Jip en Janneke gingen naar de commissie vergadering.
Ik kwam om 19.15 uur De portier vertelde dat de voorinformatie die om 19 uur begon feitelijk geheim was. Ik mocht er toch wel bij van hem. Er was niets geheim aan. Een keurig vlot pratende mevrouw met een zeer algemeen niets zeggend verhaaltje over economisch beleid. (we gaan meer kantoren bouwen en het vliegveld Lelystad is goed voor Oldebroek). Daarna mocht het publiek erin.
Het eerste punt Oldebroek centrum informatie was kort en bonding. Donderdag naar Raad van Staten daarna zien we wel weer. Klaar. Volgende punt. Dat gaat goed zo dacht ik.
Daarna beleidsplan sociaal-economie. Ik dacht en velen met mij dat dit een min of meer definitief stuk was. Sommige raadsleden begonnen het ook als zodanig te behandelen. Dit stond er niet in, dat wel, maar niet goed en in detail werd ieder punt en komma besproken. De zelfde vlot pratende mevrouw hield nogmaals in het kort het zelfde niets zeggende verhaal van 19 uur. De verwarring was compleet toen Burgemeester Zielhuis vrolijk vertelde dat dit stuk eigenlijk nog niets voorstelde. Iedereen mocht er van alles over zeggen en vinden. Alles mocht en bij en/of eraf. In detail erop ingaan kon later. Het was duidelijk dat veel raadsleden dit niet wisten en de verkeerde voorbereiding hadden gedaan. Daarom ging men nog maar een ronde verder praten over de details. De meeste belangstellenden waren of stom verbaasd wat hier gebeurde of waren bezig met een avond dutje.
Het milieujaarverslag kwam aan de orde. Dit was informatief. Wanneer wordt het dan aangenomen en goedgekeurd? Er waren veel technische vragen. Op zeer monotone wijze werden de vragen en antwoorden voorlezen. Je begrijpt soms niet of het een vraag of een antwoord was. Ik begreep dat de jaarverslagen 2008-2009 waren samengevoegd omdat er toch niet veel te melden viel en men er ook geen tijd voor had. Waarom de vergunning van Plukon jaren en jaren te laat was afgegeven werd niet echt duidelijk. Waarom Celavita nog geen vergunning heeft komt omdat men de aanvraag na twee jaar weer ingetrokken heeft (waarom? We zullen het nooit weten) en omdat het bedrijf de gegevens zeer traag of niet aanlevert. Men stond met droge ogen te vertellen dat men hier ook niets aan kon doen. Zo gaat het nu eenmaal. Je kon hoogstens vriendelijk vragen aan het bedrijf om het wat sneller te doen, maar ja ze doen het niet. Sancties heeft de gemeente niet en de vergunning weigeren had ook geen zin want dan werkte men weer gewoon onder de vergunning van de vorige eeuw en begon de aanvraag weer opnieuw. Het publiek was stom verbaasd en zat hoofdschuddend op de tribune. Er was veel aandacht gegeven aan de tweejaarlijkse controles bij hobbybedrijven. Dit is wel heel belangrijk en dit vergde ook veel tijd van de afdeling. En ja door al die controles kwam men niet zo toe aan de behandeling van de beide grote bedrijven. Bert-Jan Dokter deed nog een goede poging het te begrijpen maar gaf de moed ook maar weer snel op.
Daarna de inspreker. Een keurig goed sprekende man die kort en bondig uitlegde wat er allemaal niet klopte aan de vergunningen. Op veel punten moest men hem gelijk geven. Toen later de inspreker aangaf dat hij nu na vele jaren voor het eerst gedeeltelijk antwoord kreeg op zijn vragen was het muis stil in de zaal. Waarom nooit eerder antwoord? Geen raadslid vroeg het. De inspreker vertelde ook dat het niveau van de aanvraag slecht was en ook de beslissing was slecht onderbouwd. Jan ten Hove ontkende dit. Inspreker kwam met voorbeelden Bij het aardappel bedrijf werd de “”slachtactiviteit”” gestaakt. Blijkbaar heeft met de teksten van Plukon en Celevita door elkaar gehaald. Tevens werd de beslissing van de vergunning mede gebaseerd op een rapport wat niet bestaat!
En dit was het milieuverslag van twee jaar. Hierin stond overigens niets vermeld van de vergunning van beide bedrijven. De gemeente had hierover niets geschreven omdat het niet belangrijk was en omdat de procedures nog liepen……
Het is mij volslagen onduidelijk of dit verslag nu is aangenomen? Wordt het nog in de raad besproken? Worden er veranderingen in aangebracht? Wat gaat men doen om het volgend jaar een goed verslag te maken. Wat gaat men doen aan de vergunning van Celevita?
Beste mensen na een uur spreken over dit onderwerp weten we nog niets en zullen bovenstaande vragen nooit beantwoord worden. Wat de zin van deze bespreking was begrijp ik niet. Maar het heeft een tiental raadsleden toch wel een avond van de straat gehouden.
Daarna beantwoording vragen Je Maintiendrai. Ik dacht dat wordt een snel punt. Iedereen had de vragen en antwoorden gelezen. Ze waren volgens mij goed beantwoord. Waarom dit punt op de agenda stond begreep ik niet. Plotseling bleek er een inspreker te zijn. Twee zelfs. De heer Clevers en Jan van Werven. De heer Clevers kreeg zeer uitvoerig te tijd om alles nog een te vertellen. In feite zei hij;
A 87% bevolking is tegen
B het is geen landgoed maar zorgboerderij. Met honderd bedden is het erg groot
C in het bestemmingsplan past het totaal niet. Dit enorme gebouw geeft een grote verstening van het platte land en de infrastructuur van Oosterwolde kan dit niet aan.
Dit alles was al bekend. Sommige raadsleden gingen weer in detail praten of het nu wel een landgoed was of niet. Het ging totaal nergens over. Wethouder van Hoorn riep dat ze het ook nog niet zo goed wist maar het leek haar wel een leuk plan. Cda vd Weerd was ook helemaal enthousiast. VVD vroeg of het college wel zuiver kon handelen met een ex-wethouder in het bestuur. Dat was duidelijk een vraag die niet gesteld mocht worden van de voorzitter. Jan van Werven hield ook een verhaal waarin hij zei dat het in overleg met de bevolking moest. En ja die 87% tegen dat wist hij niet. Er komt nog veel inspraak. Op 28 juni gaat men fietsen met de bevolking in het gebied. Het Gelders Genootschap doet dit onderzoek (kost 40.000 euro). Het was wat pijnlijk toen bleek dat eind juni het rapport komt en dat op 28 juni de bevolking ook nog wat mag zeggen. Waarschijnlijk ligt het rapport op die dag al bij de drukker. Pijnlijk maar dat werd vrolijk opgelost door te zeggen dat men het rapport ook wel een paar weken later kon uitbrengen.
Het was tien uur. Wat wisten de raadsleden nu? Niets meer dan bij het begin van de vergadering.
Aangezien ik van mening ben dat je een mens deze pijniging maar maximaal twee uur kunt aandoen, zonder schade aan je gezondheid op te lopen, ben ik weggaan. Later blijk dat de vergadering tot 23.30 uur doorging. Nog niet alle agendapunten waren besproken. In september gaat deze show weer verder.
Deze wijze van vergaderen is volstrekt zinloos. Dit moet echt veranderen. Maar of de andere politieke partijen deze verandering ook willen?
Huub Verberk
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Re: Jip en Janneke gingen naar de commissie vergadering.
Bedankt Huub!
Weten we in ieder geval waar ons zuur verdiende geld naar toe gaat.
Misschien komt er over een paar jaar verandering als men weet hoe het met de politieke situatie in ons land gaat als ''misschien'' Paars Plus mag regeren????
Nbknd
Weten we in ieder geval waar ons zuur verdiende geld naar toe gaat.
Misschien komt er over een paar jaar verandering als men weet hoe het met de politieke situatie in ons land gaat als ''misschien'' Paars Plus mag regeren????
Nbknd
- boertje van buuten
Paars plus? Paars plus is net definitief door de VVD afgeschoten.
We krijgen nu een VVD kabinet met een vleugje CDA en een buitenondersteuning door de PVV, waarvan Verhagen van het CDA zei dat hij daar niet mee samen wou werken.
Maar ja dat is ook alweer verleden tijd.
We krijgen nu een VVD kabinet met een vleugje CDA en een buitenondersteuning door de PVV, waarvan Verhagen van het CDA zei dat hij daar niet mee samen wou werken.
Maar ja dat is ook alweer verleden tijd.
Ze nemen tenminste regeringsverantwoordelijkheid. De andere partijen waren hier helaas niet toe in staat.
by the way, Verhagen heeft steeds gezegd dat VVD en PVV eerst samen moeten praten voordat hij er tijd in ging steken. Logisch gezien het feit dat Wilders met een kwaje kop het VVD heeft verlaten. De regering met PVV die het CDA niet wil blijft onbespreekbaar, maar de oplossing die nu is gevonden zal vast en een jaartje werken. Ik denk volgend jaar juni weer verkiezingen. Maar ja, dat zou bij elke combinatie gebeuren. Want paarsplus, hoeveel kapiteins zaten er dan op het schip Nederland? en wat zegt het spreekwoord hierover?
by the way, Verhagen heeft steeds gezegd dat VVD en PVV eerst samen moeten praten voordat hij er tijd in ging steken. Logisch gezien het feit dat Wilders met een kwaje kop het VVD heeft verlaten. De regering met PVV die het CDA niet wil blijft onbespreekbaar, maar de oplossing die nu is gevonden zal vast en een jaartje werken. Ik denk volgend jaar juni weer verkiezingen. Maar ja, dat zou bij elke combinatie gebeuren. Want paarsplus, hoeveel kapiteins zaten er dan op het schip Nederland? en wat zegt het spreekwoord hierover?