Bert-Jan schreef:Beste Asfaltrocker,
Ik lees een grote frustratie in je betoog, maar ook onjuiste en zware aantijgingen jegens ambtenaren, wethouders en politiek.
Alle politieke partijen in de raad (
CU,
PvdA,
CDA, SGP & VVD) hebben het punt Zuiderzeestraatweg (in Oldebroek centrum) hoog op hun persoonlijke- en de raadsagenda staan. Maar dat punt staat daar niet alleen.
Je steekt erg snel een beschuldigende en als beledigend te verstane vinger uit naar de wethouders. In dit geval wethouder Jan Klein (PvdA) die deze materie in z’n portefeuille heeft. Blijkbaar heb je nog nooit met hem gesproken en zeker niet over de materie die je aanhaalt, want dan kende je z’n standpunten beter, alsmede die van het college.
Dit klopt, ik raak zo onderhand ongekend gefrustreerd over het betuttelende drempel-beleid van de overheid.
Ik rij dagelijks met een vrachtwagen van 16 meter door heel Nederland, en het is ongelovelijk wat voor capriolen je uit moet halen om je combinatie heel te houden op de dichtgebouwde waarempel
doorgaande wegen. Krappe rotonde's op elke straathoek, dichtgedrempelde doorgaande wegen, chicanes en slingers waar Michael Schumacher nog een hartverzakking van krijgt, noem maar op. Het is elke keer een kwestie van centimeters tussen het schadevrij verder rijden en het kapot rijden van je kostbare banden/trailer.
Om nog niet te spreken over het feit dat heel Nederland inmiddels minimaal driebaans snelwegen had moeten hebben. Helaas is de overheid echter sindsde jaren 60-70 in een struisvogelmodus beland, waardoor we ons dankzij gebrek aan daadkrachtig optreden en toekomstvisie nu met 10x zoveel vervoersmiddelen over dezelfde smalle weggetjes moeten begeven. Om nog niet tespreken over de tranentrekkende milieulobby die door de eeuwige bezwaarschriften belangrijke verkeersaders met korenvos-verhalen weet te vertragen. Wel eens het verhaal van de A4 Midden Delfland gehoord?
Misschien heb ik inderdaad te harde woorden naar de verkeerde instanties geuit. Ik kan me echter niet herinneren dat ik namen van wethouders heb genoemd om die de beschuldigende vinger toe te wijzen.
Het zal ongetwijfeld een weg vande provincie zijn, maar het lijkt me erg sterk dat de gemeente geen inspraak heeft over betuttelende dicht-drempelplannen van de provincie. De weg loopt notabene over hun gebied.
Mocht de heer Klein inderdaad van plan zijn iets aan deze trieste situatie te doen dan nomineer ik hem hierbij voor een standbeeld op het Raadhuisplein.
Hopelijk snap je mijn standpunt ook: ik worstel de ganse dag om mijn werk schadevrij te doen op wegen die de laatste tijd door de Nederlandse overheid compleet ontoegankelijk zijn gemaakt. Ik verbaas mijdan ook over situaties zoals bijv. in Groesbeek, waar een randweg door zijn idiote drempels en ongelovelijk ontoegankelijke chicanes zo slecht toegankelijk is voor vrachtverkeer dat dit allemaal massaal door de woonwijken trekt richting de industrieterreinen, en de overheid weer vele miljoenen euro's door de plee heeft getrokken.
De feiten, nogmaals, op een rijtje:
1.De Zuiderzeestraatweg is NIET onder beheer van Gemeente Oldebroek, maar de provincie Gelderland;
OK, dan is deprovinciedusmet een wanbeleid bezig.
2. De Provincie Gelderland heeft al enige tijd geleden laten weten dat men de aanvraag aangaande de Zuiderzeestraatweg van Oldeboek niet in behandeling wil nemen op basis van argumenten.
Argumenten, als in ervaringen? Moet dit soort landlopers eerst eendierbare verliezen op dit soort wegen? Ligt de schuld van de hele lachwekkende huidige N-onwaardige landweg niet bij hun in de eerste plek?
3. De provincie Gelderland wil dat dit soort zaken in breder verband, dus in regioverband, op elkaar afgestemd wordt, zodat gelden en middelen ingezet kunnen worden met optimaal effect (en dus zonder neveneffect) in de wijdere omgeving
Dit is een goed uitgangspunt, ware het niet dat de helden van de provincie voor geen enkele mogelijkheid openstaan.
Een combinatie met een randweg om 't Hardeen Oostendorp, of eventueel een extra afslag op de A28 wordt immers onder de eeuwige dooddoener 'geldgebrek' het ronde archief ingesmeten?
4. Het Oldebroeker college (B&W) heeft een strategie uitgesproken om e.e.a. toch in behandeling te kunnen houden bij de provincie én men is altijd in gesprek met de regiogemeenten;
Goed, datvalt me niet tegen, hoewel je met alleen praten niet ver komt.
Bedenk een alternartief, maak een schets, zoek mediaaandacht, enstelde Provincie een ultimatum.
5. Eventuele aanpassingen van de ZZstraatweg in Oldebroek hangen nauw samen met het Centrumplan Oldebroek. Waar parkeren? Waar inritten, waar uitritten en hoe om te gaan met ondernemers behoeften buiten het Centrumplan?
Dus kiezen: óf eendoorgandeweg, zonder winkels, of een randweg met een 30-km winkelstraat. Niet zonder nadenken proberen een winkelstraat uit de 19e eeuw met een doorgaande weg uit de 21e eeuw samen te laten gaan,dit blijkt namelijk al enkele jaren niet te werken.
6. Een veiliger ZZstraatweg in Oldebroek-centrum houdt eigenlijk in: weghalen parkeerplaatsen en aldus creëren van overzicht op de weg. Stel dit maar eens voor aan de ondernemers in Oldebroek-centrum.
Zie voorgaande verhaal: óf óf. Het weghalen van de parkeerplaatsen is nog niet eens een oplossing,als die vervelende slingers maar uit deweg komen.
7. De Gemeente Oldebroek heeft überhaupt niet de middelen voor een meest minimaal oplossende aanpassing;
Minimaal oplossend is ook weggegooid geld, wat we nodig hebben is op lange termijn compleet oplossend.
8. Een rondweg om Elburg/Oostendorp en ’t Harde vormt een grote verandering voor verkeershandelingen in de wijde omgeving. Zonder rekenschap te houden met dergelijke ontwikkelingen zou ongepast zijn en een flinke, onverantwoorde, greep in de buidel van de belastingbetaler zijn;
Conclusie: doorgaand verkeer op eendoordachtemanier buiten de kernen om leiden. Dit zal de belanstingbetaler gezien de prognose van het autogebruik zeker waarderen, ook in de toekomst.
9. De Gemeente Oldebroek is in beslissende fases van de plannen: Centrumplan Oldebroek, Kulturhus Oldebroek en Inbreidingsplan Hattemerbroek. De gemeente steekt hierbij financieel de nek behoorlijk uit. Ook hier gaat het in een enkel geval om meer dan 2 miljoen euro die er fysiek nog niet eens is. Kortom, weer die belastingbetaler, maar ook de burgers & ondernemers die deze plannen erg graag uitgevoerd zien
Voornamelijk wat betreft het inbreidingsplan Hattemerbroek vind ikdit inderdaad dapper.
10. De Gemeente voert de plannen niet louter in haar eentje uit, maar heeft klankbord groepen en gesprekspartners in de samenleving;
Dit is, gezien de huidige door iedereen vervloekte situatie, niet direct te merken voor de eenvoudige arbeiders(lees: ondergetekende).
11. De 60 KM/h zone die je aanhaalt is gebaseerd op uitspraken van mij elders op deze site. Dat betrof een persoonlijke inschatting mijnerzijds en is nooit opgeworpen vanuit de overheid,
Ik heb nooit de intentie gehad jouw aan te vallen op je uitspraken, ik bedoelde zinloze 60-km zones in het algemeen, en de weerzinwekkende groei ervande laatste jaren in het bijzonder.
12. De vraag om flitsers-op-aanvraag komt vanuit de burgers en hier is dus, n.a.v. de vraag op geantwoord dat je zelf mobiele flitsteams mag uitnodigen in je eigen wijk (dit is een maandje of 2 geleden landelijk bekend gemaakt door de politiediensten);
Dit bedoel ik niet met flits-kassa's: deze staan langs kaarsrechte, ongeval vrije wegen waar door een wanbeleid een wegindeling voor ver boven de hudige maximumsnelheid ligt.
13. Politiek is niet het klakkeloos uitvoeren van losse zaken, maar verbanden leggen en verantwoordelijkheid nemen voor nu én de toekomst.
Juist. Toekomst. Het verder zien groeien van autorijdend Nederland en de kunst hoe daar mee om te gaan.
Ik weet dat velen het mij af zullen raden om te reageren zoals ik nu doe, maar ik voel het me verplicht. Ook ik ben “een burger” en zie geen enkel voordeel in wijzende vingertjes, beschuldigingen en aannames. Ik zie het heil in overleg en gezamenlijkheid.
Ik waardeer je tijd en inspanning, en je gedrag als serieuze discussiepartner.
Dit land gaat eerder “naar de Klote” door haat, populisme, onverschilligheid, zelfgenoegzaamheid & onvoldoende onderling inlevingsvermogen dan door roze wolkjes. Daar ben ik heel stellig in.
De roze wolkjes van de een veroorzaken haat, populisme, onverschilligheid, zelfgenoegzaamheid & onvoldoende onderling inlevingsvermogen bij de ander. En dan bedoel ik met name het gebrek aan oren vande overheid richting de burger. Kijk maar naar het jaren durende linkse knuffelbeleid t.o.v. probleem buitenlanders.
De ambtenaren en wethouders rijden bijna elke dag door Oldebroek en de raadsleden ook vaak genoeg, daar mag je van uit gaan. Wethouder Klein rijdt op die route dus óók door Wezep en onder de A28 door (Ja, Stefan). Hij heeft zich ook vooraf verzet tegen zaken waarvan de Gemeente ook voorzag dat er neveneffecten zouden ontstaan. Onlangs waren er commissie- en raadsvergaderingen over dit onderwerp. Daar zijn vragen gesteld en antwoorden gegeven.
Nogmaals: mocht deheer Klein inderdaad op dezelfde lijnzitten: standbeeld op het Raadhuisplein.
Je zou bijna denken dat je zegt dat alle wegen zo recht-toe-recht-an mogelijk moeten zijn en dat autorijden voor alles gaat. Ik neem aan dat jij een gediplomeerd en professioneel transporter bent. Jij kent dan ook de voorbeelden hoe het niet moet bij het aanleggen van wegen, aansluitingen en middelen, maar om dat nu af te reageren op de Gemeente Oldebroek….. Als je in je auto zit bedien jij het stuur, gaspedaal en de remmen, niet de politiek, immers.
Ik ben inderdaad gediplomeerd transporteur. En daarom maak ikde nodige verkeerssituaties mee. Dat ik nu de gemeente Oldebroek aanval komt omdat ik op een website zit vande gemeente Oldebroek. Ik kan ook wel over de irritante situatie in Venlo van de 67naar de 61 beginnen, maar dat zegt niemand hier iets.
Wegen hoeven van mij niet allemaal recht-toe-recht-aan tezijn (iedereen weet dathier door sommigen misbruik vangemaakt wordt), maar er mag wel meer rekening gehouden worden met de groten onder de vervoersmiddelen.
Ik bedien inderdaad het stuur, de remmen, en het gaspedaal, en ik prijs mijzelf gelukkig voor elkedag dat ik schadevrij door het krap gemaakte Nederland heen kom.
Wat moet en kan er nog gebeuren? Heel veel, maar wie de schoen past trekke hem aan. Verantwoordelijkheid nemen is niet iets van de ambtenarij of de politiek alleen, maar van mensen in het algemeen. Op dat gebied valt al heel veel te halen, wellicht meer dan politiek of bestuur ooit voor elkaar kúnnen krijgen.
In mijn ogen een dooddoener. Natuurlijk kunnen burgers verantwoordelijkheid nemen, het probleem is alleen dat dedaadwerkelijke middelen hiervoor niet bij hen liggen.
Mocht dit wel zo wezen dan leen ik morgen nog een bulldozer bij Van Werven om Wezep en Oldebroek drempel- en chicanevrij te maken.
Ga door met je inbreng, want dat is waardevol voor de discussie en het kweken van begrip in onze samenleving, maar pas op voor (wellicht onbedoelde, maar wel vertaalbare) schenen schopperij, vooral tegen de verkeerde schenen. Denk constructief en beïnvloed daarmee, onder andere, diegenen die op de stembiljetten staan. Dat werkt namelijk beter in mijn optiek.
Nogmaals: indien ik de verkeerde personen heb beledigd: mijn excuses, zoals gezegd bedoel ik 'overheid' in een breder verband, wie de schoen past trekke hem aan.
Meest hartelijke groet,
Bert-Jan Dokter
Ps: Knuffel de bomen, maar doe dat zonder je auto.
Dat was ik ook wel vanplan
Originele discussies:
http://oldebroek.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2624
http://oldebroek.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2546[/quote]