Brandweer Oldebroek en Hattemerbroek zoekt vrijwilligers

Op zoek naar iets, meld het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie Noord
Redactie
Berichten: 734
Lid geworden op: vr apr 16, 2010 21:03
Locatie: Wezep

Brandweer Oldebroek en Hattemerbroek zoekt vrijwilligers

Bericht door Redactie Noord »

Persbericht gemeente Oldebroek, 25 augustus 2011
Brandweerposten Oldebroek en Hattemerbroek zoeken nieuwe vrijwilligers

Oldebroek en Hattemerbroek hebben nieuwe brandweerlieden nodig. In de maand september start brandweercluster Veluwe Noord hiervoor een wervingscampagne. Met informatie op verschillende websites, folders, posters en informatiebijeenkomsten hoopt de brandweer mensen warm te maken voor het brandweerwerk. Brandweerlieden vertellen hoe zij het werk bij de brandweer ervaren en hoe zij het combineren met hun baan.

Vooral overdag een tekort
De afgelopen tijd vertrokken een aantal vrijwillige brandweerlieden om verschillende redenen (leeftijd, verhuizen etc.). Het komt ook steeds vaker voor dat vrijwilligers met hun hoofdberoep buiten de gemeente werken. Het compleet krijgen van de uitrukploegen, vooral overdag, wordt hierdoor een steeds groter probleem.

Wie is geschikt?
De brandweer is op zoek naar gezonde vrouwen en mannen van 18 tot 40 jaar, die graag iets willen doen voor de gemeenschap en in een enthousiast vrijwilligersteam willen werken. De vrijwillige brandweerlieden komen uit alle lagen van de bevolking en vormen samen een hecht team. De opleiding en training voor de vrijwillige brandweer is hetzelfde als voor de beroepsbrandweer.

Brandweer rukt regelmatig uit
Bij beide korpsen in Oldebroek en Hattemerbroek zijn 18 vrijwilligers in dienst. Gemiddeld rukt de brandweer 170 keer per jaar uit. Ongeveer een derde van de uitrukken is overdag op werkdagen. Tweederde van de uitrukken is 's avonds, 's nachts of in de weekenden.

Informatie en spectaculaire oefening
Om mensen enthousiast te maken voor het brandweerwerk, organiseert de brandweer meerdere informatiebijeenkomsten. Daar krijgen geïnteresseerden informatie over het brandweerwerk, opleiding en oefening én kunnen zij de brandweerkazerne en materieel bekijken. Er zijn brandweerlieden aanwezig om vragen van geïnteresseerden te beantwoorden. Op 19 september houden de brandweerlieden in Oldebroek en Hattemerbroek een spectaculaire oefening.

Data informatiebijeenkomsten:
  • woensdag 14 september | tijdens Schapenmarkt | Kazerne Oldebroek;
  • maandag 19 september | 19.00 uur | Kazernes Hattemerbroek en Oldebroek | Kom kijken naar de spectaculaire oefening op 19 september!
  • woensdag 5 oktober | 19.30 uur | Kazerne Hattemerbroek;
  • donderdag 6 oktober | 19.30 uur | Kazerne Oldebroek.
Meer weten?
Op de website http://www.oldebroek.nl staat meer informatie over de wervingsactie.
Op http://www.brandweer.nl/noordenoostgelderland staat algemene informatie over werken bij de brandweer.

Voor specifieke vragen of informatie kun je contact opnemen met Gerrit van der Heide, commandant van de brandweer, e-mail brandweer@oldebroek.nl of telefoon 0525 63 82 92

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
JBW
Berichten: 2
Lid geworden op: do okt 06, 2011 13:33

Re: Brandweer Oldebroek en Hattemerbroek zoekt vrijwilligers

Bericht door JBW »

Te kort aan vrijwillige brandweer? Echt niet!

Iedereen denkt dat er een tekort is aan vrijwillige brandweerlieden, dit is dus naar mijn mening een grote leugen. Ik sta nu al circa vanaf begin dit jaar op het "aanmeld" lijstje voor het korps Hattemerbroek. En ik zou worden uitgenodigd zodra de ledenwerving start, en de laatste dagen ben ik gewoon niet uitgenodigd.

Ik heb dit jaar diverse malen contact opgenomen met dhr van der Heide, en telkens kreeg ik de standaard antwoorden: "Ja, je staat op het "aanmeld" lijstje", "Als ik meer weet zal ik contact opnemen", "Zodra de ledenwerving start, zal ik je even telefonisch uitnodigen" etc.

Nou ik heb tot op heden nog nooit een uitnodiging/telefoontje gehad.

Vanuit een vertrouwlijke bron heb ik gehoord dat dhr van der Heide eerst wil kijken of hij mensen uit Hattemerbroek kan krijgen (zo dicht mogelijk bij de kazerne). Dit is opzich prima, maar vermeld dit even aan de mensen die zich als eerste hebben aangemeld. Ik ben nu circa vanaf begin dit jaar aan het lijntje gehouden. Alleen heeft van der Heide zich vergist, er is maar één iemand komen opdagen (kazerne hattemerbroek) tijdens de demonstraties, en nog heeft hij geen contact met mij opgenomen.

Ik vind het echt jammer dat juist de mensen die enorm graag erbij willen aan de kant worden gezet, en deze mooi te laten wachten tot de ledenwerving (van februarie tot begin oktokber) om maar de "beste" mensen er tussen uit te vissen.

Achteraf gezien heb ik het kunnen weten, aangezien de toon waarmee dhr van der Heide sprak behoorlijk ongeinteresseerd was. Maar zeg dat dan meteen dat het niets wordt gezien het feit dat we wat verder weg wonen, en laat mensen niet maanden in onzekerheid afwachten.

Echt heel jammer! :|
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Brandweer Oldebroek en Hattemerbroek zoekt vrijwilligers

Bericht door Redactie »

Hallo JBW

Wij als redactie hebben contact gehad met:

Gerrit van der Heide,
Commandant brandweer,
Gemeente Oldebroek.
0525 638292 e/o 06 29581380

Hij wil graag in contact komen met jouw.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
JBW
Berichten: 2
Lid geworden op: do okt 06, 2011 13:33

Re: Brandweer Oldebroek en Hattemerbroek zoekt vrijwilligers

Bericht door JBW »

Redactie schreef:Hallo JBW

Wij als redactie hebben contact gehad met:

Gerrit van der Heide,
Commandant brandweer,
Gemeente Oldebroek.
0525 638292 e/o 06 29581380

Hij wil graag in contact komen met jouw.
Hallo Redactie,

Bedankt, maar het heeft weinig zin gehad, want voor mij was het ijs al gesmolten.
De heer van de Heide komt nu weer met een excuus waar ik helemaal niets mee kan: "Heb je mijn brief niet met een uitnodiging ontvangen?"".

Tja, ten eerste klopt dit al niet aangezien van der Heide mij telefonisch zou uitnodigen.
Sterk het gevoel dat dhr van der Heide naar aanleiding van het telefoontje (redactie) mij opeens wel wil uitnodigen, had ik het hier niet gepost had ik nooit weer iets terug gehoord.

Ik heb laten weten dat ik geen interesse meer heb, als het op deze manier gaat dan liever niet.

Tevens wens ik dhr van der Heide veel succes met het vinden van nieuwe leden.

Mvg JBW
Plaats reactie