Wezeper wiskunde voor gevorderden

Voor zo nu en dan of regelmatig een column schrijft kan deze vanaf nu ook op oldebroek.net plaatsen.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Wezeper wiskunde voor gevorderden

Bericht door Bert-Jan »

Een mooi Wezeper begrip heet “half stoan” in de volksmond. Voor diegene die bij enig dialect struikelt over contactlens of leesbril, “half stoan” kunt u lezen als: voor elkaar opkomen. Een wiskundige uitleg van deze ‘Stelling van de Stroatweg’ luidt: Met z’n tweeën één zijn = “mekare half stoan”. Elkaar half staan, dus. Een inspirerend gesprek met WHC voorzitter Henri van Beek vormde de som van dit hoger wiskundige spoor in mijn vervaarlijk krakende grijze massa.

Die Wezeper houding en wijsheid, vindbaar in alle Oldebroeker kernen, mag wat mij betreft met stip boven aan het lijstje van het Nederlandse integratiedebat genoteerd worden. Het dekt namelijk de grootst mogelijk sociale lading van het woord “samenleving”.

Ik ben een modale Wezeper met dito Mavo diploma op zak, maar al die experts, beroemdheden en gediplomeerde autoriteiten zitten er wat mij betreft flink naast als het gaat om “het integratiedebat”.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar persoonlijk ken ik niet zoveel mensen die zomaar slikken dat hun persoonlijke denken, geloof of achtergrond op de korrel wordt genomen. Toch gebeurt dit doelbewust in alle denkbare toonhoogten. En waar blijven nu die succesvolle mensen die deze samenleving weer gezellig(-er) en voor iedereen succesvol kunnen maken? Zijn het de wetenschappers, geestelijk leiders of zelfs ministers? Zijn het de met veelbesproken kapsels getooide Jan Peter Balkenende of Geert Wilders?.

Driewerf Neen! De krachten en kansen zitten hem in ‘de schouders van Nederland’. De man en vrouw uit de straat. Jan én Ahmed met de pet, volgens modern vertaald integratiemodel. Daar waar de mensen samenleven, samen sporten en samen leven, dáár begint de voorzichtige weg naar erkenning en herkenning.

Waarom voorzichtig? Omdat het de mens echt wel tijd kost om te wennen aan het onbekende. Dat is niets nieuws, dat gaat al zo sinds mensenheugenis.

Nederland biedt zóveel vrijheid, maar ook zoveel mensen die vrijheid op eigen manier en optimaal wíllen beleven. Niemand wil minder zijn. Sterker nog: dat laat de Nederlandse vrijheid niet toe. Op het moment dat namelijk aan díe essentiële basis wordt gesleuteld, wordt vrijheid afgewaardeerd. Voor alles en iedereen.

Hét probleem van vandaag de dag wordt veroorzaakt door de onruststokers die blindelings en lijnrecht tegenover alles en iedereen willen staan. Die ‘onze vrijheid’ ronduit misbruiken en daar zelfs beter van (willen) worden. Die aanvallend en agressief hun positie versterken. Die groepen of personen maken zóveel lawaai dat het zelfs de ruime meerderheid overstemt.

De meerderheid is die grote groep Nederlanders die gewoon “vrijuit en lekker” willen leven. De groep die zich helaas laat overstemmen omdat ze hun grootse eenheid niet (laten) zien. Ik reken mezelf tot die groep. Ronduit toegegeven ook zoekende en tastende, maar niet verstoken van ideaal.

Tja, zo zie ik het nu eenmaal. Je kunt tot in lengte van jaren volhouden dat het allemaal aan (de aanwezigheid van) 'anderen' ligt. De ene tegenstelling na de andere bevestigen. Het kost allemaal kostbaar levensgenot, belastinggeld en groeikansen. Terwijl juist geen enkel weldenkend mens vrijheid hóeft in te leveren. Vrijheid ís juist wederzijds erkenning en respect. Met die beleving kunnen we weer verder. Kunnen we weer vooruit.

U hoort mij ook niet zeggen dat elke burger het grote voorbeeld is, maar bij de ruime meerderheid vormt wel het enige haalbare begin. Dé basis van het begrip ‘samenleving’.

Het draait allemaal om menselijkheid. Menselijkheid komt met tekortkomingen, maar met volop ruimte voor iedereen die goedwillend is. De arbeider en de ondernemer, de man en de vrouw, de homo en de hetero, de Nederlandse Staatsburger die wel of níet hier geboren is. Zolang het maar iemand is die zich beseft dat vrijheid niet geconsumeerd, maar juist actief gedeeld wordt.

Niet alle Wezepers zijn vrienden, maar als het er op aan komt zullen ze elkaar “half stoan”. Dat Wezeper voorbeeld kan in heel Nederland gevolgd worden tegen al die enkelingen en groepjes die de sfeer verzieken. Daar is geen geweld of geschreeuw voor nodig. Daar is een samenleving voor nodig die schouder aan schouder staat voor vrijheid.

“Half stoan” is hét antwoord van de straat. “Half Stoan” is tenminste niet de zoveelste populistische one-liner met gebrek aan inhoud, maar de basis van een beproefd gelijkheidsbeginsel.

Ook binnen onze gemeentegrenzen kan "half stoan" een opfrisser gebruiken, omdat sociale cohesie nu eenmaal niet zonder onderhoud kan.

"Half Stoan". Made in Wezep. Gratis aangeboden aan hen die liever hun energie steken in de weg vooruit.

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie