CDA-er Jan Hutten verkiesbaar voor Provinciale Staten

Plaats reactie
Redactie
Redactie
Contacteer:

CDA-er Jan Hutten verkiesbaar voor Provinciale Staten

Bericht door Redactie »

CDA-Statenlid Jan Hutten (Wezep) opnieuw verkiesbaar voor Provinciale Staten

Op 7 maart 2007 zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten. Vanaf deze datum zullen er 30% minder Statenleden zijn, in Gelderland zakt het aantal van 75 naar 53 personen. Het belang van een zichtbaar Statenlid in de eigen regio wordt hierdoor steeds belangrijker.

Afbeelding

Sinds 2003 maakt Jan Hutten deel uit van de Gelderse CDA-Statenfractie. Op de definitieve kandidatenlijst is hij op een zeer verkiesbare 12e plek geplaatst. Bij een vergelijkbare uitslag als bij de Statenverkiezingen van 2003 haalt het CDA namelijk 16 tot 17 zetels. Hutten “ik ben zelf zeer blij met deze mooie plek. Naast waardering voor mijn inzet van de afgelopen jaren vind ik het ook belangrijk om voor de gemeenten van de Noordwest Veluwe aanspreekpunt te kunnen blijven. Het CDA staat als volkspartij midden in de samenleving. Veel mensen en instellingen weten mij makkelijk te vinden. En ik hen. Hierdoor kan ik in Arnhem (het provinciehuis) problemen aankaarten, voorkomen of (mede) oplossen. Zo blijft bv. buslijn 100 door Wezep rijden en verdienen veel meer mensen op de Veluwe hun boterham in de recreatiesector. Politiek is altijd een samenspel van mensen en ik vind het belangrijk dat de Noordwest Veluwe in Arnhem wordt gehoord”.

Als een van de weinige Statenleden in Gelderland is Hutten onlangs een eigen website gestart. Via http://www.janhutten.nl kan iedereen de komende jaren op de hoogte blijven van zijn activiteiten. Ook is op de website informatie over zijn persoon te vinden. Tot aan
7 maart zal er uitgebreid verslag worden gedaan over de vele CDA-campagneactiviteiten die in Gelderland plaatsvinden. Op de site zijn ook 10 nieuwsbrieven te vinden over de inzet van Hutten tijdens de afgelopen vier Statenjaren.

Jan Hutten hoopt dat op 7 maart de inwoners van de Noordwest Veluwe massaal gaan stemmen: “De provincie doet er echt toe. Of het nu Jeugdzorg, provinciale wegen (veiligheid), milieu, bedrijventerreinen, leefbaarheid platteland, woningbouw of kulturhuser zijn, in veel zaken is de provincie aanjager of eindverantwoordelijk”. Uiteraard hoopt Hutten voor de komende vier jaren als CDA-er op directe steun vanuit de inwoners van de gemeenten Elburg en Oldebroek. Meer informatie: http://www.janhutten.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan

Bericht door Bert-Jan »

Op zich niets mis met een aanprijzing voor een politicus of de aandacht vragen voor het belang van gebruik maken van je stemrecht. Politiek is niet iets wat makkelijk of doorzichtig is. Belangen en compromissen zijn onmiskenbaar verbonden aan politiek. Veel mensen worden er nerveus van, maar het draait nu eenmaal niet om het waarmaken van zeer individuele belangen. De politiek beslist echter wel over bestuur van gemeente, provincie en land. Je daar aan onttrekken is jezelf buiten spel zetten.

De Jan Hutten campagne vraagt echter om reactie. In de titel staat niet geheel onbedoeld ‘Wezep’ vermeld. Die plaatsnaam vermelding moet oproepen tot voorkeurstemmen op basis van: “het is er een van ons en hij gaat ons lokaal vertegenwoordigen”. Jan Hutten laat echter zelfs al op z’n website weten dat hij naar Arnhem gaat verhuizen. Onzuivere informatie dus.

Hutten hoopt op steun uit Elburg en Oldebroek, waarschijnlijk ook om de inzet die hij heeft geleverd in de afgelopen jaren. Die inzet zal ik niet ontkennen. Ruime steun voor de komst van bedrijventerrein ‘De Broeklanden’ in Elburg, nou Jan, daar zijn wij nu echt blij mee in Oldebroek! Daar heb je onze mening en de status van een stuk historisch, mooie natuur een echte dienst bewezen.

De lokale CDA-ers onderhouden vast het contact met Jan, dus de lokale mening zal gehoord worden in het verre Arnhem. Je zou bijna vergeten dat de ChristenUnie een heel peloton Veluwenaren inzet op haar lijst, dat de PvdA-Gelderland (en daar weet ik dan weer alles van) nauwe banden heeft met de lokale partijgenoten en onze vragen eerlijk en open beantwoord. Oké, ze wonen niet in onze gemeente, maar of ze ons en onze wensen kennen? Van haver tot gort! Wethouder Jan Klein heeft alle lokale partijen gevraagd om haar Gelderse collega’s toch vooral de behoefte van en rondweg ’t Harde – Oostendorp aan te praten. We hebben dat gedaan en zie hier: Het staat zelfs op de folder van de Gelderse PvdA. Doe je ook mee Jan? Kun je mooi scoren in Oldebroek én Elburg!

Zo zijn er nog veel meer zorgen bij me over onzuivere verkiezingsretoriek. De SP heeft een aanhang op de Veluwe opgebouwd op basis van het hoofd van Jan Marijnissen en zijn bereidheid om eigen gebrek aan compromis en doorzettingsvermogen als een gesel neer te slaan op PvdA-ers. De Gelderse SP heeft 4 jaar een bijna wanprestatie geleverd door 4 zetels te ‘krijgen’van de kiezer en er slechts 2 te gebruiken. Een spooklid dat wel onze belastingcenten ontvangt maar gewoonweg niet mee doet. Een ander lid is meteen maar een eigen fractie begonnen, omdat er geen geloof was in eigen partij.

Mooie boel van een groepje dat meest opmerkelijk ‘geen mening’ heeft als het gaat om de Veluwe. Nijmegen en omstreken is hun agenda en de SP wil graag de grootste ‘tegenparij’ worden in de Eerste Kamer. Verantwoordelijkheid nemen zit ze niet in het bloed. Lekker vanaf de zijlijn reageren en activistje spelen op enkele onderdelen. Roepen dat het allemaal anders had gekund. De beste stuurlui….. Dat is niet Links, dat is Slinks. Blijkbaar heeft de SP de hulp nodig van de PvdA om te gaan regeren of besturen. Nou, dan weet u ook weer op wie u moet stemmen als u de SP echt een warm toedraagt.

Is de PvdA dan automatisch de juiste partij voor u? Dat hoort u mij niet zeggen. Als ik de stemwijzer invul wordt mijn keuze wel ruimschoots bevestigd, maar ik baseer mijn mening er niet 100% op. Ik bedenk en kies graag zelf. Als je overtuigend liberaal denkt, stem je immers toch al snel en begrijpelijk VVD. Of kies je dan toch maar voor de lijn waarbij we regelrecht onze samenleving ontkennen en daarmee de dagelijkse werkelijkheid? Laten we dan iemand meeliften op het de trein van Geert Wilders omdat hij een deel van die partij naam overneemt en zich de Pim Fortuyn erfenis toe eigent? Ik ben de stemwijzer dankbaar dat ze bij mij onderaan de lijst worden als negatieve keuze worden aangereikt. Ik moet toegeven dat me dat toch weer innerlijke rust geeft.

Geert Wilders die “Partij voor de Vrijheid” vorm geeft door meest verworven persoonlijke vrijheden te ontkennen, bevechten en te ontnemen. Hij heeft recht op die mening, maar waar wil hij heen? Wat gaat hij oplossen? Heel veel energie steken in verdeeldheid, versterken van haat en onbegrip. Zichzelf demoniseren om haat aan te wakkeren en medestanders op te jutten. Ik zie er geen enkele toekomst in, maar zelfs een groot verlies.

Partij voor de Dieren? Zeer actief met commercials. Ja, dieren kunnen nog veel ontzien worden. Programmatisch vallen ze bij mij echter af. Te kort door de bocht en geen echt antwoord op partijen die ook natuur, milieu en dieren een warm hart toedragen. Je sterk maken voor één maatschappelijk deel door al het andere te ontkennen zie ik niet als ruimdenkend en werkbaar.

Het is úw stem. Gebruik hem met gevoel, verstand en passend bij wie u bent. Ik ben er op alle fronten al uit. Niet alleen omdat ik lid ben van de PvdA, maar omdat het programma ook nog het meest ruim bij me past, de partij beginselen bij me als een maatpak passen en me aanspreken. Sterk, Groen & Sociaal. Ook na een flinke (en misschien verdiende) klap in het gezicht in staat om de toegeworpen handschoen op te pakken. Om minstens de stinkende best te doen om bij sturen, ook als er anderen tegenhangen aan het roer. Dat zijn de krachten van een samenleving waarin ook mensen anders denken. Die ontkennen we niet, we meten ons er aan. We doen mee! U ook?

U bent meer dan welkom, bij Jan Hutten, bij ons, bij de PvdD, bij ChristenUnie, GroenLinks , SP, ja, bij allemaal. Er moet echter wel iets ondernomen worden en ik verklaar uw keuze als meest belangrijk. Ga echter niet “tegen-stemmen” als dat voor uzelf weer 4 jaar wachten in moet houden op adequaat en begrijpelijk bestuur. Stem niet op wat men u oplegt. Stem met het hart én het verstand. Doe mee! Het kost u één kwartier om 4 jaar recht van spreken te hebben.

Niet meedoen is jezelf de mening van de meerderheid opleggen. De vraag is niet: “Doet de provincie er toe”. De vraag is: “Doet u er toe” en die laatste wil ik volmondig beamen.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
heleen

Verkiezingszenuwen??

Bericht door heleen »

Beste Bert-Jan en natuurlijk ook anderen,

Ik heb me al een poosje niet laten zien op dit forum. Puur omdat ik erg druk ben met andere dingen. Maar stiekum toch ook wel een beetje omdat de verhalen van Bert-Jan al zo lang (en volledig :lol: ) zijn, dat reageren soms niet zo veel zin heeft. Nu toch even een reactie, waarbij ik mn best zal doen om het kort te houden!

Bert-Jan je schrijft: "Jan Hutten hoopt op steun uit Oldebroek en Elburg." Terecht, zeg ik dan, want hij heeft de afgelopen jaren enorm zijn best gedaan voor de Veluwe. Dus niet alleen voor Oldebroek en Elburg, maar ook bijv. Heerde. Ik ben blij dat er statenleden zijn die dit doen, zeker als ik een Gedeputeerde hoor zeggen: "Mensen vanuit Oldebroek, er gaat wel erg veel geld naar Arnhem en Nijmegen. Trek aan de bel als u iets nodig heeft!" Een opmerking om niet te vergeten de komende jaren!
Terug naar Jan Hutten. Ik vind zijn bijdrage in de zaak Boomkwekerij Hoekert wel een noemenswaardig voorbeeld van wat we van een actief statenlid kunnen verwachten. Voor diegenen die niet op de hoogte zijn:
De gemeente had per ongeluk een typefout gemaakt in het nieuwe bestemmingsplan. Hierdoor mocht Hoekert geen 30.000m² uitbreiden maar nog maar 3.000, terwijl het voorheen wel 30.000 was! Hoekert en gemeente kwamen hier pas achter op het moment dat Hoekert wilde gaan uitbreiden. De gemeente (incl. volledig college) deed meer dan haar best om de fout te herstellen, maar de provincie vond het allemaal wel prima. Door inzet van Jan Hutten en raadslid Harold Zoet, werd het nog weer eens onder de aandacht gebracht bij de provincie. Waardoor het opeens wel mogelijk was de fout te herstellen.
En dat is dus de bijdrage van een statenlid die zijn (oude) omgeving kent!

Want wat betreft omgeving, mag ik vast namens Jan vertellen, dat hij sinds deze week in Arnhem woont en dus vorige week nog in Wezep. Geen woord over gelogen, geen woord over achtergehouden. Mocht Jan straks herkozen worden, zullen wij (CDA-fractie Oldebroek) hem zeker blijven aanspreken op kwesties waar hij ons kan helpen. Telefoon en internet zorgen er namelijk voor dat Arnhem helemaal niet ver weg is!

Zo, nu naar het einde van dit bericht. Bert-Jan waarbij ik even terugkom op het begin van jouw bericht: "Op zich niets mis met een aanprijzing voor een politicus of de aandacht vragen voor het belang van gebruik maken van je stemrecht."
Laten we eerlijk zijn: zelf kun je het ook niet helemaal laten. Geeft niks hoor, want verkiezingen blijven toch voor verrassingen zorgen.

Dus Bert-Jan en anderen: Mochten jullie het woensdag niet meer weten ..., of stem je gewoon verstandig:
Stem lijst 1, nummer 12

vr. groet,
Heleen Mulder
CDA Oldebroek

ps Toch ook een lang bericht van mijn kant! Kort maar krachtig, blijft toch lastig :D
Bert-Jan

Bericht door Bert-Jan »

Beste Heleen,

Ik begon je ook al vreselijk te missen op het forum! Blij dat je in de toch zeer drukke verkiezingstijd nog een gaatje kon vinden.

M’n vorige inbreng herhalen doe ik niet. Die staat nog steeds. Je roep om korte teksten zal ik trachten op te volgen, maar je inzet aangaande Boomkwekerij Hoekert noopt me echter tot reactie en de nodige toetsenbordmishandeling. ;-)

De Boomkwekerij Hoekert kwestie is iets waar wethouder Jan Klein toch een beduidend andere sfeerweergave van geeft. Die is ronduit boos over de wijze waarop dat is afgehandeld. Schaam je je voor een ambtelijke typefout fout (niet opgemerkt door ambtenaar, commissies, raad en Hoekert, overigens) en wil je dat herstellen. Krijg je geen enkele medewerking van PS en gedeputeerde Peters. Wel lukt het deze om er achteraf (en kort voor de verkiezingen) een CDA feestje van te maken en presteert hij het ook nog om de Gemeente Oldebroek in zijn geheel niet in te lichten van deze opmerkelijke ommekeer. De gemeente moest deze feiten dus van derden vernemen. Dat is allesbehalve netjes en al zeker niet goed voor de verhoudingen.

Door dit ‘geintje’ meent de bedrijfsvoering van Boomkwekerij Hoekert dan ook dat de gemeente ‘geleden schade’ moet betalen. Ik neem aan dat gedeputeerde Peters in zo’n eventueel geval niet bijdraagt in de feestvreugde en weer veilig ‘op honk’ in Arnhem blijft?

Jan Klein heeft dit onlangs (november 2006) nog openbaar besproken in een Commissie vergadering van Ruimte & Grond en was overduidelijk woest toen insprekers een ronduit insinuerende weergave van de feiten meenden te kunnen geven, waarop enkele commissieleden ook nog eens hun vraagstelling welhaast lichtvoetig baseerden.

Wethouder Klein was zichtbaar boos en getergd. Hij sprak op 29 november 2006 van “schandelijke en misplaatste partij politiek”. Na Jan’s relaas zag de commissie de zaak ook beduidend genuanceerder in, meen ik me te herinneren.

Ook heeft dezelfde gedeputeerde Peters de Veluwse wethouders met Ruimtelijke Ordening in de portefeuille onlangs weer een flinke sneer gegeven over ‘zijn’ plannen voor woningbouw op de Veluwe. De Veluwse gemeenten bewaken de woningbouw niet goed, naar zijn zeggen in de pers. Men denkt alleen maar aan dure bebouwing om geld te verdienen en geeft onvoldoende ruimte aan starterwoningen of spreiding, claimt Peters.

De Veluwse wethouders zijn ‘not amused’ door deze misplaatste weergave van de feiten en dan druk ik me zachtjes uit.

Peter’s heeft 4,5 miljoen Euro ‘op de plank’ liggen voor extra 1500 woningen op de Veluwe en dat noemt hij, zo kort voor 7 maart, maar al te graag. Dat hij daar schier onmogelijke samenwerkingsvormen tussen gemeenten uit de wijde omtrek aan verbindt en de gemeenten opzadelt met zaken waardoor ze die woningplannen niet eens willen, is slechts bijzaak? 4,5 miljoen gedeeld door 1500 is trouwens 3000 Euro per woning. Nou, geachte bouwbedrijven. Wie ziet de winst voor ogen? Wanneer gaan we bouwen?

Sorry dat ik zo doordraaf, maar je raakt een heel gevoelige snaar bij me met die Hoekert kwestie. Dat soort zaken verhogen mijn politiek bloeddruk nu eenmaal.

Ik stem zeker op iemand die ook de Veluwe en Oldebroek (h-)erkent en die er ook zelf woont. De keuze is nog wat moeilijk. Corina van der Valk, Esther Hoogstraten of Mijnke Bosman……(respectievelijk Nr. 1, Nr,. 5 & Nr. & op Lijst 2) Ik heb het moeilijk met het kiezen uit al die kwaliteit en de vele persoonlijke contacten. Tóch ga ik er vast uitkomen aanstaande woensdag! Met m’n volle verstand, overigens ;-)

Beste Heleen, doe Jan Hutten de groeten via de beschikbare verbindingen en wens hem namens mij heel veel welgemeend succes en woonplezier in Arnhem. Wij zien elkaar deze week nog wel weer in het Oldebroekse. Ik kijk er naar uit.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
heleen

Bericht door heleen »

Hmm, ik merk dat Boomkwekerij Hoekert ook bij jou gevoelig ligt. Niet doen, nergens voor nodig. Ik denk dat we blij moeten zijn, voor Hoekert, dat de typefout toch nog is opgelost. Wat betreft de boosheid van wethouder Klein, die hadden wij ook opgemerkt. Heel begrijpelijk zelfs. Een aantal van ons werd wel wat overbluft door deze boosheid van Klein. Zo heeft Harold Zoet ná de openbare commissievergadering persoonlijk tegen wethouder Klein gezegd, dat hij een volgende keer precies zo zou handelen. Dat hij zal blijven opkomen voor mensen, bedrijven, etc en daarvoor ook provinciale contacten zal aanboren, indien nodig. En weet je wat de reactie van wethouder Klein was? :lol:

Vooral doen Harold. Ik verwacht niet anders!

Dus nu niet gaan piepen dat we met de eer zijn gaan strijken, of dat het ons feestje was. Dat is onzin. Het is gewoon een goed voorbeeld van hoe je statenleden kunt benaderen met problemen. Ik ga er vanuit dat ook andere statenleden zo zullen handelen als raadsleden bij hen komen met dergelijke vragen. Toevallig waren wij het dit keer.
Het geeft in mijn ogen heel goed de meerwaarde aan van statenleden die lokaal bekend zijn.

Nou genoeg hierover,
Tot morgen Bert-Jan dan praten we verder over de Open-Landmacht-dagen!

vr. groet Heleen Mulder
Bert-Jan

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Heleen,

Ik herken Jan Klein in het beeld dat je schetst. Jan kan de politieke en uitvoerende zaken als geen ander van elkaar scheiden. Ik steek mijn diepe bewondering voor Jan Klein als mens, als politicus, als sociaal-democraat én als bestuurder zeker niet onder stoelen of banken. In mijn reactie hoor je me ook zeker geen negatieve mening geven over de positieve uitkomst. Er is een fout opgelost waarvan een ondernemer wel heel zware consequenties zou ondervinden.

Ik ‘piep’ ook niet over de inzet van de Oldebroeker CDA of een CDA statenlid. Wél over het feit dat de provincie (ambtelijk) en de CDA gedeputeerde Oldebroek gewoonweg aan een bedenkelijk lijntje hebben gehouden en daarbij voor schut hebben gezet.

Ik zie dat als volgt:

- Oldebroek heeft gevraagd om herstel van de ambtelijke fout (die door niemand in de lijn van ambtenaar tót aan ondernemer is opgemerkt) en kreeg tot haar schrik : “Nee, wat in het bestemmingsplan staat is niet omkeerbaar;

- Daarna heeft de Gemeente Oldebroek zeer actief en zeer stelselmatig (ambtelijk en bestuurlijk) schriftelijk en mondeling gelobbyd, gesmeekt en gebeden voor het gewenste herstel. Het antwoord bleef hetzelfde.

- Een voorstel van GS (Gedeputeerde Staten) om het bedrijf van de gedupeerde te verhuizen naar IJsselmuiden o.i.d. werd vertaald alsof de Gemeente Oldebroek dat voorstel zou hebben gedaan, hetgeen volledig bezijden de waarheid is (in het Nederlands: absoluut niet waar)

- De lijn lokale CDA-fractie --> CDA Statenlid --> CDA gedeputeerde bleek de communicatielijn die wél tot gewenste verbetering leidde.

- De hervonden souplesse en toegeeflijkheid is zonder communicatie naar, of benadering van de Gemeente Oldebroek ‘naar de gedupeerde gebracht’. Dit is gezien de feiten behoorlijk onbehoorlijk tussen 2 bestuursorganen die in 1 lijn dienen te staan.

Dát is het statement hetgeen verborgen ligt in mijn vorige betoog.

Dit zijn, in mijn beleving, de zaken die politiek en bestuur een zweem van onbetrouwbaarheid doen opleveren in de burgerij. Wie wordt er nu beter van deze werkwijze, dat is dus wat ik me openlijk afvraag.

De lokale CDA-fractie krijgt van mij een pluim voor de geleverde inzet, betrokkenheid en eindresultaat. De hele tijdlijn en werkwijze geniet echter mijn afkeur.

Ik blijf er echter persoonlijk volstrekt vrolijk, open minded en constructief meewerkend onder. Ik ben niet van de SP, immers. :D Ik ben niet van de "teugen" partij, maar van de partij die meedoet en dat niet laat afhangen van een uitnodiging.

Meest hartelijke en erkennende groet,

Bert-Jan Dokter
Redactie
Redactie
Contacteer:

Volledig hersteld?

Bericht door Redactie »

Wie nu precies de eer toekomt vechten jullie dat maar uit.
Maar ik heb nog een vraag!

Zijn de volledige 30.000 vierkante meters weer terug bij Hoekert of een gedeelte hiervan?
Of heb ik tijdens de commissie vergadering niet goed opgelet? Daar begreep ik dat Hoekert wel de mogelijkheid gegeven was om uit te breiden maar dat de volledige aantal meters zoals in het oude bestemmingsplan nog niet weer op papier stond.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan

Bericht door Bert-Jan »

Ik herinner me niet dat ik om de eer heb gevochten, maar mijn mening heb uitgesproken over een bedenkelijke gang van zaken, maar goed...

Verder ga ik ook zeker niet vechten met Heleen Mulder of het CDA. Wij noemen en ervaren dat als discussiëren en houden de politiek en de persoon strikt gescheiden. For the record: ik mag die Heleen wel!

Boomkwekerij Hoekert heeft inderdaad niet de volledige ruimte terug gekregen van het eerdere bestemmingsplan. Bij lange na niet.

Het college van B&W (lees: portefeuille houder Jan Klein) heeft dit onderwerp nog op de agenda en heeft toegegd de communicatie tussen alle betrokkenen open te houden. Wel is men zeer voorzichtig. De provincie zegt dat het huidige streekplan geen ruimte biedt en de boomkwekerij staat met claims klaar.

Groet,

Bert-Jan
Plaats reactie