In Elburg waren ze wel héél snel met de collegevorming. Dat hadden ze blijkbaar in 2002 al rond, want ze zijn allemaal maar blijven zitten waar ze zaten. Was zo leuk, doen we nog een keer! Dat zullen ze wel gedacht hebben. Niet alle partijen zijn daar zo gelukkig mee, geloof ik, zeker niet met de snelheid waarin dat verlopen is.
In Oldebroek mag het eventjes duren. De CU is de grootste partij, dus aan zet. Waar zullen ze naar zoeken? CU, CDA & SGP in het college? Het klinkt simpel haalbaar, maar Dhr. Veldhoen is de kaarten nog aan het schudden denk ik.
Of toch maar CU, CDA en VVD? Henk Kemp is uit voorzorg het land al ontvlucht! (grapje van de zaak, maar serieuze business voor Dhr. Kemp, natuurlijk).
Misschien is CU, PvdA en CDA wel te makkelijk, zo schaal één op oog. Ligt te veel voor de hand. Volgens de kiezer niet zou je zo denken.
Iedereen zoekt natuurlijk naar de portefeuille die elke partij denkt dat hem past, dat zal zeker zwaar meewegen in de totstandkoming van een coalitie.
Ik ben benieuwd wanneer het grote nieuws gepresenteerd gaat worden. Worden de Wezepers serieus genomen of niet, zou je bijna zeggen. Ik heb nu nagenoeg iedereen al horen (lezen) roepen dat de PvdA z’n zetelwinst louter te danken heeft aan Wouter Bos of het landelijke beeld. De inzet van de PvdA fractie en de wethouder van de afgelopen tijd wordt met liefde onder de tafel geschoven.
Uitspraken waar ik me over verbaas. In mijn ogen een rechtstreekse tik op de neus van de kiezer, alsof heel Oldebroek gevuld is met meelopers en populisten.
Waar blijft de buiging naar de kiezer? Het tonen van respect en begrip? De uitspraak dat men de komende 4 jaar inzet zal tonen om enigszins verloren vertrouwen te herstellen?
Waar blijft dan de beschuldigende vinger naar de eigen landelijke collegae? Is immers een inherente optelsom bij de PvdA succes vergelijking?
‘Tuurlijk zijn er landelijke invloeden. Weten we sinds 2002 allemaal maar al te goed. De aardverschuiving van destijds moet toch een leermoment op zich zijn geweest.
Politiek is gestoeld op gevoel. Blijf het juiste voelen. Doe wat je zegt en zeg wat je doet.
De komende 4 jaar valt er toch niks weg te geven (wordt even wennen zonder OZB op de agenda), dus zet maar in op leefbaarheid en omarm elke groeikans voor de samenleving. Doe uw ding, maak de keuze die eigenlijk al gemaakt is en laat het besturen met rasse schreden doorgaan. Da’s nodig. De retoriek mag weer 4 jaar in de kast (of 14 maandjes). De inzet en betrokkenheid mogen weer opgevoerd worden. Liever niet uit persoonlijke smaak, maar de smaak van diegenen die de kruiden hebben gestrooid: de inwoners van onze gemeente.
Zo, dat ben ik kwijt. Lucht mooi op op dat Oldebroek.net! Dank aan de redactie