren hè.'

De vele training heeft er voor gezorgd dat het heel goed is gegaan. Kolkman heeft zichzelf weinig pauze gegund. Dat blijkt ook uit de totaaltijd van 20 uur 48 minuten. Dat is zo'n 40 minuten sneller van vorig jaar. De gemiddelde loopsnelheid van Aalt was 5.1 km/h.

Afbeelding
Aalt Kolkman onderweg met zijn emmertje met sponsorgeld.


Meedoen aan de wandeltocht levert een bijdrage op tbv de bestrijding (wetenschappelijk onderzoek) van de spierziekte A.L.S. Aalt Kolkman wist dat en had met een emmertje een collecte gehouden onder zijn collega's. Met nog enkele giften van personen uit Wezep had hij een bedrag van 500 euro bijeengebracht. Het emmertje met geld heeft Aalt bij de organisatie ingeleverd.

Afbeelding

De hele wandeltocht was uitstekend verzorgd voor de deelnemers. Aalt: 'Er waren 23 posten. Overal was er wel fruit, ehbo, massage etc. Bij de visafslag Stellendam kregen de lopers een warme (pasta) maaltijd.
'Ik heb nog geslapen bij een dominees echtpaar. Dat wist ik van tevoren niet maar achteraf hoorde ik dat. Het is ds. Harkema. Hij woont nu in Middelharnis en stond daarvoor in Onstwedde. Deze dominee is zelfs een keer beroepen geweest door de Vredeskerk in Wezep. Ja... wel goed geslapen ja.'

Afbeelding

Aalt: respect voor deze prestatie!

Klik hier voor een fotoreportage.


Kijk ook eens op:
http://www.omjoop.nl/
http://www.dewandeltocht.nl
Overzicht tijdsverloop nr 110 A. Kolkman
Verslag van Aalt's tocht vorig jaar op Oldebroek.net
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie