Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Verkiezingen algemeen
Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Stefan »

Ingezonden door Jan Kaiser, ABO Oldebroek.

Omdat het er niet naar uitziet dat het bedrijventerrein Hattemerbroek binnen afzienbare tijd functioneel gaat worden heb ik nog wat gefilosofeerd over alternatieve mogelijkheden. Met het fiasco van de starterswoningen nog vers in het geheugen kan ik mij de volgende oplossing voorstellen:

Het bedrijventerrein Hattemerbroek wordt omgetoverd in een woonwijk, waar voor degene die nu bij de starterswoningen achter het net vissen alsnog een woning gebouwd kan worden. Dit natuurlijk rond een klein, goed bereikbaar winkelcentrumpje en een rustiek pleintje. De ontsluiting op de A28 kan dan achterwege blijven.

Ik neem aan dat één en ander op een berg planologische hobbels zal stuiten, maar ik denk dat onder het motto “waar een wil is, is een weg” deze hobbels wel gladgestreken kunnen worden. Ik denk dat op deze wijze de jaarlijks terugkerende lasten voor de gemeente van drie miljoen euro omgezet kunnen worden in iets positiefs. Ik kan mij voorstellen dat in deze nieuwe woonwijk ook zij die werkzaam zijn in Zwolle huisvesting kunnen vinden.

Op deze wijze worden meerdere vliegen in één klap gevangen.

Tot slot kan ik mij met een knipoog voorstellen dat de nieuwe straten in deze woonwijk naar bekende keizers uit de geschiedenis worden genoemd (Augustus, Hadrianus, Catharina en Peter de Grote, Karel V, Napoleon, etc.).

Jan B. Kaiser

N.B. Met dit ideetje bespaar ik de gemeente al wel al 25.000 euro onderzoekskosten.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Barry »

Ik weet toevallig dat er best wel bedrijven zijn die naar H2O willen, maar met name natuurorganisaties liggen zo erg dwars dat er nu nog niets van de grond kan komen.

Het bouwen van huizen op het H2O terein is natuurlijk zeer intressant, maar Wezep Noord is nog niet klaar en de ruimte tussen de doorgetrokken rondweg en de zuiderzeestraatweg is ook bestemd voor toekomstige woning bouw. Iets wat dhr. Kaiser misschien niet mee bekend is. Daarnaast is woningbouw en industrie die dicht bij elkaar gebouwd wordt gekoppeld aan strenge eisen qwa geluid en milieu. M.i. zou dit resulteren in extra onbenutteruimte om deze afstanden te overbruggen, geluidswallen, groenstroken etc.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Bert-Jan »

Jan Kaiser wil zich graag rotlachen op 4 maart.

Ik heb niks tegen humor. Het tegendeel. Maar het bericht hierboven bevat zoveel onzin en overdreven woordkeuzes, dat zelfs ik daar stil van werd toen ik het las.

Jan Kaiser ziet de inwoners van Oldebroek blijkbaar als holbewoners en stom stemvee….

Waarom kan het bedrijventerrein H'broek (H2O) niet omgetoverd worden tot een woonwijk:

- H2O is een vastgesteld bestemmingsplan. Voor 3 gemeenten. De provincie Gelderland zal wijziging onder geen beding toestaan.
- Oldebroek heeft in en om H2O gebied al zoekzones aangegeven, mede op herhaalde aandrang van de PvdA. Dit om woningbouw mogelijk te maken voor de kern H'broek. Een deel van die zoekzones is al weggestreept door Gelderland. Reden: te dicht bij snelwegen en onder druk van geluid- en fijnstof wetgeving.
- H2O is niet bedoeld om vol te bouwen met nieuwe bedrijven in een jaar of wat tijd. Het is een plan voor de komende 20 jaar. Om bestaande bedrijven uit de kernen te kunne verplaatsen.
- Hierdoor zal in de kernen in de komende 20 jaar de nodige ruimte vrij komen. Voor ruimte in druk bevolkte situaties, woningbouw, parkeren en ga maar zo door (erg nuttig)
- Nieuwe woningbouw gebieden moeten eerst aangegeven worden als "zoekzone" bij de provincie. En dat is nog maar een begin. Er gaat dan makkelijk 5 á 10 jaar overheen aan procedures voordat je over plannen kunt besluiten.
- De Noord-Veluwse gemeenten hebben samen nog een aantal woningen te bouwen vanuit nog liggende plannen. Maar woningen stap je pas uit de grond nadat je procedures succesvol hebt doorlopen. Oldebroek mag wat mij betreft haast maken (ik doel op het starterswoningen debacle), maar bouwen kan alleen daar waar je grond én ondersteunende bestemmingsplannen hebt.
- Geen plan kan gemaakt worden zonder kosten. Tekeningen komen niet vanzelf uit printers rollen, onderzoeken dienen zich niet zelf aan, rioleringen/water- en gasleidingen graven zich niet zelf een weg……

Zo kan ik wel een tijdje doorgaan.

En vergis je niet, ik heb hier niet voor geleerd. Ik heb gewoon m'n ogen en oren open. Maar met wat Kaiser “glad te strijken planologische hobbels” komt hij niet weg met “waar een wil is is een weg”. Of hij moet de macht hebben om de hele Nederlandse regelgeving, de bemoeiienis van het Rijk en de provincie én inspraakrecht van burgers/belanghebbenden van tafel te vegen.

Ik had er om kunnen lachen als niet de nare smaak bleef hangen dat Kaiser ons met z’n allen als achterlijken ziet en bespeelt. Zeker iets te lang in bananen republieken vertoefd….

Ik heb ook nog een voorstel voor een straatnaam: De “Jean Baptiste Kaiserlaan”. De naam van een doodlopende weg…..

Barry verwoordt het goed. Dhr. Kaiser is niet zo van feiten onderzoeken, onderbouwing en noeste arbeid. Hij roept maar wat. Na 3 maart trekt hij zich gniffelend terug op Oldhorst. Schuddebuikend om inwoners die achterblijven met loze beloften op glimmende folders. Schaterlachend om "dorpspolitici" als Bert-Jan Dokter die zich al die tijd in alle bochten kronkelen om de schade voor alles en iedereen te beperken…..

Groet’n uut Wezep,

Bert-Jan Dokter
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Bartus »

als vraag voor Dhr Kaiser:
is dit een idee van een burger of van een kandidaat van de ABO lijst??

Groetjes Bartus
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door huub verberk »

Blijkbaar heeft Bert-Jan geen enkel gevoel voor humor. De politiek is zo serieus dat een grappig kijk op de zaak zo af en toe moet kunnen.
Uit de straten namen kun je al zien dat de naam Keizer of Kaiser daar ook bij kan.

Natuurlijk weten we ook wel dat dit absoluut niet mogelijk is. Maar we weten ook dat dit nog vele jaren geld gaat verslinden. Het lukt nauwelijks om dit weer op de politieke agenda te schrijven.

Door een ""grappig"" en absurd artikel te schrijven lukt het wel. Maar beste Bert-Jan ga nu niet serieus uitleggen waarom het voorstel niet kan, dat weten we ook wel.

Misschien is een discussie hoe het in de komende jaren dit industrie terrein minder verlies te laten opleveren wel zinvol is

met vriendelijke groet

huub verberk
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Barry »

Als in dit hele verhaal iets verweten kan worden dan is dat, dat de gemeente te snel wou. Als het aan de betrokken ambtenaren had gelegen was er nu al een volgebouwd bedrijventerein.

Helaas zijn er provicies, inspraken door burgers en milieuactivisten door de ambtenaren niet meegenomen in de tijdsplanning. Maar onze mooie Nederlandse wetgeving staat het toe dat iedereen zijn woord mag doen. Helaas kost de ontussen onstane ambtelijke molen tijd.

Daarbovenop is de huidige `recessie` gekomen, ondernemers doen het even rustig aan.

Tot slot een woord aan dhr. Kaiser: hoe denkt u nog geloofwaardig over te komen als u alleen maar mensen naar de mond praat en geen haalbare oplossingen bied? Ik heb me verdiept in het programma zoals op de site vermeld wordt. Dhr. Kaiser heeft goed opgelet welke klachten in Oldebroek leven en dit in zijn programma opgenomen, maar een haalbare oplossing voor die klachten? alles strand of op wettelijke of op financiële haalbaarheid. Dhr. Kaiser maakt zich belachlijk zolang hij niet met concreet onderbouwde plannen kan komen en bij die plannen de wettelijke ingang plus financiële haalbaarheid.

Ik durf zelfs zo ver te gaan dat ik een vergelijking wel trekken met een bekende politicus die een zelfde stijl heeft. Alle klachten die dhr. Kaiser uit kan ik mij in vinden, maar helaas zie ik hem geen oplossingen aandragen.
Gerrit Jan Veldhoen
Berichten: 4
Lid geworden op: vr nov 06, 2009 9:06

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Gerrit Jan Veldhoen »

Bert Jan heeft het goed begrepen en goed uitgelegd.
Het bedrijvenpark Hattemerbroek is aangelegd om een ruimtelijke kwaliteitsslag te maken in de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek.
Dat betekent dat de versnipperd gevestigde bedrijven b.v. uit het buitengebied verplaatst worden naar het bedrijvenpark.
De vrijkomende locaties worden ongevormd naar bewoning of andere bedrijvigheid.
Het kan ook voorkomen dat vrijkomende locaties teruggegeven worden aan de natuur.
De looptijd van dit bedrijvenpark is 20 jaar.
Het levert geen verlies op van 3 miljoen per jaar, zoals ABO beweert.
De exploitatie voorziet in een winst die nodig is om die ruimtelijke kwaliteitsslag te kunnen maken.
Ik ging er van uit dat de heer Kaiser zijn opvattingen serieus op dit forum plaatst.
Uit de beantwoording door Verberk ga ik twijfelen.
De burgers van Oldebroek hebben recht op goede, heldere en kuiste informatie.
Daar wil ik graag een bijdrage aan leveren.
Een grapje hou ik ook van, maar niet als daardoor de burgers een totaal verkeerd beeld krijgen van de werkelijkheid.

Groeten,

Gerrit Jan Veldhoen
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Redactie »

Reactie per mail ontvangen op 15 januari 2010 om 11:52 uur.
afzender Jan B. Kaiser


Ik probeer een reactie te geven op de antwoorden die op het door mij ingezonden artikel zijn gegeven, maar ik heb kennelijk niet ondergelegd genoeg om via de site in te kunnen loggen, vandaar maar mijn reactie op deze manier.

Beste Bert-Jan

Huub Verberk waarschuwde me al dat de heren in het gemeentehuis, cq. hun spreekbuis (jij dus), over hun bureau zouden stuiteren naar aanleiding van mijn inbreng. Hij had daar natuurlijk volkomen gelijk in. Ik wil aan mijn inbreng noch toevoegen, dat ik in mijn verleden veel heilige huisjes gesloopt heb (goedkope luchtvrachttarieven verkrijgen voor de verzending van geneesmiddelen naar ontwikkelingslanden. Ik moest wel eerst dreigen een vierde luchtvaartmaatschappij op te richten, bijgedragen heb om de primatoloog Marc van Roosmalen in 2008 uit de gevangenis in Brazilië te halen, ons Ministerie van Volksgezondheid te verleiden tot het afgeven van een farmaceutische groothandelsvergunning, ik moest daarvoor wel een andere minister inschakelen. Ik was toen pas 21 jaar. Een landgoed kopen, terwijl ik daar toentertijd nauwelijks de middelen voor had. Een politieke partij oprichten, terwijl niemand mij in Wezep een kans gaf.) Wat ik zeg \"waar een wil is een weg\". ! Ik heb niet gezegd dat het gemakkelijk zou worden. Maar als niemand iets probeert lukt het nooit. Beste Bert-Jan, realiseer je je wel dat ieder jaar dat er geen bedrijf op het becrijventerrein gevestigd is dit de gemeente jaarlijk 3 miljoen euro kost (bron Weekkrant). We zijn dan binnen een mum van tijd door ons Nuon-spaarpotje van 8 miljoen Euro heen.

Overigens laat ik de technische benadering van mijn idee met genoegen aan mijn collega-lijstduwer Huub Verberk over.

Jan B. Kaiser
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Bartus »

Ik irriteer mij aan een aantal zaken in deze discussie.

ABO heeft toch een lijsttrekker dhr Gerard?

Waarom moeten dan constant Dhr Kaiser en dhr Verberk aan het woord zijn?? Lijkt wel of ze vinden dat dhr Gerard niet het woord kan voeren?
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door huub verberk »

Waarom moeten dan constant Dhr Kaiser en dhr Verberk aan het woord zijn?? Lijkt wel of ze vinden dat dhr Gerard niet het woord kan voeren.


Een partij opstarten in een paar maanden is erg!! veel werk. Sommige hebben meer mogelijkheden op internet te reageren, anderen zijn druk bezig de interne organisatie goed te krijgen.
Van CDA SGP VVD reageert iemand op internet. Absolute stilte. CU alleen Veldhoen en PvdA Bert-Jan Dokter. Bij ABO twee mensen. We reageren met meer personen dan de rest. Andere lijsttrekkers reageren ook nooit. Vraag eens aan de andere partijen waarom niet.

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Barry »

Beste Huub,

Vriendelijk bedankt voor de uiteenzetting van jullie idee. Aangezien een permanente overkapping wordt gezien als bouwkundige aanpassing, zal het moeilijk worden dit te realiseren door bouwvergunningen etc. maar het is een duidelijk plan.

Graag zou ik toch ook op jullie site meer van dergelijke `Jip en Janneke taal` uitleg terug zien komen. Veel mensen vinden politiek onbegrijpelijk en ketsen daarom af of blijven hangen in een traditiestem.

ABO wil zich profileren als `de partij` die dicht bij de inwoners van Oldebroek staat, misschien ligt hier ook een missie voor jullie.

Wat ik mij vooral afvraag, hoe denken jullie alle plannen te financieren? De gemeente heeft zoals uit de berichten bleek een slechte financiële toekomst, dus waar zien jullie mogelijkheden om geld te creëren? Hopelijk niet de OZB nog hoger maken... Ik ben meer voor een verlaging.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door huub verberk »

zeker allerlei vergunningen kunnen een probleem zijn maar waar een wil is is een weg

Jip en janneke taal gebruik ik altijd
Ik heb destijds de rabo bank lening in 5 zinnen voor iedereen uitgelegd

Ik zal dit zeker blijven doen. Mocht iemand iets niet begrippen, zeg het mij, ik leg het uit

Geld tja dat is altijd probleem. Maar als je ziet hoeveel geld er aan onzinnige prestige projecten wordt uitgegeven. Hoeveel geld er verdwijnt aan ""externe deskundige"" aan overbodige juridische procedures daarop kun je simpel veel geld besparen.

Het meidoornproject kost 60.000 terwijl de meeste ondernemers niet achter het plan staan. Je weet nu al dat het niet wat wordt. De eerste 60.000 voor de turfhorst heb ik al...

Met vriendelijke groet,

huub verberk
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door Redactie »

Een partij oprichten is zeker niet gemakkelijk, maar een opbouwende discussie voeren op dit forum is ook niet gemakkelijk. Dat maakt het voor de moderator van dit forum niet gemakkelijk. Er is in de discussie van het "Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek". Al twee keer duidelijk van het onderwerp afgeweken, dat wordt "out of topic" genoemd.
De berichten over de gezamenlijke ruimte Turfhorst zijn in een nieuw onderwerp geplaatst.

Daarom verzoek dringend de schrijvers van berichten bij het onderwerp te blijven. Je kunt en mag natuurlijk een nieuw onderwerp starten.

Ook wil ik schrijvers van berichten er op wijzen dat je eigen berichten kunt wijzigen, dus taalfouten mogen gerust verbeterd worden.
Wil je reageren op een zin uit een bericht, maar ben je bang dat de schrijver naar aanleiding van je reactie het bericht gaat wijzigen. :shock: Quote dan betreffende tekstdeel naar je reactie. Is vaak ook heel duidelijk. Zie voorbeeld hieronder:
Van CDA SGP VVD reageert iemand op internet. Absolute stilte
Hierin zou dan ook ""ouderen werl"" enz dagopvang ouderen enz kunnen komen.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door huub verberk »

ik snap je wel maar ik begrijp je soms niet......

natuurlijk ""veranderd" men wel eens iets van het onderwerp maar dat moet je soms ook ruimer zien.

Politieke partijen hebben wensen ideeen enz. Het lijkt of het verschillende onderwerpen zijn, maar dat is niet zo.

Je maakt met deze versnippering juist de discussie dood. Jammer maar de site beheerder bepaalt wat er gebeurd.....
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Grand Master Plan failliet Bedrijventerrein Hattemerbroek

Bericht door boertje van buuten »

Het is inderdaad bepaald niet zinvol om het in aanleg zijnde bedrijventerrein Hattemerbroek om te willen zetten in een woonbestemming. Dat schiet niet op, als het al mogelijk en wenselijk zou zijn de bestemming te veranderen.
Voor de onthutste starters op de woningmarkt, die eerst te horen kregen dat ze in aanmerking kwamen voor een starterswoning en later dat het door klunzigheid ten gemeentehuize toch niet door ging, moeten op een andere wijze gecompenseerd worden.
Er zal op een gemakkelijk te realiseren terrein met woonbestemming of waar de woonbestemming gemakkelijk te realiseren is een alternatief geboden moeten worden, zoals wethouder Klein ook al suggereerde. Dat is een toekomstige oplossing die sneller te realiseren is dan als een Don Quichotte nu het in aanleg zijnde bedrijventerrein daarvoor te confisqueren.
Plaats reactie