Column burgemeester Tanja Haseloop: Lichtpuntjes in donkere dagen

Redactie Oldebroek
Berichten: 332
Lid geworden op: za aug 14, 2021 7:46

Column burgemeester Tanja Haseloop: Lichtpuntjes in donkere dagen

Bericht door Redactie Oldebroek »

De eerste week van december, de donkere dagen van het jaar. En donker kunt u dan op verschillende manieren lezen. Het wordt ’s middags al vroeg donker en dat past bij al die goede en mooie dingen die we zo gewend zijn. Sinterklaas is nog in het land en we kijken stiekem al een klein beetje uit naar Kerst. Misschien wat aan de vroege kant om het over Kerst te hebben, maar buiten zien we de lichtjes aan de huizen en in de bomen alweer verschijnen.

In steeds meer huizen zie ik de kerstboom stralen en in de kerken kijkt men vanaf nu ook vooruit; de periode van advent is begonnen. De periode naar Kerst toe is voor mij ook de tijd van samen. Nu ik dit schrijf is nog niet duidelijk of we dit jaar Kerst ook echt samen kunnen vieren. Ik houd daar zo van; met mijn man, zonen, schoondochters en andere familie samen rond de tafel.

In Oldebroek zie ik iedere keer mooie initiatieven rondom Kerst; verkoopacties van goede doelen bijvoorbeeld en niet te vergeten: Samen Kerst van de kerken in Wezep. Samen optrekken om voor anderen een lichtpuntje te zijn. Juist nu de dagen, letterlijk en figuurlijk, donker zijn is dat zo mooi. Wilt u voor iemand een klus doen, een kerstlichtje bezorgen, een onderdeel van een kerstmaal verzorgen? Met Samen Kerst kan iedereen op zijn eigen manier een steentje bijdragen, dat kleine lichtpuntje zijn. Wilt u weten hoe u bij kunt dragen of iemand voor kunt dragen voor zo’n lichtje? Kijk dan vooral op www.samenkerst.com. Als het echt donker is, is de kracht van een lichtpuntje extra groot. Steek maar eens een kaars aan in het donker! Zelf doe ik natuurlijk mijn best om, kijkend naar de mogelijkheden van dat moment, van de partij te zijn.

Want hoe de maatregelen zich de komende tijd gaan ontwikkelen moeten we afwachten. We zien ook in figuurlijke zin donkere tijden tegemoet en moeten met elkaar ‘de winter door’. Niet leuk, moeilijk zelfs. Ik zie wantrouwen, moeheid van de regels, somberheid en voor sommigen zelfs uitzichtloosheid. Maar ik wil u toch heel dringend vragen om hier, weer, als Oldebroekers samen voor te gaan. Om elkaar dat steuntje in de rug te geven. De medewerkers in de zorg, de onderwijzers, ouders, de alleenstaande buurman of buurvrouw, medewerkers of vrijwilligers die QR-codes moeten controleren. Vooral die laatsten: ze hebben de regels niet gemaakt maar moeten ze wel uitvoeren. Heb begrip en wees een beetje lief voor ze.
Ook voor onze ondernemers trouwens. Het is niet ingewikkeld en ook niets nieuws, maar ‘wees loyaal, koop lokaal’ werkt echt. Door de boodschapjes voor de verjaardag van Sinterklaas of de inkopen voor Kerst lokaal te doen steunt u onze eigen ondernemers. Maar doe die inkopen dan niet allemaal tegelijk. Drukte vermijden en elkaar afstand gunnen is en blijft heel belangrijk. Van levensbelang zou ik bijna zeggen. Maakt u daarom, indien mogelijk, gebruik van de rustigere momenten. Het duurt nog even, maar ik hoop van harte op een kerstfeest waarin ‘samen’ een kans krijgt.

Tanja Haseloop – Amsing
burgemeester Oldebroek.

Afbeelding
Plaats reactie