Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Geef je mening hier.

Bent u ook de overlast in het winkelcentrum van Wezep zat?

Ja
21
75%
Nee
2
7%
Is er dan overlast?
5
18%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Gisteren waren er denk ik een paar chinezen in het winkelcentrum of jongeren met een verkeerde agenda, dat weet ik niet.

één ding weet ik wel zeker, er is weer illigaal vuurwerk in Wezep!

Altijd belangrijk voor de liefhebber om te weten dat ook dit jaar weer risicovol vuurwerk kan worden gekocht in steegjes en bij kofferbakverkopen.

Ik ben benieuwd naar de komende maanden...

O ja, Slash is heel leuk en aardig, maar het bestaat nu al zeker 15 jaar. Als de jongeren daar naartoe zouden willen dan zouden ze dat wel doen. Misschien moet de hele opzet van Slash worden aan gepakt op dit aantrekkelijker te maken? Of hebben we gewoon te maken met een groep die uit is op vandalisme en andere vormen van overlast? Want dan hoeven we ons niet druk te maken over Slash, dan is het vrij duidelijk dat ze toch nooit naar Slash zullen gaan.
Van_de_straat
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 07, 2010 18:01

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Van_de_straat »

Ik kon het niet langer aanzien om me buiten deze discussie te houden.

@barry

Over het vuurwerk. Het onderzoek is gebleven dat het ''risicovolle vuurwerk'', waar jij het over hebt, kwalitatief beter is dan het vuurwerk wat de consument in Nederland kan kopen. Overigens, als jij serieus denkt dat illegaal vuurwerk wordt verkocht in steegjes en bij kofferbakverkopen sla jij volledig de plank mis. Ik denk dat jij wat minder naar de ''gemaakte'' televisie moet kijken, zoals Undercover in Nederland. Dit zijn programma's waardoor mensen, zoals jij, gaan denken dat illegaal vuurwerk vergeleken kan worden met handgranaten en soort gelijk materiaal. Maar ik vraag me toch af, als dat daadwerkelijk zo is, waarom vallen er dan *relatief* gezien zo weinig dodelijke slachtoffers met oud en nieuw? Het lijkt me trouwens verschrikkelijk hoor, blijkbaar vliegen de handgranaten in Wezep door de straten met oud en nieuw. Dat zou het wel erg veel weg hebben van een bloedbad.

Dan nu over de hangjeugd op het Winkelcentrum. Misschien zou het een idee zijn om wat te doen voor de jeugd? Wat is hier vrijdagavond/zaterdagavond nou te doen voor de jeugd? Helemaal niks. De jeugd wil wat doen op de vrijdagavond en zaterdagavond en ze hebben niet altijd de gelegenheid te gaan stappen in andere steden. Ik vraag me af, waarom kan er wel een discotheek zijn in Heerde maar niet in Wezep? Zolang er niks voor de jeugd gedaan wordt, vind ik het niet raar dat ze gaan hangen op het winkelcentrum.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Ik weet niet wat uw / jouw ervaring is met illigaal vuurwerk dat hier word afgeschoten, maar ik heb het dan niet over het sierspul, maar over het zware knal en natuurlijk karbiet. vooral het laatste heeft zich bewezen niet veilig te zijn. Siervuurwerk ben ik groot liefhebber van, maar ja, de knallen van karbiet, nitraatbommen en vlinders zijn vooral midden in de nacht niet leuk te noemen.

Maar even actueel, ik moet zeggen dat deze periode, (tot nu toe) ik geen overlast heb ervaren van hangjeugd etc.

Ook ben ik het volledig met je eens dat er in Wezep niets te doen is voor de jeugd. Het horecabeleid is 12.00 uur sluiten. Toen ik nog volop aan het stappen was vond ik dat niet erg, 21.00 uur naar de kroeg en 1.00 uur weer naar huis, maar de tijden zijn veranderd en de gemeente gaat hierin niet mee. Slash.... waardeloos voor het echte uitgaanswerk.

Misschien dat iemand van de gemeente weet waarom er geen aanpassing van de horecaregels mogelijk is? en waarom er in Wezep geen uitgaansgelegenheid is?
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door mrotman »

Barry schreef:en natuurlijk karbiet
Elke vorm van vuurwerk is gevaarlijk bij ondeskundig gebruik. Carbid is naar mijn mening bij juist gebruik minder gevaarlijk dan overig vuurwerk. Bij gebruik van een melkbus mag er niet gebruik gemaakt worden van stalen dop. Gebruik een stuk plastic en zet dit vast met een rubber elastiek. (gemaakt van autoband?) Gebruik ook alleen een stalen bus.

Kijk ook op: http://www.oldebroek.net/phpBB2/viewtop ... 7124#p7124
Robertj
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 30, 2010 21:48

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Robertj »

Je kunt je afvragen waarom jongeren rond hangen en vernielingen aanrichten. Ik denk dat het pure verveling is omdat ze hun energie niet gericht kwijt kunnen aan zinvolle (in mijn ogen menselijke) doeleinden. Dan is het zaak om eerst eens te beginnen met je eigen gedachtengang te veranderen als (zogenaamde) 'volwassene'. Als je de jeugd in die zin als een probleem gaat bekijken, richt je je eigen energie ook niet op iets zinvols of positiefs. En voorbeeld doet volgen. De jeugd volgt dus gewoon het voorbeeld van de volwassenen. Ik denk alleen dat de jeugd de drang meer heeft dan volwassenen om die energie kwijt te raken, te gebruiken. Als dat ingehouden wordt krijg je momenten van 'explosie' waarin die energie als het ware als een vulkaan los komt. De huidige jeugd is anders dan vorige generaties. Dat is logisch want de mens evolueert. De huidige generaties zijn in mijn ogen vaak sneller volwassen dan oudere generaties omdat alles van generatie op generatie steeds sneller gaat. Dan moet je je energie kunnen gebruiken om niet te gespannen te raken. Die vernielingen zijn dan ook niets anders dan de uiting van die opgekropte energie.

Naar mijn idee is niet de jeugd het probleem maar de politiek. Aan de hand van vele berichten op internet die ik heb gelezen, en sowieso hoe ons land in elkaar steekt, draait alles alleen maar om het financiële plaatje. Werkelijk alles wordt bepaald door een kostenplaatje, of het wel of niet kan. Daarmee worden de mogelijkheden enorm beperkt. Daar wordt dan ook de jeugd door beperkt. Dingen worden in Nederland alleen gedaan als er geld voor is. Dus denkt de mens dat geld de oplossing is voor problemen. Als er geen geld is kan het probleem niet opgelost worden. Feit is echter in mijn ogen dat geld niets verandert, de mens kan iets veranderen. En in deze tijd van 'lasten verzwaringen' op de bevolking door de landelijke politiek (die overigens het Nederlandse geld helemaal in de EU en andere landen aan het steken is) wordt er steeds minder mogelijk. De kern van het probleem is dat de politiek niet meer in landelijk, of plaatselijk, belang denkt maar in eigen belang. De verhoudingen zijn dan ook zeer wrang. Aan materiële zaken die de politiek belangrijk vindt worden kapitale uitgegeven maar er wordt weinig (tot niets in de huidige situatie) uitgegeven om mensen tegemoet te komen. En mijn ervaringen zijn dat dingen maar op twee manieren gedaan kunnen worden: uit eigen belang of uit gezamelijk belang. Zeker in deze tijd denkt de politiek voornamelijk aan eigen belangen, wat inhoudt dat ze doen wat zij willen. Maar de ervaring leert ook dat een keuze of beslissing altijd gevolgen heeft voor de omgeving die reageert op de keuze van degene die hem maakt. Niets staat zo dus los van elkaar. Wanneer er dan op het geld beknibbeld wordt gaat (in dit geval) de jeugd een plek zoeken om bij elkaar te komen. Als daar dan niets te doen is en ze moeten toch hun energie kwijt dan krijg je dus dit soort omstandigheden. Dat laat de jeugd ook al weten bij de vraag of de slash niet vaker open kan. Daarmee geven ze zelf al aan dat een plek zoeken. Ze gaan alleen maar negatief doen omdat hen niets positiefs aangereikt wordt. Dus willen we daar verandering in brengen dan moeten we eerst naar onszelf gaan kijken. Hoe kijken wij tegen zo'n situatie? Ook negatief. En dus handel je ook negatief naar de jongeren en daarmee voedt je hen alleen maar zelf op een negatieve manier. Je kunt dus in feite hen niet de schuld geven want hun omgeving biedt hen ook weinig positiefs. Er verandert pas iets als iemand VERANTWOORDELIJKHEID neemt en een draai geeft aan de hele situatie waar je met zijn allen mee te maken hebt. Dat betekent dat er iemand op moet gaan staan, een leider, die dat op gang brengt. Dan gaat het om de mens en niet om het geld. Wat in Nederland dan duidelijk is is dat politiek niets met leiding geven te maken heeft want leiding geven doe je aan mensen. De politiek weegt alles af aan hoeveel geld er is dus heeft dat niets met leiding te maken maar met macht. Punt is dan dat macht juist het menselijke aspect vernietigt.

Wil je de jeugd dus goed bezig zien dan moet je zelf het voorbeeld geven want voorbeeld doet volgen. Oorzaak en gevolg is hier aan de orde. Hangjongeren is het gevolg van het beleid.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Deels kan ik mij vinden in jouw zienswijze, maar helaas heeft het verleden anders geleerd. Ik denk hierbij met name aan de skatebaan in Wezep Noord. Speciaal aangelegd, zodat de jeugd op een positieve manier haar energie kwijt kan, maar ook daar is door een groepje de toko vernield en overlast etc heeft ervoor gezorgd dat het moest verdwijnen.

Ik bedoel, je kunt als gemeente zoveel geld steken in allerlei projecten etc. er is altijd een groep die de boel weer moet verpesten.

Ik zie als beste mogelijkheid, deze groep isoleren en hard aanpakken.

--------------------------------------------------------------------------------------

Ik moet trouwens zeggen dat het (op enkele incidenten na) mijns inziens tegenwoordig rustig is in het winkelcentrum.
Robertj
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 30, 2010 21:48

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Robertj »

Als je een groep 'hangjongeren' een skatebaan geeft dan verplaats je alleen het 'hangen' naar een andere plek dus verandert er niets. Het zijn ook niet de jongeren die het woord bedacht hebben, het is bedacht door 'volwassenen' die zich aan groepering van jongeren zijn gaan storen. Dus als je ze dat label geeft, neem je ze al niet meer serieus in hun leeftijdsgroep en ga je ze beperken in hun omgang met elkaar. Dan werk je het zelf in de hand dat ze onrustig worden want dan ben je niet in staat om met ze te communiceren, dus schiet je zelf tekort naar de jongeren toe. Het is in Nederland de trent om een hele groep te beperken als er een paar tussen zitten die zich niet kunnen inhouden en zich te buiten gaan. Dat zie je met de jongeren ook al jaren gebeuren. Maar mijn mening is dat, wie een ander niet serieus neemt, zichzelf (in de eerste plaats) niet serieus neemt. Want hoe kun je een ander serieus nemen ALS je jezelf al niet serieus neemt? Als je dan de jongeren een eigen plek geeft (zoals de skatebaan) geef je ze nog geen plek in de de samenleving juist omdat je ze (om te beginnen) niet serieus neemt. Als je ze serieus neemt hoeft dat niet eens persé geld te kosten, je moet ze dan mee laten praten, naar hun ideeën luisteren, hun beleving aanhoren, ze het gevoel geven dat ze erbij horen in plaats van ze met een skatebaan ergens achteraf neer te zetten. Je moet ze als mens serieus gaan nemen, niet als een onderdaan van machthebbers. Bekijk het vanuit jezelf. Hoe zou je het zelf vinden als je in één of ander hokje geplaatst zou worden waar je niets te zeggen zou hebben, je mond moet houden en alleen maar doen wat er gezegd wordt? Dan zou je je ook niet serieus genomen voelen Waarom zou dat voor die jongeren anders zijn? In feite moet je dus precies het tegenovergestelde doen, in plaats van hen buiten te plaatsen (met bijvoorbeeld een skatebaan), hen erbij betrekken. DAN neem je ze serieus.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Beste Robertj,

Ik weet niet waar je woont en wat je leeftijd is, maar....
Welkom in de grote boze wereld. Iedereen heeft te luisteren naar een wetgever en eventueel een werkgever!

Als je een jongere vriendelijk vraagt waarom dat bierflesje nou kapot moet tegen de muur, dan kun je alleen maar een grote bek krijgen. De grootste puinhoop wordt gemaakt bij de muziektent, overal glas en chipszakken(of buizen). Er wordt met scooter en auto's gereden door het voetgangersgebied en dat moet ik maar normaal vinden.

Wij nemen de jongeren serieus, maar ze hebben alleen een grote bek en klagen over dat er niets te doen is in wezep. Zij nemen zichzelf niet serieus.

Toen ik die leeftijd had moest ik weekeinden werken. Had ik geen tijd om tot diep in nacht rond te hangen. Dan heb ik het niet over tig jaren terug. De jeugd is niet meer gewent dat ze moeten luisteren, vraag het de gemiddelde leraar, het enige wat een leraar terug krijgt is een grote bek.
Robertj
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 30, 2010 21:48

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Robertj »

Barry,

De wereld verandert, zo ook de mens. Het is duidelijk zichtbaar dat de huidige generaties anders zijn dan zo'n 30 a 40 jaar geleden. Vroeger waren het voornamelijk 'hoofdgeneraties' waarin alles draaide op regels, voorschriften etc. De generaties van de afgelopen decenia steken niet zo in elkaar, die zitten veel in hun gevoel dan in hun hoofd. En uit eigen ervaring (van hoofd naar gevoel) weet ik dat als je meer met je gevoel te maken hebt dan regels in je hoofd, je zeer onrustig kunt zijn als je je aan regels te houden hebt. Dat gaat totaal tegen de natuurlijke gang van zaken in. Dan zijn regels niets meer dan (controlerende) gedachten, van een ander, en dat zijn niet je eigen gedachten. Ik heb zelf letterlijk ervaren dat onze eigen gedachtenwereld niet eens in het hoofd is. Watin het hoofd om gaat is alleen maar aangeleerd van de buitenwereld en ddt heeft niets te maken met wie we zelf zijn. Dan moet je je eens voorstellen dat zo'n generatie, die alleen maar met hun eigen gevoel kan werken, door regels wordt getracht hen in een bepaalde richting te duwen, terwijl dat allemaal alleen maar vanuit het hoofd gebeurt. Die generaties kunnen niet eens vanuit hun hoofd werken maar alleen maar vanuit gevoel. Stel je voor dat je zelf ergens werkt waar je precies weet of voelt hoe je zelf het beste dat werk knt doen. dan komt er een manager die jou gaat vertellen hoe jij het moet doen volgens zijn regels. En elke keer wanneer hij ziet dat je dat niet doet, komt hij bij om te vertellen dat je het volgens zijn regels moet doen terwijl dat voor jou helemaal niet werkt. Als je dan begrijpt wat dat met je eigen gevoel doet snap je ook hoe het voor generaties werkt als zij het volgens regels moeten doen terwijl dat compleet tegen hun eigen gevoel in gaat waarin zij precies weten hoe zij het het beste kunnen doen. Als jij dan op dat werk steeds die manager in je nek hebt staan comanderen dan zou je zelf ook agressief worden. Dat is dan de uiting van de spanning die je zelf op een gegeven moment niet meer in kunt houden als dat maar lang genoeg door gaat.

Ik wijdt het verder nog aan de maatschappij waarin nar mijn mening veel te veel electronische apparaten als substituut worden gebruikt voor de 'intermenselijke communicatie'. Mobiele telefoons, computernetwerken, (gewelddadige) games die over moord en doodslag gaan enz. helpen ook niet echt om communicatief goed te functioneren. Het gevoel, waar die generaties dan meer mee te maken hebben dan met hun hoofd, krijgt daar ook geen positieve voedingsbodem door. Als je de spanning dan geen uitlaatklep geeft wordt je zelf gek. Dat deze generaties op een agressieve manier reageren komt dan omdat ze wel door de omgeving met hun gevoel in aanraking komen (net als iedereen maar als je in je hoofd blijft zitten onderdruk je alleen maar alles wat in je eigen gevoel om gaat) en daar de spanning tegen komen. Maar omdat ze niet met hun hoofd kunnen controleren uiten ze zich zoals ze zich voelen. Als er dan spanning in zit komt dat er ook zo uit. En of het dan een grote boze wereld is, daar hebben zij geen boodschap aan want dat is de wereld zoals die in het hoofd van machthebbers en oudere generatie is. En dat is niet hun wereld omdat het voor hen niet vanuit hun hoofd werkt. En als je dan niet wordt geleerd hoe je jezelf en je gevoel op orde houdt, zodat je toch kunt 'samen werken' dan is agressie het resultaat omdat ze hun gevoel op orde moeten houden. dat doen ze dan door zich te uiten zoals ze zich voelen. En het grootste probleem is dan dat de wereld om hen heen (degenen die in hun hoofd zitten) dat niet begrijpen, net zo min als dat zij niet begrijpen hoe de mens vanuit zijn hoofd kan leven. En dat is wat je noemt een 'generatiekloof'. Dus als je zelf in je hoofd zit is die generatie niet te begrijpen omdat je niet weet wat gevoel in houdt. In je hoofd voel je niet, daar DENK je dat je voelt. En gevoel houdt iets heel anders in dan je in je hoofd denkt (overtuigingen, oordelen, voorwaarden, enz)

Als de jongeren aangeven dat er in Wezep niets te doen is, lijkt mij dat toch een duidelijk signaal en nemen zij zichzelf juist wel serieus. Ik ben zelf in een klein dorpje geboren waar niets te doen was (en is) en ik heb pas geleden bewust ervaren hoe doods dat kan zijn. Als er niets gebeurt, leef je zelf ook niet. Als je in je hoofd blijft zitten is dat geen probleem maar als het om gevoel gaat en er niets gebeurt kun je enorm gespannen raken. Ik heb vroeger ook alleen maar in mijn hoofd gezeten maar ik maak de laatste jaren een enorme ontwikkeling mee dat ik bewust aan den lijve ondervindt. Ik ben dan pas geleden een paar dagen bij mijn ouders geweest en heb toen bewust ervaren wat er gebeurt in een omgeving waar niets te doen is. Dan begrijp ik wel wat de jongeren mee maken. Je kunt je energie niet kwijt in een omgeving waar het niet leeft en waar niets te doen is. Ik maak die ontwikkeling nog steeds mee en heb bij mijn ouders dan gemerkt hoe doods zo'n omgeving kan zijn. Daar kun je hondsdol van worden als je met je gevoel te maken hebt en je geen enkele reflectie van levendigheid om je heen ervaart. Dan kun je je niet ontplooien. Ook als het om regels en wetten gaat, gaat dat totaal niet over levendigheid want regels komen allen aar in het hoofd voor en niet niet eens uit je eigen hoofd. Dat krijg je alleen maar door de buitenwereld 'in geprogrammeerd'. En dat werkt dus niet bij de generaties van tegenwoordig. Er zijn jongeren die veel volwassener zijn dan 'zogenaamde volwassenen' omdat volwassenheid niets met leeftijd, functie, status, huishouding etc te maken heeft. De mate van volwassenheid hangt af van hoe je in je eigen lichaam zit. DAT bepaalt hoe je met de buitenwereld om gaat, hoe je op anderen reageert, of je kunt incasseren etc. Alles gebeurt in het lichaam maar dat snap je niet als je alleen maar in je hoofd blijft 'hangen'.


PS. De zon gaat niet onder, de aarde draait zodat we van de zon weg draaien en er aan de andere kant weer naartoe draaien. Dat is niet zinloos, dat heeft een betekenis. We leven in een wereld van tegenstellingen en we moeten beide tegenstellingen mee maken om dingen te begrijpen. We begrijpen dat het 's nachts donker is omdat het overdag licht is en andersom. Zou er maar één van die twee zijn dan begrijpen we ze geen van beiden. Dat geldt voor alle tegenstellingen. Voor zover ik duidelijk heb is er maar één tegenstelling die we nooit zullen begrijpen als mens: man en vrouw zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Robertj schreef:Barry,

De wereld verandert, zo ook de mens. Het is duidelijk zichtbaar dat de huidige generaties anders zijn dan zo'n 30 a 40 jaar geleden. Vroeger waren het voornamelijk 'hoofdgeneraties' waarin alles draaide op regels, voorschriften etc. De generaties van de afgelopen decenia steken niet zo in elkaar, die zitten veel in hun gevoel dan in hun hoofd. En uit eigen ervaring (van hoofd naar gevoel) weet ik dat als je meer met je gevoel te maken hebt dan regels in je hoofd, je zeer onrustig kunt zijn als je je aan regels te houden hebt. Dat gaat totaal tegen de natuurlijke gang van zaken in. Dan zijn regels niets meer dan (controlerende) gedachten, van een ander, en dat zijn niet je eigen gedachten. Ik heb zelf letterlijk ervaren dat onze eigen gedachtenwereld niet eens in het hoofd is. Watin het hoofd om gaat is alleen maar aangeleerd van de buitenwereld en ddt heeft niets te maken met wie we zelf zijn. Dan moet je je eens voorstellen dat zo'n generatie, die alleen maar met hun eigen gevoel kan werken, door regels wordt getracht hen in een bepaalde richting te duwen, terwijl dat allemaal alleen maar vanuit het hoofd gebeurt. Die generaties kunnen niet eens vanuit hun hoofd werken maar alleen maar vanuit gevoel. Stel je voor dat je zelf ergens werkt waar je precies weet of voelt hoe je zelf het beste dat werk knt doen. dan komt er een manager die jou gaat vertellen hoe jij het moet doen volgens zijn regels. En elke keer wanneer hij ziet dat je dat niet doet, komt hij bij om te vertellen dat je het volgens zijn regels moet doen terwijl dat voor jou helemaal niet werkt. Als je dan begrijpt wat dat met je eigen gevoel doet snap je ook hoe het voor generaties werkt als zij het volgens regels moeten doen terwijl dat compleet tegen hun eigen gevoel in gaat waarin zij precies weten hoe zij het het beste kunnen doen. Als jij dan op dat werk steeds die manager in je nek hebt staan comanderen dan zou je zelf ook agressief worden. Dat is dan de uiting van de spanning die je zelf op een gegeven moment niet meer in kunt houden als dat maar lang genoeg door gaat.
Mag ik hieruit concluderen dat wetten opzij mogen worden gezet als je gevoel je iets anders zegt? Want dan kom ik graag even bij je langs om de tuin vol te gooien met glasscherven, je ruiten in te gooien, de muren te bekladden en te schijten op je stoep, want dat zegt mijn gevoel mij om te doen. Want mijn gevoel zegt dat je geen idee hebt van de situatie.

Wat de manager betreft, deze man zorgt ervoor dat mijn salaris wordt betaald. Als hij wil dat ik spring dan spring ik, daarna zal ik met hem in gesprek gaan over de onzin van het springen. Is hij niet gevoelig voor mijn argumenten en uiteenzetting, dan spring ik weer. Dat is de basis van gezag en het volgen van gezag.
Laatst gewijzigd door Barry op do sep 15, 2011 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Robertj schreef:Ik wijdt het verder nog aan de maatschappij waarin nar mijn mening veel te veel electronische apparaten als substituut worden gebruikt voor de 'intermenselijke communicatie'. Mobiele telefoons, computernetwerken, (gewelddadige) games die over moord en doodslag gaan enz. helpen ook niet echt om communicatief goed te functioneren. Het gevoel, waar die generaties dan meer mee te maken hebben dan met hun hoofd, krijgt daar ook geen positieve voedingsbodem door. Als je de spanning dan geen uitlaatklep geeft wordt je zelf gek. Dat deze generaties op een agressieve manier reageren komt dan omdat ze wel door de omgeving met hun gevoel in aanraking komen (net als iedereen maar als je in je hoofd blijft zitten onderdruk je alleen maar alles wat in je eigen gevoel om gaat) en daar de spanning tegen komen. Maar omdat ze niet met hun hoofd kunnen controleren uiten ze zich zoals ze zich voelen. Als er dan spanning in zit komt dat er ook zo uit. En of het dan een grote boze wereld is, daar hebben zij geen boodschap aan want dat is de wereld zoals die in het hoofd van machthebbers en oudere generatie is. En dat is niet hun wereld omdat het voor hen niet vanuit hun hoofd werkt. En als je dan niet wordt geleerd hoe je jezelf en je gevoel op orde houdt, zodat je toch kunt 'samen werken' dan is agressie het resultaat omdat ze hun gevoel op orde moeten houden. dat doen ze dan door zich te uiten zoals ze zich voelen. En het grootste probleem is dan dat de wereld om hen heen (degenen die in hun hoofd zitten) dat niet begrijpen, net zo min als dat zij niet begrijpen hoe de mens vanuit zijn hoofd kan leven. En dat is wat je noemt een 'generatiekloof'. Dus als je zelf in je hoofd zit is die generatie niet te begrijpen omdat je niet weet wat gevoel in houdt. In je hoofd voel je niet, daar DENK je dat je voelt. En gevoel houdt iets heel anders in dan je in je hoofd denkt (overtuigingen, oordelen, voorwaarden, enz)
Als ik dit concludeer dan zijn we allemaal rijp voor een psychiater? gevoelens niet kwijt kunnen is heel leuk, maar we hebben het hier over waarden en normen waar iedereen zich aan heeft te houden. Als je dan problemen hebt met gevoelens dan moet je een uitlaatklep zoeken. Ga naar een sportschool of begin met trainen voor boksen of zoiets, maar heb het fatsoen om niet de mensen om je heen op een negatieve manier lastig te vallen.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Robertj schreef:Als de jongeren aangeven dat er in Wezep niets te doen is, lijkt mij dat toch een duidelijk signaal en nemen zij zichzelf juist wel serieus. Ik ben zelf in een klein dorpje geboren waar niets te doen was (en is) en ik heb pas geleden bewust ervaren hoe doods dat kan zijn. Als er niets gebeurt, leef je zelf ook niet. Als je in je hoofd blijft zitten is dat geen probleem maar als het om gevoel gaat en er niets gebeurt kun je enorm gespannen raken. Ik heb vroeger ook alleen maar in mijn hoofd gezeten maar ik maak de laatste jaren een enorme ontwikkeling mee dat ik bewust aan den lijve ondervindt. Ik ben dan pas geleden een paar dagen bij mijn ouders geweest en heb toen bewust ervaren wat er gebeurt in een omgeving waar niets te doen is. Dan begrijp ik wel wat de jongeren mee maken. Je kunt je energie niet kwijt in een omgeving waar het niet leeft en waar niets te doen is. Ik maak die ontwikkeling nog steeds mee en heb bij mijn ouders dan gemerkt hoe doods zo'n omgeving kan zijn. Daar kun je hondsdol van worden als je met je gevoel te maken hebt en je geen enkele reflectie van levendigheid om je heen ervaart. Dan kun je je niet ontplooien. Ook als het om regels en wetten gaat, gaat dat totaal niet over levendigheid want regels komen allen aar in het hoofd voor en niet niet eens uit je eigen hoofd. Dat krijg je alleen maar door de buitenwereld 'in geprogrammeerd'. En dat werkt dus niet bij de generaties van tegenwoordig. Er zijn jongeren die veel volwassener zijn dan 'zogenaamde volwassenen' omdat volwassenheid niets met leeftijd, functie, status, huishouding etc te maken heeft. De mate van volwassenheid hangt af van hoe je in je eigen lichaam zit. DAT bepaalt hoe je met de buitenwereld om gaat, hoe je op anderen reageert, of je kunt incasseren etc. Alles gebeurt in het lichaam maar dat snap je niet als je alleen maar in je hoofd blijft 'hangen'.
Ook op dit stuk kan ik alleen maar zeggen, bullshit, sorry dat jij hierin je troost vind, maar vandalisme en overlast heeft meer te maken met gebrek aan gevoelens voor normen en waarden dan het niet kunnen uiten van opgekropte negatieve gevoelens.
Robertj schreef:PS. De zon gaat niet onder, de aarde draait zodat we van de zon weg draaien en er aan de andere kant weer naartoe draaien. Dat is niet zinloos, dat heeft een betekenis. We leven in een wereld van tegenstellingen en we moeten beide tegenstellingen mee maken om dingen te begrijpen. We begrijpen dat het 's nachts donker is omdat het overdag licht is en andersom. Zou er maar één van die twee zijn dan begrijpen we ze geen van beiden. Dat geldt voor alle tegenstellingen. Voor zover ik duidelijk heb is er maar één tegenstelling die we nooit zullen begrijpen als mens: man en vrouw zijn. :wink:
De natuurkundige theorie is mij niet onbekend, maar een leven zonder (gepaste) onzin heeft weinig zin. Mijn onderschrift is een uitspraak van caberetier Herman Finkers.
Robertj
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 30, 2010 21:48

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Robertj »

Barry,

Je beweerde ergens dat volwassenen de jongeren serieus nemen. De meeste mensen nemen zichzelf niet eens serieus. Mensen leven vanuit hun hoofd en 'jezelf' is niet in het hoofd maar in het lichaam. De normen en waarden waar jij het over hebt zijn niets anders dan ontastbare overtuigingen die in het hoofd zitten. De werkelijke waarden en normen komen uit het gevoel. En feit is dan weer dat je gevoel niet in je hoofd zit maar in het lichaam. Gevoel maakt het tastbaar, het hoofd niet, daar zit niets tastbaars in. Alles wat er werkelijk is is met de zintuigen waar te nemen, de rest zit letterlijk tussen de oren en is één grote illusie omdat het niet werkelijk bestaat. Dat is één grote luchtbel.

Ik vindt ook nergens troost in, ik ken beide kanten, die van het hoofd en dat van het gevoel en dat is een wereld van verschil. In het hoofd is alles onbewust, in het lichaam bewust. En als het bewust wordt, ga je ervaren hoe je in elkaar steekt en is er een hele ontwikkeling nodig om te ondervinden dat wat je in het hoofd hebt zitten helemaal niet van jezelf is. Een voorbeeld is respect. Mensen denken dat ze respect verdienen vanwege hun positie, status, beroep enz. En dan zeg ik BULLSHIT. Respect is iets menselijks dat je niet krijgt, om wat voor reden dan ook, het is iets dat je alleen maar kunt TONEN aan je medemens. Maar om het te KUNNEN tonen moet je het wel eerst in JEZELF vinden. En dat is weer niet in je hoofd maar in je lichaam. Dan heb je het over psychiaters maar daar heb je geen donder aan. Die denken alleen maar dat medicijnen alles oplossen. Die hebben geen idee wat er allemaal in het lichaam om gaat omdat ze zich dat zelf niet eens bewust zijn. En dat geldt voor 90 tot 95% van de therapeuten. Je kunt dat alleen maar ervaren door in je lijf te gaan voelen en dat doen al die therapeuten niet, die doen ook alles vanuit hun hoofd. Als zij zich van zichzelf bewust worden, kunnen ze zichzelf geen therapeut meer noemen want dan gaan ze bewust ervaren wat het betekent om in het hoofd te zitten. Als de mens zich massaal daarvan bewust wordt bestaat deze economie niet meer. Dan zal de hele wereld in rep en roer zijn. dat is al zo maar dan gaat de mens het zelf bewust mee maken van zichzelf.

Je vraagt of wetten opzij mogen worden gezet als je gevoel je iets anders zegt. Als je in je gevoel zit dan werken wetten helemaal niet want die zitten je hoofd en zijn niets anders dan gedachten die over macht gaan. Ik heb persoonlijk bij iemand kunnen voelen wat macht doet: macht vernietigt. En in eerste instantie de eigen menselijkheid want dat komt weer uit het lichaam. Ik ken beide kanten, die van het hoofd en dat van het lichaam. Doordat ik steeds meer in het lichaam terecht kom, raakt het hoofd leeg van alles wat de buitenwereld er ooit heeft ingepraat. Je KUNT alleen maar regels volgen als je in je hoofd zit en in je lichaam is het Godsonmogelijk om regels te volgen. Als je dan ergens schrijft dat je springt als je manager zegt dat je dat moet doen vanwege zijn gezag (macht) dan gedraag je je als een slaaf van die manager. Dan kom jij de onmacht tegen want macht wordt gevoed door onmacht. Zonder onmacht is er geen macht. Beiden komen uit het hoofd terwijl in het lichaam de kracht ervaren kan worden. En als je die kracht leert kennen kan een ander geen macht meer over je hebben. Simpelweg omdat de ander zijn macht niet meer gevoed wordt. Als zo'n manager wil dat jij springt omdat hij je loon uitbetaalt is het een grote egoïst en een machtswellusteling. Maar dan is zo iemand absoluut niet in staat om leiding te geven aan mensen want leiding geven heeft niets met macht (hetzelfde als gezag) te maken. En dan is zo'n manager ook totaal niet in staat om te communiseren. dan is het gewoon een commandant die orders uitdeelt en dat heeft niets met communicatie maken want dat is intermenselijk.

Verder schrijf je 'Als je dan problemen hebt met gevoelens dan moet je een uitlaatklep zoeken. Ga naar een sportschool of begin met trainen voor boksen of zoiets, maar heb het fatsoen om niet de mensen om je heen op een negatieve manier lastig te vallen.' We worden continue door de buitenwereld met ons gevoel in contact gebracht. Dat is intermenselijk en gebeurt overal. Dan zijn er maar twee mogelijkheden: of je beleeft je gevoel, of je blijft in je hoofd hangen, in de overtuigingen, oordelen etc. In feite kan een mens zich dus bewust worden door die intermenselijke interactie. Maar als je het gevoel niet aan gaat blijf je in je hoofd hangen. Het is mensen dan eigen het op de buitenwereld af te reageren maar het gaat over het eigen gevoel dat niet aan gegaan wordt. En dan krijgt de ander de schuld dat jij je klote voelt maar dat zit hem er alleen maar in dat je zelf niet onder ogen komt wat er in je lichaam speelt. En als je dan schrijft dat de mens te luisteren heeft naar zijn werkgever en zijn wetgever dan zeg ik dat een mens moet leren luisteren naar zijn eigen gevoel. Dan moet je dus wéér in je lichaam zijn. Van daaruitkan er gecommuniceerd worden. En dat de jeugd niet gewend is om naar de wet en regels te luisteren komt dan ook weer omdat dat alleen maar in het hoofd zit en de generaties van tegenwoordig kennen dat niet eens, die hebben met hun gevoel te maken en dan werkt het domweg niet. Dan kun je nog zo tegen ze in gaan als je wilt, je bereikt er niets mee. En trouwens, in teksten is elke keer weer te lezen dat er geld in dingen gestoken wordt om problemen op te lossen. Naar mijn ervaringen lost geld niets op en de mens kan ook niets oplossen. Dat is inmiddels wel duidelijk. Dan kan een mens alleen nog maar iets ontwikkelen, wil er iets veranderen. En uiteindelijk verandert er dan alleen maar iets als we ons menselijk ontwikkelen en dat gebeurt weer van binnen en niet in het hoofd.

Tenslotte: wat jij de grote boze wereld noemt is in feite een kleine, beperkte (en beperkende) wereld in het hoofd van de mens terwijl de wereld van gevoel werkelijk groots is. Als je gaat voelen worden allerlei zaken tastbaar en is er geen beperking meer. In ons land wordt aan alle kanten alles alleen nog maar beperkt voor hele groepen mensen. Als er maar één persoon bijvoorbeeld een aanslag probeert te plegen. dan wordt iedereen gescand en doorgelicht. dat is beperking, zogenaamd voor de veiligheid maar in werkelijkheid gaat het allemaal puur om macht en controle. Zo wordt iedereen als crimineel, terrorist etc behandeld, zogenaamd voor de veiligheid. Maar in werkelijkheid is het puur macht en controle. Al die beperking komt alleen maar voort uit angst, angst om te voelen wat er te voelen is. Zo wordt alles steeds meer onderdrukt, verboden, bestraft enz zodat de mens zelfs de spanning van dingen niet meer voelt. Maar niets kan weg gestopt worden. In de mens blijven spanningen, emoties, gevoelens etc zich naar de oppervlakte werken. Wordt het onderdrukt dan kan een mens er zelfs ziek van worden. Van binnen moet het leven en de mens houdt dat leven onder controle.

Als ik naar de tijd kijk waarin we leven en de generaties die er nu zijn dan is de tijd aan het veranderen. Dan maakt de mens grotere sprongen in de evolutie dan voorheen. Elke generatie is anders dan de vorige. Maar nu zijn die verschillen veel groter dan voorheen. En of je het wil of niet, of je het accepteert of niet, het is gewoon zo. En mijn ervaring is dat je altijd alleen maar jezelf tegen komt, of dat nou bewust is of niet. En als je dan naar je eigen leven kijkt dan maak je het alleen maar jezelf moeilijk en de wereld om je heen reflecteert dat. Dat uit zich in hoe je naar de buitenwereld reageert, dat zegt alleen maar iets over jou, niet over de ander. Zoals het spreekwoord dan zegt: verbeter de wereld en begin bij jezelf (verander van binnen). Sterker nog, de wereld verandert alleen maar als je zelf verandert. Als je zelf je gevoel ontwikkelt, ga je heel anders naar de wereld om je heen kijken en reageren waardoor de wereld om je heen ook heel anders terug reageert naar jou. Je eigen belevingswereld ontdek je in je gevoel. Daar BELEEF dingen terwijl in het hoofd die belevingswereld totaal weg gedrukt wordt. Je kunt de jeugd niet veranderen, je kunt alleen zelf veranderen. Hoe het altijd geweest is is uit de tijd aan het raken. Hoe dat werkt maak ik aan den lijve mee maar dan in een versneld tempo, van het hoofd naar volledig in het lichaam. En of je dat nou leuk vindt of niet, het gebeurt en dat is confronterend voor de mens die in zijn hoofd zit.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Barry »

Beste Robert,

Stap eerst maar eens uit je hoofd in de werkelijke wereld, dan praten we wel weer verder.
Robertj
Berichten: 9
Lid geworden op: za jan 30, 2010 21:48

Re: Overlast winkelcentrum Wezep, DE oplossing!!!

Bericht door Robertj »

Barry,

Sorry dat ik het zeg maar wat de werkelijke wereld is weet jij niet. Jij denkt waarschijnlijk dat die buiten jezelf is maar dat is niet buiten, dat is in je hoofd. Ik zit wat dat betreft niet in mijn hoofd. De werkelijke wereld kom je in je lichaam tegen en van daaruit heb je werkelijk contact met de buitenwereld, niet vanuit het hoofd. De werkelijkheid waar jij naar verwijst zit in je hoofd en dan ben je naar buiten gericht zodat je DENKT dat de werkelijkheid buiten jezelf is. Alles gebeurt in de mens en dan heb je alleen die twee mogelijkheden: hoofd of lichaam. Vanuit je hoofd ben je buiten jezelf. En wat er in het hoofd gebeurt is dat alles precies verkeerd omgedraaid wordt. Ik heb dat zelf ervaren en dat lees ik ook in je tekst. Wat daar in om gaat is niet van jezelf, dat is alleen maar aangeleerd. Het is niet mogelijk om uit het hoofd te stappen, wie je bent ervaar je in het lichaam, niet in het hoofd. Je hart is in het lichaam, je gevoel is in het lichaam en als je in je hoofd zit zijn dat alleen maar woorden terwijl je die dingen alleen maar in je lijf kunt ervaren. Dat geldt voor alles. Het leven is in je eigen lijf, niet in je hoofd en zeker niet buiten jezelf. Vanuit je lijf ben je in contact met de buitenwereld.
Plaats reactie