Landmacht houdt rekening met zondagsrust

Plaats reactie
Redactie
Redactie
Contacteer:

Bericht door Redactie »

Na dat de motie van de SGP om de open dag op zondag niet toe te staan geen steun kreeg, leek de weg vrij voor drie open dagen waarvan de laatste op zondag viel. Alleen logistieke problemen betreffende aan- en afvoer publiek moest nog geregeld worden. Hiervoor waren ondertussen ook al diverse oplossingen via de pers naar buiten gebracht. Nu, ik denk voor velen, onverwacht het bericht dat de landmacht het programma van de zondag doorschuift naar zaterdag 9 juni.
Op de site van de PvdA Oldebroek heeft de webmaster van de PvdA site veel informatie uit de media bij elkaar geplaats over dit onderwerp.

Klik hier om diverse berichten te lezen op de site van de PvdA
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Redactie
Redactie
Contacteer:

ChristenUnie: waardering voor beleid landmachtdagen

Bericht door Redactie »

ChristenUnie: waardering voor beleid landmachtdagen

In een brief aan de burgemeester spreekt de fractie van de ChristenUnie zijn waardering uit voor de bijgestelde plannen voor de open dagen van de landmacht in juni a.s. De eerste plannen riepen grote twijfels op over de verkeersveiligheid en handhaafbaarheid van de openbare orde. Ook leek rekening houden met de zondagsrust geen rol te hebben gespeeld. Het college in de persoon van de burgemeester, belast met de portefeuille openbare orde en veiligheid, en zijn deskundige ambtenaren hebben defensie er echter ertoe kunnen brengen de plannen bij te stellen. Defensie wil nu de dagen meer spreiden waardoor verkeersintensiteit e.d. meer beheersbaar wordt, en kiest in plaats van zondag 3 juni voor zaterdag 9 juni.

Recent informeerde de burgemeester de gemeenteraad over de stand van zaken rond de landmachtdagen in juni 2007. Na kennismaking van de eerste bezwaren van de kant van lokaal bestuur en politiek heeft defensie alternatieven overwogen. Daarmee beweegt defensie zich in de goede richting, zowel vanuit het oogpunt van veiligheid en openbare orde als wat betreft het rekening houden met het karakter van onze gemeente, zo stelt de fractie. Dat is in belangrijke mate het gevolg van de bestuurlijke en professionele inzet van de burgemeester en zijn ambtenaren. Vandaar de behoefte van de fractie om in een brief zijn waardering uit te spreken voor de wijze waarop met dit gevoelige dossier is omgegaan.

Goede samenwerking smaakt naar meer
Op dit moment lijkt er dus er voldoende oog voor de noodzakelijke randvoorwaarden. In die zin uit de fractie ook waardering naar defensie, die goed naar de geluiden uit lokaal bestuur en politiek heeft geluisterd. Ze vraagt de burgemeester dit ook te noemen naar defensie, want ‘Een goede samenwerking smaakt immers naar meer’ zo wordt gesteld. De fractie beseft dat er nog het nodige moet worden uitgewerkt. Zij wenst de burgemeester en zijn deskundigen op de ingeslagen weg wijsheid toe, en zeggen waar nodig en mogelijk steun toe.

Oproep aan de inwoners
De fractie juicht de open dagen van harte toe als een goede kennismaking met de strijdkrachten, waardoor waardering zichtbaar wordt voor het werk van de mensen die er werkzaam zijn, waaronder vele medeburgers in Oldebroek. Maar ook als mogelijkheid om onze gemeente in algemene zin te promoten en zijn gastvrijheid tot uitdrukking te laten brengen. Daarom roept de fractie de inwoners van onze gemeente op om vooral de open dagen te gaan bezoeken.

Kijk ook eens op: www.oldebroek.christenunie.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan

Bericht door Bert-Jan »

Ik ben op mijn beurt blij voor de ChristenUnie dat men erg blij en verheugd is met de uitkomsten en samenwerking over en weer. Dat men ambtenaren en burgemeester steunt en zelfs bedankt voor de alerte en constructieve inzet is een, herhaald, mooi gebaar. Defensie valt tegenwoordig onder ministeriële CU vlag, dus ik zou de werkwijze ook meteen de hemel inprijzen.

Op de een of andere manier ontgaat mij echter elk gevoel van vreugde over deze kwestie.

Ik ervaar het niet als constructief dat Defensie woordvoerders hun organisatorische en communicatieve tekortkomingen in de landelijke pers afwimpelen op het “Reformatorische imago” van Oldebroek. Een goede samenwerking? Achter de schermen misschien, in het openbaar dan volstrekt het tegenovergestelde.

Om welke reden was de Landmacht Open Dagen-kwestie ook al weer een gevoelig dossier? De mogelijke parkeer- en verkeersoorzaken waren daar in ieder geval niet de aanleiding toe. Ik hoor ook nu niemand over de uitvoering op 1, 2 en 9 juni (vrijdag en zaterdagen)

Als er geen zondagoptie in verwerkt was zou het nooit een probleem geweest. Op zaterdag zijn dezelfde Defensie promotionele activiteiten ineens geen enkel probleem? Bovendien is er al eerder een Open Dag op zondag geweest op de PMK.

Het gaat mij hier om de zuiverheid, niet om “het grote geluk” of innerlijke vrede van kerkgangers die heel blij zijn met het niet doorgaan van de Zondagoptie. Ik gun namelijk iedereen het gevoel van “winnen”, innerlijke rust of welk positief gevoel dan ook. Dat deel is dus niet mijn insteek zeg ik maar op voorhand.

Ik ben echter van mening dat er hier communicatief binnen Oldebroek e.e.a. behoorlijk en te lang open is gelaten. Dat beantwoordt niet aan het gestelde gevoelige karakter van het onderwerp.

Niemand bekommert zich nog om vragen als: Hoe gaat het dan wél met de verkeersafhandeling, wat zijn de extra kosten (lees: belastinggelden) voor extra inhuur materialen, toeleveranciers, externen en ga zo maar door. Het maakt blijkbaar allemaal niks uit. De zondag is veilig gesteld, dus de rest horen we wel een keer?

Sorry, maar betutteling als hierboven noopt mij tot minder vrolijke reacties als deze. Ik herken het immer kritische en breed onderzoekende karakter van de CU niet in de brief hierboven. Als de CU dezelfde brief als ikzelf heeft ontvangen zie ik daarin niet de antwoorden of de volstrekt nieuwe informatie die de pers ons aanreikt. Dat roept bij mij in ieder geval de nodige vragen op.

Wat raar toch dat burgers zo vaak achterdocht hebben jegens openbaar bestuur!?

Bert-Jan Dokter
(PS: Deze reactie heb ik ook op LOCOURANT geuit)
A. van Leijen

Re: Open dagen landmacht

Bericht door A. van Leijen »

Beste Bert Jan

ik begrijp de klagerige toon in je tekst niet. Er is door alle fracties flink gepleit om rekening te houden met (verkeers)veiligheid, openbare orde, en het (culturele) karakter van onze gemeente, dit alles binen de kaders van de wet. De lokale portefeuillehouder met de deskundigen hebben hun werk goed gedaan, defensie luistert naar de bezwaren, komt ook zelf tot het inzicht dat het mischien zo gek niet is een paar aanpassingen te plegen waardoor a. meer mensen de dagen kunnen bezoeken, en b. rekening gehouden wordt met de hier breed gedragen zondagsrust (wat is daar toch mis mee.....?). Let wel: defensie geeft zelf aan tot een andere benadering te zijn gekomen. Wij spreken vervolgens als ChristenUnie onze waardering uit voor de inzet van ons lokale bestuur, en dan kom jij met insinuaties als zou voor ons de veiligheid ineens geen rol meer spelen. Als je zowel de brief van de burgemeester als ons persbericht (en onze brief) beter leest kun je constateren dat ook wij beseffen dat er nog de nodige uitvoering moet volgen. In dit verband zijn sommige landelijke kranten (zelfs De Telegraaf!) in hun berichtgeving positiever dan b.v. De Stentor en jij als PvdA-er.; ik dacht nog dat ook de PvdA er voor alle inwoners wilde zijn. Kortom: optimale kansen (2 zaterdagen) om voor niet-christenen en christenen (en dat zijn er meer dan alleen gereformeerden, zoals sommige publicaties ons willen doen geloven) om te genieten van open dagen die er mogen zijn. Kansen voor iedereen. Mooi toch? Laat dus die F16s maar komen!

Ton van Leijen
Met vriendelijke groet,
Ton van Leijen
Bert-Jan

Bericht door Bert-Jan »

Beste Ton,

Oké, misschien is het inderdaad beter om dan mijn eerste ideeën niet zo omfloerst en voorzichtig te uiten. De boodschap komt dan blijkbaar niet helder over.

1. Defensie komt niet vanzelf met een andere oplossing. Ze ziet zich, volgens eigen zeggen, gedwongen door de mogelijkheid dat de vergunning van Oldebroek niet verleend wordt vanwege een omhoog gehouden Zondagsrust wet.
2. De PvdA heeft zich in de raadsvergadering van 6 maart j.l., bij mondde van Henri Kolkman, uiterst respect- en begripvol uitgelaten jegens de gevoelens van kerkgangers. Ook heeft hij daarop een gelijkwaardig begrip gevraagd voor het deel van de bevolking die er hun eigen zondagsbeleving op na houdt. (lees hier het verslag).
3. De (korte) brief van de burgemeester d.d. 29 maart 2007 gaf 2 niet nader onderbouwde argumenten op voor het wijzigingsvoorstel. De argumenten voor extra verkeersveiligheid en parkeeropties op zaterdag 9 juni zijn tot op heden volstrekt niet bekend en roepen grote of louter vraagtekens bij mij op.
4. De pers leerde ons vandaag beduidend meer dan de communicatie vanuit Oldebroek. Dat balletje is pas rond na hoor- en wederhoor, maar het geeft te denken.

Er is werkelijk niets mis met de zondagsrust, beste Ton. We moeten ook helemaal niet tornen aan elkaars overtuigingen, belevingen en uitvoeringen daarvan. Ik heb dat ook nooit gedaan. Wél heb ik de Wet op de Zondagsrust ter discussie gesteld. Ik ervaar deze als te beperkt ten opzichte van de multiculturele samenleving in zijn geheel en gelijkheidsbeginsels in het bijzonder. Even die 2 dingen uit elkaar houden en de mist trekt op.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het verschuiven van 1 van de open dagen naar een andere dag ook maar iets van positieve invloed heeft op de verkeerssituatie. Voor hetzelfde geld komen bezoekers nu zelfs 2 keer naar de open dagen. Simpelweg door een gesplitst/gedifferentieerd aanbod van demonstraties. Ik noem maar wat, want ik weet dus nog steeds niks meer dan op 6 maart.

Ik ondermijn niet de kansen met kritiek, maar de vormgeving en communicatievormen. Dat is heel wat anders. Ik probeer slechts het veel geroepen “transparantie” vorm te geven. Logisch dat dit ook tactisch tegen mij ingezet wordt. Ik kan het prima hebben.

Vergeet niet dat de SGP hier de lachende derde is. Zij hebben voor 6 maart de berichten “ter perse” gestuurd (Omroep Gelderland) en ook nu stond het vrijdagmiddag weer als eerste op Omroep Gelderland vermeld. Welks een toeval. Ze hebben volledig hun zin, kan niet schelen welk of wiens imago het kost, en laten ons, coalitiepartners, in het openbaar kissebissen. Wat zullen ze een schik hebben, nietwaar Ton?

Ik wens jou en alle lezers een heel prettige zondagsrust toe, naar eigen beleving, inzicht, overtuiging en met optimaal gevolg.

Meest hartelijke en klachtenloze groet,

Bert-Jan Dokter
Redactie West
Redactie en Video

Blij voor Wezep.

Bericht door Redactie West »

Gelukkig, het lijkt of ze mijn eerste oplossing overgenomen hebben.
Op vrijdag en zaterdag(en) moet genoeg zijn.
De (westerse) oplossing om ook de zondag maar voor dit geweld te gebruiken is niet gebruikt. Gelukkig maar.
Wel vindt ik het van de media de zaak weer opklopt door te schrijven over VERLIES, waarom nu toch? Gelukkig luistert de overheid (leger)
toch ook nog wel eens naar de bevolking, ook al schrijven ze geen ellenlange stukken.
Jan Bredewout
Plaats reactie