Internetten op Noordeinde test.

Geef je mening hier.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Internetten op Noordeinde test.

Bericht door Redactie »

Internetten op Noordeinde test.

Wezep-Ommen oktober 2007 – CDA stelt schriftelijke vragen over telefoonlijn Noordeinde. Er is nog steeds geen snelle internetverbinding en aan de een aantal adressen aan de Zomerdijk is de lijn zelfs zeer slecht en soms doet de telefoon even helemaal niets meer.

De redactie van Oldebroek.net stond van dit nieuws een beetje versteld, dat dit nog kan in 2007. Dit ook naar aanleiding van het surfen via de mobiele telefoon tijdens de herfstvakantie in Ommen.
Tijd voor een test om te zien wat er nog mogelijk is met een oude telefoonlijn. De test wel vanuit Wezep gedaan, maar dat zal niet veel verschil maken.

De testcomputer is via de normale telefoonlijn verbonden via het internet, de cache is leeggemaakt. Nu een lokale website opvragen en de tijd opnemen hoelang het duurt dat de pagina geladen is. Vervolgens verder klikken naar een bericht op de zelfde site. Omdat een gedeelte al in de cache is zal dit meestal veel sneller gaan. De test is uitgevoerd op zaterdag 20 oktober.

Pagina============Tijd =========Doorlink tijd
De Stentor====== meer dan 7 min======2 min
Deltapost=========2:30 ==========werkte niet
Loco mediagroep====5:56 =============0:25
Oldebroek.nl=======0:54 ==============0:03
Oldebroek.net======0:30===============0:30
Vsco=============0:32===============0:06

De conclusie mag duidelijk zijn, de meeste sites zijn alleen te bekijken als je heel veel geduld hebt. Vooral de websites met veel reclame hebben een lange laadtijd en zijn haast niet bekijken met een langzame verbinding, ook niet met de normale mobiele internet snelheden.
Door het ontbreken van een snelle internetverbinding voor een bepaalde groep mensen, vooral scholieren, bestaat het risico dat deze groep aansluiting met de rest van de maatschappij mist. Vooral scholieren kunnen hier nadeel van ondervinden.

Reacties welkom
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Het scheelt dat dit Nederland is. Ik vermoed dat na flink wat politiek gebabbel dit onderwerp zal worden behandeld door de telecombedrijven. Want zo gaat dat gelukkig in Nederland. Tenminste, meestal.

Nee, in Frankrijk heb je meer pech. Heb je op de camping voor 20 euro per week internet betaald, krijg je ook 5 kb per seconde. :roll:

Ik hoop dat het voor de bewoners aldaar snel over is, ik weet hoe irritant het is.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

De test vanuit Wezep, is niet gelijk met een test uit Noord-einde.

Alle fysieke lijnen komen uit op een wijkcentrale, dat is voor Noord-Einde een andere dan voor Wezep.
In Wezep aangesloten op een grote glasverbinding, en de Noord-einde centrale is geheel koper en loopt meen ik via Zwolle en via Oldebroek.

Als je een dial-up verbinding test, moet je aangeven wat voor modem je gebruikt, via welke provider je inbelt, welke apparatuur is aangesloten bij welke de provider, welke DNS server je gebruikt.
De keuze van de provider en de DNS server en of er gebruikt gemaakt word van een proxy maakt hierin heel veel verschil.

Wil je de verbinding test uitvoeren, moet je de test met de exact zelfde instellingen doen vanuit Wezep, en daarna van uit Noord-Einde..

Natuurlijk is met conventionele technologie de analoge inbelverbinding trager, dan een ADSL of kabel verbinding.

Waarschijnlijk is ISDN daar wel leverbaar.. Als dat werkt, kan de provider KPN, (owkee niet de goedkoopste,) daar ook ADSL leveren.
Verder is het altijd mogelijk om als gemeenschap een glasleiding met verdeler te leggen en daar de verschillende diensten voor providers aan te bieden..

Overstappen naar een andere telefoon provider zou kunnen, echter KPN is verantwoordelijk en voor de meeste backbones en voor de aansluiting op de centrale.
Peter Adema
[
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Tijdens het dorpsgesprek Noordeinde d.d. 15 februari 2007 vernam ik de vragen over telefonie en Internet voorzieningen in Noordeinde. Ik heb sindsdien contacten met enkele Noorders over dit onderwerp.

Ik heb wat zaken uitgezocht. Inmiddels blijkt het wel mogelijk om ADSL verbindingen te krijgen in de kern Noordeinde, maar daar zitten de gebruikelijke haken en ogen aan. Bij ADSL geldt nog steeds de regel: De afstand vanaf de wijkcentrale tot aansluitpunt moet aan regels voldoen. In het buitengebied liggen die zaken héél anders dan in kernen als Wezep of Oldebroek.

Buitengebieden
In heel Nederland moet je in “buitengebieden” maar afwachten of je kunt meedoen met alle moderne communicatiemiddelen. Er is geen kabel, telefoonverbindingen hebben een te grote afstand tussen centrales en aansluitpunt in huis. Ook zijn kabels soms te oud (of storingsgevoelig). Als er glasvezel tussen de centrale en je woonhuis zit is ADSL ook niet mogelijk. ADSL is een hoogfrequent signaal dat over “het koper” meegaat en verloren gaat tijdens glasvezel transport.

Mobiel Internet is wel mogelijk, maar moet je zeker niet vergelijken met de bekabelde varianten:

1. Geen Continue verbinding;
2. Beduidend minder bandbreedte (up en down)
3. Geen Router / Switch om de verbinding te delen door je huis of bedrijf (verbinding dus niet zonder meer “deelbaar”;
4. Speciale GSM/UMTS abonnementen, ontvangers e.d. noodzakelijk;
5. Afhankelijkheid van “drukte” op de mobiele mast;
6. Afhankelijk van roaming (wisselen tussen masten) van de mobiele verbinding
7. Hogere kosten voor abonnement en/of gebruik per Mb
8. W.v.t.t.k.

Appels & Peren
Mobiel Internet moet je zien als een soort extra zakelijk optie voor onderweg, maar zéker niet vergelijken met ADSL, SDSL of kabel Internet. De bekende appels en peren....

Er zijn bestaande mobiele technieken (GPRS, UMTS). Inmiddels wordt ook WiMax in Nederland getest. In Japan heeft men een mobiele verbinding getest van zo'n 100 Mb (!). Mooi dat ze dat kunnen, maar daar hebben we hier niets aan, immers.

Concreet over Noordeinde:

Men heeft niets aan toekomst verwachtingen. Men wil gewoonweg meedoen wat voor ons in Suburbia al zo normaal is: Snel Internet voor het hele gezin en ook zeker voor de bedrijfsvoering in de buitengebieden (laten we die vooral niet vergeten!)

Het gaat dan niet alleen om de Zomerdijk in mijn beleving. Het buitengebied is immers groter.

Kink in de kabel
Als KPN van mening is dat kabels o.i.d. aan/onder de Zomerdijk te oud zijn. Dan moeten ze vervangen worden. KPN wil dat wel, maar wil de kosten ook doorberekenen, begreep ik. U mag van mij aannemen dat dit geen tientjes werk betreft. De kabel onder de Zomerdijk lijdt volgens de geleerden onder inklinking van de bodem. Er komen hierdoor knikken in de kabel, zo is mij verteld.

“Dit is geen zaak van de overheid”, zal het antwoord van het Collega van B&W op de CDA brief zijn. Het CDA weet dat ook best wel, tenminste ik acht ze bewust van (h-)erkenning van scheiding tussen politiek, bestuur en privaat/commercieel.

Private partijen, zoals KPN, hebben de neiging om winst te willen maken ;-) Als ze moeten investeren, doen ze dat graag in de gebieden waar terugverdienkansen ruim zijn. Buitengebieden hebben dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk niet hun aandacht….

Breedband Internet
Breedband Internet is zo ingeburgerd in Nederland, dat ik me wel ga afvragen of iedereen zich wel beseft dat bewoners van buitengebieden nog steeds niet mee kunnen liften. Dit terwijl, bijvoorbeeld, scholieren steeds meer zijn aangewezen op Internet research. Steeds meer diensten (banken, verzekeraars, belastingdienst, ja zelfs overheden….) kun of moet je via Internet afhandelen. Als je dus in het buitengebied woont doe je 2 keer niet mee: niet de lusten van Internet, wel de ongemakken.

Inmiddels zijn websites en bestanden op het internet ook alleen maar slordiger geworden met data-gebruik. Een webpagina bezoeken houdt immers ook in dat je PC de scripts, plaatjes en toepassingen per bezoek moet downloaden, voordat ze in beeld komen. Met een analoog modem of ISDN was dat een aantal jaren geleden nog te doen, maar tegenwoordig kijkt niemand meer naar data omvang. Met ADSL of kabelinternet download je immers met gemak een DVD-film in zo’n 1,5 uur. Waar praten we nog over, nietwaar?

Inbellen per modem stopt
Nog het laatste opmerkelijke: KPN is al druk bezig om het traditionele inbellen bij Internet providers (u weet misschien nog wel: het piepende en krakende telefoon modem van “vroeger”) af te schaffen. Ook veel providers willen die inbel servers graag uitschakelen en uit hun inventaris verwijderen. Het kost ze louter geld. Het buitengebied drijft nog verder af…..

Wat het CDA openbaar voorstelt heb ik achter de schermen als besproken met leden van de Belangenvereniging in Noordeinde. Vraag Oldebroek om werkzaamheden aan de Zomerdijk aan te melden bij KPN en ze te bewegen om, als de weg toch eenmaal open ligt, de kabel te vervangen.

Wél is het zo dat er in mijn ogen dus zeker niet alleen een probleem is aan de Zomerdijk. Het missen van Internet mogelijkheden geldt voor veel bewoners van buitengebieden.

Wordt vast en zeker vervolgd!

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Redactie »

De wat amateuristische Internet test is niet gedaan om duidelijk te maken hoe de exacte snelheden zijn, maar om aan te geven dat Noordeinde e.a buitengebieden eigenlijk niet meer meedoet op het gebied van Internet. Bert-Jan onderstreept en onderbouwt dit nog eens extra.
Privatisering het zou ons zoveel goeds brengen. Waar vroeger voor de privatisering aansluiting op bepaalde diensten al een belemmering vormden, nu na privatisering is zijn de belemmeringen nog groter geworden. Als internet en telefoon een basisvoorziening is dan moet de landelijke overheid zich inspannen deze voor iedereen beschikbaar te stellen.

Groet,

Martin Rotman
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Inmiddels kan je stellen, Dat internet een basisvoorziening moet zijn, net als de telefoon.. Echter wettelijke kaders zijn daar voor er nog niet.

Je kan ad-interim, wel een techische voorziening maken, met draadloze technieken, en een opstap punt
Je kan in de buitengebieden met een slim draadloos netwerk ook hoge ADSL snelheden maken..

De privatisering van telecom diensten, hebben veel voordelen voor de consument gebracht.. Het probleem zit hem niet in de privatisering, maar dat de telecomwet sterk verouderd is..

Er zijn in de telecomwet alleen nog afspraken over de analoge diensten.. ISDN kan nog niets eens overal aangeboden worden. En dat zijn de aanbieders ook niet verplicht..

het is ook zo, dat veel telefoondiensten, zoals VOIP en Internet, of de populaire internet plus bellen, niet aan de telecom wet hoeven te voldoen.
Dus altijd 112 kunnen bellen, zoals met analoog de provider verplicht is te verzorgen. Is niet van toepassing bij VOIP diensten..

Onze wetgever is erg lui, en houd de ontwikkelingen in de markt niet echt bij in deze.
Internet is nog geen basisvoorziening, terwijl in veel gemeenten, er al een digitaal loket is, en dat veel van diensten zelfs alleen via internet toegankelijk zijn..
Je belasting aangifte kan je al bijna niet meer via het papier doen..

Dus internet als basisvoorziening, maakt de wereld een stuk eenvoudiger..
Echter er zijn ook nog genoeg huishoudens die nog geen pc hebben..
Ik zou mijn werk en hobbies nauwelijks kunnen doen, zonder laptop en internet..
Peter Adema
[
edwin
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 17:58
Locatie: Wezep

Bericht door edwin »

Het zou voor de gemeente het onderzoeken waard zijn wat de vraag is in noordeinde voor breedband internet.
Indien er vraag genoeg is zou de gemeente eens kunnen kijken wat zij kunnen doen om zoals rescuman al aangeeft een draadloos netwerk op te zetten. Enkele voorbeelden hiervan zijn in wezep en oldebroek te vinden. WirelessWezep is nog actief maar gaat stoppen en zal alle componenten te koop zetten.
Vor de mensen die intresse in dit project hebben , Dé kans om in te stappen en hier een leuke case van te maken.
WirelessWezep
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 08, 2005 19:02
Locatie: Wezep
Contacteer:

realiseren wireless netwerk

Bericht door WirelessWezep »

Natuurlijk willen wij onze ervaring met het realiseren en bouwen van een wireless netwerk delen met de inigatief nemers van dit project .
Wij hebben nog hardware voorradig , en er komt nog meer beschikbaar.

Grt Robbert :D
Erik Jan Doornewaard
Berichten: 1
Lid geworden op: wo dec 05, 2007 12:27
Contacteer:

Bericht door Erik Jan Doornewaard »

Volgens mij zou een wireless oplossing best haalbaar zijn in Noordeinde, echter: die access points moeten ook gevoed worden... En als er al geen goede verbinding beschikbaar is, hoe wordt een wireless aansluiting dan haalbaar?
edwin
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 17:58
Locatie: Wezep

Bericht door edwin »

OP basis van een leas line kun je in afgelegen gebieden wel internet aanbieden
De kosten voor zon lijn zijn voor één persoon te hoog echter indien er gebruik gemaakt wordt van een Wireless oplossing kunnen deze kosten door meer mensen gedragen worden en is het wel betaalbaar

Edwin
WirelessWezep
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 08, 2005 19:02
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door WirelessWezep »

Citaat van Erik jan :
Volgens mij zou een wireless oplossing best haalbaar zijn in Noordeinde, echter: die access points moeten ook gevoed worden... En als er al geen goede verbinding beschikbaar is, hoe wordt een wireless aansluiting dan haalbaar?

de accespoints kunnen gevoed worden door een "point to point" verbinding naar het punt waar de ADSL binnenkomt , dit is bijvoorbeeld te realiseren met 2 richtantenne's tegenover elkaar .
het is belangrijk dat de antenne's vrij staan opgesteld , en dat ze elkaar "zien" zonder belemmeringen van bomen of grote gebouwen .

Wij gebruiken zelf ook dit systeem in ons wireless netwerk , er worden verschillende node's ( met elk 2 accespoints) gevoed door een "Point to point" verbinding

grt Robbert
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Wireless Wezep wordt Wireless Noordeinde?

Bericht door Bert-Jan »

De telefoon- en internet kwestie in Noordeinde krijgt ineens een boost vanuit Wezep? Dat is nog eens betrokkenheid tonen!

Wel moeten we even de casus weer helder krijgen, geloof ik:

1. Woningen aan de Zomerdijk hebben groot ongemak van een slechte telefoonlijn. De kabel is als gevolg van inklinking van de bodem kwalitatief niet naar verwachting
2. In de kern Noordeinde heeft men wél beschikking over ADSL verbindingen.
3. Een slecht of onbetrouwbaar werkende telefoonverbinding kan in het geval van nood (ambulance, brandweer e.d.) problemen opleveren voor de bewoners
4. Er zijn andere middelen en voorzieningen denkbaar, maar de betreffende Noorders wensen juist net als ieder ander gebruik te kunnen maken van standaard voorzieningen: betaalbare ‘vaste’ telefonie en breedband internet diensten;
5. De gemeentelijke overheid is geen telefonie, breedband of solution provider.

Ook ik heb (vanuit mijn zakelijke ervaringen) gedacht aan de straalverbindingsoplossing c.q. WiFi. Dat is echter alleen een oplossing voor gedeelde breedband diensten. Dat geeft niet zomaar een hoogwaardig gegarandeerde up-time en beschikbare support dienst o.i.d. zoals we van een telecom provider mogen verwachten.

Een ondernemer vinden die zo’n oplossing wil uitzetten in het buitengebied zal ook niet meevallen. De investeringen wil men ook graag terugverdienen en de markt is grillig met het uitrollen van nieuwere technieken. Voor louter 7 woonhuizen ben je dan als nel aangewezen op een privé initiatief die meer ‘onzekerheden’ met zich mee brengt of kan brengen.

Wel blijf ik de opmerkingen van Wireless Wezep sprekers als zeer opbouwend én meedenkend zien.

Mijn idee zou zijn om een centrale Internet toegang mogelijk te maken in een openbare ruimte in Noordeinde: Het dorpshuis Noorderhuukien. Van daaruit kan dan ook een dedicated straalverbinding worden opgezet naar Ontvangers in de specifieke woonhuizen aan de Zomerdijk? Men moet het aldaar echter zelf willen en begrijpen dat het een 'eigen' dienst betreft.

De gemeente zou hier een rol kunnen spelen. Men heeft plannen in behandeling voor Multifunctioneel gebruik van accommodaties. Daarbij zou de gemeente mee kunnen denken/werken aan internetcafé voorzieningen in dorpshuizen of Multifunctionele accommodaties in het buitengebied. Steeds meer overheidsdiensten zijn alleen snel bereikbaar via het Internet, dus burgers in het buitengebied zou je daar best bij mogen ondersteunen. Daar hebben ambtelijke apparaten ook weer baat bij.

Wellicht kunnen de Wireless Wezep mensen eens een balletje opgooien in Noordeinde. Als men toch het eigen netwerk wil opheffen zijn de spullen wellicht inzetbaar op een locatie waar men er om zit te springen?

Ik zie er wel wat in. Zeker als middel in afwachting van het beschikbaar komen van ‘normale’ voorzieningen in het buitengebied.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wireless Wezep wordt Wireless Noordeinde?

Bericht door Rescueman »

Bert-Jan schreef: 1. Woningen aan de Zomerdijk hebben groot ongemak van een slechte telefoonlijn. De kabel is als gevolg van inklinking van de bodem kwalitatief niet naar verwachting
Rare statement, voor een analoge verbinding.. en voor het niet plegen aan onderhoud aan bekabeling..
Bert-Jan schreef: 2. In de kern Noordeinde heeft men wél beschikking over ADSL verbindingen.
Belangrijk om te weten... Dus het probleem speelt voor een kabelverbiinding waar dus al jaren geen onderhoud aan is gepleegd of er een design-fout (verkeerde kabel) bij de aanleg.. De afstanden lees kosten zijn niet extreem groot.. om het probleem op te lossen..
Bert-Jan schreef: 3. Een slecht of onbetrouwbaar werkende telefoonverbinding kan in het geval van nood (ambulance, brandweer e.d.) problemen opleveren voor de bewoners
Absoluut, en een niet functioneren dienstverlening van een provider vergt maatregelene van de provider, die ingevolge van telecomwet ook verplicht is uit te voeren..
Bert-Jan schreef: 4. Er zijn andere middelen en voorzieningen denkbaar, maar de betreffende Noorders wensen juist net als ieder ander gebruik te kunnen maken van standaard voorzieningen: betaalbare ‘vaste’ telefonie en breedband internet diensten;
Die wensen zijn legitiem...
Bert-Jan schreef: 5. De gemeentelijke overheid is geen telefonie, breedband of solution provider.
Absoluut, maar wel mede verantwoordelijk voor het leveren van basisdiensten.. En kan weldegelijk een rol spelen bij een tussentijdse oplossing... Dat is een kwestie van willen...
Bert-Jan schreef: Ook ik heb (vanuit mijn zakelijke ervaringen) gedacht aan de straalverbindingsoplossing c.q. WiFi. Dat is echter alleen een oplossing voor gedeelde breedband diensten. Dat geeft niet zomaar een hoogwaardig gegarandeerde up-time en beschikbare support dienst o.i.d. zoals we van een telecom provider mogen verwachten.

Een ondernemer vinden die zo’n oplossing wil uitzetten in het buitengebied zal ook niet meevallen. De investeringen wil men ook graag terugverdienen en de markt is grillig met het uitrollen van nieuwere technieken. Voor louter 7 woonhuizen ben je dan als nel aangewezen op een privé initiatief die meer ‘onzekerheden’ met zich mee brengt of kan brengen.
Het is een kwestie van hoe je een en ander wilt regelen als dienstverlener en welke garanties mensen c.q. gemeente kunnen bieden. Nu zijn het 7 woningen ?, Willen die 7 woningen wel gebruik maken van een gezamenlijke dienst en tussentijdse oplossing ?
Bert-Jan schreef: Mijn idee zou zijn om een centrale Internet toegang mogelijk te maken in een openbare ruimte in Noordeinde: Het dorpshuis Noorderhuukien. Van daaruit kan dan ook een dedicated straalverbinding worden opgezet naar Ontvangers in de specifieke woonhuizen aan de Zomerdijk? Men moet het aldaar echter zelf willen en begrijpen dat het een 'eigen' dienst betreft.

De gemeente zou hier een rol kunnen spelen. Men heeft plannen in behandeling voor Multifunctioneel gebruik van accommodaties. Daarbij zou de gemeente mee kunnen denken/werken aan internetcafé voorzieningen in dorpshuizen of Multifunctionele accommodaties in het buitengebied. Steeds meer overheidsdiensten zijn alleen snel bereikbaar via het Internet, dus burgers in het buitengebied zou je daar best bij mogen ondersteunen. Daar hebben ambtelijke apparaten ook weer baat bij.

Wellicht kunnen de Wireless Wezep mensen eens een balletje opgooien in Noordeinde. Als men toch het eigen netwerk wil opheffen zijn de spullen wellicht inzetbaar op een locatie waar men er om zit te springen?

Ik zie er wel wat in. Zeker als middel in afwachting van het beschikbaar komen van ‘normale’ voorzieningen in het buitengebied.
Ook als je gratis dienst zou verlenen.. ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening..
Ik zou als 7 hoofdbewoners eens gezamenlijk om tafel zitten.. Het initiatief zou dan toch bij de klant moeten liggen..
Peter Adema
[
edwin
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 17:58
Locatie: Wezep

Bericht door edwin »

Ik heb met de mannen van Wireless Wezep gesproken , als je een draadloos net van plan bent op te zetten is dit HET moment om contact met ze op te nemen.

Ik zelf heb geen vergaande kennis van het opzetten en beheren van een netwerk maar als ik hoor wat de kosten zijn die ze vragen voor een Node is het zeker het overwegen waard ze eens te bellen.
Bert-Jan, met jou kennis moet jij het zeker aan kunnen.

met name doordat er in de kern wel breedband beschikbaar is kan het een leuke oplossing zijn voor de bewoners aan de zomerdijk.

Als inderdaad blijkt dat de kabel onder de dijk in dermate slechte conditie is dat soms geen telefoonverkeer mogelijk is , is de KPN VERPLICHT deze storing op te heffen. Mocht dat betekenen dat ed kabel beels vervangen moet worden is dat een gegeven en zullen zij dit zonder kosten aan de gebruikers moeten uitvoeren.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

precies, ik heb genoeg projecten voor KPN vaste net gedaan. dat ook gebeurd..

Ik denk er mischien een keer tijd is voor grondige analyse, en geen sprookjes verhalen, want dat een koper kabel zo slecht is, dat er af en toe wel en af en toe geen verbinding is.. lijkt me namelijk heel erg sterk...
Peter Adema
[
Plaats reactie