Op zoek naar jeugdherinneringen-begin jaren 70-Oosterwolde

Op zoek naar iets, meld het hier!
hofvandenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: wo sep 30, 2009 15:54

Op zoek naar jeugdherinneringen-begin jaren 70-Oosterwolde

Bericht door hofvandenberg »

Begin / halverwege jaren 70 heb ik als kind (als baby/peuter/kleuter) veel tijd doorgebracht in Oosterwolde (GLD, Oldebroek).

Mijn opa en oma (Henk en Bep Boumeester) kwamen via hun kerk in Utrecht ooit in aanraking met "Wim de Vos".
Die laatste trouwde ooit met een pleegdochter (Sinie) van "Oom Jan en Tante Griet".
Oom Jan was weer een broer van "Tante Eef" (die ik helaas nooit gekend heb, maar wel op foto's gezien heb ooit) en die "Tante Eef" was weer getrouwd met "Oom Gert van Hattem".

Wat ik weet van de verhalen is dat "Tante Eef" en "Oom Gert" de boerderij waar zij woonden ooit hebben geërfd van hun ouders. De boerderij was in 2 helften "gesplitst", dus...Griet & Jan en Gert & Eef bewoonden ieder hun eigen helft van de boerderij.

Schuin tegenover die boerderij woonden volgens mij een zoon (Gerrit???) van Oom Gert samen met zijn vrouw (als ik me goed herinner "Stien"???) en hun dochter "Joke".

Mijn opa en oma hadden op het landgoed van Oom Gert hun "stacaravan", dus zodoende logeerde ik daar heel erg vaak.
Ik ben heel vaak bij Tante Griet en Oom Jan geweest (ik herinner me bijvoorbeeld dat Oom Jan altijd het gras maaide, maar speciaal voor mij een stukje gras liet staan, omdat hij wist dat ik "de margrietjes" plukte), maar ik ben ook heel vaak bij Oom Gert geweest. Ook speelde ik vaak bij Joke thuis. Tante Griet maakte altijd zelf waterijsjes. Bij Oom Gert hebben we vaak gegeten (dan stond mijn oma in de keuken...), of mijn oma zat voor het huis van Oom Gert de boontjes te doppen, etc.
Oom Gert was altijd tegenover de boerderij, aan het werk op zijn land. Daar verbouwde hij groente e.d.

Tegenover de boerderij van Oom Gert en Oom Jan & Tante Griet stond een "wit huisje", dat wij altijd het "zomerhuisje" noemden.
Daar hebben mijn ouders (Jannie en Ab van den Berg) en mijn broertje (Peter) en ik ook nog wel eens geslapen. Bij het zomerhuisje was ook een "zandbakje" voor ons om te spelen. Ik kan me ook nog wel herinneren dat mijn oma daar met zo'n ouderwetse wastobbe en wringer kleding aan het wassen was. Ook had Oom Jan, links van het veld (vanaf het zomerhuisje links), een houten schommel gemaakt.

Op het landgoed waar de caravan van mijn opa en oma stond (daar kwam je via het looppad achter het huis waar Joke woonde met haar ouders), had Oom Gert ook konijnenhokken, dus daar was ik als kind ook veel te vinden natuurlijk!

Inmiddels zijn veel mensen van "toen" er natuurlijk niet meer. Oom Jan was toen al vroeg overleden. Oom Gert is er inmiddels ook niet meer (heb ik van andere mensen vernomen). Ik vrees dat Griet er ook niet meer is (Zij reed zelf auto met, jawel, 70 km per uur op de snelweg! Geweldig!!) Mijn oma en opa zijn respectievelijk in 1996 en 2004 overleden.

Ik heb ooit nog weer eens contact gehad met Joke, maar dat is ook weer heel lang geleden (toen woonde ik nog bij mijn ouders thuis, dus dat is idd wel een poosje geleden), dus ik zou zo snel niet weten hoe ik daarmee weer in contact zou kunnen komen.

Al met al....ik heb veel goede en leuke jeugdherinneringen overgehouden vanuit Oosterwolde. In mijn dromen 's nachts keer ik nog wel eens terug naar al die plekken die ik hierboven heb genoemd. Maar....inmiddels zijn we natuurlijk heel veel jaartjes verder.
Ik ben geboren in 1971, dus...ik ben inmiddels 38 jaar (ben getrouwd en heb 2 kinderen, een zoon van 12 jr en een dochter van 5 jr). Die herinneringen dateren dus op zijn minst van ruim 30 jaar terug.

Toch....na al die jaren...vraag ik me nog wel eens af hoe alles er tegenwoordig uit ziet. Zijn er veel dingen bewaard gebleven of....zijn er juist dingen verdwenen/aangepast/verbouwd? Hoe ziet de boerderij er tegenwoordig uit? Staat het "zomerhuisje" er nog? Dat soort dingen.

Ik weet ook niet meer het exacte adres, maar ik weet wel dat de boerderij (en dus ook het "zomerhuisje" en het huis waar Joke en haar ouders woonden) aan de "Zwarteweg" lag.

Omdat ik zelf helaas vrijwel geen "tastbare" herinneringen heb aan die tijd zoals foto's e.d., vroeg ik me af of iemand misschien weet over welke familie "van Hattem" ik het hier heb en over welke boerderij (en huizen e.d.) het gaat.
Zo ja, is er dan misschien ook iemand die foto's van de bewuste boerderij van vroeger beschikbaar heeft (en eventueel ook van hoe het er nu, anno 2009, eruit ziet)? Dat zou ik absoluut geweldig vinden!

Heel graag zie ik uit naar reacties. Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Vriendelijke groet,
Ingrid van den Hof-van den Berg, Nieuwegein
Plaats reactie