Informatie over nieuwe afvalcontainers

Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Stefan »

Gemeente Oldebroek heeft woensdag bij alle huishoudens in de gemeente Oldebroek een brief bezorgd over de nieuwe afvalcontainers. Vier regiogemeenten, waaronder gemeente Oldebroek, besloten om het inzamelsysteem voor huishoudelijk afval te wijzigen. Vanwege deze wijziging zal er gebruik worden gemaakt van een nieuw afvalophaalsysteem waarvoor ook nieuwe containers nodig zijn.

De gemeente Oldebroek gaat in de maanden november en december de volgende drie containers bezorgen:
  • Een nieuwe grijze 240 liter minicontainer met een blauwe deksel voor oud papier en karton.
  • Een nieuwe grijze 240 liter minicontainer met een groene deksel voor GFT-afval.
  • Een nieuwe grijze 240 liter minicontainer met een grijze deksel voor overige huishoudelijke afval.
Alle nieuwe containers worden voorzien van een chip en een adressticker. De registratiechip zal onder andere worden toegepast om oneigenlijk gebruik of dubbel aanbieden te voorkomen en om inzicht te krijgen over mogelijke vervanging van containers. Daarnaast zal uit ecologisch oogpunt gebruik worden van de chip om zo te zien of bepaalde routes efficiënter kunnen.

Let op: Na de omruilactie is het niet meer mogelijk om oude containers aan te bieden voor leging. Alleen containers mét chip kunnen nog worden gebruikt zodra de containers zijn omgewisseld.

De nieuwe containers worden tussen 9 november en 11 december - onaangekondigd - bij uw voordeur afgeleverd. Pas vanaf januari 2010 kunt u deze containers gebruiken. In de maanden november en december 2009 geschiedt de afvalinzameling nog met de oude containers.

Over de ophaaldata van de oude containers volgt nog een tweede informatiebrief.

Meer informatie vind u in de informatiebrief die gemeente Oldebroek bij u heeft bezorgd of nog zal bezorgen per post.

Bron: informatiebrief gemeente Oldebroek.
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Bartus »

Ik houd hier toch een nare smaak aan over!

Allemaal leuk hoor zo'n chip en er worden een x aantal voordelen benoemd maar wat is de volgende stap??

Betalen per kg afval en daarbij dat de gemeente dan kan berekenen hoeveel kg afval bewoner X produceert en hoeveel bewoner Y produceert??

En dan is het geen voordeel meer!!!!

De groeten!
henri12wolf
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 17:24
Locatie: wezep

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door henri12wolf »

En als iemand anders nu in mijn container dumpt terwijl mijn container aan de weg staat?, kan ik zeker ook gaan betalen voor die extra kilo's?????

of zit er een speciaal slot op?
ronaldb
Berichten: 47
Lid geworden op: do nov 05, 2009 9:49
Locatie: Wezep

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door ronaldb »

Informatie jaja dat zal wel
het komt er gewoon op neer dat je veel meer gaat betalen voor je afval dat je aanbied
dat is zeker vandaar de chip
kijk maar naar andere gemeentes die al containers met chip hebben
daar betalen ze per kilo vandaar dat er ook zoveel zwerfvuil langs
de weg licht
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Arnold van de Worp »

deze vraag is al eerder dit jaar gesteld bij de bekendmaking van de dorpsgesprekken
redactie schreef:Als de redactie het goed begrepen heeft komt er geen Diftar, maar een containermanagement systeem.
Lees hier het beleidsplan

Hieronder enkele citaten uit het beleidsplan
Verwachting is dat diftar voor het grootste deel een negatief
effect zal hebben op de afvalscheiding en op de afvalinzameling in de gemeente Oldebroek.
Om toch het afvalaanbod goed te kunnen monitoren is containermanagement een ontwikkeling
die onderstaand wordt toegelicht.
4.4.4 Containermanagement
Containermanagement is een op zichzelf staand hulpmiddel dat informatie oplevert voor het
voeren van meer efficiënte bedrijfsvoering en beter inzicht in de milieuprestaties. Containermanagement
is het beheer van het containerbestand door:
- Registratie van uitstaande containers;
- Koppeling van inzamelmiddelen aan een adres;
- Vervangen, repareren en uitzetten (beheren) containers/inzamelmiddelen

Containermanagement is echter meer dan alleen het registreren en beheren van uitstaande
containers. Het is een middel waarmee gemonitoord kan worden of op correcte wijze invulling
gegeven wordt aan het gemeentelijke afvalbeleid.
In de gemeente Oldebroek heeft het op peil houden van het containerbestand geen prioriteit
gehad. Aansluitingen krijgen na diefstal van een container een nieuwe minicontainer, burgers
moeten hun afval nu eenmaal kwijt. Daadwerkelijke controle op wat er met verdwenen containers
gebeurt, vindt niet plaats.
De vermiste containers komen vaak als extra exemplaar bij andere inwoners of bij bedrijven
terecht. Extra containers die officieel zijn aangevraagd en verkregen blijven soms bij gezinnen
in gebruik wanneer de reden voor het verkrijgen niet meer bestaat.
Het uitsluiten van ‘dubieuze’ containers tijdens de inzameling op basis van visuele herkenning
door de chauffeur-/belader zou het inzamelproces vertragen. Uit informatie verkregen door
metingen van Van Werven blijkt dat de vervuiling van het containerbestand rond de 5 % procent
zit.
De vervuiling van het containerbestand leidt tot een toename van het afval. De afvalstoffenheffing
is gebaseerd op de hoeveelheid afval. Dat betekent dat anderen mee betalen aan illegaal
aangeboden afval. Door invoering van containermanagement zullen de dubbelde
aanbiedingen verdwijnen. Om te voorkomen dat mensen nergens meer heen kunnen met het
afval kan gekozen worden om extra containers aan te bieden indien daar jaarlijks voor betaald
wordt, zodat deze maatregel kostendekkend kan zijn.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Barry »

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als een ander mijn container meeneemt en deze ook gaat gebruiken. Ik moet een nieuwe container, maar de oude komt ook weer aan de straat. Hoe willen ze dat doen? En waar moet ik heen als ik de container kwijt ben? Politie?
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Arnold van de Worp »

Aansluitingen krijgen na diefstal van een container een nieuwe minicontainer
Goede vraag, Aangezien de container voorzien is van een chip kunnen ze deze container ook blokeren, net als bij verlies van een Pinpas dus!
henri12wolf schreef:En als iemand anders nu in mijn container dumpt terwijl mijn container aan de weg staat?, kan ik zeker ook gaan betalen voor die extra kilo's?????

of zit er een speciaal slot op?
Je hoeft niet te betalen per kilo maar op de keren dat je container voor het legen aanbied
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Barry »

Dus als ik de container minder vaak aan de weg zet dan hoef ik minder te betalen? Dit begreep ik niet uit de brief van de gemeente...
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Arnold van de Worp »

Ik hoop maar dat ik het goed heb, hier moet een van de wethouders of iemand die bij de gemeente werkt op reageren!
Gerrit Jan Veldhoen
Berichten: 4
Lid geworden op: vr nov 06, 2009 9:06

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Gerrit Jan Veldhoen »

De gemeente Oldebroek gaat niet over op Diftar!!! We gaan dus niet betalen voor het aantalkeren dat je de container aan de weg zet en we gaan ook niet wegen om perkilo af te rekenen. ALLE containers worden vervangen en we krijgen er een container voor oudpapier bij. De containers worden voorzien van een chip i.h.k. van containermanagement. De container voor groen en grijs mag je eens per twee weken aanbieden. Vanaf 4 januari is de wordt gewerkt met de nieuwe containers. Lees de informatie goed door die u krijgt in de komende weken om misverstanden te voorkomen.

Gerrit Jan Veldhoen, wethouder
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Arnold van de Worp »

bedankt voor de informatie, en daarnaast nog voor het regeren op mijn oproep!
ronaldb
Berichten: 47
Lid geworden op: do nov 05, 2009 9:49
Locatie: Wezep

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door ronaldb »

De gemeente Oldebroek gaat niet over op Diftar!!! We gaan dus niet betalen voor het aantalkeren dat je de container aan de weg zet en we gaan ook niet wegen om perkilo af te rekenen.

Gerrit Jan Veldhoen, wethouder
eerst zien dan geloven in de voorlichting staat namelijk dat men wil voorkomen dat de container dubbel
wordt aangeboden en volgens de wethouder hoeft men er niet voor te betalen
waarom zit er dan een chip in die zit er niet voor de gein in
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door mrotman »

Bij tweede keer aanbieden wordt de container niet geleegd, mag je hem weer vol ophalen. :D
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Bartus »

Zie ik dat nu goed dat Arnold van de Worp aangeeft dat er een vervuiling (zeg oneigenlijk gebruik) is van de huidige registratie van containers??

Doe hier maar eens wat aan! En niet ineens alle containers vernieuwen.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Informatie over nieuwe afvalcontainers

Bericht door Barry »

Door de routes die de containerwagens maken is het mogelijk om op dag 1 de container aan straat 1 te zetten en te laten legen, vervolgens maak je 's avonds de container weer vol en plaats je 'm op dag 2 aan straat 2. Op die manier wordt door een aantal mensen (veel) meer afval via de containers afgevoerd dan zou moeten. Hier kan met de huidige containers geen controle op worden uitgeoefend. De huidige containers hebben enkel een huisnummer en vaak geen enkele herkenningsmogelijkheid. Door de chip in de nieuwe containers word dit probleem onderschept.

Ik heb inderdaad begrepen dat de gemeente het nu niet rendabel vind om diftar per kilo of per leging in te voeren. Ook denk ik net dat ik hier voor ben. Dit om de volgende redenen:
1. Als een container aan de weg staat kan nooit worden gecontrolleerd of een voorbijganger zijn overbodige straatklinkers in jouw container dumpt (tegen bij diftar per kilo)
2. Door niet een voordeel te geven bij minder legingen in één jaar worden er geen mensen in verleiding gebracht om hun afval in onze mooie bossen te dumpen. (tegen bij diftar per leging)
Plaats reactie