Ook veel vrachtverkeer door (vervuilde) grond Grondbanken

Geef je mening hier.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Ook veel vrachtverkeer door (vervuilde) grond Grondbanken

Bericht door Redactie »

Ook veel vrachtverkeer door (vervuilde) grond Grondbanken
Hattemerbroek 31 oktober 2007 - Als je de tijd neemt om een uurtje rond te kijken aan de Middeldijk dan valt het vele vrachtverkeer op. Als je denkt dat de bestemming van Werven is, dan is dit maar voor een heel klein deel waar. De meeste vrachtauto's komen en gaan naar het H2O industrieterrein, hier wordt het terrein bouwrijp gemaakt. Maar is er veel vrachtverkeer naar drie locaties die gebruikt worden door de twee Grondbanken. Zie hieronder.
De redactie van oldebroek.net kon niet snel op internet vinden wat categorie 1 grond inhoudt, wel gevonden dat dit geen schone grond is. Wie dat op eenvoudige manier kan uitleggen? Mag reageren op dit bericht of mailen naar info@oldebroek.net
Verontdieping

locatie: Zwolle, knooppunt A-50 / A-28
soort werk: grootschalig werk, verondieping
acceptatie: categorie-1-grond/bouwstoffen baggerspecie, klasse 0, 1, 2, (3 na toetsing) baggerspecie dient voorzien te zijn van een AP-04 onderzoek
bereikbaarheid: in overleg bereikbaar met kippertrailers
depotruimte voor opbulken: in voorbereiding
mogelijkheid keuren op locatie: ja
contactpersoon: Ronald Agelink
capaciteit: 1.000.000 m3
open tot: 2010
Bron: Grondbank GMG
15 mei 2008: Uw redactie ziet dat de website van de grondbank gewijzigd is, acceptatie baggerspecie klasse 3 staat niet meer op de site.
Project Sanering voormalige vuilstort
Ten behoeve van grootschalige zandwinning aan de Middeldijk te Hattemerbroek is een plas ontstaan, die gedeeltelijk weer gebruikt is als stortplaats voor huisvuil en bouw- en sloopafval. Grondbank Nederland zal deze locatie saneren middels de saneringsvariant met leeflaagconstructie. Deze leeflaag zal een dikte krijgen van ca. 3 meter. Na het saneren zal het terrein geschikt worden gemaakt als trainingsveld voor een politiehondenvereniging, waarbij tevens een zicht-/geluidswal op het terrein langs de A28 zal worden aangelegd.
Acceptatie van:
* schone grond
* categorie 1 grond en bouwstoffen
Bron: Grondbank Nederland BV

Project Visvijver A28 Hattemerbroek
De vijver langs de A28 bij Hattemerbroek is ontstaan door grootschalige zandwinning in het verleden. Dergelijke diepe plassen kenmerken zich door een beperkte (onderwater) flora en fauna. Om aan deze situatie een natuurlijke invulling te geven, is besloten de plas tot op variabele diepte aan te vullen met grond, hetgeen de biodiversiteit ten goede komt.
Acceptatie van
* schone grond
* categorie 1 grond
Bron: Grondbank Nederland BV
Afbeelding
Project verontdieping. De stukgereden Middeldijk is weer opnieuw geasfalteerd.

Afbeelding
Sanering oude stortplaats met daarachter de visvijver.
Laatst gewijzigd door Redactie op do mei 15, 2008 8:49, 7 keer totaal gewijzigd.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bouwstoffenbesuit

Bericht door Bert-Jan »

Beste redactie,

Op de website van VROM heb ik wel info gevonden, maar die was dan ook weer zo ambtelijk dat ik door de categorieën de bodem niet meer zag ;-)

Op de website van SenterNovem staat wel een uitleg. hierbij de link.

Categorie 1 vervuilde grond is dus eigenlijk (vergeef me de rechttoe-rechtaan termen) waar geen "gif" in zit, die niet geïsoleerd gestort hoeft te worden en die qua samenstelling (wat er in zit en de percentages)binnen vastgestelde normen blijft.

Statische omschrijving, geef ik toe.

Op TuinInfo website staat nog een leesbaar artikelvoor "eigen huis en omgeving" over het bouwstoffenbesluit.

Groet,

Bert-Jan
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

'het wordt er alleen maar mooier op' Kolk Middeldijk

Bericht door Redactie »

'Met meer vis, vogels en planten wordt het er alleen maar mooier op'

HATTEMERBROEK - "Naar 'burgerbegrippen' gaat het misschien een beetje langzaam, maar ik vind dat we al behoorlijk opschieten", zegt Thomas Nusselein van Grondbank GMG. Hij is projectleider van het 'verondiepen' van de zandwindplas langs de Middeldijk in Oldebroek. Lees hier verder Bron De Stentor
Lees ook Nieuw landgoed is 'uniek stukje natuur'

Nu is de redactie van Oldebroek.net even in de war, in een bericht hierboven wordt de kolk aan de Middeldijk in verband gebracht met een opdracht gedaan door de visvereniging. Krijgt vervolg.....ja en nu het vervolg. Er zijn twee grondbanken actief met drie projecten. Alles aangepast, dus nu moet bovenste bericht juist zijn.
Laatst gewijzigd door Redactie op vr nov 23, 2007 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Landgoed Noorderhoek

Bericht door Bert-Jan »

Beste redactie,

Hoe de visvereniging daar wel of niet in zit, is mij niet bekend. In een van de krantenartikelen waar je naar verwijst wordt gesteld dat er in de toekomst niet meer gevist zou mogen worden. Lijkt me dus opmerkelijk als een visvereniging zich inzet voor iets zonder toekomst, maar dat terzijde.

Wel weet ik dat er gesteld wordt dat het ondieper maken van de kolk positieve invloed heeft op flora en fauna. Die geluiden ken ik uit een recente vergadering van commissie Ruimte & Grond in Oldebroek (30 oktober 2007).

Hieronder een deel uit het verslag van die vergadering( namen/functies door mij aangevuld ter verduidelijking):
De heer Ruitenberg (commissielid namens ChristenUnie) vraagt wanneer het Milieubeleidsplan komt.
Mevrouw Keegstra (Ambtelijke ondersteuning) zegt dat er een nieuw milieubeleidsplan komt eind 2007, begin 2008.
De heer Ruitenberg vraagt of de grond die naar de Middeldijk wordt vervoerd, wel schoon is en of de gemeente zich geen zorgen maakt dat het daar gedumpt wordt. Voldoet het plan voor de verandering van de biotoop aan de vergunning?

Wethouder Veldhoen zegt dat elke vracht bemonsterd wordt. Hij zegt dat het motief voor de vergunning het veranderen van de biotoop is.

Wethouder Klein zegt dat het bestemmingsplan Noorderhoek bedoeld is voor de vestiging van een landgoed. Er mag daar een (groot) landhuis gebouwd worden. Het landgoed moet wel opengesteld worden. De grond die daar gestort wordt, wordt door de Grondbank verplaatst. Het is licht vervuilde grond (A1). Door het storten en beplanten is dat geen probleem.
Er is ook een plan om dat te doen in de kuil bij de Keizersweg. De gemeente moet dat toestaan.
De vijver bij de Middeldijk is erg diep, daarom groeit er niets in; door het ontdiepen komen er betere mogelijkheden voor plantengroei e.d.
De voorzitter (Gijs van den Brink, raadslid CU) vraagt of het water ook bemonsterd wordt.
Wethouder Veldhoen zegt dat het Waterschap de waterkwaliteit in de gaten houdt. Het Waterschap is heel positief over deze ontwikkeling.

(Einde verslagtekst)
Landgoed Noorderhoek moet volgens bestemmingsplan op een bepaalde manier worden ingericht en 90% van het terrein moet openbaar toegankelijk worden. Het is geen project van de gemeente. De gemeentelijke bevoegdheid gaat niet verder dan bestemmingsplan, de voorwaarden die voor de eigenaar aangeven wat hij daar wel en niet kan gaan doen.

Hier een deel uit het verslag van het dorpsgesprek Hattemerbroek uit 2006:
Landgoed Noorderhoek
Gevraagd wordt hoe het zit met het landgoed en het storten van grond?
Antwoord wethouder Klein: Om het landgoed te kunnen ontwikkelingen wil de eigenaar de plas minder diep maken. Er is daar een depot gemaakt en het is de bedoeling dat de grond in die vijver verdwijnt.

Opmerking: De weg aan de Middeldijk gaat kapot.
Antwoord: Het staat de gemeente niet aan wat daar gebeurt. De gemeente kijkt wat de mogelijkheden zijn. Het depot kan niet worden tegenhouden, maar we moeten wel de vinger aan de pols houden, want die wegen daar kunnen die wagens allemaal niet aan.

Uit de zaal wordt opgemerkt dat de eigenaar zijn zakken vult en dat de gemeente het nakijken heeft.
Antwoord: Er is aan de gemeente medewerking gevraagd voor het landgoed, het moet een park worden dat toegankelijk is voor publiek. We kunnen niet afdwingen dat de eigenaar dat meteen gaat maken.
Een tip: Google eensnaar Landgoed Noorderhoek, dan vind je meer info. let op, niet alle informatie is actueel en vaak slechts concept!

Hopelijk help ik je met deze info.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

aanpassingen berichten

Bericht door Redactie »

......Krijgt vervolg.....ja en nu het vervolg. Er zijn twee grondbanken actief met drie projecten. Alles aangepast, dus nu moet bovenste bericht juist zijn.

Bedankt voor je toevoegingen Bert-Jan

P.S. Maakt die landgoedeigenaar ook bezwaar tegen de windmolens? :D
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

afvalputje

Bericht door mrotman »

"Hattemerbroek afvalputje van de gemeente" stond er enige tijd geleden in de pers. Windmolens zijn gebaat bij een frisse bries, ontwikkeling van een bedrijventerrein vraagt om frisse ondernemers en bestuurders.
Maar al die vervuilde grond depots, met volgens de opdrachtgevers verfrissende uitwerking op flora en fauna, daar zit een luchtje aan.
Als Hattemerbroek maar niet het afvalputje van Nederland wordt.

(mijn persoonlijke ongerustheid martin rotman)
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

vervuilde grond óf vervuilde discussie?

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Martin,

Je weet zelf dat de discussie in Hattemerbroek wel erg laat op gang is gekomen. Je vroeg er immers zelf al in 2006 aandacht voor, maar de reacties waren lauw tot stil.

Iemand roept, anno 2007, een keer “Afvalputje” en de sfeer is gemaakt. Ineens was men tegen het bedrijventerrein H2O, terwijl dat bestemmingsplan allang is aangenomen. Dus ook de inspraakmogelijkheden waren redelijkerwijs in stilte verlopen voor dat onderwerp.

Bedreiging én kansen
Natuurlijk, Hattemerboek gaat van stilstand ineens hard vooruit. Veranderingen brengen echter niet alleen bedreigingen mee, maar vooral ook kansen. Kansen voor nu en de toekomst.
Naast de vervuilde grond waar jij over spreekt, zie ik ook een vervuilde discussie. Zo wil ik dat bestempelen.

Het bestuur van Oldebroek moet, naar mijn mening, gewoon helderheid geven over verwachtingen: wie draagt verantwoordelijkheid als afgesproken waarden worden overschreden? Wie pakt dat dan op en wie lost het dan op?

Duidelijkheid is alles in deze.

Het bestemmingsplan windturbines moet nog door de commissie en raad procedure heen. Ik hoorde dat 2 fracties op LOCO radio al wisten te melden dat ze ‘voor’ waren en de beslissing redelijkerwijs vast stond. Dat vind ik persoonlijk een belediging van de inspraakprocedure en minachting van de burger.

Ik weet dat de PvdA groot voorstander is van duurzame energie en ook de plichten voelt richting milieu, energiebehoefte en toekomst. De procedure voor dit bestemmingsplan wordt echter volledig en met open vizier doorlopen. Als het moment daar is zal ook de PvdA een definitief standpunt innemen. Dan wel op basis van plannen, bijlagen én inspraak van burgers en organisaties.

Vervuilde grond:
Het noemen van de kreet ‘vervuilde grond’ heeft ook weer het gevaar dat mensen denken aan gifbelten en weet ik al niet meer. Dat is echter niet het geval. Categorie 1 grond bevat dus geen gif of rotzooi waar de bomen van omvallen, zeg maar. Categorie A1 grond (weer iets heel anders) wordt ook wel boomgrond genoemd. Daar zitten stoffen als Co2 en stikstof in, geschikt als voedingsbodem voor…. Bomen!

Er wordt niet zomaar rotzooi gedumpt. Dit soort grond wordt vaker toegepast, omdat immers alle op te graven grond in Nederland niet uit 100% zand bestaat. Nederland heeft juist strenge regels voor grondgebruik. Belangrijke regels, naar mijn mening.

Ik ben geen expert. Ik ga echter een vraag stellen aan experts en laat je daar de uitkomst van weten. Als mensen vragen hebben of wantrouwen hebben, dan kan het antwoord van een expert zorgen voor de juiste beeldvorming, nietwaar?
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Wat is baggerspecie

Bericht door mrotman »

Afgelopen dagen ook maar eens verdiept in de materie.
Toegespitst op baggerspecie.
Wat is baggerspecie?
Bagger is de sliblaag die op de bodem van de meeste watergangen ligt. Deze sliblaag ontstaat door geleidelijke sedimentatie (aanslibbing) van zwevend materiaal uit het oppervlaktewater, zoals planten- en dierenresten en zand en slib afkomstig van de oevers. Door de sliblaag wordt de watergang steeds minder diep, waardoor problemen voor een goede waterhuishouding ontstaan en schepen kunnen vastlopen in de modder. Na hevige regenval kan bijvoorbeeld het overtollige water niet snel genoeg weg en is er kans op wateroverlast. Te ondiep water is vaak ook slecht voor de waterkwaliteit, waardoor het planten- en dierenleven in het water gevaar loopt.
Baggeren
Het verwijderen ofwel baggeren van de sliblaag is noodzakelijk om een goed functionerend watersysteem te houden of te krijgen. De sliblaag kan verontreinigd zijn. Dit komt door diverse bestaande of oude vervuilingsbronnen, zoals afvalwaterlozingen in de buurt of in het gebied verder stroomopwaarts. Als de waterbodem zo ernstig verontreinigd is dat er risico’s zijn voor de mens, het ecosysteem of voor verspreiding naar bijvoorbeeld het grondwater, dan moet deze waterbodem gesaneerd worden. Meestal wordt dan de verontreinigde sliblaag verwijderd (gebaggerd). Bron http://provincie.flevoland.nl/themas/mi ... rspecie_1/
Deze baggerspecie kan hoeft niet vervuild te wezen maar kan wel. Dit als gevolg van lozingen (uit het verleden). Baggerspecie kan bijvoorbeeld vervuild zijn met zware metalen en landbouwgif, ook als gevolg dat woningen niet aangesloten waren op de rioleringen en loosden op het oppervlaktewater.

Hieronder een afbeelding met indeling in klassen.
Afbeelding

Streefwaarde: Waarde die het kwaliteitsniveau aangeeft waarbij de functionele eigenschappen van een bepaald compartiment voor mens, plant en dier zijn veiliggesteld.
Grenswaarde: De grenswaarde vormt de grens tussen klasse 1 en klasse 2.
Gehaltetoets (zout) Productnorm die bepalend is of zoute baggerspecie in zoute wateren verspreid mag worden.
Toetsingswaarde: Productnorm die bepalend is of zoete baggerspecie (onder voorwaarden) op land of in zoet oppervlaktewater verspreid mag worden.
Interventiewaarde: Waarde die aangeeft bij welke concentratie sprake is van ernstige of dreigende ernstige vermindering van de functionele eigenschappen van de bodem voor mens, plant of dier. Bij overschreiding van de interventiewaarde in 25m³ sediment spreekt met van een ernstig geval van waterbodemverontreiniging.
Bron http://www.waterbodem.nl/index.php?klasseindeling
Ook even een informatie ingewonnen bij de provincie Friesland met de volgende vraag: Wat kost het storten van Baggerspecie? Antwoord: "Bij de particuliere stortplaatsen wordt ongeveer 5 euro per m3 betaalt voor klasse 1 en 2. Klasse 3 kan in Friesland niet onderwater gestort worden, het moet naar een bovengrondse opslagplaats, hier zijn de stortkosten afhankelijk van de vervuiling en partij grootte vanaf 17,50 euro per m3"

Ook even een telefoontje naar de GrondbankGMG, de exploitant van de locatie Hattemerbroek.
In de Stentor staat dat er 1.000.000 m3 gestort kan worden, op website staat 100.000 m3" Antwoord: "Het moet 1.000.000 m3 zijn, dan staat het op onze website niet goed". Op vragen over de stortkosten wil de vertegenwoordiger van de GrondbankGMG geen duidelijk antwoord geven, maar vind het hierboven genoemde bedrag van 17.50 euro erg hoog, zijn dan waarschijnlijk kosten om de baggerspecie te laten reinigen. De GrondbankGMG accepteert ook baggerspecie klasse 3 na toetsing. Vraag: "Op het internet staat dat voor het storten van klasse 3 een Milieu Effect Rapportage (m.e.r.) gedaan moet zijn, is er een m.e.r. gemaakt voor de locatie in Hattemerbroek?" Antwoord: "Nee, die is niet nodig voor de stortingen die de GrondbankGMG hier doet". Dit laatste antwoord is in tegenstrijd met:
Vraag: Is het oprichten van een inrichting voor het storten van baggerspecie klasse 0, 1 en 2 m.e.r.-plichtig?
Antwoord: Het oprichten van een inrichting voor het storten van baggerspecie klasse 0, 1 en 2 is niet m.e.r.-plichtig, aldus de toelichting bij categorie C 18.3 van de bijlage van het Besluit m.e.r.. M.e.r.-plicht is alleen aan de orde bij storten van baggerspecie, klasse 3 en 4.

Vraag: Gaat het bij de bepaling van de capaciteit in categorie C 18.3 (baggerspecie) om 500.000 m3 baggerspecie zelf of moet de opslagfaciliteit minimaal 500.000 m3 inhoud hebben?
Antwoord:Ontwerpcapaciteit in startnotitie/of bedrijfsvoornemen is van belang, of deze capaciteit uiteindelijk is de vergunningaanvraag wordt opgenomen en/of deze capaciteit ook daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden is afhankelijk van allerlei onzekere omstandigheden: aanbod/vraag, markt, conjunctuur, behoort ook tot ‘ondernemersrisico’ of plannen gerealiseerd worden enzovoorts.

Vraag: Wordt er in categorie C 18.3 gedoeld op droge of natte baggerspecie?
Antwoord: Aangezien het niet gebruikelijk is dat baggerspecie wordt gedroogd, wordt er vanuit gegaan dat in categorie C 18.3 natte specie wordt bedoeld.

Vraag: Vraag is of er sprake is van een schakelbepaling inzake categorie C 18.3 van het Besluit m.e.r.?
Antwoord: Ja, er is sprake van een schakelbepaling. Er moet enerzijds sprake zijn van een klasse 3 of 4 categorie. Anderzijds moet er sprake zijn van een inrichting waarin 500.000 m2 of meer gestort of opgeslagen kan worden. Er dient gekeken te worden naar de ontwerpcapaciteit.
bron: infomil
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

50.000 vrachtauto's

Bericht door Redactie »

50.000 vrachtauto's

Open tot 2010. Dat is in een korte tijd heel veel vrachtauto's per dag.
Al veel gesproken over deze transporten, zo wees een gespreksgenoot mij er vorige week op dat het niet ging om 100.000 m3 gaat maar om 1.000.000 m3. Dus de cijfers in de Stentor waren juist, dat heeft ook de vertegenwoordiger van de GrondbankGMG bevestigd.
De vrachtauto's geladen niet over het viaduct van de Middeldijk, dus alle transporten gaan via binnendoor routes naar de kolk.

Even rekenen, ze zijn al enige tijd aan het storten. Dus voor het gemak neem ik aan dat er 2.5 jaar voor nodig is om de 1.000.000 m3 aan te voeren. 48 weken per jaar en 5 dagen per week.
Dat is meer dan 10 vrachtauto's per uur. :!:
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Raadsleden gaan vragen stellen over stortingen.

Bericht door mrotman »

Raadsleden gaan vragen stellen over stortingen Noorderhoek

Voor mij persoonlijk en als vrijwilliger van oldebroek.net houden de mogelijkheden van het zoeken naar hoe alles in elkaar steekt, en of aan alle vergunningen is voldaan een keer op. Daarom heb ik de politiek een aantal vragen gesteld en eventueel actie te ondernemen.
Wat vraag ik van u als gemeenteraad:

1. Mijn bevindingen onderzoeken op juistheid.
2. Indien juist, direct actie ondernemen zodat dat er geen baggerspecie klasse 3 meer gestort kan worden. Als de gemeente niet bevoegd is actie te ondernemen, naar de provinciale bestuurders gaan opdat deze de stortingen met onmiddellijke ingang stoppen.
Twee fracties hebben al gereageerd op mijn oproep en gaan vragen stellen over deze zaak.

Meer weten over dit onderwerp begin dan helemaal bovenaan te lezen
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Baggerspecie riooloverstort naar Middeldijk

Bericht door Redactie »

Baggerspecie riooloverstort naar Middeldijk
........In de gracht stond nog maar zo'n 30 centimeter water, vertelt uitvoerder Chris Reitsma van aannemersbedrijf Nonak uit Ommen. Er was in de loop der jaren bijna een halve meter aan slib achtergebleven, omdat de gracht als overstort van het riool fungeerde.......
lees hier het hele verhaal bron stentor
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Volgens de regels

Bericht door mrotman »

De GrondbankGMG werkt volgens de regels, dat is de conclusie van het onderzoek welke wethouder Klein donderdag en vrijdag heeft laten doen.

komt vervolg...
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Sneller dan het licht

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Martin,

Ook ik was gisteren blij verrast dat ambtenaren en het college je berichten al hebben opgepakt, voordat er eerst een politiek proces moest losbarsten.

Ik sprak er over met Henk Kemp van de VVD. Ook hij had geen zin in politieke profilering met jouw vragen in de hand. Henk Kemp heeft ook n.a.v. jouw vragen aan alle raadsfracties direct contact opgenomen met Oldebroek en gevraagd spoedige eigen inzet vanuit het gemeentehuis.

Nadat we, los van elkaar, jouw vragen hebben doorgespeeld aan het gemeentehuis hebben ambtenaren en wethouders (Veldhoen en Klein) je boodschap blijkbaar meteen opgepakt. De afdeling milieu heeft gisteravond dus zelfs al schriftelijke informatie meegegeven aan wethouder Klein (op de commissievergadering Ruimte en Grond in Hattemerbroek), zodat hij desgewenst informatie kon geven aan vraagstellers.

Het mooie was misschien nog wel dat wethouder Klein jou zag in Hattemerbroek en jou als eerste inlichtte. Als dat geen openheid van bestuur is….

Ik begreep dat de afdeling Milieu, buiten hun planning om, onmiddellijk aan de slag is gegaan met jouw vragen.

Uit de informatie begreep ik dat waterschap, provincie en gemeente de controle in handen hebben. Het waterschap werd “de autoriteit” genoemd op gebied van deze grondstort. Dat betekent dus dat zij de hogere kennis bezitten en aangeven dat de huidige stortingen het beste effect hebben voor de natuurlijke schoonmaakactie op de gestorte grond.

Volgens de informatie van Oldebroek verloopt alles volgens eerdere afspraken en verwachtingen.

Ik ben nu wel benieuwd of er dus informatie uit het gemeentehuis komt die ik niet uit mijn geheugen hoef op te lepelen. We moeten geloof ik allemaal wennen aan de sterke mate van voortvarendheid waarmee het ambtelijk apparaat en wethouders zelfs ons naar adem laten happen ;-)

Jij hebt de interne memo gelezen (!). Ik niet. Jij hebt nu informatie voorsprong, dus. Houdt dat in dat raadsleden nu hun schriftelijke vragen aan jou moeten richten? ;-)
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Enkel voorbeelden van Categorie grond 1.

Een geruimd Aardappelveldje
Bij het leeghalen van sloten en watergangen, blijft zand en vegetatie achter.. Dit is dus niet giftig, alleen je kunt de grond alleen niet zomaar overal gebruiken..

Als je tuin afgraaft, en dat wil storten, noemen ze dat ook categorie 1 vervuilde grond...
Als je de grond stort bijwijze van spreken in een geluidswal, is het na een paar maanden of soms een paar gewoon schone grond..

Dit word eigenlijk altijd op een specifieke plek gestort, zodat er later grondmonsters genomen kunnen worden en eventueel pas gemengd met andere grond als de toets. De toets word door een andere cerificerende bedrijf gedaan dan de stortende organisatie..

Dus je kan zeggen dat er vervuilde grond gestort word, maar je kan ook zeggen dat er gecertificeerde grond gestort worden.., Het is de zelfde grond, alleen het klinkt anders..

De put dichten onder de vijvers is opzich redelijk idee.. Echter zorg dan ook voor een aantal kustmatige riffen.. Pas dan word het echt een leefmilieu van vissen..

In de wythermer plas zijn een aantal (speciaal schoongemaakte ) auto's en keramiek en schone bakstenen gestort in rif.. De welstand van vis is daar enorm mee toegenomen.. En het is ook leuk voor duikers.. ;-)

Een vlakke zandvloer is niet erg voedingsrijk.. Juist een kunstmatig rif, zorg voor een goed mileu..

Naast zeer positieve ervaringen met Wythermerplas en Bussloo en nog diverse ander duiklocaties, gaan steeds meer waterbeheerders ook mee, met het crieeren van kunstmatige riffen in dit soort plassen..
Het klinkt gek, om met keramiek, beton en staal een kunstmatig rif te maken, echter de vis welstand is er blij mee..
Peter Adema
[
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Toelichting toepassen Baggerspecie 3

Bericht door Redactie »

Toelichting verondiepen zandwinningput Middeldijk met baggerspecie klasse 3
Na eerste korte uitleg door de deskundige van de gemeente Oldebroek werd ik doorverwezen naar Waterschap Veluwe. Dit is de instantie die toezicht houdt op het verondiepen van de zandwinningput.
De heer Smeenk van het waterschap ging uitgebreid op mijn vragen in. Hieronder de belangrijkste punten uit het gesprek weer te gegeven in een vraag antwoord manier.

Er wordt baggerspecie klasse 3 geaccepteerd, waarom is er geen M.e.r. rapportage nodig?
Voor het verondiepen van de locatie is een melding volgens het bouwstoffenbesluit ingediend voor het storten van Categorie 1 bouwstof(grond en baggerspecie). Afhankelijk van de aard van de vervuiling is het mogelijk dat Baggerspecie klasse 3 volgens de indeling van het bouwstoffenbesluit als Categorie 1 bouwstof ingedeeld wordt, en is het toepassen ervan toegestaan volgens het bouwstoffenbesluit. Omdat de toepassing onder het bouwstoffenbesluit valt, is er geen M.e.r. rapportage nodig. De regering wil minder bureaucratie en regels daarom is het melden van deze activiteit voldoende.

Wordt elke vrachtauto bemonsterd?
Nee, dit gebeurt vooraf per partij. Voor de aanvang van de baggerwerkzaamheden wordt de baggerspecie uitvoerig bemonsterd. Aan de hand van de analyseresultaten kan een passende oplossing gezocht worden voor hergebruik, verwerking of opslag van de baggerspecie. De bemonstering en analyse mogen uitsluitend door gecertificeerde instanties uitgevoerd worden.

Hoe wordt de controle uitgevoerd op de naleving van de opgelegde regels en afspraken?
Omdat de verantwoordelijkheid ligt bij verschillende overheden en instanties, en omdat deze activiteiten fraudegevoelig kunnen zijn, vraagt het om een goede samenwerking van toezichthouders. Hier betreft het de samenwerking tussen justitie, provincies, gemeente en waterschap.

Weet het waterschap wat en wanneer er gestort wordt?
Ja, de exploitant is verplicht om minimaal twee dagen voor het aanvoeren van de partij, deze aan te melden bij het waterschap. Bij deze melding worden ook alle gegevens over deze partij verstrekt, hoeveelheid, herkomst en analyserapporten. Het waterschap heeft wettelijk twee dagen de tijd dit te contoleren, vragen te stellen en eventueel bezwaar te maken. Het waterschap heeft in overleg met de GrondbankGMG de afspraak gemaakt dat als het waterschap meer dan twee dagen nodig heeft, er gewacht wordt met het storten totdat het waterschap groen licht geeft.

Hoe weten wij zeker dat er geen schade aan de omgeving ontstaat?

Dat kan niet voor 100% gegarandeerd worden. De regelgeving betreffende het omgaan met deze categorie 1 bouwstoffen enz. is voortdurend aan het veranderen door dat er wetenschappelijk steeds meer bekend is over de eventuele schadelijke gevolgen van deze stoffen. De regelgeving is op dit moment veel minder streng dan een aantal jaren geleden.

Conclusie
Als gewoon burger is het haast onmogelijk om tot het laatste detail alles te begrijpen. Door de ingewikkelde regelgeving is het voor de betrokkenen al zo ingewikkeld dat ze terug kunnen vallen op experts van het ministerie die hierin advies kunnen geven en kennis overdragen.
Door al het gezoek op het Internet en telefoongesprekken die ik over dit onderwerp gevoerd heb met verschillende personen is mij veel duidelijk geworden. Ook is mijn ongerustheid grotendeels verdwenen.
Daarom mijn dank aan: Provincie Friesland, GrondbankGMG, Gemeente Oldebroek en het Waterschap Veluwe.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie