Hetzelfde college, dezelfde wethouders, dezelfde portefeuilles. De pers vertaalt het gevoelsmatig als niet vernieuwend, stilstaan en gezapig, tenminste, die sfeer proef ik maar al te sterk.
Ik zie het anders. De Oldebroeker kiezer heeft z’n stemverdeling uitgebracht in de volgorde ChristenUnie, PvdA & CDA. Het is de Oldebroeker partijen gelukt om die cijfers te vertalen in een identieke samenstelling.
De pers ziet liever toestanden a la Goes. Vechtende partijen, achterklap en sensatie. Tja, er moet ook een krant verkocht worden immers. En vrede schrijft zo slecht. Krijg je korte verhalen van.
Nee, SBS en Talpa hebben geen cameraploegen naar Oldebroek gestuurd om dit alle te verslaan. Oldebroek heeft een cultuur van openheid en eerlijkheid, dus die achterklap zat er niet in, vrees ik. Ik ben er trots op!
Ik denk ook dat het maar goed is dat die rust er is in Oldebroek. Er zijn grote plannen voorbereid in de laatste jaren. Beklemmende wetgeving en ambtenarij uit de provincie hangen soms als een juk om de nek van de Oldebroeker bestuurders voordat ze plannen kunnen realiseren.
Nu is het tijd om het werk af te maken en dat in een tijd dat de geldstroom zich steeds verder omvormt tot een onregelmatig druppelende kraan door louter slechte kraan rubbertjes. Het zal moeilijk worden de komende jaren. De OZB is op sterven na dood en er wordt landelijk nog nagedacht over een opvolger daarvan. De trots van Grinnikneef Gerrit Zalm zal ontaarden in een systeem waarbij de lokale politiek hongerig zal moeten toekijken als kindertjes voor het raam van een leeggeroofde snoepwinkel.
Dan ook nog een WMO die in ontwikkeling is (ik ga het niet eens uitleggen, want niemand weet nog wat het gaat worden). Oldebroek gaat zich richten op het Nieuwe Centrum van Oldebroek, de problemen met de Horeca BEMmers en dorpshuizen, Keten voor jongeren, Heerdtwijk in Oosterwolde, Windmolens in Hattemerbroek, wel of geen Rond- of randwegen om Oldebroek, Urnenmuren, Zwembadopeningen op zondagochtend, extra ambtenaren in het gemeentehuis, bedrijventerrein in Hattemerbroek, wel of geen extra speelveld voor VSCO en ga zo maar door.
Het College en de Gemeenteraad hebben wel wat anders te doen dan ruzie maken om niets en de journalisten te verheugen met ruzies om collegeprogramma’s. Er is duidelijkheid en een best wel leuke duidelijkheid voor Veluwse begrippen. Een sociale gemeente die wil praten met haar burgers over de dingen die ze doen, de plannen die ze ontwikkelen. Een samenstelling die voor leefbaarheid kan zorgen.
Kijkt u samen met me mee? Lees de krant gerust, laat u informeren, maar laat u geen sfeer op de mouw spelden. De sfeer maken we hier zelf in de gemeente, dat hoeft niemand voor ons te regelen. Dat kunnen we zelf nog altijd wel.
Zalig Pasen alvast
Bert-Jan Dokter